Bronnen bij Het CDA: arm en rijk, en moraal
| 6
okt.2005 |
Hoe het CDA in de kwestie van arm en rijk staat blijkt natuurlijk niet uit hun
woorden, maar uit de concrete politieke praktijk.
Eerst de ene, de rijke, kant van de medaille:
De Volkskrant, 06-10-2005, van verslaggevers Yvonne Doorduyn en Douwe
Douwes
CDA krijgt wind van voren in debat over arm en rijk
... Frans de Nerée, de financiële man van
regeringsfractie CDA, lijkt in het begin van zijn betoog dan ook uit te gaan van
een rustig voortkabbelend samenzijn. ‘Veel gras is ons twee weken geleden voor
de voeten weggemaaid’, begint De Nerée.
Maar hij staat welgeteld vijf minuten op het spreekgestoelte,
of hij haalt zich de furie van de gehele linkse oppositie op de hals. Wat een
pleidooi had moeten worden tegen de wildgroei aan toezichthouders, ontaardt in
een steekspel over de salariëring van de topman van de Autoriteit Financiële
Markten (AFM), Arthur Docters van Leeuwen.
Zowel Agnes Kant (SP), Kees Vendrik (GroenLinks), Ferd Crone
(PvdA), André Rouvoet (ChristenUnie) als Bert Bakker (D66) ontsteekt in woede
als De Nerée zijn verontwaardiging uit over de 418 duizend euro die de
AFM-topman jaarlijks ontvangt. Want waarom verbindt hij daar geen consequenties
aan? Kant: ‘Je kunt niet elk jaar verontwaardigd zijn en vervolgens niets doen.’
Bakker: ‘Wanneer is bij u de maat dan vol?’ ... Vorige week nam
D66-Kamerlid Bakker het initiatief de topsalarissen in de semi-publieke sector
wettelijk te maximeren op het salaris van de minister-president. Door de
afwijzende houding van het CDA kan het voorstel niet op een Kamermeerderheid
rekenen.
Drie minuten later is het weer raak. Kant vraagt De Nerée hoe
hij het kan verantwoorden dat huishoudens die twee keer modaal verdienen er
twintig keer meer op vooruit gaan dan minima. De Nerée schiet uit zijn slof.
‘Wat denkt u nou? Dat wij die stille armoede ook niet zien? Dat wij geen oog
hebben voor die ouderen die hun hand niet durven ophouden bij de gemeente?’
... Ferd Crone (PvdA) haast zich naar de interruptiemicrofoon: ‘Maar meneer De
Nerée. Die stille armoede kunnen wij toch samen regelen? U hoeft alleen mijn
voorstel te ondertekenen om de kinderkorting en de ouderenkorting uitkeerbaar te
maken, zodat het geld ook bij de minima komt.’
De sociaal-democraat doelt op een motie die de regering
vraagt om de tegemoetkoming aan gezinnen met kinderen en aan ouderen niet via
een korting op de belasting, maar direct uit te keren. In dat geval worden ook
de minima bereikt die geen belasting betalen en daarom niets van de
tegemoetkoming zouden merken.
De Nerée geeft zich gewonnen. ‘Als ik niet bereid zou zijn om
naar oplossingen te zoeken, zou ik het probleem niet aansnijden’, besluit hij.
...
Red.: Dat laatste gebeurt natuurlijk, zodra het punt van de
agenda komt het niet meer terug tot het volgende incident, wanneer weer
dezelfde discussie volgt met hetzelfde resultaat.
In 2007 kwam er, nogal tegen de zin van het CDA, een kabinet
met de PvdA. Die tegenzin komt van de kennis dat ze dan zichtbaar voor de
belangen van de rijken moeten opkomen - tezamen met de VVD is dat niet
nodig:
Uit: De Volkskrant, 22-11-2007, van verslaggever Douwe Douwes
Bos spaart hoogste inkomens onder druk CDA
Het plan van minister Bos om de hoogste inkomens zwaarder te belasten, is van
tafel. Het CDA kon er niet mee leven
‘Ik zit in de politiek, niet in de koehandel.’ Iets meer dan een week geleden
ontkende minister van Financiën Bos bij hoog en bij laag dat het kabinet het
ontslagrecht zou uitruilen tegen fiscale maatregelen tegen dure huizen en
pensioensparen. Maar tien dagen later is het ontslagrecht van tafel, zijn de
scherpste kantjes van de woonbelasting afgevijld, en staat de lagere
aftrekbaarheid van pensioenpremies in de ijskast. ...
