Bronnen bij Politieke analyse: democratie in Zuid-Holland

25 apr.2010

Het bestuurlijke doordrijven van beslissingen waar de meerderheid van de burgers tegen is, is een dusdanig gewoon, dat het pas opvalt als het niet gebeurt. Het volgende is één van de normale gevallen:


Uit: De Volkskrant, 23-04-2010, van verslaggever Marcel van Lieshout

Spierballenvertoon provincie na verzet Leiden tegen lightrail

Tussentitel: 'Het kan niet dat Leiden in zijn eentje de aanleg tegenhoudt'

De provincie Zuid-Holland gaat door met de aanleg van de RijnGouwelijn (RGL) over grondgebied van Leiden, ook nu het nieuwe Leidse gemeentebestuur niets meer met deze honderden miljoenen kostende lightrailverbinding te maken wil hebben. Als Leiden zich tegen de komst van de RGL blijft verzetten, maakt de provincie gebruik van wettelijke bevoegdheden om de lijn toch door de gemeente te laten lopen.
    ‘We hebben een bestuursovereenkomst met Leiden en we houden de gemeente daaraan’, zegt een woordvoerder van de provincie. ‘De verbinding is van bovenregionaal belang en het kan niet dat Leiden in zijn eentje de aanleg tegenhoudt.’ In het uiterste geval stelt de provincie Leidse bestemmingsplannen buiten werking om zelf met een zogeheten inpassingsplan te komen. De nieuwe wet op de ruimtelijke ordening biedt de provincie die mogelijkheid.
    Het nieuwgevormde Leidse gemeentebestuur, bestaande uit D66, VVD, SP en CDA, heeft in het coalitie-akkoord laten vastleggen dat de RijnGouwelijn er niet moet komen. Met de aanleg van die lijn is al jaren geleden begonnen en Leiden is een belangrijke schakel in de verbinding.   ...
    Leiden heeft zich altijd het meest verzet tegen de komst van de RijnGouwelijn. Vooral toen er nog sprake van was dat de lijn dwars door de historische binnenstad zou voeren. In 2007 werd in Leiden een referendum gehouden waarbij 69 procent van de Leidenaars ‘nee’ zei tegen de komst van de RGL.  ...
    Het wachten is nu op een uitspraak van de Leidse gemeenteraad. Als die besluit de bestuursovereenkomst met de provincie op te zeggen, gebruikt Zuid-Holland wettelijke bevoegdheden om de aanleg toch door te zetten, zonder financiële bijdrage (38 miljoen) van Leiden. De planning is dat de RijnGouwelijn in 2015 kan gaan rijden.


Red.:   De provincie drijft iets door wat vernietigend zou werken op de stad Leiden, met een leugenachtig argument:
  De RijnGouwelijn is bedoeld als wapen tegen het vastlopende autoverkeer in het noordelijke deel van Zuid-Holland. De Provincie verwacht dat er dagelijks 50 duizend mensen gebruik van maken.

Dit is een leugen omdat iedere verkeersdeskundige kan vertellen alle pogingen om mensen uit hun auto te krijgen ten gunste van dit soort vormen van openvaar vervoer tot nu toe mislukt zijn.


Naar Politieke analyse  , Politiek lijst  , Politiek & Media overzicht  , of site home  .