Filosofen: Hans Schnitzler
Voordat de verzameling over filosofen was begonnen, kende deze website al een
lange verzameling van door ideologie geïnspireerde denkafwijkingen
, met
daarin ook wel wat filosofen.
Topscorend in die verzameling was Hans
Schnitzler, omdat deze gedurende een paar jaar een vaste column had in
de Volkskrant.
Hans Schnitzler had, of heeft, vermoedelijk, van
alles tegen in het leven, waaronder dus die neiging tot filosofie. Oftewel:
die tot abstracte denken tot in het inhouds- en hersenloze. Maar het meest toch
waarschijnlijk door zijn etnische origine, de Joodse. Geen cultuur waarin de
neiging tot het abstractisme zo diep verankerd zit als de Joodse, begonnen
zo'n 8000 jaar geleden met die volstrekt krankzinnige en idiote godsdienst
van ze, met die volstrekt abstractistische Almachtige Heerser, die zij "Jahweh"
noemen hoewel je zijn naam niet mag noemen. Anders wordt je gek en dat zijn
de meesten dan ook.
En waar hebben de Arabieren
hun even idiote islam vandaan? Een retorische vraag, dit.
En dan wordt je
met zo'n voorgeschiedenis, boordevol gevuld met allerlei andere dwaze Joodse
en andere "filosofen" van allerlei smaak en soort, losgelaten op een één of
twee-wekelijkse column in een zogenaamde "kwaliteitskrant" ...
De puinhopen waren dan ook niet te overzien.
Je zou kunnen denken:
ook de reden dat zijn columnisme ook niet zo lang heeft mogen duren, maar
dat kan niet het hele verhaal zijn, want op het moment van schrijven vult ene
Arnon Grunberg
, ook Joods, de voorkant van
de Volkskrant met een minicolumn,
waarin hij nog veel goordere zaken verkondigt, en dat doet 'ie inmiddels al
een paar jaar langer.
Terug naar Schnitzler. Zijn eerste genoteerde
bijdrage was archetypisch. Het onderwerp: ritueel slachten. Dat men wilde
verbieden. Waarop het in de geest van de Joodse afkomst ging van "Ritueel
slachten lijkt op ritueel besnijden - wij Joden doen ook aan rituele
besnijden - dit wil ik natuurlijk nooit verboden hebben want Joods - dus
moet ritueel slachten ook maar kunnen". Hier de uitvoering, op typisch
filosofische wijze (de Volkskrant, 14-10-2011, door Hans Schnitzler,
publicist en filosoof
):
De eerste zin is een vervorming van de feiten.
Een dusdanige vervorming van de feiten dat je het ook een leugen kan noemen.
Want de aard van het voorstel gaat inhoudelijk niet verder dan het intrekken van
de toestemming die een bepaalde groep heeft gekregen om een wet die in
ingevoerd, de wet die verplicht dieren te verdoven voordat ze geslacht worden,
te negeren. een uitzonderingspositie die gebaseerd is op volstrekt willekeurige
ideeën. Dat ze die willekeurige ideeën "godsdienst" noemen is uitsluitend hun
zorg, en heeft niets te maken met de afweging die gemaakt moet worden: zijn er
goede redenen om een uitzondering te maken op een goede regel of wet. Volstrekt
willekeurige ideeën zijn dat niet. Zoals diverse reageerders onder het artikel
constateren
. Het is de keuze voor de willekeurige opvattingen van de religie die natuurlijk
de drijfveer vormt voor het artikel. Een keuze hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt
door de onbewuste verwantschap die Schitzler als filosoof met religieuzen: beide
stellen willekeurige ideologische opvattingen boven de werkelijkheid. Een keuze
in dit geval extra geïnspireerd doordat het gaat over de islam, dus steun je
naast de willekeur ook nog eens "zielige mensen", en dan ga je je dus extra goed
voelen.
Terug naar de eerste helft van zijn artikel. Dat is één
enkel lang-uitgesponnen reductio ad absurdum of bewijs uit het ongerijmde
: als je rechten geeft aan schapen moet je ook rechten geven aan ratten:
Het geven rechten aan ratten is absurd, dus het geven van rechten aan schapen
ook:
Schitzler had, al dan niet bewust, de redenatie en de conclusie omgekeerd qua
volgorde. Zet je het echter terug in de juiste, zoals boven, is de absurditeit
ervan onmiddellijk duidelijk: de redenatie gaat er vanuit dat alle levende
wezens identiek zijn - want je hoeft natuurlijk niet te stoppen bij de rat, en
kan verder terug naar de amoebe en de tuberkel bacil. Behalve natuurlijk de mens
- dat is een uniek wezen. Daarmee nog een gelijkenis aantonende tussen het
denken van Schitzler en religieuzen.