Tussenstuk:
Ook huizenbezit van grootverdieners wordt minder zwaar belast
dan gepland
De verhoging van het eigenwoningforfait, een belasting op het eigen huis, wordt
over acht jaar uitgesmeerd. Het tarief gaat in acht jaarlijkse stappen omhoog
van 0,55 tot 2,35 procent van de WOZ-waarde, heeft staatssecretaris De Jager
woensdag aan de Tweede Kamer laten weten. Het oorspronkelijke voorstel was om de
verhoging ineens in te voeren op 1 januari 2009. Het ‘plafond’ van 9150 euro
vervalt wel op die datum. Het gevolg is dat ook bezitters van huizen boven de
1,6 miljoen euro over de hele waarde belasting gaan betalen. ...
Red.: Als het erop aankomt, is ook het CDA een partij voor de
rijken. De VVD heeft de naam, maar het CDA doet het net zo goed.
En ook de andere akant geldt: de VVD heeft de naam van de
partij tegen de armen, maar het CDA is het net zo goed:
Uit: De Volkskrant, 26-02-2010, ANP
Rouvoet: kans op harde bezuinigingen vergroot
De PvdA zegt te willen voorkomen dat kwetsbaren het slachtoffer
worden van de komende forse bezuinigingen, maar juist door haar vertrek uit het
kabinet is de kans van slagen ‘bijzonder klein’ geworden.
Dat stelde vicepremier en partijleider André Rouvoet (ChristenUnie) vrijdagavond
tijdens een partijbijeenkomst in Maastricht. Volgens Rouvoet had een
centrumlinks kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie ervoor kunnen zorgen dat ook
bij de onvermijdelijke miljardenbezuinigingen de sterkste schouders de zwaarste
lasten zouden dragen. Maar door de val van het kabinet zijn in de ogen van
Rouvoet de verhoudingen tussen CDA en PvdA zo zeer beschadigd dat de kans op een
hernieuwde samenwerking van de drie partijen klein is. Daarmee is volgens hem de
kans op een voor kwetsbaren hard bezuinigingsbeleid toegenomen. ...
Red.: Nou, uit onpartijdiger mond kan het niet komen: het CDA
is ook een partij van harde bezuinigingen op de kwetsbaren.
Maar er zijn meer overeenkomsten met de VVD. Hier de houding ten opzichte van
belasting:
Uit: NRC Handelsblad, website, 25-11-2008, door een redacteur
Premier positief over vlaktaks
De drie huidige
tarieven in de inkomstenbelasting moeten worden afgeschaft. Daarvoor in de
plaats moet er één uniform tarief komen van circa 37 procent.
Daarvoor pleit Wetenschappelijk Instituut van het CDA. Premier en CDA-leider
Balkenende noemde het voorstel gisteren „buitengewoon interessant”.
...
CDA-leider Balkenende zei bij presentatie open te staan voor
een discussie over een vlaktaks. Het plan vergt volgens hem wel een nadere
uitwerking. „Dat doe je niet eventjes in een jaar.” Hij liet hiermee de
mogelijkheid open of het voorstel onderdel wordt van het verkiezingsprogramma in
2011.
In het verleden zijn al vaker vergelijkbare voorstellen
gedaan voor een vlaktaks. De VVD zette het in 2005 in het Liberaal Manifest. Dat
jaar kwam ook de inmiddels opgeheven Raad van Economische Adviseurs (REA) een
zelfde pleidooi. Zonder al te veel inkomensschommelingen zou er een
belastingtarief van 44 procent kunnen worden ingevoerd, aldus destijds de REA.
Het belastingstelsel zou zo veel eenvoudiger worden. Nu gelden in de
inkomstenbelasting vier tarieven: 33,60, 41,80, 42 en 52 procent. Wie
bijvoorbeeld meer verdient dan 53.000 euro per jaar betaalt over het deel boven
dit bedrag 52 procent.
Bij invoering van een vlaktaks zouden aftrekposten moeten
worden afgeschaft of danig worden ingeperkt. Volgens sommige economen zal dit
altijd nog betekenen dat het toch gunstig is voor de hoge inkomens.
Grootverdieners, zo schreef econoom Flip de Kam in juni in deze krant,
profiteren het meest van de vlaktaks. „Wat zij winnen, moet door de overige
belastingbetalers, met lagere inkomens, worden opgebracht.”
Red.: Daar is zelfs geen rekenen voor nodig: als het hoogste
tarief omlaag gaat, betalen bij gelijke opbrengst de groepen daaronder het
gelag. Het CDA is net als de VVD: stelen van armen ten behoeve van de rijken. De
VVD for the hell of it, het CDA om zieltjes te kunnen bedelen.
Een jaar later gaat de campagne door:
Uit: De Volkskrant, 18-06-2009, van verslaggever Douwe Douwes
CDA-instituut pleit voor één tarief loonbelasting
Invoering vlaktaks stuk dichterbij gekomen | Makkelijk voor werkgever,
duidelijk voor werknemer | PvdA: niet onbespreekbaar.
