Linkse denken: heilandcomplex
Het heilandcomplex is één van de meest irritante trekken van het linkse
denken, zo niet het meest. Het heeft ook een archetype die buiten de eigen
kring overeenkomstig gehaat is: Jan Pronk. Deze heeft het bijvoorbeeld
bestaan schuld te bekennen, namens Nederland, aan het drama in Srebrenica,
de moord door Serviërs op moslims tijdens de burgeroorlog in voormalig
Joegoslavië. In feite is Nederland nooit bij Srebrenica betrokken geweest,
want dat was de Verenigde Naties - Nederland had daarover niets te
vertellen. Nederland heeft wel troepen geleverd aan de VN. Maar dat levert
op geen enkele manier een kwestie van verantwoordelijkheid op.
Desalniettemin heeft Pronk er onder het bekende gebruik van dramatiek over
staan oreren als "onze schuld omdat wij niet genoeg gedaan hadden". Net als
over een schier eindeloze reeks andere zaken waarin hij meent een heilig
oordeel te moeten vellen, waarbij de grote gemeenschappelijke deler is dat
hij in iedere vorm van conflict of belangentegenstelling kiest voor de
partij die het donkerst, het vreemdst, of het meest achterlijk is,
onafhankelijk van alle andere factoren. Op de onder beschreven manier (de Volkskrant, 13-01-2011, ingezonden brief van H. Geers (Heerde)
Natuurlijk pleitte Pronk voor de "politiemissie" die
bestaat uit het opleiden van clanleden tot terrorist, en die de leden van de
overige clans tot dusdanige woede brengt dat vrede in Afghanistan iets van
de 22-ste eeuw en later gaat worden.
In hetzelfde tijdsbestek (de Volkskrant, 22-01-2011, column door Martin Sommer):
Maar het liefst zou Jan Pronk alle miljard hongerige en
zielige negertjes uit Afrika naar Nederland halen, om ze hier te voeden en
school te geven. Waarna na het voltooien van deze heiligenarbeid, Jan Pronk
zich zou hebben teruggetrokken in zijn rustige woning in het kalme
Zwitserland, om zich voor te bereiden op zijn opname in de hemel.
Op het moment van schrijven is Jan Pronk de persioengerechtigde leeftijd
al ruimschoots gepasseerd, en er is dus behoefde aan een nieuwe heiland. Die
meende de PvdA gevonden te hebben in Job Cohen, waarbij met name te denken
valt aan zijn vondst van het theedrinken met draaideurcriminelen van
Marokkaanse afkomst en religieuze fanatiekelingen van overige islamitische
pluimage.
Maar ook Femke Halsema van GroenLinks en Alexander Pechtold van D66
komen in aanmerking, als personen die zich omhullen met ruime hoeveelheden
van het heiligenparfum in hun strijd tegen de Grote Boeman Wilders namens de
vertrapte immigrant van binnen en buiten de grens van het Nederlandse
territorium.
En opkomend ten tijde van schrijven is PvdA'er Hans Spekman, die we in
de media zien opduiken zodra er weer op schandalige wijze een miljoen mensen
niet is toegelaten is tot Nederland door de kampbeulen van rechts, want
Nederland, en Europa, heeft tenslotte de plicht om alle vijf miljard
armoezaaiers die naar Nederland en Europa willen komen op te vangen (Nieuwsuur,
21-01-2011 , na 10:45 min. - overigens komt in het begin van deze uitzending
ook Alexander Pechtold langs - de heiligen-uitstraling van zowel Pechtold
als Spekman is daarbij door vergelijking extra goed waar te nemen). Hier een
voorbeeld van de denkfouten waar het heilanddenken toe leidt
(de Volkskrant, 31-01-2011, van een verslaggever):
Het heilandcomplex leidt automatisch tot institutionele
blindheid. Blindheid voor de andere kant van de zaken waarin men op grond
van zijn heilanddenken keuze maakt. In dit geval: kiezen voor het geven van
geld aan asielzoekers (inherent aan het toelaten van die asielzoekers)
betekent het onthouden of ontnemen van geld aan andere zwakkeren in de
maatschappij, zoals bejaarden en gehandicapten. Een menselijke bril kijkt
met beide of alle kanten naar een zaak - iemand als Spekman kijkt niet met
'een menselijke bril', maar met "een ideologische bril" naar de zaak.
Waarbij hij die ideologische argumenten tracht te versterken met de geur van
heiligheid.
