Formules, grafieken
In Formules, inleiding
en
Formules, verschillen heeft de nadruk gelegen op woorden
om de formules te verduidelijken. Omdat er
uitgelegd moest worden aan alfa's en die nu veelal een voorkeur hebben voor
woorden. Er zijn ook die liever beelden zien, en het equivalent van beelden
in de wereld van de formules is "grafieken".
Grafieken willen ook wel als
moeilijk worden gezien. In het studentenhuis van de redactie verdwaalde op
een gegeven moment een rechtenstudent, die vol trots zijn nieuwe boek
liet zien dat toch echt wel een moeilijk studieboek was (het ging over
economie), want er stond een grafiek in. Maar het was toch ook
gewoon in hoge mate een keuze van de redactie om het zo te doen, want de
startaanpak met grafieken kan ook heel best werken.
Die startaanpak
begint met een grafiek van plaats tegen tijd van een of ander iets, zie de illustratie onder
die dit keer ongeredigeerd van het internet komt
.
De lijn door P en Q is de lijn die de gemiddelde snelheid voorstelt - de
breuk van \( \Delta x \) en \( \Delta t \) is de helling van die lijn. De
helling van de grafiek in een bepaald punt is de momentane snelheid, de
"echte" snelheid, op dat punt. De betreffende lijn is de raaklijn aan de
grafiek (de lijn die maar op één punt door de grafiek gaat) op dat punt. Ook
uitstekend zichtbaar is dat die helling het grootst is in Q, en ligt ruim
boven die van het gemiddelde tussen P en Q. De hele grafiek zou overeen
kunnen komen met een auto tijdens een(snelle) start.
Het verband met de
formules is dus, als je de helling van de grafiek aanduidt met \( \alpha \) :
\[ \alpha ~ = ~ \lim_{\Delta x \to 0}
{\Delta x \over \Delta t} ~ = ~ v_{x} \]
|
Overigens is het gebruikelijker om niet de \( \Delta x \) maar de
\( \Delta t \) naar nul te laten gaan, zijnde de horizontale as, die men
noemt de "onafhankelijk variabele", oftewel het ding dat je kan variëren als
experimentator. Langs de verticale as staat dan de waarde van de zaak die je
aan het meten bent, de afhankelijk variabele.
Merk op dat hier stiekem is uitgegaan van de bekendheid van alle
plaatsen op alle tijden, want anders had die grafiek niet getekend kunnen
worden. Die kennis kan natuurlijk alleen uit metingen komen, en dat moeten
dus weer verschilmetingen zijn geweest.
Veel van het verband tussen
formules en grafiek is dus een kwestie van volgorde. Maar al tijdens de
opleiding als natuurkundige wordt je geleerd dat snel een grafiek maken je
de mogelijkheid biedt om snel een voorlopig inzicht te krijgen in je resultaten. En
daarbij zijn de meeste natuurkundigen minder enthousiast over het mooie
geleidelijke soort grafiek als boven. Leuker vinden ze grafieken met een berg
erin:
Die berg is een maximale waarde die een bepaald iets kan krijgen, en dat
te weten is handig in een heleboel gevallen. Als je een mooie precieze
grafiek hebt, kan je dat dan wiskundig doen aan de hand van de helling van de
grafiek: die is in een maximum altijd nul. Dus wat men vaak doet, is van de
hele grafiek de afgeleide nemen, en bepalen waar deze nul is.
Echt
opgewonden worden natuurkundigen als ze een grafiek meten van deze vorm:
In de scherpe punt, in het Engels genaamd "cusp", bestaat
er geen afgeleide - of je noemt hem oneindig wat op hetzelfde neerkomt. Dat
is voor natuurkundigen het teken dat daar bijzondere dingen gebeuren, heel
vaak een zogenaamde faseovergang - bekend van verschijnselen als dat water
plotseling ijs wordt, en dergelijke. Dat betekent dus dat de materie, of wat
het dan ook is wat je aan het meten bent, ineens in een heel andere toestand
komt. Een snelle en abrupte overgang. Ook in de sociologie bekend, onder de
noemer "revolutie".
Dat is dus ook iets dat je nader bestudeert door
van de hele grafiek de afgeleide nemen. En in dit geval kijken waar deze
heel groot wordt, want misschien zit daar, als je wat nauwkeuriger meet, wel
een nog scherpere piek achter ...
De afgeleide nemen van een grafiek
en daarvan een andere grafiek maken, oftewel: een andere functie, oftewel:
een andere formule, is dus best een nuttige zaak. Dat is het volgende
onderwerp
.
Naar Evolutie
, of
site home
.
|