Bronnen bij Het CDA: de eigen visie
|
17 jan.2005 |
Een voorbeeld van de verwoording van de visie van het CDA door iemand uit eigen
kring:
Uit:
De Volkskrant, 15-01-2005, artikel van Thijs Jansen,
hoofdredacteur van Christen Democratische Verkenningen. De bijdrage bouwt voort
op zijn inleidende artikel uit Kantelingen, het winternummer dat geheel gewijd
is aan de hervormingsagenda van het CDA.
Verzoening blijft kern CDA
Tussentitel: Stuur ook een regeringscommissie de wijken in
Dit jaar bestaat het CDA 25 jaar. Thijs Jansen betoogt dat de brede
volkspartij moet doen waartoe zij is opgericht: het actief bedrijven van
pacificatiepolitiek.
Na 2002 is de positie van het CDA ingrijpend veranderd. Niet alleen kwam de
partij na acht jaar oppositie weer aan de macht, maar de partij lijkt ook van
karakter veranderd. Lange tijd was het CDA de remmende kracht die probeerde te
behouden wat er te behouden viel. Vorig jaar wakkerde ze als regeringspartij op
sociaal terrein plotseling een felle polarisatie aan. Hoe kon uitgerekend het
CDA het poldermodel in gevaar brengen? ...
De kunst van het verzoenen kreeg in Nederland zijn neerslag
in duurzame instituties als de verzorgingsstaat, het poldermodel en de
verzuiling. Heeft het CDA onder Balkenende die kunst verleerd? Is de comeback
van de partij misschien te danken aan het stiekem afleggen van de
christen-democratische identiteit? Is het nieuwe CDA misschien: conservatief,
sociaal-conservatief, rechts, sociaalrechts, calvinistisch of domweg
opportunistisch? ...
Een van de maatschappelijke ontwikkelingen die men al kon
zien aankomen, lag op het oude vertrouwde gebied van de verzorgingsstaat: de
vergrijzing. Deze kreeg snel verstrekkende gevolgen voor de betaalbaarheid van
voorzieningen in de sociale zekerheid, de gezondheidszorg en de arbeidsmarkt. In
een reeks rapporten werden nieuwe wegen ontwikkeld voor het beheersen van de
spanningen die onontkoombaar tussen generaties gaan ontstaan. Bij het uitvoeren
van die bouwtekeningen ontdekte het CDA (opnieuw) dat solidariteit tussen
generaties een mooi streven is, maar bij operationalisering tot politieke strijd
leidde. Daarmee stuitte de partij op een paradox: de partij die plannen
ontwikkelde omwille van bemiddeling en verzoening, ontketende een enorme
polarisatie tussen vakbonden en kabinet. De doelen waren aandacht vragen voor de
verschillende belangen die op het spel staan, recht doen aan de nieuwe
diversiteit en tegenstellingen - en in goede banen leiden. Het resultaat was het
sociaal akkoord.
Lastiger heeft het CDA het met de heftige polarisatie die
mede het gevolg is van de Haagse verdringing van de multiculturele kwestie. Hier
is duidelijk dat het CDA, in tegenstelling tot de VVD en de Groep Wilders,
driftig op zoek is naar een pacificatiepolitiek. Die is nog niet gevonden. Bij
sociaal-economische conflicten is dat eenvoudiger dan bij de spanningen die nu
tussen autochtonen en allochtonen, moslims en niet-moslims ontstaan zijn. Bij de
islamkwestie gaat het niet alleen om een explosief mengsel van religieuze
kwesties waar gelovigen en ongelovigen tegenover elkaar staan, maar ook om een
sociale kwestie waar etnische onderscheidingen en achterstand deels samenvallen.
...
Het voorkómen van extremisme en het exploreren van manieren
om de onverzoenbaar lijkende tegenstellingen in goede banen te kunnen leiden, is
een enorme opdracht. Misschien kan iets geleerd worden van de aanpak van andere
Europese landen. In Frankrijk heeft de regering nog niet zo lang geleden de
commissie-Stasi liet land ingestuurd om de verhalen uit het dagelijkse leven van
mensen te horen over de spanningen veroorzaakt door prominente aanwezigheid van
met name de islam in het publieke en semi-publieke domein. Zowel moslims als
niet-moslims, leraren, dokters, tramconducteurs, buurtbewoners en organisaties
konden hun verhaal aan de commissie kwijt.
Dat heeft geleid tot een enorme maatschappelijke discussie.
Uiteindelijk heeft de commissie een aanpassing van de wet op de laicitée uit 1905
(aangaande de scheiding slaat en godsdienst, red.) voorgesteld, die met een
enorme parlementaire meerderheid is aangenomen. Mogelijk kan Balkenende het
initiatief nemen tot een regeringscommissie als de Franse, die als opdracht
krijgt te onderzoeken wat er in het dagelijkse leven van Nederlanders, moslims
en niet-moslims leeft. Vragen zijn dan hoe de islam geleefd en beleefd wordt in
Nederland: welke belangentegenstellingen en spanningen er bestaan. Als die vraag
tot inzet wordt gemaakt van een brede maatschappelijke consultatie, kan dat een
belangrijke bijdrage leveren aan het overbruggen van tegenstellingen. In
Frankrijk bleek dat de Iraakse ontvoerders van de twee journalisten die
terugdraaiing van de nieuwe wet eisten, geen poot aan de grond kregen: ook niet
bij de islamitische organisaties.
De brede maatschappelijke consultatie, het intensieve debat
en de politieke conclusies kunnen leiden tot een nieuw patriottisme met typisch
Nederlandse trekken. Zoals Balkenendes waardenfluisteraar Etzioni zou zeggen:
Let's have a moral dialogue. Pacificatiepolitiek is een kunst die we weer hard
nodig hebben. Ze heeft een slechte naam, omdat te vaak angstvallig is
vastgehouden aan pacificaties uit het verleden. ...
Naar Het CDA
,
of site home
.
|