Illustraties bij De grote morele keuze
Dat de grote morele keuze die tussen materiële en geestelijke waarden
is,
is al bekend sinds de redelijk verre oudheid, gezien wat hierover in de Bijbel
staat, en wat ongetwijfeld weer een weerslag is van eerder denken. Hier wat
oudere illustraties naar aanleiding van die waarheid:
|
|
Dwaas-jong, dwaas-oud, dwaas-half,
elk danst hier om het gouden kalf |
Houtsnede van Albrecht Dürer Uit het laat-Middeleeuwse
satirisch-moralistische werk
Das Narrenschiff (1494), van Sebastian Brant.
Meer werk uit Das Narrenschiff hier
.
|
|
|
|
De
Heilige Antonius en de Verzoeking door het Goud |
|
Werk van de vroeg-Renaissance schilder Fra
Angelico.
Meer over hem hier
, en meer van zijn werk hier
. |
|
|
|
|
Jhieronymus Bosch - De Hooiwagen |
|
Van: statenvertaling.net
(bevat grotere versie)
Jheronimus Bosch ca. 1450 – 1516
Hooiwagen-triptiek
olieverf op paneel (135 × 200 cm) — ca. 1516
Museo del Prado Het drieluik toont hoe zonde, beginnend met
de oerzonde, uiteindelijk eindigt in de hel. De rijkelijk beladen hooiwagen
in het midden waar om gestreden wordt, symboliseert hebzucht, een van de
zeven hoofdzonden. Duivels trekken de kar naar rechts, richting hel.
Die hebzucht leidt tot allerlei ellende, zoals ruzie en zelfs moord, getuige
de dode man midden op de voorgrond. Helemaal vooraan in het midden wordt een
kwakzalver getoond. Het hooi dat uit zijn zak steekt geeft aan dat hij
kennelijk goed verdiende. Dat geldt ook voor de dikke monnik rechts, die
zichtbaar teveel aandacht heeft gehad voor wereldse geneugten.
Achter de hooiwagen rijden enkele zelfgenoegzame vooraanstaande lieden
nietsvermoedend hun straf tegemoet.
Bosch probeerde waarschijnlijk de kijker aan te sporen goed op zijn tellen
te letten. Een onoplettende zou makkelijk voor allerlei verleidingen kunnen
vallen en daardoor onherroepelijk in de hel belanden. ...
Nog een expressie van de bekendste uitingsvorm:
|
Naar Morele keuze
,
Algemeen home
,
Algemeen overzicht
, of
site home
.
|