Bronnen bij Termen: kansongelijkheid

  Kansenongelijkheid
1, (theor.): De situatie waain het ene individu of de ene groep meer kansen heeft dan de andere. Voorbeeld: bij een loterij krijgt het ene individu of de ene groep voor hetzelfde geld meer loten dan de andere. 2, (pol. cor.): Eufemisme voor hun bewering dat blanken op één of andere manier gekleurden discrimineren, meestal slaande op het onderwijs. Terwijl de werkelijkheid is ze juist bevoordeeld worden, en dat eventueel bestaande verschillen het gevolg zijn van verschillen in capaciteiten, zoals bewezen door de toestand van hun culturen van afkomst.

Een voorbeeld van het terrein waar de uitdrukking het meest gebruikt wordt: het onderwijs (de Volkskrant, 22-06-2019, door Remco Meijer):
  Eindtoets toch weer eerder in het schooljaar

De eindtoets wordt vervroegd naar de eerste helft van maart. Dat is direct nadat het eerste advies voor vervolgonderwijs is gegeven. De toetsuitslag wordt meegenomen in het definitieve schooladvies, dat uiterlijk 1 mei bekend moet zijn. Op dat moment vindt dan in heel Nederland gelijktijdig de inschrijving voor de middelbare school plaats.

De reden:
  Tussentitel: Minister Slob hoopt kansenongelijkheid te bestrijden

Dit is na de voorgaande aanpassing:
  ...  Met ingang van het schooljaar 2014-2015 was de eindtoets verplaatst van februari naar de periode tussen half april en half mei.  ...

De destijds opgegeven reden: "Door het langer lesgeven voorafgaand aan de eindtoets hopen we de kansenongelijkheid te bestrijden".
    Oftewel: de tweede stap bewijst dat de eerste niet werkt en de eerste stap bewijst dat de tweede niet werkt - want na die tweede ben je weer terug naar de situatie voor de eerste.
    Wat maar tot één logische conclusie leidt: wat er ook aan de hand is: het ligt niet aan "kansenongelijkheid".
    En wat er aan de hand is, is dat gekleurde kinderen minder presteren (waar allerlei bewijzen voor zijn zoals laatst weer eentje aangaande zwarte scholen), en dat komt dus niet door kansenongelijkheid, maar door social-culturele ongelijkheid meegeven door ouders oftewel cultuur. En gezien de langdurigheid van het verschijnsel en het feit dat het overeenkomst met de toestand van de thuisculturen,met ruime waarschijnlijk mede door afkomst.

Hier een voorbeeldje van het gebruik aan de andere kant van de etnische burgeroorlog (de Volkskrant, 29-06-2019, door Hasna El Maroudi ):
  Op de zeepkist

'Scholen kunnen kansenongelijkheid aanpakken'


Wie:
Kaoutar Rafiq (14 jaar) en Shajan Dosky (15 jaar), leerlingen 3 vwo (in Amsterdam).

Het probleem:
Er is te weinig oog voor kansenongelijkheid in het voortgezet onderwijs.

De oplossing:
Schoolbestuurders moeten meer aandacht besteden aan kansenongelijkheid
...

Shajan: 'In groep 8 heb ik een lager schooladvies gekregen voor de middelbare school dan had gemoeten.
Kaoutar: 'Uiteindelijk zijn we allebei naar De Nieuwe Havo gegaan. ...
Shajan: '...  het feit dat leerlingen met bijvoorbeeld een niet-westerse migratieachtergrond minder kansen hebben. ....'
Kaoutar: 'We zien de kansenongelijkheid continu om ons heen bij vrienden en familie. ...'
Shajan: '... In Amsterdam is er nu een manifest getekend door de politieke partijen om kansenongelijkheid aan te pakken ...'
Kaoutar: 'Op onze school is er gelukkig veel aandacht voor kansenongelijkheid. ...'

"Kansenongelijkheid' staat veel beter op je groeps-CV dan "Lage intellectuele competenties", of, nog erger want in getallen uitgedrukt: "Een IQ van 85" of "Weinig wetenschappers" .


Naar Termen, kansenongelijkheid  , of site home  ·.

18 jan.2016