Het geval is archetypisch voor de verdwazing waar filosofen
endemisch aan lijden. Een verdwazing die alleen verholpen kan worden door gezond
verstand, iets wat een groot deel van de reageerders in het artikel kennelijk
wel had
, want die wezen ook op deze denkfout.
Een briefschrijver kreeg de ruimte om het nog eens goed uit de doeken te
doen (de Volkskrant, 20-10-2011, ingezonden brief van Han Sloetjes, Arnhem):
Eigenlijk is wat Schnitzler doet, door er
zijn titel van filosoof aan te verbinden, doodgewoon fraude. Het zou mogelijk
moeten zijn om hem voor deze fraude aan te klagen, en zijn titel te ontnemen.
Het huldigen van zulke ernstige denkfouten is slechts mogelijk als er
een aanzienlijk aantal mensen is dat aan dezelfde denkproblemen leidt - als
Schnitzler zich zou hullen in een Napoleon-pak en verkondigen dat hij
Napoleon was zou hij worden opgesloten. Maar zou dertig procent van de
bevolking zich ook hullen in een Napoleon-pak en verkondigen dat ze Napoleon
was, zou niemand opkijken van wat Schitzler deed. Hier is een van die dertig
procent (de Volkskrant, 18-10-2011, ingezonden brief van Erik Jurgens, Amsterdam,
van 1995 tot 2007 lid van de Eerste Kamer(PvdA)
):
Je zou bijna zeggen: dit is nog ernstiger.
Wat kennelijk beseft Erik Jurgens uitstekend welke redenatie Schnitzler toepast.
En toch keurt hij die redenatie goed:
Terwijl als je de term eenmaal in je hoofd hebt, je hem alleen maar hoeft in te
tikken in een zoekvenster, om te stuiten op het Wikipedia-item over het
onderwerp, dat glashelder formuleert wanneer het al dan niet geldig is: Dan en
slechts dan in een situatie van ja-nee logica
. En wel omdat in alle andere gevallen het niet zo is dat als je bewijst dat
iets niet wit is, dat het daarmee zwart is. Omdat er nog een oneindige reeks
grijstinten tussen wit en zwart zitten. Alle grijstinten in de stap van mens
naar amoebe. Alle grijstinten is de toepasbaarheid van het het beperken van leed
op dieren.
Gelukkig heeft Erik Jurgens nog een andere argument voor het
toestaan van het nodeloos pijnigen van dieren:
Oftewel: "Hitler scheet, jij schijt ook, dus jij bent ook fout".
En als Erik Jurgens dit soort dingen doet, mogen wij het ook:
die Jurgens is als dr. Mengele: hij pijnigt dier en mens puur voor zijn eigen
plezier. Trouwens: net als die religieuzen dat doen.
Wat Jurgens ook nog eens beseft:
Waarmee duidelijk wordt dat de steun van Jurgens voortkomt uit zijn
multiculturalistische ideologie.
Het volgende item. Onderwerp is het
meldpunt voor overlast door Oost-Europeanen gestart door de PVV, nadat
eerdere pogingen tot alarmering, onder andere van de SP en Haags wethouder
Norder, geen effect hebben gehad - en er een aanzienlijke toename van
daklozen, koperdiefstel en andere criminaliteit valt waar te nemen. De
politiek-correcte pleuris brak uit, met onder andere dus dit
redeneer-technische hoogtepunt (de Volkskrant, 22-02-2012, door Hans
Schnitzler, cultuurfilosoof):
Natuurlijk heeft een meldpunt dat
gericht is op een sociologische groep niets te maken met het begrip "klikspaan"
uit de dichtregels, want dat slaat op een particulier individu, zoals blijkt uit
de erop volgende zin, die gaat over "de buurman'- en dus niet over "buurmannen"
in het algemeen. "Alle buurmannen in het land verklikken" is een zinsnede die
iedereen zal herkennen als "onzin" - de begrippen erin horen niet blij
elkaar.
Hans Schitzler heeft het totaal niet in de gaten, en roetsjt
vrolijk verder het retorische hellende vlak af:
Richt een klacht wegens geluidsoverlast tegen je buurman, en je bent iemand die
hem wilt afvoeren. Hoe:
Door hem onschadelijk te maken. Met als voorbeeld:
Dus: wie klaagt over zijn buurman, is op zijn minst een potentiële terrorist. En
ja hoor:
... daar is de oorlog, en haar paladijnen ...
Waarna Hans Schitzler nog een hele column kon vullen met
ander geestelijk vuilnis.
De volgende is ook kenmerkend voor politiek-correcte geestesafwijking: het
"schelden". Of als je het netjes wil benoemen: het Ad hominem
. Ook daarin is de hele etnie een meester. En Hans Schnitzler een
enthousiast uitvoerder (de Volkskrant, 02-05-2012, column door Hans
Schnitzler, cultuurfilosoof):
Het taalgebruik van het voormalige
weblog van de Volkskrant - gesloten juist vanwege dit taalgebruik,
afkomstig van een politiek-correcte troep hongerige wolven met een zelfs voor
wolven ongebruikelijk geatrofieerd rationele brein.