De invoering van een vlaktaks in het Nederlandse belastingsysteem is woensdag
een flinke stap dichterbij gekomen. Het Wetenschappelijk Instituut van het CDA
stelt voor om één tarief voor de inkomstenbelasting in te voeren. De
geschiedenis leert dat zulke plannen hun weg dan wel weten te vinden naar het
verkiezingsprogramma van de grootste politieke partij.
Het instituut denkt aan een tarief van 33 procent voor alle
inkomsten uit arbeid. Alleen voor de allerhoogste inkomens zou een speciaal hoog
tarief moeten komen. Tegelijkertijd moet flink worden gesnoeid in het aantal
aftrekposten. De operatie zou de schatkist jaarlijks 16 miljard euro kosten. Dat
gat kan worden opgevuld met een hogere belasting op consumptie en een hogere
heffing op vermogen.
Het is niet de eerste keer dat vanuit het CDA wordt gepleit
voor een vlaktaks. Afgelopen november stond zo’n voorstel al in de kantlijn van
een rapport over de woningbouw.
Uit de reactie van staatssecretaris De Jager van Financiën,
de CDA’er die over de belastingen gaat, valt op te maken dat het de
christendemocraten menens is. ‘Zeer interessante voorstellen, ook goed voor de
sociale partners om ernaar te kijken’, zei hij. ‘Zachtjes aan wordt het weer
tijd voor een grondige herziening van het belastingstelsel.’ De laatste grote
vernieuwing dateert van 2001. ...
Red.: De kredietcrisis van 2008-2009 maakt een en ander voor meer
mensen zichtbaar:
Uit: De Volkskrant, 20-03-2009, door Thijs Berman, lijsttrekker Europese
verkiezingen voor de PvdA
CDA en D66 steunden grote geld
Jarenlang stemden CDA en D66 tegen toezicht en voor bonussen. Nu duidelijk is
tot wat voor ellende dat geleid heeft, gaan ze om. Rijkelijk laat, vindt Thijs
Berman.
Afgelopen maandag sprak ik een oudere dame uit Amsterdam. Ze had de afgelopen
jaren eenderde van haar spaargeld verloren. Op advies van een beleggingsadviseur
had ze jarenlang gespaard voor een klein aanvullend pensioentje. Na jaren van
sparen had ze begin vorig jaar niet meer dan haar inzet over. En afgelopen
maandag krap tweederde. De rest was ze kwijt.
Krokodillentranen voor deze mensen vloeien rijkelijk deze
dagen. Wim van der Camp (Reformatorisch Dagblad, 18 maart) en Sophie in
’t Veld (Financieel Dagblad, 18 maart) – lijsttrekkers voor
respectievelijk het CDA en D66 voor de Europese verkiezingen – pleiten beiden
voor de aanpak van kortetermijnbonussen en Europees toezicht op risicovolle
producten en banken. ... Maar zowel Van der Camp als In ’t Veld hebben een
gigantische hoeveelheid boter op hun hoofd.
Dat toezicht had er al jaren moeten zijn. Jarenlang hebben
CDA en D66 dat toezicht echter geblokkeerd. De markt was meester. Het Europa van
het grote geld was voor hen belangrijker dan het sociale Europa, het Europa voor
mensen, ...
Exorbitante bonussen aan de top en versplinterd
toezicht op financiële instellingen en risicovolle producten waren de PvdA al
jaren een doorn in het oog. Ieke van de Burg, europarlementariër voor de PvdA,
pleitte al in 2002 voor Europees toezicht. Lidstaten concurreren om de gunst van
financiële instellingen en stellen in ruil minder eisen aan het toezicht. Toen
de PvdA deze lacunes in het toezicht wilde aanpakken, gaven CDA en D66 niet
thuis. De mogelijkheid een Europese toezichthouder in te stellen, is jarenlang
geblokkeerd. Want CDA en D66 stemden tot voor kort liever tegen toezicht en voor
bonussen; ze stemden voor het grote geld dat ongebreideld moest kunnen rollen.
Ten koste van de spaarcenten van heel gewone mensen, zoals we nu weten.
Ook ik had niet gedacht dat de crisis ons zo hard zou raken.
Maar wat ik en mijn fractie al jaren wel wisten en aan de kaak stelden, was het
neoliberale karakter van Europa, waar de belangen van mensen minder belangrijk
waren dan de belangen van munten. Een Europa waar mensen centraal staan in
plaats van de markt: daar hebben wij jarenlang voor geijverd. ...
Red.: Natuurlijk is wat Thijs over de PvdA ook een grove
leugen: ten tijde van de kabinetten Kok heeft de PvdA keihard meegedaan aan dit
proces.
