Bronnen bij Westerse cultuur: erkenning
Dat er in de ontwikkeling van culturen en maatschappijen precies dezelfde
soort evolutie plaatsvindt als in de rest van de natuur, is een gedachte die
duidelijk schopt tegen de schenen van het overgrote deel der menselijke
intellectuelen. In ieder geval het linkse en weldenkende deel ervan en dat
is het overgrote deel. Stel je voor ... de mens op dezelfde voet als apen en
nog erger. En dan hebben we het maar niet over dat deel ervan dat nog
religieuze ideeën herbergt ergens in de geest, want dan is enige
relativering op dit vlak vrijwel volstrekt ondenkbaar.
Maar ook op dit terrein gaat de evolutie door. Door de komst van
immigranten uit achterstandige culturen is uit bovenstaande oudere ideologie
de nieuwere ideologie van het multiculturalisme geboren: het idee dat het
combineren van die achtergebleven culturen met de westerse een nieuwere en
mooiere cultuur oplevert. Die ideologie is een grandioze mislukking
gebleken: de allochtone immigranten bleken alleen te kunnen bijdragen voor
zover ze zich westers gingen gedragen, een kleinere groep, en de rest die
dat veel minder of niet doet, bleek alleen maar voor extra rotzooi en
ellende te zorgen
.
Omdat deze harde les in het openbaar is uitgesproken door westerse
regeringsleider (Merkel, Cameron), is het nu wat beter mogelijk om de hele
cultuurkwestie te bespreken, zonder bang te hoeven zijn om voor het gerecht
gesleept te worden, juridisch (zoals Geert Wilders) maar vooral publiekelijk
via de media.
Een tweede nog steeds noodzakelijke zaak is dat er ook iets positiefs
gemeld moet worden. Ook daaraan is inmiddels voldaan, middels de revoluties
tegen de dictaturen in de islamitische landen, begonnen in Tunesië 2011. Die
revoluties leidden natuurlijk tot instantane euforie bij de linksige
intellectuelen: "Kijk eens, de moslims willen ook vrijheid, net als wij".
Onzin, natuurlijk, voor het overgrote deel. Die moslims zijn nu, schrijvende
2011, gedurende een decennium of twee steeds intensiever blootgesteld aan
verhalen en beelden uit het rijke westen, en denken steeds meer "Hun rijkdom
willen wij ook". Totaal niet beseffende wat er allemaal aan die rijkdom
vastzit.
Op het moment van schrijven is het een paar maanden na het begin van die
revoluties, en bij de deelnemers is er sprake van de natuurlijke slijtage:
er blijkt helemaal niet zo veel te veranderen als je alleen maar een
dictator wegstuurt. En ook bij de linksige intellectuelen is er sprake van
slijtage, aan de euforie. een van de eersten die weer bij zinnen kwam was
cultuurhistoricus Thomas von der Dunk (de Volkskrant, Opinie, 04-05-2011, column door Thomas von der Dunk):
Dat ligt niet aan de rechterlijke macht - die
volgt namelijk doodgewoon ook die familiecultuur
.
Kortom: het is een cirkelproces: de burgers denken volgens de
familiecultuur, de instanties bestaan uit burgers en werken dus volgens de
familiecultuur, dus moeten de burgers doen volgens de familiecultuur om iets
voor elkaar te krijgen, dus denken de burgers volgens de familiecultuur. En
een cirkelproces kan je niet doorbreken met recht-toe-recht-aan maatregelen:
Want als je het bijvoorbeeld als enkeling of kleinere groep gaat doen,
krijgt je het slechtste van twee werelden:
Oftewel: om een verandering in dit cirkelproces teweeg te brengen, moet je
in één keer een meerderheid de andere kant op krijgen. Een onmogelijkheid.
De enige manier om zo'n verandering in cultuur te
bewerkstelligen (en die laatste is een nogal antropocentrische term) is via
de weg der geleidelijkheid: telkens het pad van de cirkel een klein beetje
verleggen:
Welke ontwikkeling stamt van eerder, waarschijnlijk ergens te dateren in het
latere deel van de Middeleeuwen in Europa
.
