Bronnen bij Linkse denkfouten: sfeer |
.2008 |
Het is natuurlijk geen universele wet, maar het is wel verdacht vaak zo dat
foute ideeën samengaan met foute houdingen op allerlei gebieden. De linkse
intellectuele wereld heeft in ieder geval veel van die foute houdingen ten
toon gespreid. Tot voor niet al te lang geleden vond men dat alleen in
niet-linkse kringen, zie het eerste bericht uit HP/DeTijd, maar met
het voordeel van terugblik is ook in eigen kring soortgelijke geluiden te
bespeuren over eigen verleden:
Uit:
De Volkskrant, 29-01-2009, door Tynke Landsmeer
Het lijkt gedaan met moraalridder Freek de Jonge
Het is gedaan met Freek de Jonge, althans als je het coververhaal
van HP/De Tijd moet geloven. Het verval van de ooit zo populaire
cabaretier werd eind 2000 al ingezet, maar is nu definitief.
Een chagrijnige zeurpiet, hork, moraalridder en een betweter, zijn de
weinig vlijende omschrijvingen die HP opdiepte uit oude interviews en
archiefverhalen.
Hoe het verval zichtbaar werd? Hij sloeg wild om zich heen toen hij in
het programma van Pauw & Witteman tegenover Peter R. de Vries zat,
deed niet mee met Erik van Muiswinkels oproep de Olympische Spelen te
boycotten (2008) en zijn laatste show Limiet was Freek-onwaardig.
Tijd om te stoppen dus, luidt de conclusie. Het is volbracht. ...
Red.: Maar de hoogtijdagen hiervan lagen natuurlijk vele jaren
eerder:
VARA TV Magazine, nr. 15-2006, door Henk van Gelder
19Toen: 1979
Zijn tv-debuut als razende reporter maakte hij in een rood T-shirtje met een
kettinkje waaraan een aapje bungelde. Het was de tijd waarin de VARA-haan
als 'nijdige kraaier' alom ergernis opwekte en de VARA-verslaggeving werd
doordesemd met 'pedant activisme', zoals hij vele jaren later opbiechtte in
het VARA-jubileumboek Verheffend, vooruitstrevend, verstrooiend. Lang
heeft de carrière van Jan Tromp (30) als politiek verslaggever bij de omroep
niet geduurd. Al snel verhuisde hij naar de Volkskrant, waar hij
adjunct-hoofdredacteur werd en hij nu correspondent is te Washington. Maar
voor het grotere werk komt hij af en toe nog even terug. Dat deed hij voor
een reeks geheime interviews met prins Bernhard, en nu voorde presentatie
van De grote geschiedenisquiz (maandag. Ned. 3. 20:25 uur).
Uit:
De Volkskrant, 30-01-2009, door Geke van der Wal
Het korte, wilde, linkse feestje
Rob van Gennep was een bekende verschijning in het Amsterdam van
de jaren zestig en zeventig. Een charmante man, het gezicht van een ‘linkse
leescultuur’.
Het was een mooi feestje, dat achteraf gezien maar kort duurde, de ‘linkse
leescultuur’ in de woelige jaren zestig en zeventig, toen iedereen bij elke
nieuwe uitgave op de boekhandels Athenaeum en Van Gennep afstormde. ...
Grenzeloos was ook het geloof in de goedheid van mens, met name van de
linkse mens. In de Van Gennep-boekwinkel aan de Nes werd onbarmhartig veel
gestolen. Van Gennep schakelde geen bewaking in, maar liet een bord maken
waarin de dieven moreel werden aangesproken. ‘U steelt van de werknemers,
van de actiegroepen aan wie we een groot deel van onze nettowinst geven.’
Deze oproep had vanzelfsprekend geen enkel effect.
Het bedrijf was intern volledig gedemocratiseerd. Inspraak en
salariëring waren genivelleerd. Iedereen die er werkte maakte deel uit van
het collectief dat over alles besliste. Alhoewel Van Gennep een warm
voorstander was van dit soort democratisering, had hij ook zijn twijfels:
‘Er is ook nog zoiets als intuïtie bij een uitgever, en ervaring, en dat
zijn dingen die niet iedereen hier heeft.’ Daarbij was hij een dominante
man, die in alle opzichten boven de rest uitstak. Dat leidde tot irritaties.