Nog wat stukjes:
Wat grappig om dit commentaar geschreven aan de keukentafel te mogen lezen. Het
is duidelijk dat filosoof Hans Schitzler hier schrijft wat hij denkt, en dat
datgene wat hij schrijft afkomstig is van een afvalberg die ontstaan is door de
gedachten die hij er elke dag komt lozen, zonder enige neiging tot
zelfreiniging. Waarvan het resultaat niet op straat, maar eens in de twee weken
als verbale drek in de krant belandt. Hier is nog wat van die drek:
Wat ruime mate over de grens van homo-hatelijkheid heen gaat. Wat ook de
volgende reageerder constateert:
De Volkskrant, 03-05-2012, ingezonden brief van Casper Hoppe, Amsterdam):
Helaas is de antenne van de
Volkskrant voor fout taalgebruik een zogenaamde richtingsantenne: gevoelig
voor signalen vanuit slechts een enkele richting.
Bij de planning van de
volgende inbreng in het maatschappelijke debat maakt Schnitzler een foutje.
Welk, blijkt zo meteen (de Volkskrant, 13-06-2012, column door Hans Schnitzler, filosoof):
Voor we verder gaan eerste ven
de aanleiding voor de komende ontboezemingen: de recente opiniepeilingen duiden
op grote winst voor de SP en weer een groei bij de PVV, en de oligarchische
politieke partijen houden daar al rekening mee: hun radicale neoliberalisme,
pro-Europeasnisme en kosmopolitisme is aanzienlijk gematigd. En daar heeft
filosoof Hans Schnitzler, in ieder geval pro-Europeaaan en kosmopoliet,
natuurlijk ontzettend de pest over in. Iets wat hij met gebruik van veel
retorische trucs uit:
Een aantal trucs dat toepassing van de spiegelingsregel ruimschoots
rechtvaardigt. Dus kunnen we rustig stellen:
... en het vervolgens over Hans Schnitzler gaan hebben, en wat algemener naar
aanleiding van de tussentitel.
... stellen dat:
Waarvan in het geval van Hans Schitzler de bevestigingen al gezien zijn.
Maar het ging hier dus om deze reactie (de Volkskrant, 15-06-2012, ingezonden brief van Jack Kroes, Den Haag):
Het motief hebben wij hier al
verschaft. De oordelen komen op hetzelfde neer: deze man is niet goed bij zijn
hoofd. Maar omdat hij de juiste ideologie verkondigt, en verbaal vloeiend is,
krijgt hij de ruimte.
Maar dat hielp dus niet. Ideologen
lezen nooit wat anderen tegen hun producten inbrengen. Dat is namelijk
tijdsverspilling, want ze hebben toch gelijk. En als iets je dwars zit, dan
herhaal je het gewoon
(de Volkskrant, 16-07-2012, door Hans Schnitzler, filosoof en columnist
voor de Volkskrant):
Na welke tussentitels je gegeten en
gebroken hebt, als iemand met gezond verstand of opgeleid in de
natuurwetenschappen. Het is nog een wonder dat Schitzler niet het voorbeeld van
de chaostheorie aanhaalt, dat zegt dat een vlinderslag in Brazilië het weer in
Europa kan bepalen. Een grapje van de chaos-theoretici, want als dat zo is, dan
geldt dat voor alle vlinders over de hele wereld, en je hoeft geen filosoof te
zijn om te beseffen dat niet al die vlinders precies hetzelfde willen, en geen
natuurkundige of statisticus om te weten dat dan het netto-effect van al die
vlinders zo dicht bij nul ligt, dat je microscoop ter omvang van het heelal
nodig hebt om het verschil te zien.
Ook voor de meer plausibel lijkende voorbeelden uit de
tussentitels, stammend uit het kleine intermenselijke universum, zijn allang
diverse weerleggingen gevonden: was niet Hitler opgestaan, dan was er wel een
Titler gekomen, die gebruikt maakte van de heersende sociologisch toestanden
(werkloosheid, enzovoort). En de rol van Einstein als cruciaal figuur is nog
veel makkelijker te weerleggen: bijna alle toepassingen van de
relativiteitstheorie hebben niet zijn naam, maar die van Hendrik Anton Lorentz,
omdat Lorentz de praktische consequenties van de relativiteitstheorie allemaal
al had uitgerend. En er was vast iemand gekomen die het in het juiste beeld had
geplaatst - een andere Einstein.
En als je dit soort misverstanden koestert, bega je dus
elementaire denkfouten. Neem deze:
Oftewel: Schitzler postuleert het bestaan van een 'statistisch universum',
zoals aangehaald in de tussentitel. En wat is dat "statische universum"?