Nu wat berichten over wat het CDA voor de armen wil
doen:
Uit: De Volkskrant, 22-12-2004, bericht van Ferry Haan
CDA stemt tegen 'eigen' armenmotie
Voorstel verworpen om minima te ontzien
De CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft dinsdagavond tegen een SP-voorstel
gestemd waarin het kabinet wordt opgeroepen niet meer te bezuinigen op de
minima. De motie is identiek aan een resolutie die in november op een congres
van het CDA met grote meerderheid werd aangenomen. ... Dinsdag diende Gerda Verburg, CDA-Tweede Kamerlid, wel een
motie in die oudere minima moet voorzien van een extraatje van 3 euro per maand.
'Een lachertje', aldus Arend Jansen. Verburg vindt 36 euro per jaar voor oudere
minima echter 'heel wat'. ... Deze groep heeft volgens Verburg extra steun nodig, omdat ze
onvoldoende gebruik weten te maken van andere mogelijkheden als de bijzondere
bijstand.
Red.: Stel even dat Docter van Leeuwen redelijkerwijs twee ton
zou mogen verdienen. Dan is wat hij extra krijgt datgene wat voor 5000
bejaarden volgens Gerda Verburg 'heel wat' zou zijn. Het is eigenlijk te droevig
om er grappen over te maken. Maar het kan nog erger, zie onderstaande stukjes
uit een interview met Verburg:
Uit: De Volkskrant, 06-08-2005, door Yvonne Doorduyn
Interview | Gerda Verburg De nummer twee van de CDA-fractie in de
Tweede kamer moet ingrepen van het kabinet verdedigen waar ze het als
voormalig vakbondsvrouw soms moeilijk mee heeft. 'Mijn geloof houdt mij gaande.
De bijbel is een prachtig boek, vol voorbeelden hoe het wel en niet moet.'
Er wordt op mij gelet
'Ik heb een lijntje naar boven.' De woordenstroom valt even stil. Gerda Verburg
(47) peilt behoedzaam de reactie die haar opmerking teweegbrengt. Ze leunt
achterover.
'Soms, als ik even een paar dagen of weken niet aan God denk, dan wordt er
opeens van boven weer aan dat lijntje getrokken. Ik krijg een ingeving, die ik
niet van mezelf heb. Of er gaat een auto rakelings langs me heen. Er wordt even
aan het lijntje getrokken om de communicatie open te houden.' ...
Critici beweren dat u recht kunt 'praten wat krom is. Ze zien het aan u,
zeggen ze. Dat u dan niet oprecht bent.
'Onzin. Dat doe ik dus niet. Je moet soms moeilijke beslissingen verdedigen,
situaties die je graag r anders zou zien. De rem zetten op de stijging van lonen
en uitkeringen bijvoorbeeld. Dat is niet makkelijk, omdat je weet dat de mensen
met de kleinste portemonnee daar de meeste moeite mee hebben. Maar ik doe het
alleen als ik het ook voor mijzelf geloofwaardig kan verdedigen. Dat je dan aan
me ziet dat ik dat niet altijd van harte doe en geen hoera roep, vind ik
helemaal niet erg. Het zou van de zotte zijn als ik dat stralend zou staan te
vertellen.' ...
Red.: Eigenlijk is het heel verbazingwekkend dat mensen zo
rustig blijven onder dit soort gezag. Maar misschien komt dat men het niet
wil weten. Want veel mensen weten onbewust heel goed hoe dit soort dingen
liggen, maar verdringen ze, om de consequentie ervan niet onder ogen te hoeven
zien. Die conclusie is te moeilijk en misschien ook te gewelddadig
.
Van wat later:
De Volkskrant, 01-12-2005, ingezonden brief van Annemarie Doove (Maasland)
Kersttoelage
In de Volkskrant van 30 november las ik tot mijn stomme verbazing de
reden waarom het CDA geen kersttoelage wil geven aan de laagstbetaalde mensen:
'Ze kopen er toch maar een spijkerbroek van of gaan met de kinderen eten in een
of ander fastfoodrestaurant.'
Ik zeg op mijn beurt: so what? Misschien
hebben de mensen wel heel hard een nieuwe broek nodig en is het een geweldig
uitje voor ze om eens een keertje te gaan eten in een fastfoodrestaurant!
Gruwelijk, mevrouw Verburg, dat u zich zo laat kennen.
Red.: En weer wat later:
Uit:
De Volkskrant, 06-12-2005, van een verslaggever
Conflict Zalm en CDA over dure olie
Het conflict over de compensatie van de dure energie dreigt uit te lopen op een
harde confrontatie tussen minister Zalm van Financiën en het CDA, de grootste
regeringspartij. Fractievoorzitter Verhagen van het CDA wil dat de huishoudens
volgend jaar een compensatie van 35 euro krijgen in verband met de hoge
olieprijzen. De energierekening van een gemiddeld huishouden pakt volgend jaar
135 euro hoger uit dan dit jaar. ...
