Bronnen bij Menswetenschappen, regels: overtredingen vier, evenwicht
Voorbeelden van overtredingen van de regels van goede menswetenschappen -
regel vier, maatschappelijke zaken hebben twee kanten die je gelijk moet
behandelen. We splitsen ze in twee delen: eerst die uit het vak sociologie,
en dan wat praktische voorbeelden hier
:
Het eerste geval betreft twee studies van de socioloog Maykel Verkuyten
in het kader van de integratieproblematiek, een boek en een
onderzoeksproject, die ieder één kant van de zaak behandelen: de autochtone
en de allochtone kant. Eerst de autochtone (website Amsterdam University
Press)
De autochtone kant van het integratieproces wordt dus
beheerst door racisme, dat door passende maatregelen bestreden moet worden.
Nu de allochtone kant (Onderzoekscentrum ERCOMER,
Universiteit Utrecht, project 2007-2010):
De allochtone kant kenmerkt zich dus door een variërende
belangstelling voor de moslim-identiteit. En kennelijk is daar helemaal
niets mis mee, want we lezen niets over wenselijkheden van bestrijding.
Het is duidelijk de autochtone kant van het probleem krijgt een heel
andere benadering dan de allochtone kant.
De reden daarvan is dat Maykel Verkuyten specifiek opvattingen over de
oorzaak van het integratieprobleem. Maykel Verkuyten is van de hoofdauteurs
van het WRR rapport over integratie, dat bekend werd door de toespraak van
Maxima waarin de Nederlands identiteit ontkent wordt. En dat bedoeld was om
duidelijk te maken dat de oorzaken van de integratieproblematiek aan de
Nederlandse, de autochtone kant ligt - en door passende maatregelen aan die
kant opgelost moet worden - zie voor details hier
.
Precies zoals boven ook blijkt.
Maykel Verkuyten is dus geen wetenschapper, maar een maatschappelijke
propagandist
Volgende geval: collega Maria Grever (Uit: Experiment NL. Boek uitgegeven door NWO en Quest,
eind 2008. Dit artikel door Wilma Mik):
Kortom: omdat er andere leerlingen in de klas zitten,
moeten we onze geschiedenis veranderen. Oftewel: geschiedenis hangt af aan
wie je het verkoopt.
Dit is een directe ontkenning van de objectiviteit van de geschiedenis.
De reden van deze ontkenning van de wetenschappelijkheid van de
geschiedenis staat duidelijk uitgebeeld in de illustratie. Dit is het
grootste deel van de omslag van het boek met de vermelde titel. Wat we daar
uitgebeeld zien, is de Nederlandse geschiedenis, en hedendaagse bevolking.
Maar niet de hele hedendaagse bevolking. Nee, slechts een klein deel van de
Nederlandse bevolking. Wat we daar zien, is slechts het allochtone deel van
de Nederlandse bevolking. Het autochtone deel van de Nederlandse bevolking
is niet afgebeeld. Aan het autochtone deel van de Nederlandse bevolking is
niet gedacht.
Precies hetzelfde zien we in de tekst: ook daar gaat het alleen over de
allochtonen en hun belangen. Maria Grever heeft alleen oog voor de belangen
van de allochtonen. En dat is de reden dat ze geschiedenis als wetenschap
afschrijft.
Maar dat is niet de enige overtreding die Maria Grever op dit gebied
maakt, zie de volgende column (de Volkskrant, 27-09-2007, column door Michaël Zeeman
Wat Grever doet, is één kant van het bestaan van de
nationale staat en identiteit belichten, de negatieve kant. Wat Michaël
Zeeman doet is de positieve kant ervan, de kant die zorgt voor binding,
saamhorigheid en solidariteit, er tegenover stellen - meer over hoe dat in
Italië ontbreekt hier
. Michael Zeeman pakt de zaken dus aan volgens regel vier van de
wetenschappelijke menswetenschappen - Maria Grever overtreedt die regel.
Maar deze overtreding is geen uitzondering, maar regel op dit specifieke
terrein (de Volkskrant, 03-01-2008, door Ido de Haan, hoogleraar
politieke geschiedenis aan de Universiteit Utrecht):
Waarna Ido de Haan de laatstgenoemden verdedigt. Zowel De
Haan als Ramakers en Kossman overtreden dus regel vier, hoewel dat voor de
laatste minder van belang is, want hij is literator, dus geen historicus,
dus geen wetenschapper. De overigen wel, volgens hun professie, hoewel ze er
dus niet naar handelen.
Dit artikel maakte deel uit van een polemiek met nog een deelnemer (de Volkskrant,
03-01-2008, door Remieg Aerts, hoogleraar geschiedenis aan de Radboud
Universiteit Nijmegen):
Waarna Aerts uitvoerig en emotioneel gaat betogen dat
Velema en Wansink fout zijn met hun beroep op een nationale identiteit.
Waarmee ook Remieg Aerts zich schaart in het kamp van degenen die daar
alleen de slechte kant van zien. Ook prof. dr. Aerts overtreedt daarmee
regel vier, en bedrijft dus geen wetenschap.
Nu wat voorbeelden uit de praktische maatschappij (Leids Nieuwsblad,
08-05-2009)
Natuurlijk doelt men hier, zoals altijd, dat Nederlanders
respect voor de identiteit van "anderman", de allochtone immigranten, moeten
hebben. Maar, volgens regel vier, werkt deze uitspraak twee kanten op: het
betekent ook de allochtonen respect voor de Nederlandse identiteit moeten
hebben. En die Nederlandse identiteit schenden ze massaal met hun
hoofddoeken, djellaba's en moskeeën. Wat cartoonist Collignon hieronder
treffend heeft uitgebeeld:
Overigens een zeer zeldzaam geval, van realitetiszin ...
Nu een grappig gevalletje (Intermediair, 22-05-2009, door Pieter van
den Blink, Michiel Zonneveld en Pieter Hilhorst):
Waar zit de grap? Daar waar onze koene onzinjagers (oh ja:
Pieter van den Blink is Neerderlandicus van origine, Michiel Zonneveld en
Pieter Hilhorst politicoloog van origine) stellen dat 'uit onderzoek blijkt
dat mensen om heel verschillende redenen tegen hebben gestemd', is het
natuurlijk evengoed waar dat mensen om heel verschillende redenen voor
hebben gestemd. Bijvoorbeeld om zoiets lulligs als "De regering/mijn
partijleider/mijn man heeft het gezegd". Een glashelder voorbeeld van een
overtreding van de evenwichtsregel: pas een argument altijd aan twee kanten
toe.
Deze onzinjagers kunnen dus voor de lachspiegel gaan staan.
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|