Bronnen bij Multiculturalisme: cultuurverraad door historiciWaarschijnlijk speelde het al veel eerder, maar voor het grotere publiek kwam een wat de Duitsers heel mooi aanduiden als Historikerstreit naar buiten met de toespraak van Máxima bij de presentatie van het WRR-rapport over integratie en de Nederlandse identiteit, genaamd Identificatie met Nederland (24 september 2007), waarbij de inmiddels historische woorden vielen: "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit". In het directe vervolg ook "dé Argentijnse identiteit" meenemende, daarmee het hele begrip "nationale identiteit" ontkennende.Sinds die tijd onderhoudt de redactie van deze website een stapel knipsels waarin het begrip langs komt, zij het meestal niet expliciet, en de meeste komende van zulke onschuldige plaatsen als het katern Reizen. Welk katern eigenlijk over niets anders gaat dan andere nationale identiteiten. De dikte van de stapel zet het zinnetje van Máxima als volstrekte onzin te kijk. Maar het zinnetje kwam natuurlijk helemaal niet van Máxima. Het kwam van de mensen die dat rapport hebben geschreven. En de bedoeling van dat zinnetje, de bedoeling van die mensen, was volkomen duidelijk: het relativeren van de integratieproblemen aangaande allochtone immigranten. Of beter: het toeschuiven van die problemen richting Nederlanders, omdat die zich niet voldoende plooibaar tonen. Als je geen nationale identiteit hebt, waarom heb je dan zo'n moeite met de identiteit van anderen, hè? Dat moet dan wel aan je slechte karakter liggen. Dit was kennelijk allemaal wat veel van het goede, want sinds die tijd kwam er een nog niet eerdere geziene hoeveelheid tegengas. Eén van de bijdragen daarin was onderstaande artikel (in de vier volgende artikelen staan ook directe referenties naar geschiedkundige gebeurtenissen en discussies daarover - dat is allemaal verwijderd) (de Volkskrant, 22-12-2007, door Willem Velema en Hans Wansink):
Dit was als een klap tegen een nest horzels. De Volkskrant wijdde een hele pagina aan de reacties, uit niet de minste kringen (de Volkskrant, 03-01-2008, door Ido de Haan, hoogleraar politieke geschiedenis aan de Universiteit Utrecht):
Ido de Haan maakt nog eens volledig duidelijk waar Velema en Wansink op doelden met het citaat van Kossman: nationale identiteit is een vies ding (hij maakt ook wetenschappelijke fouten, zie Menswetenschappen, regels en de daarbij gegeven voorbeelden (fout 4) - ook in het vervolg zal hiernaar verwezen worden). Want pleiten voor een ietsje meer nationale identiteit 'doet je geïsoleerd staan te midden van de historici .. wat een goed ding is', het is 'een aanslag op de integriteit van het vak', ze zijn 'nationalisten' ("fascisten" staat er niet maar dat is wat er bedoeld wordt), ze gaan 'niet integer om met het verleden', waar ze "alleen wat van hun gading is uit grabbelen". Dan komen er wat eigen stellingnames van De Haan: "geschiedenis is iets waar je alle kanten mee op kan", "een canon is niet mogelijk (want "zowel een negatieve als positieve canon is onzin"), en (even wat herhaalde scheldpartijen overslaand) "het histiografische debat is niet simpel of rechtlijnig", en "er zijn talloze studies naar details door specialisten". De website-redacteur sloeg zich op de knieën van het lachen. De kritiek hierop schrijft zichzelf. Het merendeel is een zeldzaam gedetailleerde verzameling Ad hominems. De schrijver maakt zich volstrekt onmogelijk, en lijkt dus nauwelijks serieus te nemen. Maar dat is hij wel, want hij is een prominent historicus. Daarom maar over naar zijn inhoudelijke opmerkingen over zijn eigen ideeën. Die zijn al even helder: ze zijn samen te vatten als "geschiedenis is geen wetenschap". Want waar het een natuurlijk gegeven is dat iedere wetenschap onzekerheid kent, en dat geschiedenis dat dus ook heeft, stelt De Haan met bijna zoveel worden (slechts enigszins overdrijvend) dat er absoluut geen enkele zekerheid is in de geschiedenis. Er bestaat geen objectieve geschiedenis die je zou kunnen onderzoeken. En volgens regel één van de goede menswetenschappen ontkent hij dus de wetenschappelijkheid van het vak geschiedenis. Aan het einde geeft hij ook nog de reden voor zijn zorgen: 'wie bepaalt er wie er onder ‘ons’ vallen?' Want "ons" houdt inderdaad ook in het bestaan van "niet-ons". En niet-ons"", dat zijn degenen die niet deel hebben gehad aan onze vaderlandse geschiedenis. Dat zijn degenen die deel hebben gehad aan de nationale geschiedenis van een ander land. Althans, zo ervaren zij het kennelijk, ondanks het feit dat ze in Nederland wonen - anders was er geen integratieprobleem. Waarmee de inderdaad keiharde conclusie kan worden getrokken: vaderlandse geschiedenis veroorzaakt een integratieprobleem. En het leidt weinig twijfel dat dat de reden is dat het bestaan van vaderlandse geschiedenis zo hard ontkent moet worden. Door Ido de Haan, hoogleraar politieke geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Dus maar snel over naar de gelijktijdige reactie vanuit een andere universiteit (de Volkskrant, 03-01-2008, door Jan Ramakers, historicus verbonden aan het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen):
Het betoog van Ramakers, zelf al afgekort, kan nog wat verder bekort worden: Nederlanders hebben nooit zo veel aan nationale identiteit en meer aan iets aan zelfverlaging gedaan, en toen ze daarvan afstapten ging het fout, want de joden verloren hun culturele identiteit. En waren daardoor niet alert voor het gevaar van de Duitsers. Om met dat laatste te beginnen: als dat waar is, gelden die opmerkingen over de Nederlandse identiteit ook voor Fransen, Belgen, Russen, Polen, Esten, Letten, Litouwers, enzovoort, want uit al die landen zijn joden afgevoerd en vermoord zonder enig merkbare tegenstand, en kennelijk zonder enige waarschuwing vooraf. Dit argument is dus volstrekte waanzin. Met of zonder aftrek van de schuld van de nazi's. Wat overblijft bij Ramakers is dus hetzelfde als bij De Haan: alles met de term 'nationaal' erin deugt niet. Met dezelfde opgave van reden: is er een Nederlandse nationale identiteit, dan zullen immigranten daar op een gegeven moment in moeten assimileren, na een aantal generaties, en dat is slecht. Het gaat hem dus ook om de immigranten. Maar de Nijmeegse universiteit had nog een ijzer in het vuur (de Volkskrant, 03-01-2008, door Remieg Aerts, hoogleraar geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen):
Identieke toon als De Haan, en identieke ideeën - en identieke fouten, zie hier . Met als extraatje de twee sneers naar de Volkskrant, door alle meer objectieve waarnemers gezien als het meest multiculturalistische dagblad van Nederland, met bijna dagelijks artikelen van medewerkers als de dames Groen en Kranenberg, die alle positieve kanten van het moslim-zijn belichten, een moslim-zijn dat trouwens volstrekt gematigd is en absoluut geen enkel bezwaar heeft tegen welke Nederlandse cultuuruiting dan ook, inclusief de vrijheid van meningsuiting in haar meest ruime uitleg (ironie!). Waarmee we ook van Remieg Aerts, hoogleraar geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen, weten dat het een multiculturalist van het zuiverste water is, en niet verder hoeven zoeken naar de oorsprong van de ernst van zijn emoties naar aanleiding van het artikel van Velema en Wansink. Even een moment aandacht voor het argument van de relativiteit van de geschiedenis. Het is prima te begrijpen dat er iets zit achter het idee van die relativiteit - het enige waar je zeker van kan zijn is de werkelijkheid van het hier en nu, en zelfs daarover bestaan genoeg twijfels. En die twijfels nemen toe naarmate je verder in het verleden gaat. Maar de heren propageren hier een soort fundamentele onzekerheid. Terwijl één ding wel redelijk zeker is: zelf koesteren ze een ruime hoeveelheid zekerheden. Ga maar eens proberen om het slachtofferschap van de joden aan de orde te stelen. Zijn er wel 6 miljoen joden omgekomen? Bestonden er wel gaskamers? Toen iemand díe zekerheden probeerde te relativeren, slechts enkele maanden terug, barstte het ineens van de zekerheden. Zekerheden waar de heren Aerts, De Haan en Ramakers ongetwijfeld achter staan. Hoewel ze hun relativering dus doen voorkomen als principieel, is het dat niet: het een opportunistisch argument om hen onwelgevallige waarnemingen van de werkelijkheid onderuit te halen. Even terug naar het begin, het "Er is geen dé Nederlandse identiteit"-zinnetje van Máxima bij de presentatie van het "Identificatie met Nederland"-rapport van de WRR. Wat dus niet Máxima's zinnetje is, ook al zal ze het er wel mee eens zijn - het zinnetje van de auteurs van het rapport. Maar wie zijn dat dan? Het rapport is officieel van de WRR, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, een regeringsorgaan dus. Maar de regering schrijft niet, dat doen alleen mensen. De werkelijke schrijvers zijn moeilijker te achterhalen, maar het blijkt een essentiële exercitie. In het rapport zelf staan twee directe bronnen: in de Verantwoording staat de projectleiding omschreven als:
En in de verantwoording staat een verwijzing naar adviseurs met wie gesprekken is gevoerd, die vermeld staan in de Bijlage - hier is die lijst van adviseurs:
Maar wie zijn nu de échte auteurs? Omdat dat uit te vinden is een simpele methode toegepast: kijk hoe veel keer een bepaalde naam voorkomt in het document. Wat scores:
De overigen hadden verwaarloosbare scores. Over deze uitslag hoeft niet gecorrespondeerd te worden. Wie het rapport ook daadwerkelijk geschreven heeft, het weerspiegelt in hoofdlijnen de ideeën van prof. dr. M. Grever, Erasmus Universiteit Rotterdam, dr. K. Ribbens, niod, en prof. dr. M. Verkuyten, Universiteit Utrecht. Waarbij meteen opviel dat de namen Ribbens en Grever vrijwel altijd in combinatie voorkwamen, zodat je de auteurs kan omschrijven als: Grever & Ribbens en Verkuyten. Twee hoofdauteurs, zoals je kan verwachten (de "penvoerders") - met meer dan twee of drie een rapport schrijven is lastig - de rest levert zijn bijdragen in bij de penvoerders. Dan over de inhoud van het rapport. Het is vele tientallen pagina's lang, maar de inhoud is wel te achterhalen uit de beschrijving op de WRR website (wrr.nl, ):
Dit alles tezamen kan je parafraseren als "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit, en en de integratieproblemen hebben als oorzaak dat de Nederlanders er zo moeilijk over doen en te harde eisen stellen aan immigranten, terwijl ze gewoon meer aan immigranten moeten geven". Het eerste deel is hetgeen dat uitgesproken weer door Máxima, hetgeen natuurlijk leidde tot verontwaardiging in de kringen die altijd al een Nederlandse identiteit hadden gezien. Vele jaren later komen er nog wat interessante details boven water (de Volkskrant, 23-03-2013, door Jan Hoedeman en Remco Meijer):
En al deze mensen hadden dus totaal geen idee van wat ze in feite uitspraken. Het relativisme over de Nederlandse identiteit en het cultuurrelativisme in het algemeen was en is een ingekankerd idee bij de elite. En ze zijn onverbeterlijk:
Dat was de elite en de media.
Voor Máxima, maar niet voor haar verraad aan de Nederlandse cultuur.