Wat tot nu toe is geprobeerd in niet-westerse culturen om een
snelle verbetering tot stand te brengen, is het propageren van democratie -
in de vorm van verkiezingen. Dat is tot nu toe op jammerlijke wijze mislukt,
om de redenen die uit de doeken zijn gedaan, en die zich vertalen in:
En dat is iets dat op dit moment in de westerse democratieën het
maatschappelijke strijdpunt is: hoe voorkom je dat mensen die op
democratische wijze de macht krijgen, dit voor eigen doel gaan misbruiken:
De functie van bewaker voor machtsmisbruik bestond in het westen tot voor
circa twintig jaar: de dreiging van het communisme. Maar niet zodra dat was
weggevallen, begon ook in het westen het grote graaien door de leidende
elite en hun middenklassemaatjes daar direct onder: de oligarchie
.
In de Angelsaksische denkwereld heeft men altijd minder
moeite gehad met het idee van een evolutionaire ontwikkeling in de cultuur -
daar heeft men langer dan in Europa naar creolen gekeken als ergens staande
tussen de mensen en de apen. In Amerika verkeert men nu in de situatie die
Europa decennia eerder heeft gekend: als de blanke president Bush wordt
afgebeeld als een chimpansee, kraait er geen haan naar- sterker: iedereen
ligt dubbel. Doe je datzelfde met de halfcreoolse president Obama, dan wordt
om je hoofd gevraagd
. Maar op algemeen cultureel niveau kent men dat soort remmingen wat minder
(de Volkskrant, 14-05-2011, door Peter Giesen):
Ach, het was op deze website al jaren eerder
beschreven. Gebaseerd op het goede geschiedenisonderwijs, het waken voor
ideologie, en gezond verstand. Iets dat bij Fukuyama minder dan wenselijk
aanwezig is:
Net als dus bij interviewer Peter Giesen: als het westen alleen democratisch
was geweest en niet rijk, hadden de Arabieren er totaal niets van willen
weten. Waarna Fukuyama verder verdwaald:
Want als het alleen maar ging om de wens naar democratie en het wordt zo
universeel gedragen, dan was die instantane revolutie wel mogelijk. En in
het volgende citaat blijkt welk aspect Fukuyama hier even is vergeten:
Wat hij hier mist, is dus het aspect van de cultuur - de familiecultuur om
precies te zijn. Welk aspect hij wel kent:
En op nog een punt gaat Fukuyama in de fout:
Onzin. Oorlog wordt gewonnen door strategische factoren, zijnde het aantal
manschappen dat je kan inzetten en de hoeveelheid materieel. Het eerste
hangt voornamelijk af van de omvang van de bevolking en het tweede van de
sterkte van de economie. En voor een sterke economie is het inderdaad nodig
dat je niet rekruteert op basis van vriendschap en familieverbanden, zoals
betoogt hier
.
De tweede, aanverwante, en nog grotere vorm van onzin. Deze factor, net als
de eerste, bijna universeel in de geschiedenis. oorlog is er altijd geweest
en religie idem. De Mongoolse wereld heeft eraan gedaan, de Chinese, de
Arabische enzovoort. En geen van allen zijn ze ontwikkeld zoals het westen.
Het stuk van Fukuyama heeft hier twee betekenissen: het heeft
een aantal basiselementen gemeen met de beschrijving op deze website. En
daar waar het van die beschrijving afwijkt, leidt het tot opvallende fouten.
Het derde artikel concentreert zich op de basis van het probleem, gezien
vanuit de Arabische situatie. Dat komt ongetwijfeld doordat één van de
auteurs, Marcia Luyten, langdurig in niet-westerse culturen heeft gewoond,
onder andere in Afrika, en dus uitstekend op de hoogte is van hoe het niet
werkt daar (de Volkskrant, 28-05-2011, door Paul Aarts en Marcia Luyten):
Een eerste bevestiging van de voornamelijk
materiële inspiratiebron voor de revoluties.
Dat laatste is een verzachting die hoogstens per los onderdeel geldt - voor
het lukken van een verandering zijn wel degelijk redelijk harde
minimumeisen.