Natuurlijk: een gemiddelde van wat al degene die statistiek gebruiken
tezamen doen. Met weglating van particuliere gevallen als de natuurkundige die
statistiek gebruikt omdat hij zonder niets zinnigs kan zeggen over de miljoenen
en miljarden atomen en moleculen, en aan de andere kant de statisticus die
gelooft dat er mensen met anderhalf kind rondlopen. Oftewel: Schitzler heeft
precies datgene gedaan wat hij veroordeelt.
Of neem nog even deze:
En laten we doen wat Schnitzler doet: we vertalen wat diverse politici doen in
een "politiek universum". Nou, iedereen weet wat de kernwaarde is van dat
universum: de leugen
. Waarmee de uitspraak van de politicus Disraeli precies dezelfde status heeft
als die van de Kretenzer die stelt dat alle Kretenzer leugenaars zijn
.
En voor de gein: En er is dan ook een "filosofisch
universum", en iedereen weet wat daar gebeurt: daar wordt onzin uitgekraamd.
Waarna we ook nog even de denkmethode van de spiegeling onder
de aandacht willen brengen. Die dit artikel, zonder verdere omhaal, in één slag
van zijn juiste waarde had voorzien (lees nog even de kop):
En speciaal filosofen, want wat daar allemaal aan onzin uit komt ...
Oh, en nog een nagekomen reactie:
Brullen van de lach, zoiets ...
Een briefschrijver legt nog een gat in de theoretische
hersenspinsels van de filosoof bloot (de Volkskrant, 18-07-2012, ingezonden brief van F.W. Steutel ,
oud-hoogleraar kansrekening, Eindhoven):
Wat moet je toch met zo'n sneu
iemand? Oh ja, die laat je columns schrijven in je krant ...
Goed, dan nu het al eerdere genoemde foutje in de aanpak van
Schnitzler: één van de aangepakten is ook Joods (de Volkskrant,
21-07-2012, door Maurice de Hond, opiniepeiler):
Het is een kenmerk van filosofen,
politieke commentatoren en allerlei van dit soort in alfa- en gammavakken
geschoolde deskundigen: ze poneren maar wat zonder acht te slaan op welke
werkelijkheid dan ook.
Bingo. Maar kolossale fouten horen bij het "zomaar wat poneren". Iets wat van
nature hoort bij deze houding:
Hetgeen dus precies het omgekeerde is. Het "klootjesvolk" baseert zich veelal op
"volkswijsheden" gebaseerd op gebruikelijk menselijk gedrag, terwijl "ons soort
mensen" als Schnitzler hun opvattingen baseren op dogma en ideologie, die je
morgen de deur uit kan doen.
Maar De Hond legt ook nog heel precies de vinger op het
pijnpunt bij Schnitzler:
Geen van de mensen die hierboven te kakken zijn gezet met behulp van hun eigen
woorden, is dom - de meesten zouden in normale omstandigheden vallen in de
categorie "slim"-mensen met een hogere opleiding. Hoe kunnen ze dan zulke
stommiteiten begaan? Omdat één of meerdere van hun aannames of uitgangspunten
fundamenteel onjuist is - vervolgens gaan ze vanuit die uitgangspunten redeneren.
Met wanstaltigheden tot gevolg.
Maar als die al de wanstaltigheden tezamen neemt, is daar de
aard van die foute aannames best wel uit te destilleren. Maar De Hond noemt hem
al: het is eigenbelang. Het meest banale, materialistische, uit de onderbuik
komende eigenbelang.
Hetgeen de essentiële les is te trekken uit deze hele
verzameling: als ideeën verkocht door de intellectuele elite leiden tot
merkwaardige uitkomsten, dan heb je een boven de 80 procent kans dat achter die
ideeën het puurste eigenbelang schuilt. Hetgeen dus onder andere geldt voor het
internationalisme, het kosmopolitisme, de Eurofilie, het
migratiefundamentalisme, en last but not least: het neoliberalisme
Zo gaat een groot deel van het verslag van mijn peiling van afgelopen zondag
(zie peil.nl) over vijf factoren die op dit moment samen op een zeer sterke
manier bepalend zijn voor de keuze van kiezers. Opleidingsniveau, standpunt over
Europa, immigratie en aanpak begrotingstekort, alsmede de mate van kerkelijkheid
hebben daarbij grote invloed.
De Hond waarschuwt al sinds de bijna-revolutie na de moord op
Fortuyn voor de mogelijke gevolgen. Hij herhaalt het nu:
Kijk, en dat is nu eens een juiste toepassing van deze analogie ...
En
dat was het einde van de verzameling.
Grappig toch, dit allemaal ...
Naar Filosofie, inleiding
, of site home
·.
|