Vrijwel iedereen besefte best wel dat het niet om Máxima ging, maar om de kliek eromheen: de cultuurverraders à la Meurs, die zich gedeisd hielden. In plaats van de verantwoording op zich te nemen. net als deze verraders:
Want hoe fout de woorden van Máxima ook waren, zij was er niet voor verantwoordelijk. Ze sprak namens de Nederlandse elite, waaronder het kabinet. Lafharige (cultuur)verraders, dus. Met nog een briljante, latere, aanvulling direct op het voorgaande. Mevrouw Meurs heeft namelijk een baantje in een andere sector gevonden, hoogleraar "management van de gezondheidszorg", aan, volkomen volgens de verwachting, de Erasmus Universiteit Rotterdam, want dat is de meest warme broedplaats van dit soort politieke-correctheid en multiculturalisme geworden. Helaas voor haar is de medische wetenschap ietwat meer een naar het bèta neigend iets dan de sociologie, dus als je daar soortgelijke neigingen vertoont als in de sociologie, gaat dat alras opvallen. En hier is het resultaat (Volkskrant.nl, 03-10-2014, redactie ):
Het kon niet mooier: de Meester Kackadoris-prijs ... En natuurlijk kreeg de vereniging tegen de medische kwakzalverij een Kackadoris-antwoord:
Iets dat volkomen de gang van zaken weerspiegelt in de nasleep van het WRR-rapport, en alle andere vormen van politiek-correcte sociologie in het algemeen: het is niets meer dan kwakzalverij, en het hele vakgebied, op enkele uitzonderingen na, verdient de Meester Kackadoris-prijs. En dat geldt natuurlijk ook voor historici die zich hiermee encailleneren. En naar aanleiding van de troonwisseling nog meer bijzonder interessante aanvullingen - de eerste twee citaten staan niet in volgorde (de Volkskrant, 30-04-2013, door Jan Tromp):
Voltreffer.
Twee voltreffers. Het schip is al zinkende.
Nog wat navuur. Het schip is allang gezonken:
Het werd een grote catastrofe:
En dat is 200 procent correct.
Terecht. Willem-Alexander lijkt er iets van geleerd te hebben. In het grote interview voorafgaande aan de inhuldiging, heeft hij iets gezegd over het verwaarloosd-zijn van de witte zwakke wijken. Overigens heeft de rest elite er niets van geleerd. Expert aangaande historische zaken bij de televisiereportage van de inhuldiging is Maria Grever, de kwade genius achter het WRR-rapport. Terug naar de historische volgorde. De opvallende opvattingen van het WRR-rapport over geschiedenis en haar rol in de samenleving zijn een goede reden om nader te gaan kijken naar de auteurs. Hoewel zij dus niet vermeld stond als hoofdauteur van het rapport, is het wel als zodanig gezien gaan worden dat dit Maria Grever is. Als eerste blijkt dit uit de volgende reactie, die opmerkelijk is omdat hij komt uit kringen die normaal aan de andere kant staan. De reactie is van voormalige cultuurcorrespondent en tegenwoordig correspondent in Italië van de Volkskrant, Michaël Zeeman (De Volkskrant, 27-09-2007, column door Michaël Zeeman): Over de inhoudelijke opmerkingen in dit artikel zo meteen meer, maar eerst gaan we verder over de auteurs van het WRR-rapport, met name Maria Grever. Daarvoor putten uit een artikel dat ruim een jaar later verscheen (de Volkskrant, 08-11-2008, column door Hans Wansink):
Glasheldere taal. Ter illustratie van de de beweringen van Wansink, terug naar het stuk van Zeeman waarin hij Nederland met Italië vergeleek - overigens voor meer details over het geval Italië, zie hier . Wat Zeeman laat zien, is dat de door de WRR gewenste richting nog veel onwenselijker is dan bijna welke bevordering van het huidige Nederlandse nationalisme dan ook. Want dat Nederlandse nationalisme staat zo'n laag pitje dat men nog een tijd lang aan dat onderwijs in andermans taal en cultuur heeft gedaan - OETC heette dat toen: Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur - "Eigen" zijnde "andermans" cultuur - allochtone cultuur - Suleyman de Geweldige cultuur. Dat OETC is relatief snel afgeschaft, omdat er al snel bleek wat het effect was: het had een sterk remmend effect op de integratie en dus de maatschappelijke mogelijkheden van de allochtonen. Wat we dus bevestigd krijgen, is dat Maria Grever van de ernstig multiculturalistische soort is. Want de stelling van Grever is "Turkse kinderen zijn niet geïnteresseerd in Willem de Zwijger, dus we moeten ook onderwijzen in Suleyman de Geweldige". Stel dat dit juist is. Dan geldt dit ook de andere kant op: als de Turk niet geïnteresseerd is in Nederland, hoeft de Nederlander nog veel minder geïnteresseerd zijn in de Turkije, want we zijn in Nederland, waar de Turk is vrijwillig naar toe is gekomen (waarbij de nationaliteitsaanduidingen natuurlijk generiek zijn bedoeld). En het is nog dubieuzer. Want wat geldt voor de Turk en de Nederlander, geldt ook voor de Surinamer - die is nog veel minder dan de Nederlander geïnteresseerd in Suleyman de Geweldige. Die wil dan eigenlijk wel iets over, zeg, Desi Bouterse. En idem voor de Antillianen, Kaap Verdianen, Somaliërs, enzovoort. Als je uitgaat van Grever's redenatie, is het enige dat die mensen aan interesses gemeen hebben, is dat ze in Nederland wonen. En dus stel je met Suleyman de Geweldige nog meer meer mensen teleur dan met Willem de Zwijger. En toch kiest Maria Grever voor Suleyman de Geweldige - met als enige redelijke denkbare reden dat het niet Willen de Zwijger is, "want dat is nationalisme". Een keuze die de redelijke mens dus zal zien als de ultieme vorm van multiculturalisme en cultuurrelativisme: als cultuurverraad. Waar het tot nu toe alleen gegaan is over Maria Grever, zegt het gezond verstand dat het natuurlijk zo is dat zij alleen maar kan opereren in een omgeving die het deels en grotendeels met haar eens is - die er dezelfde multiculturalistische opvattingen op na houden. Dat die omgeving groot is blijkt onder andere uit het lijstje van adviseurs van het WRR-rapport. Ten eerste geldt dat natuurlijk voor degenen die we gesignaleerd hebben als de mede-hoofdauteurs Kees Ribbens en Maykel Verkuyten. Ribbens werkt bij het NIOD en doet daar diverse zaken, maar heeft kennelijk een nauwe samenwerking met Grever, en Verkuyten is een prominent specialist op dit vakgebied - zijn geval is hier even apart behandeld . Van adviseur Jan Schoonenboom hadden we al eerder een idee van zijn opvattingen . Voor de rest van de adviseurs geven we dat lijstje nogmaals, met een toelichting van hun positie in dit debat (MC - multiculturalistisch):
De groep multiculturalistische historici die we hebben gevonden maakt dus deel uit van een grotere groep multiculturalisten die diep geworteld is in alle sectoren van de top en het bestuurlijke middenkader van de maatschappij. Maar de suggestie van Zeeman door het alleen noemen van haar naam, en de directe opmerkingen van Wansink, doen vermoeden dat Maria Grever een belangrijke spil is in dit web. Ter illustratie daarvan nog wat bronnen (Publicatie van de KNAW-website, zijnde de inhoud van een lezing in het kader van het NWO-programma Omstreden democratie, te dateren in 2006):
Nu snappen we waarom de heren De Haan en Aerts zich zo opgewonden betoonden in hun reactie op het artikel van Velema en Wansink - ze maken deel uit van dezelfde groep als Grever - de groep multiculturalistische historici. De tweede bron laat zien dat ondanks de ophef over het WRR-rapport, de invloed van de groep niet merkbaar is verminderd. Dit is uit een boek, onlangs (eind 2008) verschenen, ter promotie van de wetenschap bij het normale publiek, onder auspiciën van het NWO, de Nederlandse Organisatie voor Westenschappelijk Onderzoek die jaarlijks honderden miljoenen voor projectmatig wetenschappelijk onderzoek te vergeven heeft, en voor het pr deel onder redactie van het zeer geslaagde en populaire wetenschapsblad Quest. Alle wetenschappen komen aan bod, dus ook de geschiedenis, en haar meest actuele aspect: de immigratie, canon en dergelijke - die sectie van het boek heet dan ook Identiteit en samenleving. De sectie bevat zes artikelen, een ervan gaande over de vinexwijk en een over arbeidersverheffing. De overige vier hebben achtereenvolgens de volgende boodschap: "Met hedendaagse immigranten komt het na een paar generaties vanzelf goed want zo is het altijd gegaan", "Met katholieken is het ook goed gekomen", "We moeten in verband met andere culturen niet vasthouden aan ons eigen verleden en de regering moet zich daar niet mee bemoeien", en "Er is geen norm voor wat je integratie kan noemen en discussiëren erover heeft geen zin". Geen bonuspunten voor degene die raadt wie het derde artikel heeft geschreven - inderdaad: Maria Grever. Het eerste artikel is van Marlou Schrover, die we op deze website al kenden van onderstaande artikel (de Volkskrant, 08-12-2008, door Herman Obdeijn en Marlou Schrover, universitair hoofddocent migratiegeschiedenis te Leiden):
Een grappige omdraaiing van de feiten: het falen van de Marokkaanse en Turkse immigranten is ten gevolge van het praten over dat falen. En indien niet-bespied zullen ze allemaal toegeven dat de Turkse en Marokkaanse immigranten, op de eerste kleine groep gastarbeiders na, allemaal kettingimmigranten zijn, die je onvriendelijk maar even juist ook uitkeringsmeigranten kan noemen. En dus wel zijn gekomen om te parasiteren Ter verklaring van deze omdraaiing een stukje over de andere auteur (maghrebmagazine.nl, 28-06-2006 ):
Zodat we Marlou Schrover ook direct hebben leren kennen als belangenbehartiger van migranten. Misschien niet zo heel veel mis mee, maar dan moet je je niet afficheren als brenger van neutrale informatie, en al helemaal niet als wetenschapper. In het NWO/Quest artikel staan dan ook een schrikbarend aantal overtredingen van de regels voor goede menswetenschappen, zie hier . Even snel die andere artikelen: dat over de emancipatie van katholieken is gewoon feitelijk, het gaat om de context: het is geplaatst als case study achter het artikel van Schrover. En omdat dat artikel van Schrover eenzijdig is, is het tweede daarvan een versterking. In het vierde artikel wordt 'bestuurskundige Peter Scholten' aangehaald. Hoe die in beeld is gekomen is onduidelijk, maar een zoekactie leverde een recente gemeenschappelijke publicatie op tezamen met Ewald Engelen (Engelen, E. en Scholten, P. (2008) WRR rapport Identificatie met Nederland: een zuchtend verlangen naar de heimat. In: Migrantenstudies, 2008-3). Die laatste gaan we zo meteen nog uitgebreid tegenkomen - en niet in de goede zin! Het artikel van (over) Grever is ten opzichte van het WRR-rapport enigszins aangepast aan de veranderde tijden (Experiment NL. Boek uitgegeven door NWO en Quest, eind 2008. Dit artikel door Wilma Mik):