Helaas is dit de helft van het verhaal. Om een stabiel hoger inkomen te
krijgen, is er een proces van democratisering nodig. Leidende tot de bekende
cirkel. Eveneens vermist is de factor van de inkomensverdeling. Als al dat
inkomen, of althans het grootse deel, zit bij een kleine top, dan zegt dat
gemiddelde inkomen niets. Veel betrouwbaarden is het mediane inkomen: dat
inkomen waarbij er evenveel mensen minder als meer verdienen.
Slordig. In het westen is de economische macht ook in de handen van een
beperkte groep. Het is de politieke macht in de vorm van de democratie die
de kwalijke gevolgen daarvan beperkt. Maar eigenlijk nauwelijks genoeg.
Zoals de laatste twintig jaar heeft gedemonstreerd.
De kern.
Dus een afgeleide zaak.
Dit hoort weer bij de kern, en had samengenomen moeten worden met punt twee.
En dit is weer afgeleid, en hoort bij punt drie.
Een praktijkgeval van verkiezingen zonder democratie.
En tot slot de hier al bekende conclusie.
Iemand uit eigen kring die ook aan de waarheid heeft geroken (de Volkskrant, 18-06-2011, door Tarek Osman):
En er is geen zicht op hoe lang doit gaat dudren.
Een artikel over wat beschouwd wordt als een opkomende economie en en een
mogelijke bedreiging van "de westerse hegemonie"
(de Volkskrant, 12-08-2011, door Peter de Waard):
Vertrouwen is belangrijker dan juridische
regels. Dat geldt ook in westerse landen. Want ook in westerse landen werkt
het rechtssysteem langzaam, en heeft het vaak geen zin een zaak aan te
spannen. Maar toch er is een groot verschil tussen het westen en India: in
het westen hoef je veel minder tijd te steken in het opbouwen van
vertrouwen. En dat heeft een uiterst simpele reden: dat is omdat er in het
westen veel meer basaal vertrouwen is tussen burgers.
Maar deze essentiële observatie is niet het enige dat uit dit
artikel valt te leren omtrent de zaken waarin de westerse cultuur zich
onderscheidt. Want de journalist of de redactie heeft ter illustratie twee
lijstjes van kenmerken bij het artikel geplaatst: die van India versus die
van Nederland. Hieronder staan ze naast elkaar:
Het leest als een samenvatting van alles waardoor Nederland een rijk land is
en India nooit al te veel verder zal groeien dan door de uitbuiting van de
zeer goedkope arbeidskrachten uit de overbevolkte onderklasse mogelijk is.
En een erkenning van de gigantische verschillen tussen een westerse en een
niet-westerse cultuur.
Als het maar op veilige terreinen is, dus bijvoorbeeld binnen
uitsluitend de westerse cultuur, hebben sociologen en politiek-correcte en
multiculturalistische journalisten er weinig moeite mee om de ontwikkeling
van beschaving volgens het westerse model te erkennen:
Uit: De Volkskrant, 21-01-2012, door Olaf Tempelman
Enzovoort. Wat Elias hier beschrijft, is door deze
website, geheel onafhankelijk, op een andere manier geformuleerd. Waarbij
Elias niet verder is gekomen dan het gebruik van een aantal uiterlijke en
mee afgeleide factoren. Hetgeen al enigszins duidelijk wordt door het
tussenstuk van de journalist gebruikt:
Wat al dichter bij de waarheid raakt. Want moord is, psychologisch gezien,
de uitkomst van uit de hand gelopen onderlinge verhoudingen.
Machtsverhoudingen. Op het individuele vlak, bij m oorden, en op het
sociologische vlak bij oorlogen. en revoluties.
Waarvan de juistheid in dezelfde context nog eens aangetoond
wordt:
Welk onverklaarbaar terugvallen dus onverklaarbaar is omdat Elias de
cruciale factor mist, met de toevoeging waarvan het wel onmiddellijk
inzichtelijk wordt. Het gaat om de machtsverhoudingen binnen de sociale
verbindingen.
Ook als je wat verder in de geschiedenis teruggaat, is het wat
makkelijker voor de menswetenschappen om culturele ongelijkheid en
ontwikkeling waar te nemen (de Volkskrant, 23-01-2012, van verslaggeefster Malou van Hintum):
Een verschil in ontwikkeling in de tijd dus, met
de oudere beschaving als de mindere, met in de huidige tijd beschavingen die
meer lijken op die oudere, dus de mindere beschavingen zijn. Maar schrijf
die laatste conclusie, ondanks haar onweerlegbaarheid, niet op, want dan
krijg je grote problemen..
