Boekrecensie: Doodsstrijd in Appsala, Harry Harrison
Jason, de held in dit verhaal, heeft samen met Mikah schipbreuk geleden op een
planeet die bewoond wordt door afstammelingen van een eerdere schipbreuk. De
eerdere schipbreukelingen hadden gezamenlijk kennelijk een redelijke hoeveelheid
technische kennis, die hen in staat heeft gesteld iets van een samenleving op te
bouwen, die nu verkeert in het stadium van krakkemikkige stoommachines, en een
beetje elektriciteit en chemie.
Waarschijnlijk door de lage bevolkingsdichtheid is de bevolking opgesplitst in
drie niveaus van beschaving: een simpele jager-verzamelaarcultuur met twee
rangen: meester en slaaf, een simpele productiecultuur met landbouw en
smederij-capaciteiten, en een ietwat verstedelijkte structuur (het Appsala uit
de titel) waar er op de meest primitieve manier nog wat van "hogere"techniek
bewaard is gebleven in de vorm van krakkemikkige stoommachines en een nog
krikkemikkiger elektriciteitsgenerator. In verband met de hoge waarde die dat
soort kennis had, is de bevolking opgesplitst geraakt in clans die iedere hun
eigen technische specialiteit hebben, elkaar op leven en dood bestrijden, en hun
technische kennis als clangeheim angstvallig bewaken. Daardoor is die technische
kennis verworden tot een soort religie met alleen wat in orthodoxie vastgelegde
praktische regels, en een status van geestelijkheid hebbende "wetenschappers".
Het onderlinge maatschappelijke vertrouwen, op alle plaatsen, bevindt zich op
het niveau van de volgende conversatie tussen Jason, die op dat moment is
opgeklommen tot slavenmeester, en een andere slavenmeester:
|
Fasimba: 'Verspil geen slaven. Heb hem geruild met de d'zertanoj.
Heb pijlen. Wil je pijlen?'
Jason: 'Dit keer niet Fasimba, maar bedankt voor de inlichtingen.' Hij
groef in de zak en haalde een kreno tevoorschijn. 'Hier, wat te
eten.'
Fasimba: 'Waar heb jij vergiftige kreno vandaan?' |
En aangaande het verschil tussen een slavenmeester (hier genaamd Ch'aka) en een
slaaf, een conversatie tussen Jason, toen nog slaaf, en een mede-slaaf:
|
‘Je bent stom. Als jij Ch'aka hebt vermoord, ben jij Ch'aka. Dan kan
je doen wat je wil.’ Natuurlijk. Nu het hem was verteld was de
maatschappelijke structuur overduidelijk. Omdat hij slaven en
slavendrijvers had gezien had Jason de verkeerde mening opgevat dat het
verschillende maatschappelijke klassen waren, terwijl er in
werkelijkheid maar een klasse was, die je de ik-of-jij klasse zou kunnen
noemen. |
Jason en Mikah worstelen zich door verschillende deelculturen op deze wereld,
van laagste van een pure slavernij volgens het "het recht van de
sterkste"-principe waaruit bovenstaande conversatie stammen naar wat de tweede
waarin Jason het begrip "werknemer" introduceert - de slavenhouders vinden dat
een angstwekkend en revolutionair idee. Mikah blijkt daarbij iemand met hoge
geestelijke principes, terwijl Jason een zuivere pragmaticus is (volgens kwade
tongen van het machiavellistische soort), die op het eerste niveau van
beschaving, als slaaf, zijn slavenmeester Ch'aka vermoordt onder het motto: "Het
is het lokale gebruik om slavenmeester te worden is door de huidige
slavenmeester te vermoorden, dus volgens het lokale gebruik handel ik ethisch
als ik de slavenmeester vermoordt", en op het tweede niveau een slavenopstand
organiseert om zelf te kunnen ontsnappen. Mikah verraadt de opstand omdat het
een "Revolutie!" is, en "Revolutie!" is "Slecht!". Dit laatste natuurlijk als
satire van de auteur op alle Aardse religieuzen die een soortgelijke houding ten
opzichte van "Opstand tegen het gezag" ten toon spreiden.
Deze achtergrond blijkt een vruchtbare basis voor veel andere luchtige
observaties over allerlei maatschappelijke en filosofische kwesties, waarvan de
luchtigheid de diepgang ervan nauwelijks doet opmerken. In het opzicht van de
combinatie van principes (ideologie) en realisme (werkelijkheid) laat het boek
minstens 99 procent van alle filosofische en maatschappelijke schrijverij ver
achter zich.
Vanuit een Aards en contemporain sociologisch standpunt is de analogie met de
werkelijkheid helder: dit gaat over de ontwikkeling van een beschaving, en met
name de rol van twee factoren: maatschappelijk vertrouwen, oftewel: samenwerking
en machtsverhoudingen, en technologische ontwikkeling. Een sterk gelijkend reëel
geval, dat van de Russische tsaar Peter de Grote is beschreven hier
.
De andere Doodsstrijd-boeken van Harrison hebben hetzelfde soort
speelveld, maar
Appsala is verhaaltechnisch de meest geslaagde. Het eerste deel,
Doodstrijd op Pyrrhus, gaat over de interactie tussen sterk verschillende
culturen, en lijkt een parabel op de situatie tussen Palestijnen en Joden, en
het derde deel, Doodstrijd op Voorspoed, behandelt de strijd tussen
nomadische
en residente
culturen.
Zie ook de citaten hier
.
Naar Literatuur, inleiding
, of site home
.
|