Bronnen bij Politieke analyse: democratie in Zuid-Holland |
25 apr.2010 |
Het bestuurlijke doordrijven van beslissingen waar de meerderheid van de
burgers tegen is, is een dusdanig gewoon, dat het pas opvalt als het niet
gebeurt. Het volgende is één van de normale gevallen:
Uit: De Volkskrant, 23-04-2010, van verslaggever Marcel van Lieshout
Spierballenvertoon provincie na verzet Leiden tegen lightrail
Tussentitel: 'Het kan niet dat Leiden in zijn eentje de aanleg
tegenhoudt'
De provincie Zuid-Holland gaat door met de aanleg van de
RijnGouwelijn (RGL) over grondgebied van Leiden, ook nu het nieuwe Leidse
gemeentebestuur niets meer met deze honderden miljoenen kostende
lightrailverbinding te maken wil hebben. Als Leiden zich tegen de komst van
de RGL blijft verzetten, maakt de provincie gebruik van wettelijke
bevoegdheden om de lijn toch door de gemeente te laten lopen.
‘We hebben een bestuursovereenkomst met Leiden en we houden de gemeente
daaraan’, zegt een woordvoerder van de provincie. ‘De verbinding is van
bovenregionaal belang en het kan niet dat Leiden in zijn eentje de aanleg
tegenhoudt.’ In het uiterste geval stelt de provincie Leidse
bestemmingsplannen buiten werking om zelf met een zogeheten inpassingsplan
te komen. De nieuwe wet op de ruimtelijke ordening biedt de provincie die
mogelijkheid.
Het nieuwgevormde Leidse gemeentebestuur, bestaande uit D66, VVD, SP en
CDA, heeft in het coalitie-akkoord laten vastleggen dat de RijnGouwelijn er
niet moet komen. Met de aanleg van die lijn is al jaren geleden begonnen en
Leiden is een belangrijke schakel in de verbinding. ...
Leiden heeft zich altijd het meest verzet tegen de komst van de
RijnGouwelijn. Vooral toen er nog sprake van was dat de lijn dwars door de
historische binnenstad zou voeren. In 2007 werd in Leiden een referendum
gehouden waarbij 69 procent van de Leidenaars ‘nee’ zei tegen de komst van
de RGL. ...
Het wachten is nu op een uitspraak van de Leidse gemeenteraad. Als die
besluit de bestuursovereenkomst met de provincie op te zeggen, gebruikt
Zuid-Holland wettelijke bevoegdheden om de aanleg toch door te zetten,
zonder financiële bijdrage (38 miljoen) van Leiden. De planning is dat de
RijnGouwelijn in 2015 kan gaan rijden.
Red.: De provincie drijft iets door wat vernietigend zou werken
op de stad Leiden, met een leugenachtig argument:
Dit is een leugen omdat iedere verkeersdeskundige kan vertellen alle
pogingen om mensen uit hun auto te krijgen ten gunste van dit soort vormen
van openvaar vervoer tot nu toe mislukt zijn.
Naar Politieke analyse
,
Politiek lijst
,
Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|