Even over de inhoud, want die is nu grappig: toen de regering via de WRR een sterk politiek gekleurd rapport bestelde, door zeer multiculturalisme personen voor dit rapport in te huren, was er geen enkel bezwaar tegen regeringsinmenging. Nu is er van redelijk wat kanten goed beargumenteerd tegengas is gekomen, zodat de politieke mening wat meer naar het midden is verschoven, en nu komt Maria Grever met bezwaren tegen regeringsinmenging - ondersteund met vergelijkingen met communisme enzo. Tja. (meer over de wetenschappelijke fouten in dit verhaal hier ) En nog zo'n inhoudsdingetje: ziet u die foto? Dat is de omslag van haar begeleidende studie bij het WRR-rapport. Wat we daar uitgebeeld zien, is de Nederlandse geschiedenis, en hedendaagse bevolking. Maar niet de hele hedendaagse bevolking. Nee, slechts een klein deel van de bevolking. Wat we daar zien, is slechts het allochtone deel van de hedendaagse Nederlandse bevolking. Het autochtone deel van de Nederlandse bevolking is niet afgebeeld. Aan het autochtone deel van de hedendaagse Nederlandse bevolking is niet gedacht. En voor de tekst geldt precies hetzelfde: ook daar gaat het alleen over de allochtonen en hun belangen. Maria Grever heeft alleen oog voor de belangen van de allochtonen. Maria Grever is een cultuurverraadster. Maar wat we dus ook hebben vastgesteld is dat Maria Grever een positie van sterk aanzien bekleedt - anders had ze niet dat prominente dus eervolle werk voor de WRR en het NWO mogen doen. Ze is een zeer prominent lid van een grote groep multiculturalistische wetenschappers en bestuurders in en van Nederlands, die bereid zijn onze cultuur te verraden ten gunst van een relatief kleine groep allochtone, voornamelijk moslim, immigranten. Wat nieuw is sinds de tijd van het WRR-rapport is dat er nu een kleine doch goed argumenterende tegengroep is. En de strijd tussen de twee groepen vindt voornamelijk plaats via publicaties, en enige concrete items, zoals de historische canon. Eerst nog een paar publicaties, in de eerste waarvan we weer Ido de Haan tegenkomen, samen met iemand ie nog niet genoemd is maar als socioloog ook veel gedaan heeft op dit veld, en tenslotte iemand die te boek staat als econoom, maar meerdere artikelen met een sociologisch inbreng heeft gepubliceerd (de Volkskrant, 24-10-2008, boekbespreking):
Ook deze publicatie wierp het nodige stof op, hoewel natuurlijk niet zo veel als het WRR-rapport. Door dat laatste is de tegenstand wel verder gegroeid, en we hoeven dit boek dan ook niet zelf te bespreken (de Volkskrant, 31-10-2008, column door Nausicaa Marbe):
Ido de Haan blijkt niets geleerd te hebben van zijn vorige ervaringen - hij heeft alleen andere medestanders gezocht. En nu krijgt hij het nog harder om zijn oren. Het lot van een ideoloog die niets wil weten van de werkelijkheid. Maar denk dus niet dat de strijd hiermee gestreden is - die is in feite slechts begonnen. Het voorgaande stadium was er een waarin het eerst onmogelijk was tegen dit soort onzin iets te zeggen, laat staan te protesteren. Nu zijn we aan de protesten toe, maar de andere kant is nog steeds veel sterker. Zo hebben we gezien dat de Ewald Engelen van hier direct boven heeft gepubliceerd samen met de Peter Scholten van het NWO/Quest artikel. Daar moeten weer allerlei mensen tussen of rond zitten, waardoor we deze twee individuen op verschillende plaatsen eenzelfde soort rol zien spelen. De sterkte van de groep kwam heel recent weer naar buiten naar aanleiding van de eerste concrete berichten over Nationaal Historisch Museum. Het initiatief tot dit project kwam van Thomas von der Dunk en Jan Marijnissen, naar aanleiding van de discussie over de Nederlandse identiteit die volgens de multiculturalisten niet bestaat, en het gegeven dat scholieren nauwelijks nog op de hoogte bleken van de globale lijn van de Nederlandse geschiedenis, door de invloed van de multiculturalisme op het onderwijs in het algemeen, en in dit geval de geschiedenis in het bijzonder. Het merkwaardige was dat dit plan in de Tweede Kamer werd aangenomen, en dus in gang gezet. Maar daarna ging het al snel mis. Toen kwam het namelijk terecht in de kringen van het soort mensen dat dit soort dingen doet: uitvoerende alfa- en gamma- intellectuelen en de bijbehorende bestuurders - het soort mensen uit het lijstje adviseurs van het WRR-rapport. En dat zijn bijna universeel kosmopolieten - dus multiculturalisten. Zoals bleek uit hun keuze van projectleiding - want die begonnen meteen om het plan uit te kleden, en om te vormen naar een vorm van theater waarin alle culturen aan bod zouden komen, middels thema's, enzo. De nieuwe tegenbeweging kwam onmiddellijk in het geweer (de Volkskrant, 12-05-2009, rubriek Gemengde berichten van Martin Sommer, chef Haagse redactie):
En (de Volkskrant, 16-05-2009, column door Hans Wansink):
Ook Martin Sommer en Hans Wansink ervaren het dus als zodanig: bijna de hele beroepsgroep van de historici is aangestoken door anti-nationalisme, multiculturalisme, en cultuurrelativisme - wat wij dan graag aanvullen met kosmopolitisme en cultuurverraad. Martin Sommer heeft eerder belangrijk werk geleverd in het aan de kaak stellen van ditzelfde proces van ondermijning van de inhoud door alfa- en gamma-intellectuelen in het onderwijs . De heren Schilp en Byvanck zijn het er natuurlijk niet mee eens. Zoals ze mogen uitleggen in een door Clairy Polak zeer sympathiek gehouden interview voor Nova , en nog eens een groot artikel in de Volkskrant (de Volkskrant, 22-05-2009, door Harmen Bockma):
Als verklaring van kwade trouw kan dit nauwelijks duidelijker, zonder je positie onmogelijk te maken. Alleen al het gebruik van de term 'neonationalistisch' voor een poging tot herstel van de lijn in het beeld van de geschiedenis, die op scholen ook al thematisch is gemaakt, is volkomen afdoende. En als het daarna nog over Europa en de mondiale context gaat, dan weet je al genoeg. Tot het tegendeel bewezen is, mag je er dan vanuit gaan dat dit geschiedenisbeeld er eentje wordt dat gaat over 'oprukkende culturen' als die van Suleyman de Geweldige, en hoe belangrijk de bijdrage van Marokkanen was aan de bevrijding van Nederland. 'Postmodern, ik zou niet weten wat dat is', grappen de heren. En daar kan je de hoeveelheid oprechtheid onmiddellijk uit afleiden: dicht bij nul. Bij elkaar ruim voldoende voor onmiddellijk ontslag wegens het volstrekt niet voldoen aan de grenzen van de opdracht waar ze een mandaat van de opdrachtgever voor hadden gekregen. Deze stand van zeken is overduidelijk slechts een tussenstand. We houden u op de hoogte. Onze verwachtingen worden niet teleurgesteld (de Volkskrant, 03-07-2009, van verslaggevers Harmen Bockma en Bart Dirks):
"Vast zo'n verschrikkelijke kosmopoliet", was de gedachte van de IRP-hoofdredacteur over Erik Schilp naar aanleiding van de voorgaande episodes - en vergat op Schilp te googlen. Maar dat het inderdaad zo erg zou zijn en zo hard opgeschreven zou worden door anderen, gaat de stoutste verwachtingen te boven. Schilp wordt door Frits van Oostrom, de man die vergat dat de bètavakken ook een vorm cultuur zijn en ze wegliet uit zijn vijftig vensters van de historische canon, omschreven als een idealist. Nou, wat dat idealisme inhoudt lezen we enkele zinnen eerder, en is al gekwalificeerd elders in de verzameling - het is je reinste verraad en afbraak van de eigen cultuur. Opdat de allochtonen ook 'rond het warme kampvuur' plaats kunnen nemen - de Marokkanen als onze bevrijders, en de Turken als degenen die ons land hebben opgebouwd na de oorlog ... En neemt dan het woord 'objectief' in zijn mond - de mond die vindt dat geschiedenis vooral niet chronologisch moet zijn. Een objectieve gotspe. Even nog over hoe Schilp aan zijn baan is gekomen. We hebben nu al kennis gemaakt met twee leden van de Raad van Toezicht van het NHM: Atzo Nicolaï en Frits van Oostrom. De eerste is VVD-politicus, en bekend geworden als fervent Europeaan - kosmopoliet en anti-Nederlander, dus. Frits van Oostrom zijn we ook al tegengekomen. Hij is een historicus met een grote reputatie, zoals blijkt uit het feit dat hij het hoofd was van de canoncommissie - de "vensters"-commissie. In de Volkskrant zei hij in een interview naar aanleiding van deze kwestie: 'Ik weet niet wat de Nederlandse identiteit is'. Het zijn deze mensen die iemand tot directeur benoemen die een verklaard tegenstanders is van het idee van het NHM - die het idee van een NHM neonationalistisch vindt. Deze Raad van Toezicht kan dus zelf ook niet anders dan verklaard tegenstander van het idee van het NHM zijn. Ook dit zijn cultuurverraders, net als die andere "neonationalisme"- en "Er is geen Nederlandse identiteit"-roepers van boven. En nog hoger dan Schilp - dat is maar een zetbaasje (VARAgids, nr. 40-2009):
En Maarten lijkt zijn zin te krijgen van de heren Schilp en Byvanck (de Volkskrant, 24-05-2011, ingezonden brief van René Appel (Amsterdam)):
Van iedereen die geschikt wordt geacht voor de Nederlandse universiteiten, tot de nok toe gevuld met oligarchie en lakeien ervan is weinig tot niets goeds te verwachten dienaangaande. Ook niet als ze uit het buitenland komen (Trouw.nl, 07-11-2009, door James C. Kennedy):
Alsof de weerstand tegen de islam ook maar iets van doen heeft met de Koude Oorlog. Het is gewoon een kwestie van afkeer van mensen die een afkeer van jou hebben, en dat uitgebreid ten spreiden en tentoonstellen. Nog eentje van Kennedy (de Volkskrant, 04-12-2009):
Huiswerk doen, James ..."wantrouwen" tegen de buitenwereld is een natuurlijke emotie die universeel is . Het volgende stuk lijkt gewoon krantenwerk, maar is dat niet. Auteur Peter Giesen schrijft een column voor de Volkskrant, en daarnaast ook vele achtergrondartikelen, en is sinds enige tijd ook redacteur. Maar van opleiding is hij historicus, en hier vermeld in die hoedanigheid. Op het moment van het verschijnen van het volgende artikel is het proces tegen Geert Wilders wegens "belediging van moslims" net begonnen (de Volkskrant, 25-01-2010, column door Peter Giesen, redacteur van de Volkskrant):
Er ís geen ongeremde expressie van negatieve kritiek over minderheden. Alleen Geert Wilders (en een paar aanhangers) hebben kritiek, en het overgrote deel van politiek en bestuurlijk Nederland plus de media trappen keihard op de rem met kritiek op Wilders en de andere critici.
Herhaling van de leugen
Het is niet de samenleving die kritiek heeft, alleen Geert Wilders en een paar andere critici. Herhaling van de leugen.
Grapje. Natuurlijk is dit niet zo. Mensen verdagen voor zichzelf dramatisch veel minder dan van anderen. Wat ze met gemak uitdelen accepteren ze zelf absoluut niet. Dit kan nooit een criterium voor kritiek zijn.
Minderheden worden niet symbolisch gekrenkt. Alleen Geert Wilders en een paar anderen hebben kritiek. Herhaling van de leugen.
Ach jee.
