Politiek rechts: onderwijs
|
29 dec.2010 |
Het rechtse deel der natie, zoals het bedrijfsleven, benadrukt veel meer dan
links het belang van techniek en innovatie, en minstens even veel als links het
belang van onderwijs, waarbij ze zich vooral onderscheiden door meer dan links
voor inhoudelijk onderwijs te gaan. Maar zoals zo vaak, in de politiek zijn de
daden heel anders dan de woorden.
Want onderwijs is een van de grootste posten op de regeringsbegroting, en dus
één van de grootse gebruikers van belastinggeld. En nu hebben rechtse mensen
vele krachten die in hen spelen, zoals de wens om te zorgen voor goed onderwijs
want daar kan je in de toekomst meer verdienen. Maar een van de sterkste, en met
enige waarschijnlijkheid de allersterkste, is de hekel aan het betalen van
belasting.
Bij het opstellen van de plannen voor het nieuwe rechtse kabinet in 2010 werden
ook weer de fraaie woorden gesproken over het ontzien van het onderwijs bij de
"noodzakelijke" bezuinigingen. De werkelijkheid is anders:
Uit: De Volkskrant, 27-12-2010, ingezonden brief van Mathieu Kersten,
schoolmeester in Nijmegen
Pappen en nathouden op school
Mijn vader zaliger had een gemengd bedrijf, was overdag boer en las 's avonds
Dostojevski. Toen in de jaren zeventig de eerste protesten tegen intensieve
varkenshouderij openbaar werden riep hij woedend: 'En al die mensen opgepropt in
flats dan, dat is toch ook intensieve menshouderij!'
Ik ben nu 60 jaar en al heel lang met veel plezier schoolmeester. Eertijds was
dat nog een heel eerzaam beroep voor een slimme boerenzoon. Nu manage ik een
soort gemengd bedrijf.
We kregen onlangs een brief van ons bestuur met de mededeling dat er grote
bezuinigingen aankomen. Die zijn door Den Haag niet als zodanig aangekondigd.
Maar allerlei slinkse maatregelen van het vorige kabinet en deze nieuwe regering
hebben wel dat gevolg. Ontslagen, grotere groepen, minder ambulante tijden.
Hoezo bezuinigingen? Het onderwijs zou toch gespaard blijven? We willen toch een
kenniseconomie? We willen toch stijgen op die ranglijst van Pisa?
Binnenkort wordt de wet Passend Onderwijs van kracht. De gewone basisschool
wordt geacht kinderen met alle mogelijke handicaps passend onderwijs te geven.
Een lovenswaardig streven, dat zeker. Ik kan me voorstellen dat mijn collega in
de onderbouw graag een kind zonder armpjes leert knippen. Maar dat lukt niet als
er nog dertig andere kinderen moeten leren knippen. Het budget om het in te
voeren, ongeveer 4 miljoen, is er niet meer. Wegbezuinigd.
Bovendien zijn er allerlei slimme maatregelen bedacht, die dan wel niet
bezuiniging heten, maar fnuikend zijn voor basisscholen. Al met al krijgen we
binnenkort weer de situatie dat er groepen van dertig tot vijfendertig kinderen
in een veel te klein lokaal zitten en onderwijs krijgen van één meester of juf.
Bio-industrie, zou mijn vader zeggen.
De inspectie is pas tevreden als elk kind op tijd vetgemest is en een hogere
score bij Cito dan 517 heeft. De inspectie heeft geen verstand van onderwijs,
wel van regels. En meneer Sjoerd Karsten (Opinie & Debat. 20 december), heeft u
enig idee van de werkelijkheid? Er is helemaal geen keuze mogelijk tussen
excellent en egalitair. Het wordt gewoon voor iedereen: pappen en nathouden.
Red.: En ter bevestiging:
Uit: De Volkskrant, 29-12-2010, ingezonden brief van Henk Kampers
(Brielle)
Combinatieklas
Volgens Mathieu Kersten, schoolmeester in Nijmegen, krijgen we binnenkort weer
de situatie dat er groepen van dertig tot vijfendertig kinderen in een veel te
klein lokaal zitten en onderwijs krijgen van één meester of juf (Opinie & Debat,
27 december).
Mijn echtgenote Anja (58 jaar), geeft al jaren les aan 30 tot
35 kinderen (of meer) in de onderbouw van het basisonderwijs, in een veel te
klein lokaal met diverse extra verzwarende omstandigheden. Dat fenomeen heet
combinatieklas.
.
Naar Politiek rechts, literair ,
Politiek rechts ,
Politiek & media, overzicht , of
site home
.
|