Red.: Geen geld voor de laagbetaalden, maar wel voor iedereen.
Want die rest heeft het ook zo erg nodig, hè.
Het gaat het CDA natuurlijk allen om stemmenwinst, en die valt bij de
laagstbetaalden niet te halen. Wat een hypocrisie, dat Christen Democratisch
Appel. HDA, dat was juister.
En wat zekerniet kan, is het iets doen aan de
aan-de-rijken-uitdeel programma dat heet de hypotheekrenteaftrek. Want de
CDA-politici en -bestuurders en eigenhuizenbezitters profiteren volop mee:
De Volkskrant, 19-09-2009, ingezonden brief van Frits Plantinga (Sneek)
Onzekerheid
Premier Balkenende vindt speculatieve discussie over hypotheekrenteaftrek
ongewenst omdat die burgers onzeker maakt. Onzekerheid was nooit een argument
als het ging om de hervormingsagenda met een heel pakket aan maatregelen waarvan
met name de laagstbetaalden, gehandicapten, langdurig zieken, huurders en
ouderen de dupe zijn geworden. In het CDA-verkiezingsprogramma wordt opnieuw
bezuinigd in de zorg. De welgestelden in dit land weten hun belangen uitstekend
te verdedigen als het gaat om veranderingen in de hypotheekrenteaftrek. Hun
onzekerheid weegt voor Balkenende en het CDA zwaarder dan de onzekerheid van
minder bedeelden. En dat heet dan christelijk-sociaal of eerlijk delen?
Red.: Precies hetzelfde geldt natuurlijk voor de ideeën van
het CDA over belastingen:
Uit: Telegraaf.nl, 23-12-2009, door Jaap Folkerts en Paul Jansen
Premier tart PvdA
Premier Balkenende spreekt zich uit tegen belastingverhogingen om het
huishoudboekje van het rijk weer op orde te brengen. Daarmee komt de CDA'er
lijnrecht tegenover coalitiepartner PvdA te staan bij de crisisaanpak.
In een exclusief interview met De Telegraaf, dat morgen in deze krant
verschijnt, zegt de minister-president dat deze lastenverzwaring "niet
verstandig" is. "Daar kun je ideologisch over denken, maar laat ik het even puur
economisch bekijken. Economen zijn het erover eens dat belastingverhogingen
contraproductief werken."
Balkenende ziet dan ook niets in het PvdA-voorstel om een
60-procentstarief in de inkomstenbelasting in te voeren. De sociaaldemocraten
hopen zo veel geld bij de burger weg te kunnen halen en dus minder te hoeven
besparen op de overheidsuitgaven, maar de premier voelt daar niet voor. "Met een
belastingschijf van 52 procent zitten we in Nederland al bij de hoogste tarieven
in Europa. En dat niveau wordt in Nederland ook nog eens vrij snel bereikt."
Met zijn uitspraken doorbreekt Balkenende de kabinetsafspraak
dat alles bespreekbaar moet zijn bij de komende heroverwegingen, als het kabinet
knopen wil gaan doorhakken om het jaarlijkse gat van circa 35 miljard euro op de
overheidsfinanciën te dichten.
... volgens de minister-president zou vicepremier en
PvdA-leider Bos het zelfs met hem eens moeten zijn. "Niemand kan om deze zaken
heen." ...
Red.: Balkenende citeert economen aangaande het effect van
belastingen. Middels kan echter iedereen, ook minister-president Jan Peter
Balkenende, weten, van de kredietcrisis van 2008-2009, dat economen niets meer
zijn dan prutsers met evenveel inzicht in de werking van de economie als een
waarzegger met een glazen bol van de toekomst.
Natuurlijk is de kwestie van belastingen of bezuinigingen slechts
een kwestie van een keuze tussen geldstromen: via particulieren naar de
economie, of via overheidswerknemers naar de economie, wnat het overgrote deel
der belastingen gaat naar personele lasten in onderwijs, zorg, veiligheid en
dergelijke.
Ergens moet zelfs minister-president Jan Peter Balkenende dat wel
weten. Maar zijn keuze is dan ook niet op dit soort algemene economische
overwegingen gebaseerd:
|
De premier wil niet zeggen of hij liever met de VVD in plaats van de
PvdA zou regeren in deze tijd van naderende miljardenbezuinigingen.
"Natuurlijk hebben we een verschillende sociaal-economische visie", zegt
Balkenende over het verschil tussen CDA en PvdA. ... |
Het CDA van minister-president Jan Peter Balkenende heeft gewoon een sterke
voorkeur voor het neoliberale programma van de VVD,in plaats van de sociale
maatschappij waar een christelijke partij voor zou moeten staan. En wel omdat de
CDA-politici en -bestuurders zelf ook profiteren van de graaicultuur van het
neoliberalisme.
