Alfa's en bèta's: studieduur
Alle huidige regelingen over hoger onderwijs geven dezelfde behandeling aan
iedere studie, hetgeen logische lijkt, een studie is een studie, toch? De
werkelijkheid is dat bèta-studies moeilijker zijn dan alfa-studies, hetgeen bij
concrete navraag algemeen bekend is. Omdat ze moeilijker zijn, zal een studie
dan ook gemiddeld langer duren. Uniforme regelingen voor studieduur en
dergelijke zijn dus onjuist en onrechtvaardig. Dit speelt vooral als de
eventuele lichte over zwaarte van studies een rol speelt bij argumenten over
studieduur of financiering, zie onderstaande voorbeeld.
Dat om dit
te bedenken geen uitzonderlijk talenten nodig zijn, blijkt uit de erop
volgende ingezonden brief. De politieke partijen die dit soort maatregelen
steunen hebben dus totaal geen kijk op de werkelijkheid van het hoger
onderwijs. Of, indien de betrokken personen zelf wel gestudeerd hebben,
weten ze het wel, maar willen ze het niet weten omdat de meesten
alfa-studies hebben gedaan. En ze willen gewoon niet weten dat ze een minder
moeilijke studie hebben gedaan (de Volkskrant, 25-04-2005, van verslaggever Raoul du Pré):
De reactie (de Volkskrant, 30-04-2005, ingezonden brief van Ilse Rouwendal (Heteren)):
Naar Alfa en bèta, academisch
, of site home
·.
|