Het Anglicisme in de Europese Unie: de schade voor de lagere groepen

De uitbreiding van de Europese Unie voorbij de oorspronkelijke zes, heeft altijd een aansluiting van landen met slechtere economieën en lagere levensstandaarden betekent, en wel meer naarmate deze aansluitingen later waren. Dat betekent ook steeds goedkopere arbeidskrachten op de Europese markt komen. Voor op zijn minst een aantal beroepen betekent dit dat de positie van de bestaande arbeidskrachten ondermijnt wordt, en op den duur verliezen ze of hun werk, of een deel van hun inkomen. Dit wordt vaak door pro-Europese woordvoerders en politici bestreden, maar onderstaand een voorbeeld van dit proces.


Uit: De Volkskrant, 26-10-2005, ANP

Geen rem op lage lonen Oost-Europese werknemers

Tot groot ongenoegen van de linkse fracties heeft Europees commissaris McCreevy (Interne Markt) dinsdag in het Europees Parlement herhaald dat hij zich zal blijven inzetten voor Oost-Europese bedrijven die met goedkope arbeidskrachten naar rijkere lidstaten trekken. Volgens de Europese Commissie betekent dat geen aanval op het sociale model.
    De socialisten in het parlement hadden geëist dat McCreevy en Commissievoorzitter Barroso uitleg kwamen geven over uitlatingen de van McCreevy over een zaak in Zweden. Daar wilde een bedrijfje uit Letland, Laval, een schoolgebouw neerzetten met Letse bouwvakkers, tegen Letse lonen. Die zijn vier keer zo laag als de Zweedse. ...
    Lidstaten kunnen eisen dat werknemers uit andere EU-landen zich aan de CAO houden. In het Zweedse systeem bestaan echter geen CAO's die algemeen bindend zijn. Vraag is of Zweden de goedkope Letten buiten de deur mag houden. ...
    De kwestie betreft alle rijkere EU-landen. Onlangs leek het erop dat Belgische arbeiders in een voedingsmiddelenfabriek vervangen zouden worden door goedkopere uitzendkrachten uit Polen.


Red.:   Wie denkt dat dit niet de bedoeling is geweest van de uitbreiding is een sukkel.


Uit: De Volkskrant, 23-08-2005, van correspondent Jan Hunin

‘Nederland kan concurrentie niet meer aan’

Voor internationale transportbedrijven wordt Nederlands personeel veel te duur, stelt de branche zelf. ‘Een Poolse chauffeur verdient eenderde van het salaris van een Nederlandse.’


Vanuit hun hotel aan de autosnelweg A4 in Katy Wroclawskie kijken Henk en Rico Schavemaker van het gelijknamige transportbedrijf uit over het terrein van hun nieuwe Poolse vestiging. Met de bouw van een vierduizend vierkante meter groot distributiecentrum had eigenlijk al enkele weken geleden moeten worden begonnen, maar door bureaucratische rompslomp heeft hun project een gevoelige achterstand opgelopen. Zolang ze geen eigen bedrijfsruimte hebben, doet hun hotel, met de toepasselijke naam Azyl (Asiel), dienst als hoofdkwartier.
    De beslissing om in de buurt van de Poolse stad Wroclaw een vestiging te openen, viel vorig jaar in april. ‘We dachten er al langer aan een deel van onze activiteiten naar het Oosten te verschuiven’, zegt directeur Henk Schavemaker, ‘maar met de uitbreiding van de Europese Unie was het nu of nooit.’ Voor het familiebedrijf uit Beverwijk is het de eerste buitenlandse vestiging.
    Behalve het toenemende belang van de Oost-Europese markt, waren vooral financiële overwegingen doorslaggevend. Volgens de Schavemakers was uitwijken de enige manier om aan de zware loonlasten te ontsnappen. ‘Vooral voor internationale transporten kan Nederland de concurrentie met het buitenland niet meer aan’, beweert Henk, de oprichter van het bedrijf. ‘Een Poolse chauffeur verdient ongeveer eenderde van het salaris van een Nederlandse.’
    Binnenkort zullen bij Schavemaker vijfentwintig trucks met een Pools kenteken rondrijden, eenvijfde van het wagenpark. ...
    De Schavemakers blijken slechts twee van de vele Nederlandse ondernemers voor wie Polen het beloofde land is. Op de Nederlandse ambassade in Warschau toont Wouter Lok de Handelsraad, een lijst waarop meer dan vijfhonderd Nederlandse bedrijven staan. En die is niet eens volledig. Lok schat het aantal Nederlandse ondernemingen op een duizendtal, eenmanszaken inbegrepen. ...
    Ook in het bureau van Schavemaker-Polen op de bovenverdieping van hotel Azyl is zelden een Nederlander te bespeuren. De administratie is er volledig in handen van drie Polen. Eens per maand komen de Schavemakers langs om papieren te ondertekenen, maar na een dag of twee zijn ze weer weg. Toch hebben ze zich hun beslissing om hun werkterrein naar het Oosten te verleggen, nog geen seconde beklaagd. Als het aan Henk Schavemaker ligt, zou hij zelfs nog verder uitwijken. Laatst reed hij met hulpgoederen van het Rode Kruis naar Oekraïne. De salarissen bleken er nog veel lager te liggen dan in Polen. ‘De toekomst ligt in het Oosten’, besluit hij.
 

Terug naar Europa en Anglicisme , Angelsaksische model , Hiërarchie algemeen , of naar site home .