Wat is de kwetsbaarheid van minderheden? Hebben ze ergens chronische zere plek? Een bochel waardoor ze niet fatsoenlijk kunnen lopen? Welke conclusie je uit dit chronische liegen moet trekken blijkt uit een commentaar onder de versie op de website, naar aanleiding van de kop daarvan:
Dit is de onthullende reactie:
Conclusie: Dit is smerige propaganda - propaganda voor het multiculturele ideaal. Een multicultureel ideaal dat ook nog één cultuur verkiest boven de andere. Smeerlapperij, zoals zo goed beschreven door George Orwell - 1984 en Animal Farm in één. Overigens: het antwoord op de vraag in de kop: 'Wie bepaalt wat kritiek is en wat vernedering?', is dus als volgt: de multiculturalist bepaalt dat kritiek op gereformeerden, Jehova's, katholieken, extreem rechts, tokkies, klimaat sceptici, klimaat gelovigen, Wilders aanhangers, Limburgers, Tukkers, enzovoort, gelijk is aan kritiek, en dat kritiek op moslims gelijk is aan vernedering. De meest activistische cultuurverrader onder de beroepshistorici is Maarten van Rossem (de Volkskrant, 26-02-2010, boekrecensie door Anet Bleich):
Voor dat fantoom zijn honderdduizenden Nederlanders hun wijk uit gevlucht, dat fatoom heeft overal in het land fantoompaleizen staan, en voor dat fantoom moeten christelijke feestdagen en kruizen en de vrijheid van meningsuiting worden afgeschaft . Dit allemaal deels omdat het aanzienlijke minderheid is die weliswaar economisch zwak staat, maar cultureel sterk, doordat intellectueel en bestuurlijk Nederland aan alle van hun cultureel wensen tegemoet wenst te komen . En dat is ook een minderheid van de bevolking, maar wel eentje die de baas is. En die desondanks niet in staat is om de uitspraken van degenen die dit allemaal constateren lek te prikken - Van Rossem:
Maar hoewel weer genoeg Zivilcourage onder de intellectuele en bestuurlijke elite is om Wilders uit te schelden, is er dus geen eentje in geslaagd een inhoudelijke weerwoord te bieden. Inclusief Maarten van Rossem, want zeggen "dat er niets aan de hand is", is overduidelijk een struisvogelaanpak. Overigens: ook dit is een voorbeeld van het proces van de escalatie van leugens . Want deze uitspraak: 'een kleine minderheid van de bevolking, die ... vrijwel overal gediscrimineerd wordt' is heel weinig in overeenstemming met de feiten. Allochtonen worden niet gediscrimineerd , maar aan alle kanten tegemoet gekomen , voor opgekomen , geknuffeld , en voorgetrokken . Een berg voorbeelden van het tegendeel. Een berg die staat voor het voor iedereen waarneembare feit dat intellectueel en bestuurlijk Nederland vrijwel unaniem achter de allochtonen en de moslims staat. Iets dat Maarten van Rossem echt niet niet kan weten. De uitspraak dat "allochtonen overal gediscrimineerd worden" valt onder de glasharde leugens. Een van de gremia waarin Van Rossem zijn multiculturalistische ideologie heeft kunnen verspreiden is een eigen glossy genaamd Maarten! Oorspronkelijk zou dat een eenmalige uitgave zijn. Maar de gezamenlijke historici hebben trek in meer (de Volkskrant, 20-05-2010):
Net als de Volkskrant, dus. Maar Maarten is nog lang niet klaar met zijn campagne. Zo tekende hij een oproep tegen de PVV (Volkskrant.nl, 04-08-2010, ANP):
Waar heeft Maarten bezwaar tegen aangaande de PVV: dat ze dingen zeggen die strijd zijn met de rechtstaat en hoe we de dingen doen in Nederland, enzovoort (Knevel & Van den Brink, 04-08-2010 ) - laten we dat allemaal afkorten tot "kopvoddentaks". Daar kan je inderdaad allemaal bezwaar tegen hebben. Maar laten we nu eens aannemen dat het Maarten om dit soort beledigingen en aanverwante uitingen gaat. Dan zou Maarten ook bezwaar moeten maken tegen andere beledigingen en dat soort uitingen in deze context. En er zijn beledigingen en dat soort uitingen in dit soort context. Want wat is hetgeen waar de PVV bezwaar tegen maakt: de beledigingen en dat soort uitingen van de islam - onder andere verwoord in de koran. Ook die beledigingen en dat soort uitingen kan je, net als "kopvoddentaks", afkorten - tot "Joden zijn apen". Maarten hoor je totaal niet over deze laatste beledigingen. Maarten van Rossem gaat het dus helemaal niet over beledigingen en andere opvattingen die in strijd zijn met onze maatschappij. Waar het Maarten om gaat is het feit dat de laatste beledigingen komen van immigranten, en de eerste van residenten. En Maarten kiest altijd voor immigranten. Want bezwaren-maken tegen immigranten is niet-kosmopolitisch. Maarten mag mailen als het anders ligt - met een goede verklaring waarom hij het altijd heeft over kopvoddentaks", maar nooit heeft over "Joden zijn apen"... De volgende is een Leidse collega van Maarten, die gespecialiseerd is in de geschiedenis van migratie. De meningen zijn hoogst voorspelbaar - en tevens de waarde ervan. De aanhef in het Leidse universiteitsblad Mare luidt: "Politici liegen, zegt prof. 'Massa-immigratie bestaat helemaal niet'. De aanhef hier: "Historici liegen. Massa-immigratie van moslims is levensgevaarlijk." (Leids universiteitsblad Mare, 21-10-2010, door Dirk-Jan Zom):
Leugen nummer 1 . Want kijk maar verderop in hetzelfde stuk:
Wat staat daar, professor Lucassen? Daar staat: 'een grote groep' (wat dat onwetenschappelijke woord "groot" precies betekent, gaan we het verderop over hebben). Dat 'Een grote groep' is natuurlijk precies hetzelfde als "een massa" ("massa" in zijn sociologische en historische zin, en niet in de natuurkundige). Dat is dan dus welbewuste tegenspraak, professor Lucassen. Dat lijkt ernstig op fraude, professor Lucassen... (tenzij er sprake is van onbenul, maar, werd er laatst gezegd in een discussie over de acties van de rechters in het proces tegen Geert Wilders, "Dat is eigenlijk nog erger...") Maar voor we aan "groot" gaan beginnen, eerst snel eventjes kijken wat voor moois we nog meer treffen:
Laten we eens naar een archetypische migratie die in dit rijtje thuishoort: die van de hugenoten van Frankrijk naar Nederland. Volgens professor Lucassen gingen die eens in de week of de maand naar het girokantoor om geld over te maken naar hun familie in Frankrijk. Een absurde leugen, natuurlijk. Vroegere migraties betekenden "van huis en haard". En niks geen contacten met familie met enige frequentie van betekenis. De volgende:
Omdat we 90.00 jaar geleefd hebben volgens de methode van de nomade, is de nomadische levenswijze nu geen bezwaar ... Bijna nog absurder dan de ordinaire leugen (ter excusering: de professor is gespecialiseerd in de migratie en levenswijze van de Roma en Sinti)
Nu is diezelfde immigratie die zonet nog groot was, nu ineens weer 'bescheiden'. Maar zoals al beloofd, over dat soort woorden praten we later.
De professor telt vermoedelijk importbruiden en dergelijke niet mee. Dat is namelijk geen immigratie, maar gezinshereniging. Maar sowieso is dit een totaal irrelevante opmerking, want het gaat in feite over de groep die er al is. Gekomen via diezelfde gezinshereniging. Kettingimmigratie. Een kleine miljoen in dertig jaar (dus zonder tegenmaatregelen een tiental miljoen en nog meer in de komende dertig jaar )
Vraagje, professor: "Als er in die tijd van de massa-immigratie geen banen waren, waarom was er dan toch die massa aan immigranten?" U kunt niet antwoorden, maar dat doen we wel voor u: "Omdat er wel uitkeringen waren - en gratis huizen".
'Maatschappelijke spanningen' noteert de professor klinisch. Massa-overlast en massa-criminaliteit is de harde werkelijkheid. Waardoor de autochtone bevolking uit de gemengde wijken is gevlucht. Maar dat is natuurlijk ... :
Inderdaad: de schuld van de autochtonen. Maar we zijn er nog niet... zo'n beetje alle cliché-leugens komen langs:
Kortom: volgens de professor zijn alle migraties een succes, en leiden tot een betere mens. Nou zijn we op de redactie geen professioneel historicus, maar we durven er wel wat onder te verwedden dat dat niet waar is. Waarschijnlijk leidt zelfs meer dan de helft van alle migraties tot mislukking en ondergang. Maar die komen niet in de geschiedenisboekjes. Wel de geslaagde gevallen. Een bekende vorm van gegevensvervalsing. Zo zagen de sterrenkundigen vroeger "toevalligerwijs" ook alleen maar wat we nu kennen als de zichtbare sterren ... Maar dan hebben we het nog niet eens gehad over wat de ontvangers van de migranten is overkomen. Misschien is het dienstig eens een onderzoek te houden over de wenselijkheid en het succes van migratie onder de Irokezen (uitgestorven), de Mohikanen (uitgestorven), de Maori (lijdende), de Nukak (teruggevlucht naar de rimboe). Kortom, wat de professor in zijn stukje (pardon, interview) te berde brengt, is prietpraat. Borrelpraat niveau "kapper op de hoek". Nog zo'n staaltje:
En met hetzelfde gemak maak je er dit van: "Als je in de nabije toekomst kijkt, dan zullen westerse landen elkaar de tent uitvechten om de migranten het land uit te krijgen. Niet alleen de onderkant, maar ook de zogenaamde kennismigranten. We hebben te maken met een sterke overbevolking door de ondergang van een groot deel van de economie veroorzaakt door de klimaatrampen, en we moeten iedere niet-oorspronkelijke inwoner zo snel mogelijk zien te lozen". Oké, het beloofde verhaal over de termen "groot" en "bescheiden". Zoals uitgelegd hier zijn dat onzin-woorden, tenzij je er bij vertelt ten opzichte van wat je aan het afmeten bent. In dit geval is dat aangaande het proces van immigratie. Dat hebben we hier al uitgelegd, achter deze link . En een stuk wetenschappelijker dan professor Lucassen. Voor zover nu valt waar te nemen. Oh ja, we hadden beweerd dat de massa-immigratie van moslims levensgevaarlijk is. Lees hiervoor de artikelen achter deze links (en de overige in de lijsten). Deze verzameling gaat over historici, maar daaronder bestaan natuurlijk verschillen. Waar echter heel weinig gezond verstand te verwachten valt, is alles dat geassocieerd is met migratie (de Volkskrant, 08-06-2011, door Sterre Lindhout):
Kijk, op zo'n instituut valt natuurlijk heel weinig gezind verstand en wetenschappelijkheid te verwachten. Mensen gaan zaken bestuderen als ze er een positieve belangstelling voor hebben, en mensen die migratiegeschiedenis gaan studeren of bestuderen hebben een positieve belangstelling voor migratie. En omdat (im)migratie nu eenmaal dat soort onderwerp is, is met belangstelling daarvoor de kans dat men ook de minder positieve kanten ervan onder ogen kan zien bijzonder gering. Zoals blijkt aangaande deze mevrouw:
De samenvatting in de titel zegt al genoeg: het boek is in dusdanige mat een pleidooi, dat je ook van propaganda zou kunnen spreken. Wetenschappelijkheid is absoluut geen sprake van, zoals blijkt uit de laatste zin: 'Als een jongen op vrijdagmiddag in een djellaba rondloopt, is er een grote kans dat hij de volgende dag gewoon een spijkerbroek en een shirtje aanheeft.' Het allereerste probleem is methodologisch: er is geen cijfermatige onderbouwing - de uitdrukking 'grote kans'is duidelijk slechts gebaseerd op persoonlijke impressies van de auteur. Een wetenschappelijk uitdrukking zou zijn: "In 12,1 procent van gevallen blijkt dat ...." Maar ook als er cijfers genoemd zouden worden, komt er meteen een tweede fundamentele probleem om de hoek kijken:
Inderdaad: het fundamentele probleem van het onderzoek naar een groep door middel van interviews met en gegevens verstrekt door die groep. Die natuurlijk het voor hen meest gunstige beeld schetst. Oftewel: dit onderzoek heeft geen enkele draad van betrouwbaarheid, behalve dat dat de werkelijkheid aanzienlijk ongunstiger is dan de uitkomsten stellen. Waarna blijkt dat deze methodologische fouten voortkomen uit persoonlijke opvattingen. De laatste zin in het citaat: 'Als een jongen op vrijdagmiddag in een djellaba rondloopt, is er een grote kans dat hij de volgende dag gewoon een spijkerbroek en een shirtje aanheeft.' heeft een tegenhanger, en wel in de volgende uitspraak: "Als een jongen op vrijdagmiddag een spijkerbroek en een shirtje aanheeft", is er een grote kans dat hij de volgende dag gewoon in een djellaba rondloopt". Iets dat je alleen kan vergeten, als je een dusdanig sterke betrokkenheid bij je onderwerp hebt, dat je redelijke geest volledig blind is geslagen. Waarna ook de andere schendingen van de logica begrijpelijk worden:
Waarna Smit verder gaat over de vergelijking met de ouders, wat een vergelijking is die Nederlanders niet maken. Die gaat het om het onderscheid met de Nederlanders. Maar de feitelijke boodschap van Smit is ook aangaande dit aspect:
En hier zijn we bij een regelrecht Orwelliaanse uitspraak: "Armoede is rijkdom", "Oorlog is vrede", en "Je welbewust negatief onderscheiden is een vorm van aanpassing". Waarmee je naar maatstaven van het redelijke denken op het terrein van de geestelijke afwijking bent gekomen. Weer een mooi voorbeeld (de Volkskrant, 14-09-2011, door Robin Gerrits):
Immigrant-historicus-cultuurverrader James Kennedy vindt alle soorten menging in alle hoeveelheden mooi. Vla met stront, met zo veel mogelijk stront. Heerlijk. Een moslim heeft tijdens een kunstzinnig feestje zijn geaardheid in de openbaarheid staan uitbrullen. Het is aanleiding voor diverse coming outs en verval in oude verslavingen. Hier een voorbeeld van het eerste: en alweer is er een immigrant bij betrokken (de Volkskrant, 11-10-2011, door Juan Amayo Castro, Kees-Jan van Klaveren en Bram Mellink
Een redelijk mens verwacht hier als onderbouwinge aankondigingen dat de moslim-overlast en -criminaliteit is afgenomen, er minder moskeeën gebouwd worden of dat er minder hoofddoeken en baarden worden gedragen, of soortgelijke sociale indicatoren. Dit is wat we krijgen:
En voorspelling van een rabiate multiculturalist, van de soort die al jaren gedaan worden en niet uitgekomen zijn
Multiculturalisten hebben nooit anders gevonden
Idem.