Wat ook niet hielp was dat zich onder het personeel een verongelijkte
feministe bevond, die volgens de vrouwenbeweging als een soort Assepoester
in de kelder zat verstopt, en een gestaalde CPN’er die weliswaar vóór het
collectief was maar ook eiste dat CAO-lonen zouden worden betaald. Een vrij
dodelijke cocktail. De feministe werd ontslagen omdat er niet met haar te
werken viel en ze onaardig was tegen de klanten. Radicale vrouwen – onder
wie Van Gennep-auteur Anja Meulenbelt – bekladden de winkel en besloten tot
een boycot onder de leuze: ‘Koop niet bij Van Gennep/ Van Gennep is een
seksist.’
Het collectief raakte verscheurd, de helft wilde staken uit solidariteit
met de ontslagen werkneemster. Urenlange, soms nachtelijke vergaderingen
volgden, werknemers verlieten het pand met de mededeling. ‘We zijn
bereikbaar in de koffieshop op de hoek van het Rokin.’
De media volgden het allemaal op de voet, het ging om een conflict
binnen een gerenommeerd, geliefd, links instituut. Bekende linkse
Nederlanders zetten advertenties, vóór of tegen Rob van Gennep. Er kwam een
oplossing, maar de sfeer was verziekt. Uiteindelijk verliet de
communistische splijtzwam de uitgeverij en werd de ontslagen feministe
aangenomen bij de feministische uitgeverij Sara. Ook daar kreeg ze de wacht
aangezegd, want ze bleek nog steeds onhandelbaar, en riep dingen als
‘leesbaarheid is een rechts begrip’. De ironie wil dat Van Gennep de schade
(verminderde omzet, juridische bijstand, afvloeiingskosten) kon betalen met
de opbrengsten van Anja Meulenbelts bestseller De schaamte voorbij.
Het collectief is in diverse varianten blijven bestaan, alhoewel Jaap
Jansen later toegaf dat het eigenlijk onwerkbaar was. Een medewerker denkt
er met afgrijzen aan terug. ‘Als je nu de verslagen van de vergaderingen
leest, weerzinwekkend allemaal. De onzin die uitgekraamd werd.’ Rob van
Gennep was diep teleurgesteld. Het had hem zeer getroffen dat de werknemers
zo ver waren gegaan om hun doel te bereiken. ...
Red.: Filmregisseur Paul Verhoeven staat onder andere bekend om
zijn openhartigheid:
Uit:
De Volkskrant, 18-06-2010, door Harmen Bockma
'Hij had óók continu gezeik'
Veel kunstenaars zijn geïnspireerd door andere kunstenaars. Deze
week: regisseur Paul Verhoeven (71) over componist Igor Stravinsky.
... Bij Stravinsky gaat het alleen om de muziek ...
Hij heeft nooit concessies gedaan, ook al werd hij voor elke verandering
van stijl gekruisigd. ...
Het is prettig en verruimend om me te realiseren dat ook de grootste
kunstenaar van de twintigste eeuw continu gezeik had. Niet dat ik me op
enigerlei wijze met hem wil vergelijken, maar de manier waarop de Franse
twaalftoonkliek hem te lijf ging, dat ideologisch-theoretische denken, dat
heb ik ook meegemaakt. Ik ben in de jaren zeventig en tachtig vervloekt door
wat ik wel het linkse fascisme noem. Alles moest culturele, sociale dan wel
existentiële relevantie vertonen. Spetters, dat kón helemaal niet.
Alsof kunst ideologisch ook maar met iets zou moeten corresponderen. Kunst
is hopelijk uitdagend, brengt je van je à propos, maar daar moet geen
ideologie aan te pas komen. ...
Red.: Daar heeft het "linkse" fascisme nooit moeite mee gehad
... ideologie.
Naar Linkse denkfouten
, Politiek lijst
,
Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|