Onderwijsbeleid: toetsenIn het onderwijs bepaal je het niveau en de voortgang van leerlingen met toetsen. Het alternatief is dat de meester of juffrouw ieder kind uitgebreid apart neemt en kijkt hoe ver het is.Inmiddels is het aantal leerlingen per klas in zowel vervolg- als basisonderwijs gestegen tot rond de dertig en het kan dus ook erboven zijn. Waarna het voorgestelde in de eerste zin als volkomen absurd van de hand kan worden gewezen. Men blijft het eindeloos proberen: het toetsenloos onderwijs. Hier de laatste bijdrage (de Volkskrant, 04-04-2023, column door Aleid Truijens):
De zoveelste versie van dit verhaal in de Volkskrant, en ongetwijfeld de rest van de soortgelijke media. Met hier het volgende alternatief:
Natuurlijk weer achterstevoren opgeschreven, want mevrouw Truijens is, net als de rest van de media, een hartstikke alfa die dagelijks drie literaire boeken leest (ja ja, overdreven...), maar de voor- en achhterkant van een redenering niet kan onderscheiden. Want het is natuurlijk dit:
... dus ... Die dus ongetwijfeld academisch betaald worden. oftewel: dit zal in Nederland van z'n lang zal z'n leven niet gebeuren, academische docenten, want reeds in 1983 merkte deze redactie tijdens het avondmaal in een dialoog over het wel en wee van het onderwijs waar deze redactie toen in werkzaam was, en iets zei over het leerlingenaantal in de klas en dat dat aanzienlijk omlaag moest, als antwoord op "Dat is veel te duur" op: "Dat is niet te duur, maar we hebben het geld er niet voor over". Academische leraren (en hoogstwaarschijnlijk dus ook kleinerer klassen: 'Leraren hebben tijd voor voorbereiding') dus een doortimmerd curriculum met nadruk op probleemoplossend denken, en dus kunnen meer niveaus naast elkaar zitten, en dus zijn er minder toetsen nodig, en dus kunnen de docenten autonoom zijn. Kiest u maar ... Uw geld of uw leven ... Uh, dat van uw kinderen. Een instantane bevestiging, aangevende hoe ernstig de hetze is. En hoe wijdverspreid (elsevier.nl, 07-04-2023, column door Zihni Özdil, ):
Want dit komt dus uit Elsevier (hedentendage: EW-Magazine). En dit:
En dit uit NRC Handelsblad, wat eigenlijk vamzelfsprkend is want de reguliere media in Nederland zijn volkomen gelijkgeschakeld. Dat 'dit' van NRC zijnde:
"TOETSEN IS VERSCHRIKKELIJK!!!" Die meneer van het CITO is dus gehersempsoled, gegsalight, door de media en de aldaar dicterende alfa's Maar gelukkig is er een alternatief. En wat voor één!
FANTASTISCH!!! Dze redactie heet zowel lesgegeven in het reguliere onderwijs, als bijles gegeven. Het zijn twee totaal verschillende werelden. Nou ja, niet totaal, maar wel in didaktich opzicht. In de eerste wereld richt je je op de gemiddelde leerling, in de tweede op slechts eentje. And never the twain shall meet. Omdat dat een numeriek kwestie is, waar niet aan te tornen valt. 1 + 1 = 2 , en 1 + 1 ≠ 3. Je hebt 30 leerlingen voor je neus, of 1. 1 + 1 ≠ 3 en 30 ≠ 1. Dit ... :
... gaat over de wereld van 1, één, leerling. En in de tekst staat de waanzin uitgebreid uitgelegd:
En hoe zegt Kees het bondig:
Daar staat doodgewoon: "We moeten het selecteren overlaten aan de juf". Gestoord, omdat inmiddeels bewezen is dat de juf minder goed voorspelt dan de test. Dat geeft zelfs Truijens toe. Maar er is wel degelijk een reden om over het onderwijs te debatteren en schrijven, zodanig dat Truijens er een vaste rubriek bij de volkskrant over heeft:
En dat staat ook in alle media. Met dus ook allerwgene genoemd als oorzaak:
Van z'n lang za;l z'n leven niet. En iedereen weet wat het probleem wel is, of misshcoien zijn het zlefs wel twee [problemen, maar het ene is nog onuispreekbaarder dan het andere. De aanwijzingen, die hier "toevalligerwijs" ook staan:
Klopt. De diepere lagen kom je aan toe als je de ondieoe lagen beheerst. Dus krijg je dit:
Omdat die vragen ... :
... ze boven de pet gaan. De pet van die Nederlandse leerlingen. Uh ...
Aha! Dus ten eerste is het niet niet 'Nederlandse leerlingen', maar "Nederlandse arme leerlingen". En die "Nederlandse arme leerlingen" ...
Maar wacht even ... Wat heeft armoede te maken met de aanvangsfase: het leren van berijpend lezen? Een retorische vraag, natuurlijk:
Ach jee ... Rotterdam-Zuid ... Rotterdam Allochtonië. Beruchte achterlijkheidswijk. Of beter: wijken, want er is hele parelketting van: in het westen Pendrecht, via Zuidwijk en Lombardijen, het spoor over naar IJsselmonde, Alexanderpolder, Ommoord ... Waarom de 'Nederlandse leerlingen' steeds minder goed beprijpend lezen? Omdat de 'Nederlandse leerlingen' steeds minder Nederlandse leerlingen zijn, maar leerlingen opgegroeid met islam of zonder vader, in talen als creools, berbers en Turks. De "die meisje"-leerlingen. Die je dus eerst het meest basale taalgevoel voor Nederlands moet bijbrengen, waarna je pas aan begrijpend lezen kan beginnen. En dan ben je minstens een jaar, voor de talentvollen, verder, maar voor het gemiddelde twee of meer jaren. En voor een grote groep: nooit Snap u nu waarom toetsen zo FOUT!!! zijn? Toetsen zijn FOUT!!!, omdat ze gevaarlijk zijn. Toetsen laten genadeloos zien waar de schoen wringt. Het is de allochtone schoen die wringt. En dat is volstrekt verboden terrein. Dus hebben de toetsen het gedaan. Net als de algoritmes . En nog eens een paar dagen later, en weer terug naar de Volkskrant (de Volkskrant, 11-04-2023): Weer een hele pagina vol met de gore alfa-rotzooi ... :
... van de gore alfa-rotzooiers. En de alfa-rotzooier-van-dienst is ...
Door alle alfa-faculteiten moet dus de bezem volgens de methode van de Augiasstal, waarna enkele exemplaren weer aangenomen kunnen worden, nadat ze de nodige competentie-toetsen hebben doorstaan. En hoe is het mogelijk, hè, ... (de Volkskrant, 12-04-2023):
... , dat als je niet goed oplet, je zo maar ineens over de werkelijkheid kan struikelen. En we zijn net acht dagen verder na de eerste bijdrage ... Naar Rijnlands beleid , of site home .
|