Bronnen bij Denkmethoden: intellect en gezond verstand

Het verschil tussen intellect en gezond verstand is duidelijk bij mensen met gezond verstand, en weinig intellect en duister bij mensen met intellect en weinig gezond verstand. Zoals in de beroemde uitspraak toegeschreven aan de filosoof Hegel als reactie op een kreet uit zijn publiek: "Uw beweringen zijn in strijd met de feiten", die luidde: "Des te erger voor de feiten".

Zoals zo vaak is de werkelijkheid of de praktijk navranter dan de verhalen. Alle ideologie en de hele politieke-correctheid is één grote verzameling van "Des te erger voor de feiten", maar die worden niet opgemerkt ls zodanig opgemerkt door de politieke-correctheid.

Hier een voorbeeld op meer fundamenteel niveau (de Volkskrant, 10-10-2015, column door Aleid Truijens):
  Kennis zit niet meer in je hersenen

...    Vorig jaar werd heel Nederland uitgenodigd om ideeën over #onderwijs2032 in de Twitterbus te werpen. Begin 2015 kwam er een Platform #onderwijs2032 onder leiding van Paul Schnabel. Acht mensen dachten een klein jaar na over toekomstbestendig onderwijs. ...
    Ze ontvingen, schrijven ze in hun eerste, vorige week uitgekomen rapport ...
    Ik vind dit rapport niet inspirerend ...
    Het bekendste is het cliché dat kennis 'in onze gedigitaliseerde tijd' minder ertoe doet en dat onderwijs er minder nadruk op moet leggen. Schnabel zegt daarover in Trouw: 'Vroeger zat je kennis in je hersenen en je boeken, nu is dat de computer.' Hij 'worstelde' eerst nog 'met de emotie om daarvan afscheid te nemen', nu is zijn visie hierop 'radicaal veranderd'.
    Schnabel is dus om. Kennis zit niet meer in je hersenen. Goh. Welke profeten hebben hem zover gekregen? Zou deze wetenschapper, hoogleraar, oude baas van het Sociaal en Cultureel Planbureau echt niet weten dat kennis iets anders is dan informatie? Dat wie niks weet en snapt ook niet kan opzoeken? Dat het bij kennis gaat om een zinvol verband, niet om de feiten zelf maar om het begrijpen van hun samenhang? Dat zou treurig zijn.    ...

Samengevat:
  Tussentitel: Weet Schnabel niet dat kennis iets anders is dan informatie?

Waarbij "informatie" staat voor het intellect, en "kennis" voor het gezonde verstand, wat in dit geval ook informatie inhoudt, maar informatie verbonden aan de praktijk - aan de werkelijkheid.
    Het weglaten van het verband met de werkelijkheid is dus een probleem dat bijna endemisch is bij filosofen, ideologen en dergelijke, zich het meest fundamenteel uitend in het denken in absoluutheden. In het geval van Schnabel komt dat van zijn afkomst uit de Joodse cultuur  , die voor onze tak van de beschaving de originator is van het denken in absoluutheden, in religieuze vorm - een voorlopige verzameling van voorbeelden daarvan staat hier uitleg of detail .


Naar Denkmethodes  , of site home  ·.

13 okt.2015