Er komen Tweede Kamerverkiezingen aan - tijd voor meer
helderheid:
Uit: De Volkskrant, 17-04-2010, door Ronald Plasterk, oud-minister van
Onderwijs en PvdA-kandidaat voorde Tweede Kamer
CDA beschermt de hogere inkomens en pakt onderwijzer en
politieagent
Terwijl iedereen weet dat verpleegkundigen nauwelijks nog persoonlijke
aandacht kunnen geven aan patiënten, pleit het CDA voor minder handen aan het
bed.
Als minister heb ik een paar jaar goed kunnen samenwerken met CDA-bewindslieden.
Zo zijn we bijvoorbeeld leraren en politieagenten beter gaan betalen. Het
belangrijke werk dat zij doen, verdient waardering, en we wilden de uitloop uit
het beroep tegengaan. Ik heb steeds gedacht dat het CDA daarachter stond. Ik
schrok daarom van het artikel van Ank Bijleveld, de nummer twee van het CDA
(Opinie & Debat, 15 april).
Bijleveld beschrijft beeldend hoe mensen deze winter
hun eigen straten ijsvrij gingen maken toen er een tekort was aan zout. Ze
schrijft: ‘Vervang ‘zout’ door ‘geld’ en je ziet dat veel maatschappelijke
problemen door burgers, in plaats van door de overheid, kunnen worden opgelost.’
Het CDA keert hiermee terug naar de agenda van het tweede
kabinet-Balkenende: onder het mom van ‘eigen verantwoordelijkheid’ moesten
chronisch zieken meer gaan betalen voor zorg dan gezonde mensen, en uitkeringen
werden ontkoppeld, waardoor de allerlaagste inkomens er verder op
achteruitgingen.
De terugkeer naar die agenda staat niet heel duidelijk in het
verkiezingsprogramma van het CDA. We moeten het halen uit omfloerste zinnen in
een ingezonden artikel. Stiekem wordt teruggegrepen op het adagium van de ‘eigen
verantwoordelijkheid’. Ik vind dat geen juiste keuze. Juist in moeilijke tijden
moeten we de kwetsbaren beschermen en kiezen voor een samenleving waarin
iedereen meetelt.
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om het beroep van
leraar of politieagent aantrekkelijker te maken. Veel leraren gaan de komende
jaren met pensioen, of stappen over naar ander werk. Uit al het onderzoek blijkt
dat leraren overstappen omdat ze elders betere carrièrekansen, betere scholing
en een betere betaling vinden.
Ik heb daarom het Actieplan Leraren opgesteld en daar
structureel een miljard euro voor uitgetrokken. Het CDA leek dat te steunen,
maar Bijleveld zegt nu: ‘Het is onvermijdelijk dat in het onderwijs en bij de
overheid meer uren en langer wordt gewerkt.’ En tegelijk schrijft ze: ‘De lonen
van onderwijzers en agenten kunnen in de komende jaren eigenlijk niet stijgen.’
Kortom, langer werken voor een loon op de nullijn, ver
achterblijvend bij wat de markt doet. Meer werken voor minder geld. ...
Als derde punt zegt Bijleveld dat in de zorg het werk
‘slimmer georganiseerd’ moet worden ‘zodat er daadwerkelijk minder mensen nodig
zijn’. Ook zo’n sneaky zinnetje. Waar iedereen ervan overtuigd is dat de
werkdruk in de zorg te hoog is en verpleegkundigen nauwelijks nog persoonlijke
aandacht kunnen geven aan patiënten, pleit het CDA voor minder handen aan het
bed.
Ook dit plan kenden we nog niet. Het staat verstopt in een
mooi stukje over ‘innovatie in de zorg’. Natuurlijk kan er veel verbeteren door
innovatie. Uiteraard is er overbodige bureaucratie waar we iets aan moeten doen.
Maar het doel moet toch niet zijn om minder handen aan het bed te krijgen en de
werkdruk van verplegend personeel op te laten lopen? ...
De VVD en de PvdA zijn helder. De VVD kiest voor
belastingverlagingen voor grote bedrijven en de hoge inkomens, maar bevriest de
salarissen van politieagenten, leraren en verpleegkundigen en ontkoppelt de
uitkeringen. Een duidelijke keuze, maar niet die van ons. Wij kiezen voor
investeren in onderwijs, voor het beschermen van lage- en middeninkomens, we
kiezen voor een kleinere overheid en vragen een grotere bijdrage van mensen met
de hoogste inkomens.
