Bronnen bij Termen: kansongelijkheid
Een voorbeeld van het terrein waar de uitdrukking het meest gebruikt
wordt: het onderwijs
(de Volkskrant, 22-06-2019, door Remco Meijer):
De reden:
Dit is na de voorgaande aanpassing:
De destijds opgegeven reden: "Door het langer lesgeven voorafgaand aan de
eindtoets hopen we de kansenongelijkheid te bestrijden".
Oftewel: de tweede stap bewijst dat de eerste niet werkt en de eerste stap
bewijst dat de tweede niet werkt - want na die tweede ben je weer terug naar
de situatie voor de eerste. Wat maar tot één logische
conclusie leidt: wat er ook aan de hand is: het ligt niet aan
"kansenongelijkheid". En wat er aan de hand is, is dat
gekleurde kinderen minder presteren (waar allerlei bewijzen voor zijn zoals
laatst weer eentje aangaande zwarte scholen), en dat komt dus niet door
kansenongelijkheid, maar door social-culturele ongelijkheid meegeven door
ouders oftewel cultuur. En gezien de langdurigheid van het verschijnsel en
het feit dat het overeenkomst met de toestand van de thuisculturen,met ruime
waarschijnlijk mede door afkomst.
Hier een voorbeeldje van het
gebruik aan de andere kant van de etnische burgeroorlog (de Volkskrant, 29-06-2019, door Hasna El Maroudi
):
"Kansenongelijkheid' staat veel beter op je groeps-CV dan "Lage
intellectuele competenties", of, nog erger want in getallen uitgedrukt: "Een
IQ van 85" of "Weinig wetenschappers"
.
Naar Termen, kansenongelijkheid
, of site home
·.
|