Bronnen bij Algemene semantiek, trainingsprogramma: voeding
Intuïtief is het al volkomen duidelijk dat voeding een zeer belangrijke rol
speelt in het lichamelijke en het geestelijke welbevinden van de
mens. Het is iets dat iedereen aan zijn eigen lichaam en geest kan
voelen. Het is iets dat iedereen ook inderdaad aan zijn eigen lichaam en
geest voelt
.
Dat laatste lijkt een onjuiste uitspraak te zijn, als je kijkt naar wat
de moderne mens allemaal aan rommel in zijn lichaam propt
- en over de
geest zullen we het maar niet hebben. Maar uit het feit dat dit proppen
gebeurt, moet een heel andere conclusie getrokken worden, want de intuïtie
dat iedereen aan zijn lichaam voelt wat al dan niet deugt als voedsel, is
veel sterker dan de redenatie dat als mensen er niet naar handelen, het ook
niet bestaat.
Voor dat laatste zijn namelijk ook andere verklaringen mogelijk,
bijvoorbeeld de verklaring dat mensen de waarde van voedsel wel
voelen, maar dat dit gevoel wordt overstemd door andere gevoelens.
Met als concreet geval de manier waarop het gevoel voor de gezondheid van
het lichaam wordt overstemd door andere gevoelens die leiden tot zeer
schadelijk drugsgebruik.
Zodra deze alternatieve verklaring voor het niet-volgen van het gevoel
voor de waarde van voedsel is geopperd, is het verder invullen ervan
kinderspel. Er spelen talloze krachten mee die mensen zowel onbewust als
bewust afhouden van dit gevoel, in de moderne maatschappij vooral die van
het consumentisme en de bijbehorende wereld van reclame en verleiding.
Gegeven deze tegenkrachten als verklaring van het feit dat de mens er
niet naar leeft, staat de intuïtie van het bestaan van een gevoel voor goed
voedsel bij iedereen nog keihard overeind. Een intuïtie die ook regelmatig
bevestigd wordt door onderzoeksresultaten. Resultaten die nauwelijks verder
doordringen dan wat stukjes in de krant. Hier een aantal van die resultaten,
te beginnen bij één van de meest recente en tevens één van de belangrijkste
(de Volkskrant, 21-06-2007, door Ben van Raaij):
Dit is waarschijnlijk de belangrijkste vorm van dit soort studies, omdat de
genen het einde vormen van de keten waarin het voedsel eerst wordt gegeten,
dan door diverse verteringsprocessen gaat, en uiteindelijk als gewijzigde
stoffen in de rest van het lichaam komt, waar het dient als bouwstoffen en
energievoorziening. Met dus als voorlaatste stap de opname in de losse
cellen, en als laatste het proces naar de beïnvloeding van de genen. Wat
voor de genen geldt, geldt automatisch ook voor alle tussenliggende stappen,
zoals dat spijsverteringsproces, en de bijbehorende organen.
En een andere reden voor het belang van dit onderzoek is dat de genen de
door goed of juist slecht voedsel gemaakte veranderingen doorgeven aan het
nageslacht.
Wat natuurlijk ook een uitstekende reden is om dit soort resultaten zo
snel mogelijk te verdonkeremanen, want het heeft natuurlijk sterke
implicaties voor allerlei vormen van sociaal beleid. Sociaal beleid, dat
ingrijpen in de zogenaamde "vrijheid" betreft, en daar zijn de
niet-natuur-wetenschappers natuurlijk volkomen allergisch voor.
En die laatste allergie (weer een intuïtie!) is natuurlijk ook iets wat
in de genen zit, maar daar zullen we het hier ook maar niet over
hebben - daarover elders meer
.
Nu nog wat aanvullend bewijsmateriaal (de Volkskrant, 20-10-2007,
door Jorien de Lege):
De redactie is al enkele decennia flexitariër, en wel op twee gronden: het
is het natuurlijke voedselprogramma gedurende zeer lange tijd in het
menselijke bestaan geweest. En ten tweede: het voelde het beste, in de zin
van gezondheid.
Zie deze volgende (de Volkskrant, 30-10-2007,
van correspondent Gert-Jan van Teeffelen):
Ach, studies ... Iedereen die het wil, kan het voelen.
Volgende (de Volkskrant, 01-11-2007, van verslaggever Broer
Scholtens):
Betere uitdrukking: "... zorgt voor een beter immuumnstysteem".
En de andere kant op ... (de Volkskrant, 28-06-2008):
... zie je hetzelfde.