Van twee weken later de definitieve bevestiging van de verheven status
(de Volkskrant, 17-02-2011, van verslaggeefster Kim van Keken):
Ja, Spekman heeft de status verworden van de bezitter van
absolute en heilige zekerheid. In tegenstelling tot de ondermaanse mensen,
die zich realiseren dat voor iedere uitkering aan een vluchteling er een
bejaarde geen verzorging krijgt.
Ook kandidaat: de redactie van het VARA-programma Zembla. In de
uitzending van 22-01-2011 houdt men een pleidooi voor het verschaffen van
medische ondersteuning aan alle circa 5,5 miljard mensen op de wereld die de
moderne westerse geneeskunde niet kunnen betalen.
Ook in aanmerking komt het gespreksprogramma Pauw & Witteman
(en die van De Wereld Draait Door, ook VARA), waar ieder gekleurd
gezicht ruim baan krijgt om zijn of haar zaak te bepleiten, erop neerkomende
dat iedere belemmering voor immigratie opgeheven moet worden - natuurlijk
allemaal volstrekt zielige gevallen vergezeld, vergezeld van het bijpassende
portret van het huilende zigeunermeisje - een voorbeeldje hier (12-01-2011)
.
Precies een week na het starten van deze verzameling, was er al een
glashelder voorbeeld in de actuele politiek van de werking van het
heilandcomplex (de Volkskrant, 28-01-2011, van verslaggevers Jan Hoedeman, Ron Meerhof):
Kortom: alle direct zichtbare belangen van Jolande Sap
wezen erop dat ze het voorstel van het kabinet moest afwijzen. Dan kan er
maar één zaak zijn die dat overruled: diepgravende emoties. En die emotie is
hier niet moeilijk te raden: het willen GOED doen en zichzelf daadoor GOED
willen voelen.
Maar laten we ven nog een stap terug nemen, en dit eens beschouwen als
een experimentele conclusie, en kijken of hij voorspellende waarde heeft.
Dan zou men bij een dergelijke diepgravende emotie, zaken als draaien,
sturing en irrationele dingen verwachten. En dit is de wat er gebeurde:
Ingegeven door emotie werd haar gedrag al ruim voor het daadwerkelijke
besluit, misschien deels onbewust, richting de al vaststaande uitkomst
gestuurd.
En dat die emotie de ideologie van de "internationale solidariteit" was,
werd bevestigd in haar discussie met tegenstander Job Cohen - die werd
verweten de "idealen" op te geven (NOS Journaal Laat
). En daar waar die idealen overduidelijk niet realiseerbaar zijn in het
Afghanistan van de vechtende stammen, blijft er nog maar één werkend nut van
het ideaal over: het onderhouden van het heilandcomplex van de dwangmatige
linkse "hulpverlener".
En beelden wat later getoond in Pauw & Witteman
(28-01-2011
) haalt de
allerlaatste twijfel weg: ze heeft "passie voor internationale
betrokkenheid".
Columnist en beroepscynicus Bert Wagendorp ziet het gebeuren maar
gelooft het niet (de Volkskrant, 29-01-2011, column door Bert Wagendorp):
Bert Wagendorp gelooft er niets van:
Het is waarschijnlijk100 procent oprecht: de PVV wil niet helpen. Sterker:
de PVV is voordurend bezig het "helpen" door te prikken. Het is volstrekt
anathema voor de hulpverlenings-heiland.
Er is een burgeroorlog in het door stammenverschillen gedomineerde
Libië, waarbij in het westen driftig propaganda wordt gedreven voor de
"rebellen", uitsluitend omdat ze tegen dictator Kadhafi zijn
(de Volkskrant, 31-03-2011, door Emiel van Dongen):
Zelfs bij de VVD heerst dit keer, bij uitzondering, de
stem van de rede. De ware heiland weet beter. Hij hoeft maar de term
"dictator" te horen, en zijn zwart-wit tolletje is al de goede kant op
gevallen:
En daarbij zijn regelrechte leugens toegestaan, want die resolutie ging
alleen over het beschermen van burgers. Maar Mient-Jan Faber zit dan ook
net zo lang en net zo hard in het heiland-zijn, met onder andere acties
tegen kernwapens, als Jan Pronk . En wekt evenveel irritatie op
(de Volkskrant, 01-04-2011, ingezonden brief van Leo van Bergen (Nijmegen)):
Touché!!!
Naar Rechtse denken
,
Rechtse ideologie
,
of site home
.
|