Ook dat is al decennia aan de gang. In 1999 was er nog nauwelijks een hoofddoek te bekennen.
Een nieuwe escalatie.
De angstpolitiek waarmee Nederland wordt geïnjecteerd is de interne overlast, criminaliteit en moslim-doordrijverij in zaken als ritueel slachten, boerka's enzovoort, en in het buitenland de aanslagen door moslims, en de haatdragendheid en het geweld waarmee moslims andersgezinden in hun islamitische landen bejegenen.
Een keiharde leugen, dus.
Nee, problemen met immigratie mag je nooit bespreken, want dat stigmatiseert immigranten, en dus mag je het er niet over hebben. Want immigratie is altijd goed:
Het bekende zwart-wit denken: dat een beetje inhomogeniteit goed werkt wil niet zeggen dat veel inhomogeniteit ook goed werkt. En hierop volgt een langdurige uitwerking van dit veelgebruikte onzin-argument. Met uiteindelijk de oude stelling:
Er is geen sprake van verrijking ten gevolge van het grootste deel van de immigratie: de allochtone immigratie. De staat der Nederlanden in haar huidige vorm gaat 200 jaar worden, en dus is het tijd voor een feestje. En merkwaardigerwijs, er zijn historici gevonden om eraan mee te werken. want, zo weten we inmiddels: Nederlandse geschiedenis is fout, want allochtonen hebben er geen deel aan. Een van de organisatoren stelt zich voor (de Volkskrant, 30-11-2011, door Remco Meijer
Mooi. Niets aan de hand. Dacht u. Want hier is het organiserende comité:
Oftewel: men is vergeten de Papoea's uit de nodigen. Want die hebben meer te maken gehad met Nederland, dan de Turken en hun vertegenwoordiger bij de viering: Bercan Günel. Misschien kan ook Sulayman de Grote bij deze viering worden betrokken. Ook in Utrecht zitten historici - ook in Utrecht zitten cultuurverraders (de Volkskrant, 25-01-2012, van verslaggeefster Geertje Dekkers):
Al voldoende materiaal voor een analyse. Want de tegenstanders afschilderen als barbaren met al dan niet de verkeerde religie is beslist niet iets voorbehouden aan de Franken en Wilders. Om heel precies te zijn, is het af schilderen van de tegenstanders als barbaren met al dan niet de verkeerde religie een algemene trek. En zelfs geen uniek menselijke trek (Wetenschap in Beeld, nr. 1-2012, door Anders Enevold Christensen):
Voor het verdere en uitvoerige bewijs, zie hier . Terug naar de Utrechtse historici. Die zijn niet op de hoogte van deze kennis. Of willen het niet weten - want, zoals in de andere bron al gesteld: dit is kennis van de soort à la Goethe: "Je hoeft niet in China geweest te zijn om te weten dat de lucht daar ook blauw is". De historici in Utrecht weten of denken dat dus niet. Of beter: denken niet. Ze volgen hun gevoelens. Hun anti-Wilders onderbuikgevoelens:
Net zoals ieder ander volk over ieder nader dacht en denkt, dus. Maar, gaan de drammers verder:
Een illustratie van het nevenverschijnsel: de doodordinaire leugen: Wilders heeft het zelden of nooit over dit soort zaken. Waarna we over kunnen gaan op het ordinaire spiegelen:
Een glaszuiver geval van de pot die die ketel verwijt. Het is voor wetenschappers een weerzinwekkende vertoning. Ten bewijze dat dit niet iets is van "oude" historici: hier is een superjonge (24 jaren) - maar eentje die al voluit schrijft in allerlei bladen (de Volkskrant, 25-02-2012, door Matthea Westerduin):
Prachtige idealen allemaal. maar met kennelijk veel flux de bouche, en een studieverblijf in Amerika, valt er weinig gezond verstand te verwachten. Wat al snel blijkt:
Ach jee ... Twee en een halve miljoen allochtone immigranten (op 15 miljoen) is geen massa-immigratie...? . Hoeveel dan wel: 20 miljoen op de één?
Niveau: vanillevla mengt goed met chocoladevla, dus vanillevla mengt ook goed met stront. Of in historische context:: de Serviers dachten waren ook niet alert genoeg, en zijn nu Kosovo kwijt. Of in meer sociologische termen (geschiedschrijving is natuurlijk eigenlijk ook sociologie): Overal ter wereld waar moslims met niet-moslims mengen, is er (burger-)oorlog, laatstleden in Nigeria. Het volgende bericht had de redactie gemist, omdat het niet in print is verschenen (Volkskrant.nl, 13-03-2012, ANP.
Een van de zaken waarin Nederland vermoedelijk alleen de Duisters in voor hoeft laten gaan, is oog voor de wandaden in het verleden. De politionele acties zijn de bijbehorende wandaden zijn al openlijk erkend sinds eind jaren zestig, met het verschijnen van de Excessennota - het woord zegt genoeg, en de slavenhandel is nog eens recent uitgebreid voor het voetlicht gekomen, waaruit trouwens als snel bleek dat het beeld daarover eerdere te negatief was dan te positief. Onder andere door het eerder langdurig verzwegen feit dat het echte slaven-maken en slaven-handelen door de Afrikanen zelf werd gedaan. Dus dit geschrijf van Van der Heijden volkomen passend in de bekende houding van alle Nederlandse intellectuelen om de eigen cultuur af te breken. Zoals blijkend uit dit voorstel
Iets dat echt alleen in Nederland zo geformuleerd zou kunnen worden. In Turkije werd je meteen in de gevangenis gegooid, en een executie slechts voorkomen omdat dat een slechte pers zou geven bij de bestuurderen van de Europese Unie waar ze nog wel lid van willen worden. De attentie op dit stuk werd gevestigd door onderstaande reactie (de Volkskrant, 17-03-2012, ingezonden brief van Hubert Slings, directeur van stichting entoe.nu, die de canon van Nederland beheert):
Waarna je onderzoek kan starten naar wat andere landen aangaande dit soort zaken uit het verleden in hún canon hebben zitten. Bijzonder weinig, luidt de gematigde voorspelling. Geschiedenis is plotseling weer een hot item voor discussie. Hier de start, gepubliceerd in het nieuwe Opinie-katern van de Volkskrant, Vonk - aan het woord: de eerder tegengekomen Rutger Bregman (de Volkskrant, 29-09-2012, door Rutger Bregman)
Deze redactie had niet de tijd dit artikel goed te lezen. De volgende reageerder kennelijk wel (de Volkskrant, 05-10-2012, door Coos Huijsen, historicus):
Rutger Bregman is een jonge historicus, net begonnen bij de Volkskrant, eerst middels wat columns op de website, daarna verslaggever geworden, en nu dus dit knuppel-in-het-hoenderhok artikel. Geen volgzame ziel, dus. En zelfs deze niet geheel onkritische student, blijkt dus door zijn omgeving volkomen geïndoctrineerd te zijn met weerzin tegen het nationale gevoel. Met Nederlandhaat. Elders al meerdere malen geconstateerd: dit is een kwestie van sociologische verschijnselen. En de sociologische achtergronden liggen in Engeland niet veel anders als hier (de Volkskrant, 20-02-2013, van correspondent Patrick van IJzendoorn):
Politiek-correct geschiedenisonderwijs. Vooral geen echte tijdlijn, want dan wordt de ontwikkeling van de beschaving vanuit het westen zichtbaar.
Dit dus. Je komt al snel op ontdekkingsreizen. Van het westen naar het niet-westen. En nergens van het niet-westen naar het westen. De reactie is voorspelbaar:
Tja, die geschiedenis ... Die is volstrekt politiek incorrect. De inhuldiging van Willem-Alexander is aanleiding voor weer wat ontboezemingen vanuit de kringen der historici (de Volkskrant, 02-05-2012, door Peter Giesen):
Je proeft het als: dat is allemaal helemaal "FOUT!". Kijk maar:
Wat steekt namelijk normaliter "de kop op": luizen, kinkhoest, de pest, en dat soort zaken. Waaronder dus de Nederlandse identiteit. Wat een gore landverraders en nomadisten . Dus nog maar eens een keertje herhaald, verderop in het artikel:
Daar heb je het gore nomadisme: het opheffen van Nederland, iedereen vrij toelaten, en één grote wereld zonder grenzen zodat de roofridders en parasieten vrijelijk kunnen toeslaan en met hun buit vluchten terug naar hun holen.
