Bronnen bij Denkmethoden: kwaliteit en liegen

Een van de beste factoren om kwaliteit te kunnen onderscheiden van kwaliteitsloosheid is de factor van het liegen: als voor een bepaalde zaak of voor een bepaald argumenten gelogen moet worden, dan deugt het meest al niet. En dit werkt in voor dit soort regels zo'n beetje de hoogst mogelijke mates. Voorbeelden van liegen in politieke zaken zijn elders vermeld, en hier geven we een paar voorbeelden buiten dit verband (de Volkskrant, 01-09-2011, van verslaggeefster Maartje Bakker):
  HvA gaat aanwas studenten inperken

De Hogeschool van Amsterdam wil niet verder groeien. 'De rek is eruit', zegt rector Jet Bussemaker. 'Waar groei de kwaliteit van het onderwijs bedreigt, moeten we deze afremmen.'
    Het streven naar grootschaligheid had hogescholen de afgelopen jaren in zijn greep. Meer studenten, dat betekende meer geld. Ook de HvA groeide jaar op jaar; in september beginnen er weer 2.500 eerstejaars meer dan vorig jaar, onder meer omdat ze het worstelende Inholland links laten liggen. Dat kan niet goed blijven gaan, beseft de HvA.
    Voortaan zijn alleen gemotiveerde, ambitieuze en betrokken studenten welkom in Amsterdam. Om juist die studenten aan te trekken, werpt de HvA een aantal drempels op.
    Zo wordt de voorlichting over studies eerlijker. 'We werven niet meer om zo veel mogelijk studenten te krijgen, maar we geven een reëel beeld van de opleiding, van het beroep en van het arbeidsmarktperspectief', zegt Bussemaker vandaag in haar rede bij de opening van het studiejaar.   ...


De vraag: "Is hier sprake van echte kwaliteit?". Hier komt het antwoord (de zaak was de redactie ontgaan)(de Volkskrant, 02-09-2011, ingezonden brief van Boudewijn Otten, Groningen):
  Perspectief

Wat kunnen vier letters, wat kan één woordje, veel zeggen. 'We werven niet meer om zo veel mogelijk studenten te krijgen', stelt Jet Bussemaker, rector van de Hogeschool van Amsterdam (Ten Eerste, 1 september).
    Dat dat 'meer' geen verschrijving is, blijkt uit het vervolg: 'maar we geven een reëel beeld van de opleiding, van het beroep en van het arbeidsmarktperspectief'. Bussemaker had dit prachtige voornemen ook kernachtiger kunnen formuleren: we stoppen met het belazeren van studenten in spe.

Er wordt stelselmatig gelogen, dus vermoedelijk is hier geen sprake van kwaliteit.
    Volgende mogelijke vraag: "Klopt dit vermoeden?" Ook daarop is dit geval een antwoord mogelijk: hogescholen liggen al geruime tijd onder vuur vanwege hun sterk gedaalde niveau van kwaliteit van onderwijs  . Dat daarvoor een externe verklaring is, doet daar niets aan af:
  Het streven naar grootschaligheid had hogescholen de afgelopen jaren in zijn greep. Meer studenten, dat betekende meer geld.

Het gaat zelfs verder: de regel zegt in de verklaring gegeven processen zelf dus ook geen kwaliteit hebben.


Naar Denkfouten  , of site home  ·.

sep.2011