Net als met dit soort verbanden:
Want vertaal dit in: "Niet elke Marokkaan is een tasjesdief, maar alle
tasjesdieven zijn wel Marokkanen", en je hebt kans voor de rechter gesleept
te worden. Hoewel het even waar is als die over krijgers (er is af en toe en
ook een vrouw met krijgerneigingen) - waarbij men ook het soort redenatie
keihard aanvalt. Ook door sociologen.
Overigens: stel eenzelfde soort verhaal op met niet de man maar de
vrouw in de negatieve rol, en je hebt ook grote kans dat auteur Malou van
Hintum er zeer andere gedachten op na blijkt te houden over de juistheid van
de observaties.
Terug naar de ontwikkeling van de beschaving:
En het lijdt weinig twijfel waar die verankering nog steeds het sterkst is -
zeker als je dit eraan toevoegt:
Die verankering van de male bonding is het sterkst in de niet-westerse
culturen, net zoals de feminisering het sterkst is in de westerse cultuur,
en wel het meest in de Noord-West Europese. precies volgens de hier
geschetste lijnen.
Er zijn ook mannen die thuis blijven, zij delen niet in die
voordelen.
Van Vugt doet nog een paar voorzetten:
Dus: vrouwen spelen wel degelijk een actieve rol in dit proces: zouden
vrouwen niet kiezen voor de mannelijke mannen, zou dat type snel uitsterven.
vrouwen spelen sociaal dezelfde rol van de vrouw die in hun jeugd zelf
geslagen zijn: ze kiezen als partner een nieuwe mishandelaar.
En ten tweede:
Inderdaad. maar hij durft niet te zeggen dat het de achtergebleven,
achterlijke, allochtone culturen zijn die deze houding veruit het sterkst
hebben.
Met een sterk slotakkoord:
Precies. Iets dat met name de moslims met voeten treden: hoofddoeken,
taartdoos-moskeeën met torenhoge minaretten ... Het kan niet
groepskenmerkelijker en het kan dus slechter.
Marcel van Dam heeft hierboven genoemde boek van Steven Pinker ook
gelezen (de Volkskrant, 02-02-2012, column van Marcel van Dam,
socioloog):
Wat je in één zinnetje kan afdoen: zie de
voorgaande geschiedenis. Van Dam gebruikt de woorden van een ander:
En geeft een enkel voorbeeld:
En Pinker legt ook uit waarom - even voor de hand liggend allemaal:
Correctie: de opkomst van de moderne staat en de verdwijing van de clan,
stam en etnie als leidende maatschappelijke organisatievorm.
Alsof er vroeger nooit handel is gedreven .. Misschien wel het volume van de
handel sterk toegenomen, maar dat is direct herleidbaar tot technologie
Dat klopt. Zo meteen de analyse.
Dat is slechts in zeer beperkte mate waar. In het westen heeft het zo
uitgewerkt, maar daarbuiten niet.
En met deze factor kunnen meteen de vorige meenemen en de conclusie trekken:
Ja: de essentiële factor is het rationele denken. En dan zien we meteen de
grote scheidslijn: de allochtone, niet-westerse, culturen scoren op al de
laatstgenoemden factoren veel slechter. Met name overal waar de religie de
baas is. En met daarvan weer als hoogtepunt: de islam: die heeft kenmerken
die allemaal volstrekt haaks staan op de genoemde factoren.
En waarom zijn de geconstateerde positieve ontwikkelingen zo
onbekend en impopulair: juist omdat men beseft dat dit onmiddellijk
neerslaat op de moslims en hun cultuur. Net als trouwens de creolen en de
meeste andere culturen. En dat wil niet weten. En mensen als Marcel van Dam
stoppen dat weg achter één of andere geestelijke firewall.
Kijk maar eens hoe voor de hand liggend het verband is - aanleiding is
het regeringsvoorstel om homovoorlichting op school verplicht te maken
(de Volkskrant, 15-02-2012, column door Aleid Truijens):
En het overgrote deel van die door generaties
ingelepelde achterlijkheid zit natuurlijk bij de moslims.