Het CDA was helder over wat niet mag: je mag niet aan de
hypotheekrenteaftrek voor dure huizen komen, je mag niet een iets hogere
belasting vragen van mensen die meer dan anderhalve ton verdienen.
Nu blijkt wat wél mag: de leraar en de politieagent zullen
meer uren moeten werken voor minder geld. Als de sector daardoor sneller
leegloopt, dan moeten ze maar ‘slimmer werken’.
Langzaam komen de apen uit de mouw, de addertjes van onder
het gras, en de oude koeien uit de sloot. Met de leraren en politieagenten, en
minder handen aan het bed zijn we nog lang niet aan de 18 miljard bezuinigingen.
Wat komt er nog meer? AOW-uitkering, huurtoeslag, zorgpakket?
Red.: Het komt van de politieke vijand, maar daarom is
het nog niet minder waar.
Net als het volgende:
Uit: De Volkskrant, 22-05-2010, door Ronald Plasterk, oud-minister van
Onderwijs
CDA is bezig ouderen stiekem fors te korten
Het mooie van het inventariseren van partijprogramma’s door het CPB is dat
alle politieke partijen met de billen bloot moeten, je kunt niets in het
verborgene doen. Daarbij bleek het CDA de grote partij die de koopkracht van
huishoudens het hardste aanpakt. De VVD hakt er ook flink in, maar het CDA meer:
de plannen kosten elk gezin gemiddeld 480 euro per jaar. Bij diverse andere
partijen blijft de koopkracht ongeveer constant. ...
... dit is simpelweg wat het CPB heeft opgeteld uit de nieuwe
plannen die het CDA heeft voor de begroting: de zorgtoeslag, de huurtoeslag, het
verlagen van het sociale minimum. Het CPB legt zo’n optelling aan elke partij
voor voordat ze wordt gepubliceerd, en kennelijk heeft het CDA die goedgekeurd.
...
Er valt nog meer op aan de CDA-plannen. Alle AOW’ers worden
zwaar aangepakt. Op pagina 6 van de bijlage staat: ‘Het CDA schaft de
AOW-tegemoetkoming in elf jaar af. Dit bespaart 0,6 miljard euro in 2015 en 0,9
miljard vanaf 2021.’ Dit inkomensverlies wordt maar voor eenderde gecompenseerd.
Daarom levert elke alleenstaande AOW’er 274 euro per jaar in , echtparen 548
euro.
Deze maatregelen die alle ouderen treffen staan niet in het
verkiezingsprogramma van het CDA, noch heeft Balkenende ze aangekondigd.
Kennelijk hoopte het CDA dat niemand er achter komt waar men stiekem mee bezig
was. ...
Red.: En op een heel basaal niveau:
Uit: De Volkskrant, 26-06-2010, ANP
Twistgesprek | Marie Louise Schipper met CDA-Tweede Kamerlid Margreeth
Smilde
De rollator maakt de zorg straks onbetaalbaar
Demissionair minister Klink wil de rollator uit de basisverzekering halen
als bezuinigingsmaatregel. Een rotstreek of bittere noodzaak?
Waarom moeten ouderen opdraaien voor de kosten van een hulpmiddel dat goed
voor hen is? Dat komt uiteindelijk toch iedereen ten goede?
Het is waar, ouderen zijn door de rollator minder afhankelijk. Maar we moeten de
maatregel in een bredere context zien. ...
Red.: Bla bla bla ...
|
Maar is het schrappen van de rollator echt substantieel? Ik kan
mij niet indenken dat je met deze maatregel op die 1,4 miljard inloopt.
Zijn het geen peanuts?
U noemt het peanuts, maar het is een substantieel bedrag op de hele
begroting. We moeten de kosten beheersbaar houden. Het gaat hier om
bezuinigingen op de overschrijdingen.
Maar hoeveel geld is er nu precies mee gemoeid? Dat zou ik weleens
willen weten.
Dat heb ik niet exact paraat.
Dan zoeken we het op. Met de bezuiniging op hulpmiddelen als de
rollator is een bedrag gemoeid van 21 miljoen euro. Dat valt op een
bedrag van 1,4 miljard toch wel mee. Reden om de rollator juist in het
pakket te houden.
Ik begrijp heel goed dat een rollator buitengewoon nuttig is, mijn eigen
moeder maakt er ook gebruik van. Ze is er trouwens wel een keer mee
omgewaaid en heeft toen haar pols gebroken. Het is geen onfeilbaar
middel, al onderken ik wel dat het bewegingsapparaat van ouderen ermee
op gang blijft.
Het geeft mensen onafhankelijkheid, die wordt hun
nu afgepakt.
... |
Bla bla bla ...
Het is misselijkmakend.
