Bronnen bij Innovatie: grote bedrijven
Als ze erop aangesproken worden, zijn de meeste grote bedrijven zich wel
bewust van de noodzaak tot innovatie. Maar innovatie is duur: het vergt veel
investeringen waarvan het korte termijn resultaat onzeker is, en niet door
managers gestuurd en gecontroleerd kan worden. Dus, kijkende naar de
bottom line, de korte termijn winst, worden dit soort investeringen niet
gedaan. Wel wil merkt men na vele jaren van dit soort beleid de negatieve
aspecten ervan, intern en collectief, leidende tot bijvoorbeeld de
oprichting van het Innovatieplatform. Onderstaand voorbeelden van deze
mentaliteit (de Volkskrant, 23-06-2005, van verslaggever
Xander van Uffelen):
Maar ondanks deze kennis, zijn de afzonderlijke bedrijven bijzonder onwillig
om aan gezamenlijk fundamenteel onderzoek bij te dragen (de Volkskrant, 17-09-2005, door Michael Persson):
"De kip met de gouden eieren slachten", heet dat.
Een andere reden voor de innovatieve gemakzucht van de bedrijven
(de Volkskrant, 17-08-2006, van verslaggever Yvonne Doorduyn):
Het is wel de vraag of productiviteitsstijging het enige
argument is voor innovatie, maar een deel der innovaties in ieder geval
\wel. een andere vraag is natuurlijk dat een goede reden is om salarissen
meer te verhogen, maar dat is niet hier het onderwerp. Wat zeker is dat lage
lonen innovatie remmen: waarom een tractor bouwen als je koelies voor niets
kan laten werken.
Nog wat artikelen die dit beeld bevestigen
(de Volkskrant, 04-05-2004, van verslaggever Olav Velthuis):
En (de Volkskrant, 20-08-2005, door Marc van den Broek en Michael Persson):
Kortom: de grote bedrijven belijden het innovatiebeleid op
dit moment met de mond, maar niet daar waar het telt, de portemonnee - ze
doen geen investeringen.
Naar Innovatie
, Innovatie lijst
, of site home
.
|