Een fraai staaltje Marxisme
(de Volkskrant, 21-03-2012, van verslaggever Jonathan Witteman):
En vertaal oude cultuur niet naar
klassiek-Grieks of iets dergelijks, maar naar de familiecultuur.
Nog meer erkenning (de Volkskrant, 29-03-2012, door Thomas L. Friedman (The New
York Times), columnist en schrijver van onder andere The World is Flat):
Tja, omdat de kern ergens anders ligt. En
merkwaardigerwijs, wordt deze in dit geval ook genoemd:
En dat is dus niet islamitisch fundamentalisme, maar islamitisch denken in
het algemeen. Met als kern het monotheïsme, dat de weerzinwekkend
gezagsverhoudingen projecteert waar de meeste andere weerzinwekkendheden uit
volgen.
Ook bijzonder aardig zijn natuurlijk de erkenningen van
degenen die in andere omstandigheden op de heftigste toon belijden dat er
natuurlijk geen enkel verschil kan zijn tussen culturen, of althans, dat
iedere vorm van handelen daarnaar volstrekt uit den boze is. Hier de zeer
politiek-correcte en zeer multiculturalistische columniste van de
Volkskrant
Sheila Sitalsing. Ze heeft een poging gewaagd om terug te gaan naar de
gelijkwaardige Surinaamse cultuur. Het werd huilen ... En huilen van
dankbaarheid toen ze weer terug was
(Volkskrant Magazine, 24/31-12-2011, door Sheila Sitalsing):
Bedenk hier bij dat Suriname op de
ranglijst van beschaving voor niet-westerse landen, waarschijnlijk bijzonder
hoog scoort.
Het volgende gaat over "maar een film" (de Volkskrant, 26-06-2012, door Bart Koetsenruijter):
So far, so good. Maar vervolgens
wordt het weer wat minder leuk:
En daar is het: de Hindoestaanse achterlijkheid. Maar dit is film, dus daar komt
het goed:
Hoe dat gaat is ook makkelijk in te vullen: de stimulans en steun van de blanke
medeleerlingen en een paar volwassenen. Vertaald in sociologisch termen: de
westerse mensen voeden de Hindoestaanse mensen op tot meer beschaving. Het is
niet de boodschap van de film, maar het is onweerlegbaar het resultaat: de
Hindoestanen worden beschaafd, in de actieve betekenis van dat woord, door de
westerlingen. En dat is juist door haar onbedoeldheid misschien een nog wel
sterker bevestiging dan de rest.
En na het wegwerken van nog wat achterstand aangaande verwerking van
bronnen, meteen een soortgelijk verhaal maar nu aangaande die andere bron
van "verlichting": de islam (de Volkskrant, 14-06-2012, door Berend Jan Bockting):
Tja... Dat zijn volkomen
onverenigbare krachten, in de werkelijkheid. In de film zal het wel weer goed
komen, maar zelfs áls het in de werkelijkheid gebeurt, leidt het niet tot
vereniging, zoals verkondigd in de titel, maar tot "oplossing": het 'koran
en traditie' zal verdwijnen - er bestaat geen modern moslimabestaan. En dat
beseffen de krachten van 'koran en traditie'. Die daarom overgaan tot alle
mogelijke middelen: tot aan moord toe. Gerechtvaardigd, want het GOED staat aan
hun kant. De kant van de 'koran en traditie'.
Maar zelfs al het beschrijven van emancipatie als gaande
richting vooruitgang en beschaving is een keiharde illustratie van de
eenduidigheid van de beweging weg van de achterlijkheid van 'koran en traditie'
naar verlichting - de westerse soort.
Een voorbeeld toegespitst op een specifiek aspect
(de Volkskrant, 03-12-2012 van verslaggever Rob Vreeken):
De twee-woordige samenvatting: dit
is "negertjes opvoeden". In dit geval "moslim-negertjes".
