Onderwijsbeleid: beleidsverandering 2007

9 nov.2007

In de tijd dat Tussenrapport 2007 is geschreven, doet men ook uitspraken omtrent voornemens tot wijzingen in beleid. Een paar voorbeelden:
 

Uit: De Volkskrant, 05-11-2007, door Yvonne Doorduyn

Den Haag verstevigt greep op onderwijs

Mbo-examens | Waait er een nieuwe wind op het ministerie van Onderwijs?


Of je op het mbo in Doetinchem zit of op de academie in Den Haag: straks krijgen alle kappersleerlingen hetzelfde theorie-examen permanenten voorgeschoteld. De examens Nederlands en Engels worden zelfs gelijk aan die op de opleiding techniek, als het aan de politiek ligt: hetzelfde op elke opleiding, met alleen nog vier niveauverschillen.
    Onderwijsstaatssecretaris Van Bijsterveldt (CDA) grijpt in om de examenkwaliteit op het mbo te bewaken. Werkgevers die mbo’ers willen aannemen, moeten exact weten wat een leerling in huis heeft. En met de bijbehorende bureaucratie – elke opleiding fabriceert zijn eigen eindtoets – moet het maar eens afgelopen zijn.
    Waait er een nieuwe wind op het ministerie? Wat is er gebeurd met het bijna heilig verklaarde adagium van vrijheid van scholen?
    Anticiperend op verwijten van bemoeizucht dekten staatssecretaris en Tweede Kamerleden zich vorige week al in. ‘Scholen gaan over het onderwijs, wij over het bewaken van de kwaliteit’, aldus initiator PvdA-Kamerlid Staf Depla.
    Toch is na acht maanden regeren duidelijk dat de nieuwe bewindslieden de Haagse greep op het onderwijs verstevigen. Het laissez-faire van de ministers Van der Hoeven (CDA) en Hermans (VVD) maakt plaats voor een fermere sturing van bovenaf. Ze zitten er nog maar kort – Plasterk, Dijksma en Van Bijsterveldt – maar de voorbeelden zijn legio.   ...


Red.:   De eerste wantoestand die verbeterend wordt: het gebrek aan objectieve normen middels landelijke eindtermen.
    De tweede:
 

Uit: De Volkskrant, 16-11-2007, van verslaggever Robin Gerrits

Basisscholen gaan nadruk leggen op rekenen en taal

Duidelijke niveaus nodig | Aandacht minder versnipperen over neventaken.


Basisscholen gaan weer de nadruk leggen op rekenen en taal. Allerlei maatschappelijke neventaken die de laatste jaren bij de scholen zijn gelegd, moeten een beetje inschikken, of deels buiten schooltijd gestalte krijgen. Dit staat in het concept voor de agenda die staatssecretaris Dijksma van Onderwijs met de schoolorganisaties heeft opgesteld.
    De notitie Scholen voor morgen wordt maandag op een conferentie in Utrecht besproken en vervolgens onder alle 8.000 basisscholen verspreid. Volgens Dijksma en de scholen is het achterblijvende niveau van de leerlingen op rekenen en taal reden tot zorg. Het behoud van het in Nederland traditioneel hoge niveau van lezen en wiskunde is ‘allerminst vanzelfsprekend’, schrijven ze.
    Er moeten duidelijk vastgestelde niveaus komen die aangeven waar leerlingen in bepaalde groepen met rekenen en taal moeten zijn. Leraren en schoolleiders houden zo de vorderingen van hun leerlingen beter bij, zetten die af tegen deze referentieniveaus, en kunnen zonodig bijsturen.
    De laatste jaren groeit het besef dat de aandacht voor reken- en taalonderwijs in primair en secundair onderwijs enigszins is ondergesneeuwd. Circa een kwart van de leerlingen verlaat de basisschool met het leesniveau dat al twee jaar eerder gehaald zou moeten zijn. Om scholen hiertoe in staat te stellen is het in elk geval nodig dat leraren hun aandacht minder versnipperen over allerlei neventaken. De rijksoverheid moet zich ‘terughoudend opstellen bij het formuleren van andere opdrachten voor het basisonderwijs’.   ...


Red.:   Men gaat er dus wat aan doen. Maar ondertussen is het bijna te belachelijk voor woorden: het nieuwe streven is dat men onderwijs gaat geven op het basisonderwijs.


Naar Tussenrapport 2007 , Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlandmodel lijst , Rijnlandmodel, overzicht  , of site home .