Ook dit is dan voorspelbaar (Volkskrant website, 01-08-2008, ANP):
En na deze wat algemenere aanwijzing, de eerste concrete (de Volkskrant,
04-02-2011, van verslaggever Ellen de Visser):
Iets dat iedereen met enig gezond verstand kan bedenken, maar dat bestreden
werd omdat het een taboe doorbrak: dat een flink aantal gezondheidsproblemen
wordt veroorzaakt door maatschappelijk en individueel gedrag.
Maatschappelijk door de inmenging van talloze kunstmatige stoffen in
voeding, en individueel omdat men je het zelf ook wel kan weten, en het toch
doen dus een kwestie van domheid en eigenwijsheid is:
En het is nogal een plaag:
En de nog blijvende vragen worden ook wel opgelost:
Zo zijn er ongetwijfeld meerdere processen betrokken bij de regulering van
gedrag, dus ook meerdere soorten adhd.
Zelfs "de bredere wetenschap" is er nu achter hoe belangrijk voeding is (de
Volkskrant, 04-03-2013, van verslaggever Maarten Keulemans
Toch prettig dat wetenschappelijk bevestigd wordt wat de intuïtie allang
wist te vertellen
.
Volgende (de Volkskrant, 27-03-2013, door Mac van Dinther):
Niks meer dan gezond verstand.
De verleiding (de Volkskrant, 07-12-2013, door Tonie Mudde):
Gunst, wat een onbenul voor een wetenschapsjournalist - die dacht dat
'ie
ging vreten ("snacken") omdat hij ontspande ... En hij wilde zich
ontspannen, en daarom ging hij vreten ... Een dopamine-shot
opwekken.
Nog een resultaat van onderzoek dat iedereen met gezond verstand al wist
(de Volkskrant, 21-11-2013, van verslaggever Pieter Smit):
Dat gezonde verstand vertelde namelijk dat mensen miljoenen jaren noten tot
een (hoofd)bestanddeel van hun dieet hebben gehad. En ten tweede: wie zoiets
eet dat redelijk gezond is, neemt minder van de rotzooi van de moderne
voedingsindustrie tot zich.
Een paar jaar later nog maar eens een
herinnering (de Volkskrant, 25-04-2015, door Ellen de Visser):
Beetje een stomme vraag: als je jezelf ziek kunt eten, en dat is
uitvoerig bewezen, kan je jezelf automatisch ook gezond eten, door te
stoppen met jezelf ziek te eten. Maar goed ...
Waarna met veel omhaal en voorzichtigheid wordt gepraat over of voedsel
wel echt een genezende werking kan hebben. In het algemeen gesproken
natuurlijk niet, maar bij kwalen veroorzaakt door processen in en rond de
stofwisseling natuurlijk op zijn minst potentieel wel.
Maar ja, dat men er niet zo graag aan wil, is natuurlijk vanwege dat
omgekeerde: dat slecht eten ziekte kan veroorzaken ...
En later in
dat jaar nog maar eens het gezonde verstand opgeschreven (de Volkskrant, 11-08-2015, door Mac van Dinther):
Die laatste vragen als tweede. Eerst die hier genoemde tien geboden die
in een tussenstuk aan het einde staan:
Vermengd met adviezen die op andere gronden goed zijn (dat "niet
vliegen", bijvoorbeeld), maar dit soort dingen gaat heel vaak samen.
Dan heeft men ook tips voor als men al over de grens is:
Dat 'ga niet op dieet' slaat dus erop dat men niet kunstmatig zijn hele
voedselinname moet veranderen, maar de normale voedselinname moet
verbeteren. Eigenlijk zijn al deze tips samen te
vatten in: "Gebruik voedsel niet om je stemming te verbeteren".
En het grootste deel van de tekstuele inhoud gaat over de redenen wáárom men
dit wordt. Zeg maar: de smoezen - kijk maar:
Doe je best. Hier komt nummer 1:
Een gore leugen. Er is een genetische factor, maar die slaat slechts op
enkel procent van de populatie. In arme tijden zijn er slechts enkele
procenten dikke mensen. Hoe rijker de bevolking, hoe meer dikkerds. Dat
sluit genen als hoofdoorzaak van de dikheid-epidemie onmiddellijk uit.
De meest goedkope vorm van "smoes": "Ik vreet, omdat het vreten er
ligt". Naar de afvalberg met dit soort verhalen en
mensen.
Het voorgaande in het kwadraat. Het niveau: "Waarom beroofde u die
juwelier?". "Nou, meneer de rechter, die sieraden lagen er zo aantrekkelijk
bij".
Trap nog eens een open deur in ...