Ontzettend fout. De mens hoort zich alleen thuis te voelen in zijn eigen kaftan en huifkar, of, in de moderne variant, zijn eigen luxe hotelkamer.
Je gelooft je ogen niet: het nationale bewustzijn een splijtzwam in de multiculturele samenleving. Het is zoiets als "De vla in de vla-met-stront weet toch aardig de smaak te bederven". Wat een goorheid.
Schreven Peter Giesen en Jan-Willem Duyvendak, die hun nomadisme op symbolische wijze bevredigen middels een stukje in hun nomadistische propagandablad (dat ze over die in huldiging berichtten kon niet voorkomen worden, en bovendien, de krant moet ook gevuld). Maar vervelend was het wel allemaal:
De zuurafscheidende historici konden zich niet gedeisd houden. Het was een dag waarop de chagrijnige intellectuele huifkar-bewoners zich weer helemaal vervreemd konden voelen. Bij het volgende geval kan je discussies krijgen of er sprake is van een "historicus", omdat de betreffende persoon kennelijk wel de bijbehorende opleiding heeft genoten, maar nooit als zodanig werkzaam is geweest - met "historicus" in de context van deze verzameling wordt eigenlijk bedoeld: "historicus behorende tot het establishment". Maar de betreffende persoon is erg actief op de haatzaai-site Joop.nl, als excuseerder en propagandist van multiculturalisme, islam, en islamisme. Waarbij dan bij ieder artikel staat: "Historicus". Hier het geval dat aanleiding was voor een vermelding (Joop.nl, 04-05-2013, door Han van der Horst - Historicus ):
En ondertussen strijdt onze historicus dus voor de ideeën van de dictatuur van de islam, de ongelijkheid van niet-moslims, het racisme en de islamitische superioriteit, zie de verzameling van zijn bijdragen - neem bijvoorbeeld deze , waarin zijn conclusie luidt dat wie kritiek levert op de islam, de orthodoxen, de salafisten, en de jihad-ronselaars in de kaart speelt. En aangezien dat ook gebeurt als je geen kritiek levert op de islam, is het betoog van Van der Horst dat je altijd steun levert aan de orthodoxen, de salafisten, en de jihad-ronselaars - een logische contradictie, dus. En, wat hier ook onlosmakelijk aan verbonden is, vergeet hij consequent: de ideeën van een Joodse superioriteit. Maar dat laatste is een universele vorm van cultuurverraad. Het verraad aan de Nederlandse cultuur behoort tot een natuurlijk algemener patroon, waarin politieke-correctheid en andere manieren van alfa-denken een rol spelen. Hier worden er een paar belicht (de Volkskrant, 08-06-2013, door Geerten Waling, historicus):
In welke houding dus naadloos het afbreken van de Nederlandse cultuur, en het bijbehorende bewieroken van de islamitisch: Suleyman de Grote is belangrijker dan Willem van Oranje, en de ontwikkeling van de moderne wetenschap is geheel te danken aan ibn Sina (Avicenna). De volgende historicus verricht zijn zegenende anti-Nederlandse werk in het kader van de slavernijcampagne (de Volkskrant, 26-09-2013, door Lidy Nicolasen):
Die Van Stipriaan produceert de ene gotspe na de andere. De eerste is die kop:
Of ook wel:
Of ook wel:
Oftewel: definieer 'lang geleden'. Oftewel: definieer 'lang' . De tweede gotspe:
Of ook wel: "Nederland heeft nooit een punt gezet achter het verleden". Of ook wel: "Nederland zet voortdurend punten achter het verleden". Oftewel: definieer "een punt zetten achter het verleden". De derde gotspe:
Alsof blanke leerlingen niet zouden kunnen vragen naar de zwarte jongen op het schilderij en dit niet altijd al deden. Een zwarte jongen op een regentenschilderij is even opvallend als een olifant op een regentenschilderij. Waarna het vrolijk verdergaat met dit soort onzin:
Oftewel: Van Stipriaan is voor het afschaffen van Nederland en de Nederlandse cultuur - ten bate van de lichtbruingele globale alles-is-overal-hetzelfde cultuur. Dat Nederland in de jaren zeventig nog een vrijwel puur blank en een stuk fatsoenlijker land was, moet snel vergeten worden.
Voor wie dan ...? Niet voor de (gewone) Nederlanders. De hebben nul komma nooit iets te maken gehad het de slavernij.
Dat zegt maar een klein deel van de Nederlanders. De elite. De ruime meerderheid zegt: "Als het je niet bevalt, is daar het gat van de deur" - wijzende richting Suriname. De logische reactie richting mensen die volkomen vrijwillig hierheen zijn gekomen. Maar daar is Van Stipriaan het natuurlijk niet mee eens ...
Aha: we hebben ze gedwongen om hierheen te komen door het land beter te organiseren dan ze zelf kunnen.
Een kameel in Artis is geboren onder Nederlandse vlag, heeft een Nederlands paspoort, begrijpt de taal van de Nederlandse sprekende verzorgende, kent de cultuur, en deelt de dierentuin. De werkelijkheid is dat de kameel zich sterk verschillend gedraagt ten opzichte van ede koe, en dat creolen zich sterk verschillend gedragen ten opzichte van Nederlanders. Kijk maar:
Maar het noemen van deze feiten was natuurlijk niet bedoeld voor deze context ... Maar Van Stipriaan is nog lang niet uitgeraasd:
Ja hoor ... Als er subsidie te verdelen valt onder die noemer, staan ze vooraan in de rij.
Het is weer precies andersom: omdat de rijksgenoten die hierheen gekomen zijn op de tweede rang blijken te functioneren, worden ze gekenmerkt als "allochtoon" - oftewel: "immigranten met aanzienlijk tot grote achterstand".
Nederlanders dwingen ze daartoe.
Nederlandse onderwijzers zijn racisten.
Het feit dat Nederlanders ook corruptie bij creolen onderzoeken is racisme.
Een ernstige zaak. Het is het doel van de vooruitgang en beschaving om het geloof in tovenarij te stimuleren.
Allemaal racisme. Er is tenslotte geen enkel merkbaar verschil tussen blanke Nederlanders en gekleurde immigranten uit culturen en maatschappijen waar ze sterk onderfunctioneren ten opzichte van Nederland. En tenslotte geeft Van Stipriaan nog een voorspelling over hoe lang die achterstanden zullen duren:
Dat kon dus best nog wel eens 150 jaar duren ... Gezien ook nog eens dit:
De pijn die wordt doorgegeven is heel simpel: het in die tijd een sterk achterstandige cultuur te zijn (er zijn geen schepen met zwarten op de Europese kust geland), en in deze tijd nog steeds een sterk achterstandige cultuur te zijn. Weer wat gore leugens van de Nederlandhatende historici aan de kaak gesteld (de Volkskrant, 29-11-2013, door Paula Brunsveld-van Hulten):
Daar kan ook de "Kijk eens hoe GOED! ik ben"-mevrouw Zegveld, die van de Rawagede-processen, het weer helemaal mee doen. Beelden. dat wil zeggen: televisiebeelden. Er wordt 200 jaar Koninkrijk gevierd, en twee historici laten hun licht erover schijnen bij een van de tempels van het Politieke Correcte Geloof: het "Het PC-geloof duldt geen tegenspraak"-discussieprogramma Buitenhof (01-12-2013). De eerste historicus, Ido de Haan, kennen we al als volstrekt PC - dus is de andere, Jouke Turpijn, is dus rabiaat-PC (start na 20:53 min.): "Het is een nationalistisch feestje, vooral voor blanke Nederlanders" (een leugen: er stonden twee creolen te kwelen ten overstaande van de Koning - Wilders noemde het daarom terecht "een multiculturele vertoning"), "Nederland was een soort Noord-Korea", "Ik wil geen aandacht voor de dingen die gelukt zijn maar voor de dingen die niet gelukt zijn", Het moet vooral gaan over Indonesië/de koloniën/Indië", enzovoort. Met dus als kern de eerste opmerking: "Wij zijn blanken en dus schuldig". Maar al sinds decennia is de hoofdtaak van historici er op te wijzen dat kritiek op vrije-immigratie, immigranten en hun cultuur gelijk staat aan fascisme, en onherroepelijk zal leiden tot een holocaust. Hier eentje met domicilie in Engeland (de Volkskrant, 10-04-2015, door Aristotle Kallis, hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Lancaster):
De vraag stellen is hem beantwoorden. Waarom zou je anders dit stuk schrijven? Om te betogen dat het niet zo is ...? Gevolgd door een holle lach, want zou je dat doen als historicus, dan raak je je aanstelling aan de universiteit kwijt. Kijk maar:
En wat is hun betoog:
Bla bla bla ... Enzovoort. En wat is het gevolg? Nou, dat halen we uit de geschiedenis - eerst wat die geschiedenis is:
En dan de overeenkomst:
Zo ... Eén enkel inhoudelijk punt tegengekomen? Nee dus. Het betoog bestaat alleen uit kwalificaties over "extreem rechts" en hoe populair het is en de gevolgen. Niets over wat "extreem-rechts" nu in feite is. Extreem-rechts toen en extreem-rechts nu. Oh nee, dat laatste heeft deze redactie er expres even tussenuit gehaald. Dat was geen moeite, want het waren maar twee kleine stukjes in dit ruim 900 woorden tellende betoog:
Dat was stukje één. En hier is stukje twee:
Oftewel: dit hele betoog over de opkomst van fascisme en de analogie met de jaren dertig is gebaseerd op één en slechts één fenomeen: afkeer van de islam bij een groep burgers. Afkeer van terroristen en koppensnellers, en hun een groot deel van de moslim-populatie beslaande sympthisanten . Maar dat laatste zijn volkomen ongeldige opmerkingen volgens de historicus. Gezien het directe vervolg van het laatste citaat:
Je gelooft je ogen niet ... '... niet dezelfde 'anderen' als in de jaren dertig, maar daar gaat het ook niet om.' Uit welk gekkenhuis is deze figuur afkomstig? Hier staat hetzelfde als: "Als je twee bekers leegdrinkt, dat doet het er niet dat de ene sinaasappelsap bevat en de andere strychnine ... Het is allebei 'drinken' ". Hoe kan deze kerel wegkomen met dit betoog? Heel simpel: het zijn een paar zinnetjes verstopt in een omgeving vol abstracte kretologie, en, de toehoorders zijn het vooraf al met de boodschap eens. Er wordt absoluut niet echt geluisterd of echt gelezen. Wat men doet, is hetzelfde als er in een kerk gebeurd: de gesproken en gezongen liturgie komt langs, zonder enig bewustzijn bij het publiek van wat daadwerkelijk gezegd wordt. Het zijn puur rituelen. Dit soort rituelen:
En het publiek ging weer gesticht huiswaarts. Overigens: de ruim 900 woorden die dit betoog telt, is ruim anderhalf keer de norm die de Vokskrant hanteert. Zo blij waren ze er dus mee. Een klassiek voorbeeld van geschiedvervalsing (de Volkskrant, 30-11-2015, van verslaggever Sander van Walsum):
Enzovoort. De zoveelste promotie over het zoveelste onderwerp. Wat dit keer ruime aandacht krijgt. En ook nog eens over de VOC wat in Volkskrant-kringen ongeveer gelijk gelijk staat aan het nazisme. Waarom al die aandacht?
