Innovatie: voorbeelden

Twee gelijktijdige voorbeelden, het eerste dat van een productvernieuwing, het tweede van een totaal nieuw product (de Volkskrant, 13-07-2005, door Peter van Ammelrooy):
  Reportage | Carl Zeiss SMT is de bealngrijkste van zeshonderd leveranciers van chipmachinemaker ASML

Fijne lijnen trekken met Duitse lenzen

ASML publiceert vandaag zijn kwartaalcijfers. Hoe goed de chipmachinemaker presteert, hangt af van zijn voornaamste toeleverancier. De band met Carl Zeiss SMT is niet zonder risico’s.


...    SMT (kort voor Semiconductor Technology Group) is een volle dochter van Carl Zeiss, bij het grote publiek beter bekend van zijn foto-objectieven en microscopen. De lenzen die SMT fabriceert, vormen het belangrijkste onderdeel van de wafer steppers die ASML fabriceert. Deze machines bewerken de plakken silicium, waarmee fabrikanten als Intel, Samsung en AMD computer- en geheugenchips maken. De wieg van menige pc, mobiele telefoon en digitale camera komt uit Veldhoven.
    De Duitse lenzen stellen de steppers in staat microscopische schakelingen – transistoren – met licht te ‘branden’ in de siliciumschijven. Op een oppervlak ter grootte van een postzegel tekenen de chipmachines met ongekende precisie miljoenen verbindingen. ASML is met een marktaandeel van 50 procent de ‘hofleverancier’ van de halfgeleider-industrie.    ...
    Met de bouw van de nieuwe fabriek neemt Carl Zeiss SMT nog een ander groot risico. ASML kan met de huidige technologie tot ergens in 2008 voldoen aan de vraag van de halfgeleider-industrie om steeds meer transistoren op een chip te persen. Volgens de 40 jaar oude ‘wet’ van Moore – de pionier van Intel – verdubbelt het aantal schakelingen elke twee jaar.
    ASML introduceert deze week een nieuwe technologie, die de grenzen nog iets oprekt. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van een eeuw oud natuurkundig principe, waarbij lichtstralen sterker worden gefocust door voor de lens een laagje water aan te brengen. ASML heeft deze immersietechniek nu zo onder de knie, dat de fabrikant volgend jaar commerciële systemen kan gaan leveren. ‘Daarmee liggen we twee jaar voor op de concurrentie’, aldus een zegsman. De horizon voor Oberkochen verschuift daarmee naar 2009. ...

Het nieuwe product (de Volkskrant, 13-07-2005, door Harry van Gelder):
  Dyson wint slag in stofzuigeroorlog

...    Het is niet de eerste keer dat de stofzuigerfabrikanten naar de rechter stappen. ... De komst van Dyson in 1993 heeft de markt, waar lange tijd niets gebeurde, opgeschud. De strijd gaat sindsdien om design, dubbele cycloonsystemen, Hepa-filters en om wel of geen zuigkrachtverlies.
    In 1993 lanceerde James Dyson zijn eerste stofzakloze machine. Dit apparaat zou niet, zoals de gewone stofzuigers, steeds krachtelozer zuigen naarmate de papieren stofzak voller raakt, maar de zuigkracht behouden.
    Eerst was Dysons stofzuiger nog een hebbeding, vanwege het opvallende ontwerp. Inmiddels is de producent in eigen land marktleider met – in geld – een marktaandeel van bijna 50 procent. In de rest van Europa is dat aandeel geleidelijk gestegen tot ruim 20 procent. Europese merken als Siemens-Bosch, Electrolux en Miele verliezen steeds meer terrein.
    In de VS, de grootste stofzuigermarkt ter wereld, is Dyson in twee jaar tijd ook uitgegroeid tot marktleider. Eind vorig jaar passeerden de Britten Hoover, de stofzuigergigant bij uitstek.
    ‘De grote fabrikanten hebben de slag gemist, ze steken nu al hun energie in juridische procedures’, zei Dyson al vorig jaar. ...

Dit dus nadat Dyson bij zo'n beetje iedere fabrikant geleurd had, en de deur was gewezen ...


Naar Innovatie  , of site home  .