Bronnen bij Menswetenschappen, regels: drempelwaarde
De meest processen waarbij sprake is van een zichtbare drempelwaarde hebben
betrekking op grote aantallen deelnemers - en dat kan zowel levende als dode
natuur betreffen. Het eerste voorbeeld is levende natuur, maar slaat niet op
mensen, zodat de kans op interpretatiefouten klein is
(Volkskrant.nl, 04-11-2011, rubriek SciencePalooza, door Mark Geels):
Een volstrekt helder voorbeeld van een
drempelwaarde.. Het verschil met een fase-overgang zoals bekend uit de
natuurkunde, bijvoorbeeld als water naar ijs, is dat die laatste een
scherp bepaald overgangspunt heeft - voor water naar ijs: nul graden Celsius.
Bij een drempelwaarde is de grens meestal vager, maar nog goed aan te geven -
bij mazelenvaccinatie: 80-86 procent.
Zoals gezegd: omdat dit over een niet-menselijk, dat wil
zeggen, niet-sociaal-pychologisch proces, gaat, zijn er hier weinig
interpretatieprobleem. Dat wordt geheel anders als het over echte sociologisch
verschijnselen gaat. Daarover hebben mensen opinies en ideeën, en, belangrijker,
ideologieën. Wat hier naadloos geïllustreerd kan worden door het zinnetje
aansluiten op het vorige citaat uit het artikel te reproduceren:
Over dat 'weigeren ... omdat men het vaccin niet veilig acht' valt nog te
praten. Over het 'weigeren ... uit religieuze overwegingen' beslist niet. Als je
dat probeert te doen, zegt men dingen als "dat je stigmatiseert", "mensen in een
hoekje drukt", en dergelijke, tot en met "je bent een racist". Dit gebeurt bij
alle zaken waarbij allochtone immigranten een negatieve rol spelen, maar vooral
dit soort medische en gerelateerde zaken. Een bekend voorbeeld is dat van
orgaandonatie: moslims willen wel ontvangen, maar niet doneren - en indien je
daarop wijst, ben je "Fout!"
. En die speciale behandeling is vanwege het feit dat dit uitstekend
kwantificeerbare gegevens zijn. Het kost geen enkele bijzondere moeite om de
juistheid van de gedane bewering aangaande de invloed van religie op de
vaccinatiegraad na te gaan.
En het is voor een iedereen met enig gezond verstand volkomen
duidelijk dat de beschreven algemene processen aangaande het verschijnsel
drempelwaarde even geldig zijn op het cultureel-maatschappelijke als het
medisch-maatschappelijke vlak. Er is ongetwijfeld een drempelwaarde voor de
meeste zo niet alle maatschappelijke indicatoren als er sprake is van inmengen
van een cultuur-vreemd element - zoals allochtone immigratie. Een voorbeeld
waarvan is het ontstaan van witte en zwarte scholen: boven een bepaald
percentage zwarte leerlingen wordt een school steeds zwarter - deze
drempelwaarde ligt ergens rond de twintig procent. Waar achter zit dat boven die
waarde het algemene onderwijsniveau merkbaar achteruit gaat door de taalkundige
en opvoedkundige achterstanden van allochtone kinderen, waarna de blanke ouders
het belang van hun kinderen laten prevaleren boven zaken als reistijd
.
Een sociologisch voorbeeld. Italië wordt algemeen gezien als een land
waarin men het met de regels niet zo nauw neemt. Op allerlei terreinen. Toch
zijn er ook in Italië mensen die zich wel graag aan de regels willen houden
(de Volkskrant, 19-01-2012, column door Iñaki Oñorbe Genovesi, redactuer
van de Volkskrant):
Zoals al gesteld: er zijn ook Italianen die zich
wel aan de regels willen houden. Desondanks heeft Italië een andere naam.
Hierdoor:
Kennelijk ligt het aantal Italianen dat zich wel aan de regels wil houden onder
een bepaalde drempelwaarde - of: het aantal dat zich niet aan de regels wil
houden ligt boven een andere drempelwaarde. Waardoor het oordeel over de
maatschappij als geheel omslaat naar het een of het ander. Door een
drempelwaarde.
Elders op deze site al behandelde voorbeelden van het verschijnsel van
drempelwaarde bij culturele inmenging zijn die de democratie
, en het algemene sociale vertrouwen
en de gevolgen van het internet
.
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|