Hé ... De term "moslims" ... Bij een verhaal over de VOC. Ze kwamen er op de Volkskrant-redactie collectief op klaar en stuurden er een prominente redacteur op af - de rest van de onderkop:
Brullen van de lach ... Moslims die "Jan Smit" heten ... Oké, hoe is dit nu zo gekomen? Heel simpel: de Universiteit Leiden heeft een diversiteitsbeleid. En de Universiteit heeft een diversiteitsbestuurder. Die bestuurder heeft contact opgenomen met de aanstaande promovenda, en haar bedreigt - of iets belooft. Bij voorbeeld: een interview met de Volkskrant die de diversiteitsbestuurder alvast gebeld had. Of iets dergelijks. En zo kwam Diederik Stapel tot zijn daden: de wens om de media van hun voer te voorzien, en hijzelf van de warmte van hun belangstelling. De onheilige invloed van de media blijkt weer een keer te onweerstaanbaar. Eén of andere kunstklojo, bijna allemaal gekende Nederlandhaters, heeft een hysterisch boek geschreven over hoe slecht Nederland wel niet is. Een andere kunstklojo, Adriaan van Dis, heeft het boek luidkeels aangeprezen in één van de programma's van de VARA, de Volksverraders van Alle Rassen Associatie, en daarna gaat het stokje over naar "Drie keer de VARA/NPO" de Volkskrant - oh nee, dat is eigenlijk andersom, maar ja ... (de Volkskrant, 10-05-2016, door Janita Naaijer):
En alweer vanaf de kop rabiate onzin: Reden nummer 1: de slavernij was nooit in Nederland. Reden nummer 2: De betrokkenheid van Nederland was beperkt tot een uiterst klein clubje rijken. Discussie afgelopen. Maar dat is gerekend buiten de politiek-correcte ideologen:
De idioterie. Gevolgd door de leugens en drogredenen:
Een vuile leugen: deze "tweede generatie oorlogsslachtoffer" is totaal niet getraumatiseerd en zal iedere poging in die richting ten sterkste afwijzen. Net als bijna alle Nederlanders, met uitzondering van de Joden en de NSB'ers. Een fractie van een fractie van de bevolking:
Een vuile leugen: het gaat tegenwoordig over weinig anders dan die arme hedendaagse tot slaaf gemaakte kindertjes van de Bijlmer die zo talentvol zijn in dealen en pistoolschieten. Er wordt zelfs Sinterklaas voor afgeschaft.
Klopt: de zwarten schrijven heel Joop.nl vol met hun haat richting "witten". Ook hebben ze al delen van de Schilderswijk platgebrand en geplunderd in navolging van hun Engelse "brothers".
Twee omgedraaide zinnen: "Omdat ze op alle mogelijke terreinen slechter scoren dan welke groep ook, worden ze niet gezien als normale Nederlanders".
Allemaal leugens, volgens Van Stipriaan, dat opvangen van Joden en Hongaren. De werkelijkheid bestaat uit, zie Vanvught:
Dit soort mensen wordt na de oorlog kaalgeschoren, als het vrouwen zijn. Nog iemand anders die wat feiten heeft verzameld (de Volkskrant, 17-05-2016, door Cornelis M.A. Bruijninckx, Rotterdam):
Meneer Van Stipriaan kan ontslag nemen. De islamisering van Nederland is ook doorgedrongen tot het geschiedenisonderwijs aan de Rijksuniversiteit Groningen (volkskrant.nl, 29-10-2016, door Wiek van Gemert, vierdejaars student geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen):
Wat, zonder dat hij dat beseft natuurlijk, ook slaat op de auteur - die dat ook meteen laat zien:
Zoals gezegd: de RUG is al compleet geïslamiseerd, anders krijg je deze onzin niet uit je mond. DENK is een beweging van Nederlandhatende Turk-nazi's, plus een enkele andere andersgetinte Nederlandhater (en iedereen die DENK schrijft als Denk is een collaborateur - DENK is een Turks woord). Meteen gevolgd door nog een bewijs van volstrekte indoctrinatie:
Waarmee bedoeld wordt dat het al vijftig jaar gaat over de oorlog in Indië die al vijftig jaar geen 'politionele actie' genoemd wordt. Dat was alleen in de jaren 1950-1970. Het werd wel wat rustiger aan het historici-front, maar er zijn nog steeds oprispingen (de Volkskrant, 27-01-2017, Olivier Hekster, hoogleraar oude geschiedenis aan de Radboud Universiteit):
(Overigens, die kop: "Na regen komt zonneschijn"...) De aanleiding: de verkiezing van Donald Trump tot Amerikaans president - de bestuurlijke verandering. En ook schijnbaar dus de verandering die beschreven gaat worden. Schijnbaar, want feitelijk gaat het om de "aanleiding tot Trump":
Het gaat om de culturele verandering. "We moeten ons geen zorgen maken om culturele verandering want de Romeinen hielden ook stand". Welk verhaal natuurlijk door iedereen met gezond verstand door te prikken is:
Met welk laatste commentaar volledig helder benoemd wordt waar het natuurlijk weer allemaal om draait: "Maakt u geen zorgen om de islamisering". Zoals Afshin Ellian al schreef: "Waar komt die voorliefde bij de elite voor de sharia toch vandaan?" Nog een voorliefde van de elite, in dit geval de historische elite: die voor leugens (de Volkskrant, 26-08-2017, rubriek vrij zicht, door Martin Sommer, politiek commentator van de Volkskrant):
De simpele les is deze: alle cijfers van de politiek-correcte elite dienen met minstens de factor twee ten hunne ongunste verrekend te worden. En daar zijn we weer ... Dit keer heeft de aangever een kleurtje, dus het artikel kon echt niet geweigerd worden door de Volkskrant. Het is tevens een soort socioloog van de UvA en zou dus normaliter hier niet langskomen, maar de olievlek breidde zich weer snel uit (de Volkskrant, 03-01-2019, door Reza Kartosen-Wong):
De versie op de website verwoordde in de koppen de andere kant van de weegschaal:
Het gewone verhaal, dat al 100 duizend keer is langsgekomen, zonder een substantieel woord van de andere kant: we hebben kritiek op het feit dat er in Nederland geen kritiek is op de koloniale tijd. En hier is dus die kritiek. 100 duizend maal. Oh ja, nu was er toch warempel een boekje verschenen, 100 hele bladzijden, waarin gesproken werd over "tempo doeloe" en dat er ook gewone dingen gebeurden. In Indië. Behalve de hele dag massamoorden, slachtpartijen, genocide, enzovoort (Ja, ook dat laatste woord is inmiddels langsgekomen ...). De reden voor dit artikel op hoge poten van deze zelfbenoemde vertegenwoordiger van "de jonge Aziatische Nederlanders" . Oude meuk, dus. Maar, nu het verrassende: de Volkskrant (misschien in het kader van de Goede Voornemens voor het nieuwe jaar) plaatste zomaar een artikel over de andere kant van het verhaal ernaast (de Volkskrant, 03-01-2019, door Sander van Walsum, historicus en verslaggever van de Volkskrant)
Vele dodelijke steken. Met ook nog deze:
Er blijven twee vragen over: waarom publiceert de Volkskrant iets waarvan ze zo goed weet dat het pure rotzooi is? En als tweede: Hoe diep is de beerput van haat in de ziel van die Aziaat? Dit krijgt vast een vervolg. Want er zijn hele megapolen aan heilige huisjes omver getrapt. Waarbij die laatste zin de laatste zin is bij de eerste reproductie op deze website, bij de doopceel van de jonge Aziaat. Dewelke nu dus bewaarheid is geworden vandaar de herplaatsing hier. En, het product voldoet aan alle verwachtingen (de Volkskrant, 09-01-2019, door Matthijs Kuipers is als historicus gepromoveerd aan het European University Institute in Florence en docent aan de Universiteit Utrecht, en Anne van Mourik is onderzoeksassistent bij het onderzoeksprogramma 'Onafhankelijkheid, Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950' van het KITLV, het NIMH en NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust en Genocidestudies.):
Dan volgt natuurlijk in de eerste alinea het alles-verhelderende bewijs: de lijst van boeken en andere publicaties die de koloniale geschiedenis kritiekloos behandelt. Hier is die eerste alinea:
Hm, dat is alleen een herhaling van die onderkop. Dus in de tweede alinea:
U snapt 'm al: die lijst van boeken en andere publicaties die de koloniale geschiedenis kritiekloos behandelt, gaat er niet komen. Maar wat er niet is, kunnen we niet laten zien. Maar gelooft u ons maar. Maar het wordt nog gekker. We passen de volgorde van citaten aan aan de historische:
Oftewel: Van Walsum heeft gelijk.
Oftewel: Van Walsum heeft gelijk.
Oftewel: Van Walsum heeft gelijk. Allemaal tezamen: niveau "Wie di leest is gek". Of beter: "Wie dit leest wordt gek", want ze doen, in hun ijver om zaken tegen het kolonialisme te vinden, niets anders dan zichzelf tegenspreken met betrekking tot de stelling: "Er was en is nooit kritiek". Waarbij natuurlijk ook andere gestoordheden horen:
Oftewel: "Je moet ook de andere kant laten horen". En laat je die andere kant horen ...:
... dan doe je het fout omdat je de andere kant laat horen. Een gecertificeerde denkstoring. Een overduidelijke geesteafwijking. Cognitieve dementie . In de volksmond; "Die mensen zijn niet goed wijs". Geheel onbewust staan er ook directe indicatoren naar de oorzaak ervan:
Het denken in moraal. Oftewel: een eigen gekoesterde ideologie tenzij er concreet bij staat welke moraal maar dat staat er dus natuurlijk niet. Athans: niet hier ter plekke. Maar, nog meer per ongeluk, verderop wel:
Bingo! Het komt allemaal van de zwart-, links,- en joods-racistische en -fascistische "Alle gewone blanken zijn racisten"-ideologie. Het resultaat van de combinatie van het "Alle Culturen zijn Gelijk" met de werkelijkheid dat zwarten en moslims niet mee kunnen komen in de Nederlandse en westerse maatschappij. Al dat gedoe over Indië is niet meer en niet minder dan dat. Het "Kijk eens, die gewone blanken... Die deugen ook niet ..." "Indië" is slechts één van de hoofdstukken in dit verhaal. Nog iemand constateert wat problemen verhaal (de Volkskrant, 11-01-2019, ingezonden brief van P.C. Emmer, Leiden, auteur van De Nederlandse slavenhandel (2019)):
"P.C. Emmer" is historicus en emeritus-hoogleraar Piet Emmer, specialist op dit vakgbied. Daar gaan we weer (de Volkskrant, 23-01-2019, door Sander van Walsum):
Enzovoort:
En de Volkskrant zette het meteen in de krant. Piet Emmer stelt weer eens een staaltje links-activistische geschiedvervalsing aan de kaak (de Volkskrant, 01-05-2019, door Piet Emmer, auteur van De Nederlandse slavenhandel, en Henk den Heijer, van Gechiedenis van de WIC):
"Commotie" bij hatende zwarte racisten, collaberende SJW'ers en linksfascisten.
En natuurlijk reageert één van de SJW'ers en linksfascisten (de Volkskrant, 06-05-2019, door Pepijn Brandon, VU-docent en onderzoeker bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis Amsterdam):
"Lekker! Ullah!"
"Geschiedenis is progressief!!! Weet iedereen!!!" En alle Nederlanders zijn kolonialen en slavenmakers, en zonder slavenhandel had Nederland helemaal niet bestaan. Noot: even geen zin om in te gaan op de details van iemand van de SJW-club IISG die aanloopt achter de zwarte racisten en hun heet-hijgende hang naar herstelbetalingen. En natuurlijk moet er nog een keertje aan de SLAVERNIJ!!!-bel getrokken worden (De Volkskrant, 08-05-2019, door Lea van der Vinde, conservator bij het Mauritshuis, Erik Odegard, historicus):
Geschiedvervalsing. De werkelijkheid: "Tijdens Johan Maurits' gouverneurschap van Nederlands-Brazilië werd de WIC voor het eerst op grote schaal actief in de trans-Atlantische slavenhandel."