En hier dan een erkenning van vrijwel alle belangrijke punten
(de Volkskrant, 09-04-2013, door Peter Giesen):
Punt nummer één: het gaat om de
gezagsverhoudingen. Of beter: de verhouding tussen macht en gezag. Hoe meer
macht, hoe meer rotzooi, en:
En hoe armer.
Robinson is op één punt hardleers:
Fout, want je veroorzaakt iets anders: overbevolking. Want de
machtverhoudingen zijn niet de enige factor.
Maar natuurlijk. Op deze website gegeven: het voorbeeld van de Afrikaanse
koningen. Robinson kent het ook:
En hoe zit het dan toch met die hulp:
Precies. Daar heb je weer die factor die Robinson niet noemt: de cultuur.
Vastgeroest, in de meeste gevallen. Met als meeste recente voorbeeld
Robinson is weer voorzichtig:
Maar de meest saillante indicator is weer een culturele: de verkrachtingen
op het Tahrir-plein. De toestand daar verbeteren is dus minstens generaties
ver weg.
Terug naar de machtsfactoren:
En daar heb je de cultuur-factor. Vastgeroest gedrag. Ook binnen Europa:
En dan nog wat slotconclusies:
Dat belooft nog wat met de immigranten uit die culturen ...
Een erkenning puur door een stukje historische
beschrijving (de Volkskrant, 08-03-2013, door Bert Lanting):
Het was een eiland van beschaving. Wat Peter onderkende. Want dit was de oude toestand in Rusland:
Je kreeg maatschappelijke topposities door overerving en de kerk hield
veranderingen tegen. Twee van de lijst sociaal-culturele indicatoren van de
mate van beschaving
,
de mate van religiositeit en meritocratie versus aristocratie, waarop het
oude Rusland dus slecht scoorde. Het alternatief:
Rangorde naar verdienste, en inperking van religie. Dat scoort hoog op de
schaal der beschaving.
De verspreiding van kennis, en hier wordt natuurlijk bedoeld:
wetenschappelijke en technische kennis. Destijds gesymboliseerd door:
Alles waarvoor dit essentieel is:
Factor drie voor het waarderen van cultuur
:
gezag versus macht. Waarop je zou zeggen: wat is er toch weinig veranderd in 300
jaar, want dit verschil is nog bijna even groot. De enige reden dat Rusland een
stuk is opgeschoten in een aantal opzichten, is het communistische tijdperk,
waarin een grote industriële stap voorwaarts is gemaakt juist door de veel
grotere egaliteit.
En vergeet bij dit alles niet het belang van symbolen - dit
soort culturele trekken vormen een sterk geheel:
En dit alles kan je allemaal afkorten als:
Modernisering, of vooruitgang op het pad der beschaving. Voor een literaire
pendant, zie hier
.
Het is allemaal zo simpel.
Als je het buiten de hedendaagse context plaatst. Want binnen de
huidige context, met, bijvoorbeeld, de islamitische cultuur en wereld op de
plaats van het oude Rusland, zou je verrot gescholden worden door mensen als
auteur van het voorgaande Bert Lanting. Die ongetwijfeld dan ook een heel
subtiel goedkeurend woord overhad voor die moslims die het houden bij het dragen
van baarden. Of hoofddoeken. of boerka's.
Niet iedere niet-westerse intellectueel is blind voor de werkelijkheid
(de Volkskrant, 26-06-2013, column door Max Pam):
Natuurlijk was dit wel heel erg hard tegen het zere been
van de Brahmaan en superioriteitsdenker Ramdas
.
Nederland heeft in de ontwikkeling van de westerse beschaving een
niet-onaanzienlijke rol gespeeld. iets dat buitenlanders meestal makkelijker
zien dan Nederlanders (de Volkskrant, 19-10-2013, door Gert J. Peelen):
Het gaat dus met name om het laatste: de
westerse ontwikkeling is vooral een sociale ontwikkeling.
Een bevestiging van dit zeer lokale karakter van het verschijnsel
(de Volkskrant, 11-11-2013, column door Olaf Tempelman):
Enzovoort. Dit is een absolute wereldstandaard.
Dus. De beschaving is beperkt tot een paar plekken. Tel je de Angelsaksische
sociale jungle ook niet mee, dan blijft alleen Noordwest-Europa over.
Naar Westerse cultuur
,
of site home
.
|