Her rechte kabinet is er nog niet, maar de richting is al wel
duidelijk:
Uit: De Volkskrant, 07-08-2010, ingezonden brief van Hans Koster (Leiderdorp)
Henk en Ingrid de dupe
Henk en Ingrid worden de dupe van het nieuwe gedoogkabinet. De hardwerkende
Nederlanders krijgen pas twee jaar later pensioen. Na hun ontslag krijgen ze
korter WW. De premie voor hun ziekteverzekering gaat omhoog door het hogere
eigen risico. Als ze door hun harde werken arbeidsongeschikt worden, zijn ze de
klos, want de eigen bijdragen worden veel hoger. Het enige voordeel van het
nieuwe kabinet is dat hun hypotheekrenteaftrek in stand blijft, ook voor hun
huis van ruim een miljoen. Jammer dat ze dat huis niet hebben en al hardwerkend
steeds in een huurhuis zijn blijven wonen, want de huursubsidie wordt ook
verminderd. ...
Red.: Mede dankzij het CDA.
Uit de mond van een vijand:
Uit: De Volkskrant, 23-09-2010, column door Marcel van Dam,
socioloog.
Waarheen gaan de ontheemde CDA-kiezers?
Er is in het CDA iets bijzonders aan de hand, dat van verstrekkende betekenis
kan zijn voor ons politieke bestel. Vanwege het confessionele karakter was het
CDA de enige grote partij in ons land die pretendeerde de hele bevolking in al
haar schakeringen te vertegenwoordigen. Het was geen belangenpartij, maar een
verlangenpartij: het verlangen maatschappelijk fricties te overbruggen op grond
van algemeen christelijke principes. Het CDA was geen belangenpartij, maar een
beginselpartij, een middenpartij uit principe.
Als de huidige poging een rechts minderheidskabinet te formeren slaagt, komt
daar een eind aan en bekent het CDA zich tot een rechtse partij, die de belangen
behartigt van mensen met een volle portefeuille die dat graag zo houden. In een
indrukwekkend optreden in Buitenhof trok CDA-prominent Herman Wijffels de voor
het CDA logische conclusie: fuseren met de VVD. ...
Red: Maar bevestigd door iemand uit eigen kring. En hier zijn
de cijfers:
Uit: De Volkskrant, 07-10-2010, column door Marcel van Dam,
socioloog.
Huilen met de pet op
Tussentitel: Tot 2015
leveren de lage inkomens tussen de 5 en 10 procent in
... Verhagen noemde op het CDA-congres
het regeerakkoord ‘sociaal, solide, solidair’. Een grotere leugen is nauwelijks
te bedenken. ...
Iedereen die de notitie van het Centraal Planbureau over de effecten van de
voorgestelde bezuinigingen en lastenverhogingen doorkijkt, kan de leugen van
Verhagen en Wientjes gemakkelijk zelf ontmaskeren. Lagere inkomens leveren veel
meer in dan hogere inkomens. In 2015 zullen mensen met een laag inkomen tussen
de 5 en 10 procent hebben ingeleverd. Verreweg de grootste bezuiniging vindt
plaats in de sociale zekerheid, ruim vier miljard euro. Als ik de lijst doorneem
met maatregelen die de koopkracht negatief beïnvloeden, vind ik er zegge en
schrijven één die op mij betrekking zou kunnen hebben: ik zou wat meer btw
moeten betalen als ik een kaartje wil kopen voor een concert of bij de aankoop
van een schilderij.
Mensen met een laag inkomen worden getroffen door talloze
bezuinigingsmaatregelen. Zo zal de bijstandsuitkering over een lange periode
worden gekort, oplopend tot 2.000 euro per jaar, 166 euro per maand. Terwijl
vanaf 1980 de koopkracht van de bijstandsuitkering al zeer aanzienlijk is
gedaald. Willens en wetens worden mensen dieper in de armoede gestort om, zoals
het Centraal Planbureau zegt ‘de financiële prikkel voor uitkeringsgerechtigden
te versterken om een baan te zoeken en te aanvaarden’. Iedereen weet al jaren
dat een flink deel van de mensen in de bijstand nooit en te nimmer een baan zal
vinden, ook al gaan ze op hun kop staan. Hetzelfde geldt voor een andere groep
zwakkeren die bijna geen kans hebben op de arbeidsmarkt, mensen die nu werken op
sociale werkplaatsen. Tweederde van hen zal zijn baan kwijtraken. Het CPB zegt:
‘Dit leidt per saldo tot een afnamen van de geboekte werkgelegenheid, omdat een
deel van de groep die niet in aanmerking komt voor een sociale werkplaats niet
in staat is een reguliere baan te vinden en zich terugtrekt van de
arbeidsmarkt’. In gewone mensentaal: die vallen weer terug op zorg van hun
ouders of verkommeren. ...
Naar Het CDA
,
Politiek lijst
, Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|