Heden-vervalsing. De werkelijkheid na oproepen van zwart-activisten en linksfascisten heeft men besloten Johan Maurits te beschuldigen van slavernij.
De uitleg van de term diversiteit : Ook wel: diversiteit: een vorm van slavernij waarbij de blanken voor de zwarten werken. Volgende: het Rijksmuseum: Met ... (de Volkskrant., 03-07-2020, door Wieteke van Zeil):
Enzovoort. De Nederlandse geschiedenis is de Nederlandse slavernij-geschiedenis. Maar deze mevrouw is slechts een zetbaasje:
De echte verraders en NSB'ers zijn degenen die haar hebben benoemd. En daar is het volgende poppetje van de carroussel (de Volkskrant, 09-07-2020): En zo draait 't wieletje 'm maar rond ... Het BLM-extremisme in navolging van de George Floyd-kwestie heeft, naast de navolging van een groot aantal linksfascisten, ook ertoe geleid dat in het zeer nauwe grensgebied van het echte politek-correcte zombie-dom en degenen die het bestrijden enige onrust is ontstaan. Leidende tot wat voorzichtige en kleine verschuivingen en onthullingen. Hier een voorbeeld (de Volkskrant, 21-07-2020, column door Daniela Hooghiemstra):
Het onderwerp van de column. Dan ergens op de helft:
En wat later:
En hier slaat Hooghiemstra de plank volledig mis met het idee dat dat iets met 'marketing' van doen zou hebben: die Kennedy is een rabiate cultuurverrader, die samenhokt met de zwarte cultuurslopers van BLM in volbloed blankenhaat. De slavernij. Je wordt er doodmoe van, het gedram van de zwarten. En ze hebben er succes mee (de Volkskrant, 23-06-2021, door Piet Emmer, auteur van De geschiedenis van de Nederlandse slavernij in een notendop, (2021)):
Omdat het gedram niet over slavernij gaat, maar over het zo zichtbare mislukken van de zwarten in de Europese meer beschaafde landen
Met een opening door de koning. Want het gaat helemaal niet over de historische slavernij, maar over de armoedige sociale positie van de zwarten van nu.
Omdat in Europa niet aan slavernij werd gedaan.
... en in Afrika wel. Al voor de Europeanen langskwamen. Maar dat mag absoluut niet verteld worden.
De standaard waanzin: de toepassing van hedendaagse normen.
Omdat die slaven-rooftochten werden ondernomen door zwarten.
Dat heet "betalinmg in natura'. Een uiterst gewone gang van zaken in die dagen. Toen dat verdween om te vervangen worden door geld, raakte het drankkmisbruik (door mannen) in zwang, met ernstige gevolgen voor moeders en kinderen. Ter vergelijking:
Waar al veel mensen op gewezen hebben op diverse fora, maar wat volkomen aan dove oren gericht is. Omdat het niet over de slavernij van toen gaat, maar de mislukking van de zwarten van nu.
Vermoedelijk wel, maar die directeur weet dat het niet gaat om de slaverij van toen, maar de mislukking van nu dus moet alles bij elkaar gelogen worden om de zwarten te troosten.
Volgende huilende zwartjes-leugen.
Volgende huilende zwartjes-leugen.
Volgende huilende zwartjes-leugen.
Dat weet die directeur natuurlijk ook wel, maar die directeur weet ook dat het niet gaat om de slaverij van toen, maar de mislukking van de zwarten van nu, dus moet alles bij elkaar gelogen worden om de zwarten te troosten.
Maar over die Afrikaanse rol mag absoluut niet gepraat worden.
Iedere fabriek had er eentje, vanaf ongeveer de eerste fabriek. Conclusie:
Omdat het niet gaat om de slaverij van toen, maar de mislukking van de zwarten van nu, dus moet alles bij elkaar gelogen worden om de zwarten te troosten. En de Volkskrant had nog een tweede recensie op haar website (Volkskrant.nl, 22-06-2021, door Henk den Heijer, emeritus hoogleraar zeegeschiedenis aan de Universiteit Leiden, gespecialiseerd in de Atlantische slavenhandel en schreef Nederlands slavernijverleden. Historische inzichten en het debat nu, )
Omdat het niet gaat om de slaverij van toen, maar de mislukking van de zwarten van nu, dus moet alles bij elkaar gelogen worden om de zwarten te troosten.
Omdat het niet gaat om de slaverij van toen, maar de mislukking van de zwarten van nu, dus moet alles bij elkaar gelogen worden om de zwarten te troosten. De reden om hier zo uitvoerig op in te gaan implaats van, zoals gebruikleijk, alleen de plaatjes te laten zien, is dat het leidde tot "discussie". Warbij die aanhalingtekens slaan op he ervanringsfeit dat met politiek-corecten e aanverwante niet te duscusiiéren vlat. De vorm is er we;l, maar de inhoud niet. Zo ook hier. De eerste aflevering (vermoedelijk komen er meer) is de brievenrubriek, dat wil zeggen: gewone Nederlanders aan het woord. Er zijn er meerdere, dus we gaan een puntneusyteem hanteren: +1 voor een inhoudelijke reactie, -1 voor emoties leugens, en retosche trucs, en 0 voor de rest (de Volkskrant, 24-06-2021, ingezonden brief van Ameling Algra, Almere):
'Schaamteloze': emotie: -1. 'Verdediging': retorische truc (red herring): -1 (de slavernij wordt niet verdedigd, maar de verhalen erover aangevallen).
Emotie: -1. Retorische truc (red herring): -1 (Emmer heeft niets goeds geproken over het wegsleuren, alleen dat het niet door de Europeanen werd gedaan).
Retorische truc: -1 (stroman).
Emotie (2x): -2.
Retorische truc: -1 ("Ja, maar ...").
Retorische truc (2x): -2 (Ad baculum). Nummer twee (de Volkskrant, 24-06-2021, ingezonden brief van Saran Inderson, Rotterdam):
Emotie: -1.
Racisme: -2 (nieuwe rubriek).
Racisme: -2.
Emotie (3x): -3. Irrationaliteit (Wekker-winti => ; nieuwe rubriek): -1.
Emotie (3x, geschat): -3.
Leugen: -1 (er was in Nederland nooit slavernij). Nummer drie (de Volkskrant, 24-06-2021, ingezonden brief van Neil van der Linden, Amsterdam):
Retorische truc: -1 (eenzijdigheid). Of misschien beter: nulpuntverschuiving (nieuw rubriek): het betoog van Emmer lijkt relativerend ten opzichte van de standaardbetogen, omdat die standaardbetogen zwaar emotioneel zijn. Zie de zwarte mevrouw hierboven.
Retorische truc: -1 (eenzijdigheid). Emmer noemt dat de rol van andere landen en de rol van de zwarten zelf niet aan de orde komt. Dat eerste slaat op de presentatie van de tentoonstelling als gaande over "De Slavernij". Dat heeft men gedaan omdat "De Nederlandse Slavernij' onmiddellijk een opening tot kritiek biedt. En het weglaten van de zwarte rol is natuurlijk hoogst cruciaal. Nummer vier (de Volkskrant, 24-06-2021, ingezonden brief van Boudewijn Otten, Groningen):
Retorische truc: -2 (stroman, zwart-wit-maken).
Retorische truc: -1 (nieuwe rubriek: "schepje erbovenop", "olie op het vuur").
Retorische trucs: -3 (schatting).
Retorische trucs: -2 (stroman, zwart-wit-maken).
Retorische trucs: -5 (schatting). En dan was er nog een vijfde ingezonden brief, maar die is niet van een onbekende, maar één van de aanvoerders van de "SLAVERNIJ!!!"-desinfomatiecmapagne (de Volkskrant, 24-06-2021, ingezonden brief van Karwan Fatah-Black, onderzoeker naar het Nederlandse koloniale verleden aan de Universiteit Leiden):
Leugen: -1 (Hij weerspreekt de stelling van de tentoonstelling dat ze geen geld mochten hebben).
Retorisch trucs (3x): -3 (nieuwe rubriek ("irrelevantie"), herhaling, waterval).
Retorische truc (2x): -2 (nieuwe rubriek: "open deur"): als de slavenhouder niet profiteerde van de arbeid van de slaven, was het geen slavernij, en was hij niet 'parasitair'.
Retorische truc: -1 (stroman; komt niet voor in het stuk van Emmer).
Leugen: -1 (dit is de aanhef van de reactie).
Leugen: -1. Retorische truc: -1 (herhaling; dit is uit de slotzin)
Retotische truc: -1 ("schepje erbovenop") Je zou scores kunnen opmaken, maar ieder van de reacties tot dusverre heeft zijn eigen waarde en smaak. Uiteenlopend, populair uitgedrukt, van "gekrijs" tot "ordinaire scheldpartij". De zwarte universiteitsdocent laat zien hoe je dat "met de pink omhoog" doet. Zoals al gesteld op grond van eerdere ervaring: met dit soort mensen, politiek-correcten (en zwarten of andere gekleurden) valt niet te discussiëren. Doodgewoon omdat ze in een andere en niet-bestaande wereld leven, in hun hoofden ingeprogrammeerd door de media, en in deze gevallen natuurlijk voornamelijk de Volkskrant, met ondersteuning door de NPO. Merk op: uit het aantal nieuwe items voor de rubriek Retorische trucs kan men afleiden hoe zeldzaam een "discussie" over dit onderwerp is. En met 'dit onderwerp' wordt dan niet alleen gedoeld op de slavernij, maar op alles aangaande de politieke-correctheid. Wat komt door de gemeenschappelijke oorzaak achter alle onderliggende fenomenen: het allochtone disfunctioneren. Dat allochtone disfunctioneren is absoluut taboe, dus moet men wel tot niet-inhoudelijke zaken als emotie, retorische trics, en ordinaire leugens vervallen. Zodra het komt tot enigerlei vorm van uitwisseling, en men probeert een weerwoord te geven op constateringen uit de werkelijke wereld. Aanvullend: nog meer leugens van de historici (de Volkskrant, 26-06-2021, ingezoden brief van Jan Postma, Leiden):
De aanwezigheid van zwarten heeft een desastreus effect op maatschappij en beschaving. Ten behoeve van de zwarten gaan ooit eerzame mensen die zichzelf zagen als wetenschappers, over tot de zwartste leugens. Het documenteren van wat je niet te zien krijgt is altijd lastig, maar hier iemand die het ook constateert (elsevier.nl, 18-01-2022, door Roelof Bouwman (1965), historicus en journalist ):
Amen. Speciale behandeling kreeg iemand die op deze website behandeld wordt bij de afdeling sociologie , maar ook een historische component heeft:
Maar dat "links" is dus weer het vertrouwde globalisme, joodsisme en Joodsheid . Van het open-grenzen-fetisjisme. En nog meer bewijs van politiek-correcte geschiedvervalsing (telegraaf.nl, 25-05-2022, door Rein Westra is verbonden aan The Hague Policy Group en is zoon van een KNIL-officier, ):
Politiek-correcte, wokististische, racistische en blankenhatende geschiedvervalsing. In ontwikkeling: Schrover invloed: bron . Schrover analyse Schrover en Lucassen, analyse De Rooy Obdeijn en Schrover, bron , analyse Emmer , gebruik NWO boek bron , gebruik Rellen Londen Naar Cultuur, multiculturalisme, cultuurverraad , Cultuur, multiculturalisme , of site home .
|