Een uiterst zwak zwaktebod en een ongeldige redenatie. Dat laatste: de
overheid heeft een verantwoordelijkheid aangaande het verkeer, aangezien de
overheid ook de infrastructuur aanlegt die het verkeer gevaarlijk maakt:
straten waar doorheen je hard kan rijden met een gevaarlijk zwaar ding
genaamd "auto". Het eerste: "Ik kan mezelf niet
beheersen dus moet iemand anders maar dat voor mij doen"...
Tjonge ...
Hetgeen doet denken aan een reclamecampagne waarin er iets fout gaat, en
"de onbenullige dader" de kreet uit "Kanikerwataan doen ... ???" ... (met
veel nadruk op het "ik". Effe zoeke ... Hier is 'ie
). En tenslotte de allermooiste op dit vlak, staande
in deze laatste rubriek:
Wat een éénwoordige respons heeft: de "nederlagenstrategie".
Deze Asha ten Broeke
is een voorbeeld par excellence. Deze redactie kent geen enkel
artikel van deze mevrouw als wetenschapsjournalist, maar ze is al enige
jaren columnist bij de Volkskrant. Met diverse kwalen, waaronder
deze:
En maak van dat 'een paar kilo's' maar "vele tientallen kilo's".
"Walgelijk dik" is de juiste omschrijving. En dat is haar
minste kwaal. De overige zijn allemaal van de geestelijke soort, veroorzaakt
door het koesteren van ideologieën, allemaal behorende tot de
politieke-correctheid. Tot welk spectrum ook vele van
de zogenaamde "jaren zestig"-ideologieën behoren, type "Ik ben OK, jij bent
OK", hier dus toegepast op "wanstaltige dikheid'.
"Als iemand er voor kiest om wanstaltig dik te zijn, mag niemand dat
bekritiseren want dan tast je die persoon in zijn waardes aan".
In haar huidige woorden:
En:
En ze is niet de enige ... :
Wat dus precies beschrijft waarom al die mensen zichzelf zo dik hebben
gevreten: omdat ze ongelukkig zijn. Om totaal andere
redenen.
Dit is een verhaal dat eens in de zoveel
jaren verteld wordt, maar men, het grotere publiek, kennelijk maar niet wil
leren. Hier is weer eens een versie van vijf (!) jaar later. Het artikel
heeft twee boodschappen, die hier worden ontvlecht. Eerst het puur medische
gedeelte (de Volkskrant, 27-06-2020, door Margreet Vermeulen):
Alles bij elkaar overtuigend veel feiten, nog los van de eerdere verhalen.
Overigens: in het merendeel der gevallen is er natuurlijk geen sprake van
"genezen", anders dan het stoppen van schade-toebrengen aan het lichaam door
het vol te proppen met rotzooi. Nu het andere verhaal
dat tussen het voorgaande door stond:
Die genoemde bezwaren zijn van het niveau "absurd". Glasheldere voorbeelden
van "Horen maar niet willen weten". Dit is
psychologisch uitgedrukt, maar de achterliggende oorzaak is sociaal: men
durft in Nederland niet groepen aan te wijzen die negatief gedrag vertonen.
Voor een deel erfenis van de "jaren zestig revolutie" en in het het huidige
tijdsbestek van de racistische politiek-correctheid: "Voor je het weet heb
je het over de afwezigheid van zwarte vaders en de agressiviteit van
moslims". Aan het einde van het artikel staat nog een
lijstje met smoezen, die allemaal volledig ontkracht worden door de reeks
voorgaande artikelen: iedereen weet het eigenlijk wel, maar hele
volksstammen willen het niet weten.
Met welke laatste artikel
herinnerd werd aan eentje van twee weken terug, van de reeds genoemde Asha ten Broeke
. Haar "gezellige, gelukkige en probleemloze dikkerds"-theorie kwam
"enigszins" onder druk staan. Dat "enigszins" zijnde
ironisch bedoeld omdat al in de eerste week van het uitbreken van de
corona-epidemie in Nederland bleek dat 90 en meer procenten van de patiënten
die ermee op de intensive care belandden, ernstig overgewicht hadden. In
Groningen allemaal van de stuk of twintig, werd er aanvankelijk besmuikt
toegegeven. De niet-politiek-correcte media gingen er
natuurlijk mee aan de haal, en GeenStijl koos het voor de hand liggende
symbool als slachtoffer: Asha ten Broeke. Ze reproduceerden dit:
Na drie weken zo onder vuur gelegen te hebben, kwam ze met deze reactie (de
Volkskrant, 12-06-2020, column door Asha ten Broeke)
De volledige bekentenis "Ik vreet mezelf wanstaltig dik uit ongenoegen".
Naar Alg. semantiek, trainingsprogramma
, of site home
.
|