Bronnen bij Alfa- en bèta-denken: de eigenheid
Het idee dat goede kunst per definitie vernieuwend moet zijn, is een idee dat
volkomen dominant is in kunstkringen, en de intellectuele alfa-gemeenschap in
het algemeen. Soms constateert men dan zelfs wel dat de resultaten ervan minder
kunnen zijn dan die van de hoogste kwaliteit, maar dat geeft dan toch zelden de
doorslag
(de Volkskrant, 18-10-2007, door Rob Gollin):
En dat laatste telt in dusdanige mate, dat het de
moeite loont het de kop van het stuk te maken ...
Nog twee voorbeelden (VARA TV Magazine, nr. 44-2005, column door Paul Witteman):
En (de Volkskrant, 08-11-2007, door Hilde de Haan):
Dit is een bouwkundige versie van het elders
vastgestelde verband tussen creativiteit en slechtheid, zie hier
.
Als je je niet aan het absolute primaat van eigenheid houdt, is
minachting je deel (de Volkskrant, 28-06-2008, Kunst & Cultuur, door Rob Gollin):
Niet origineel... Getsie... Spruitjes ...
Idem: begrijpelijk of populair (de Volkskrant, 22-05-2010, door Arjan Peters):
En wat de intellectuelen van hem vonden (de Volkskrant, 11-05-2010, ingezonden brief van Jan Jaap Sorber
(Appeltern)):
Die hebben hem dus vaak verguisd.
Het volgende voorbeeld is een geval dat al heel lang knaagde aan de
ziel van de redactie, maar waarvoor onvoldoende bewijzen waren te vinden.
Maar nu komt dat uit eigen kring (de Volkskrant, 11-05-2010, door Arjan Peters):
Oftewel: juries van dit soort prijzen (maar
literatuur lijkt de ergste) laat de eigen hang naar authenticiteit prevaleren
boven de kwaliteiten van de te beoordelen werkstukken. Het volgen van de simpele
weg van het nemen van het beste wordt gezien als "beperkt"- het is een vorm van
beperktheid die je de haren te erge doen rijzen.
De aanwijzingen die de redactie hiervoor had waren vele, maar,
gezien de eigen beperkingen op dit gebied, bestonden ze uit recensies voor- en
achteraf van de betrokken werken - meestal in de manier waarop het commentaar
was geformuleerd. Waaruit ook valt af te leiden dat men, als groep, het over het
algemeen zelf ook wel weet. Wat een des te sterker aanwijzing is voor de kracht
van de autheticiteits-neiging: men weet min of meer hoe het zit, maar kan de
verleiding absoluut niet weerstaan.
Tussengevoegd: gevonden in het "te doen"-archief
(Volkskrant Magazine, 09-05-2006, van verslaggever Arjan Peters):
De literatoren. Maar ook de would-be versies hebben zo die neigingen
(de Volkskrant, 11-04-2008, rubriek TV door Wim de Jong):
Heerlijk, hè, die eigenzinnige, non-conformistische mensen ...
De bekendste uiting van de absurde eigenheid is de beeldende kunst. De
schilderkunst was hierin de voorloper, maar de fotografie is kennelijk bezig
met een inhaalslag (de Volkskrant, 04-09-2008, door Hans Aarsman):
Tussen twee haakjes: de vage structuur zichtbaar
in het steeds donker wordende gedeelte is een product van het scan-proces - in
de originele foto ziet men slechts een egaal vertikaal intensiteitsverloop.
Muziek (de Volkskrant, 06-06-2009, interview door Coen Verbraak):
Dat is grappig: de plicht om zo goed mogelijk
muziek te maken betekent dat niet veel mensen het mooi mogen vinden.
Een
ultieme vorm van conceptuele kunst
(de Volkskrant, 01-09-2008, door Cyrille Offermans, schrijver):
De voornaamste en misschien enige waarde van dit
soort werken: het is niet eerder gedaan.
Weer wat muziek (de Volkskrant, 26-03-2010, door Marjon Bolwijn):
Tja, dat is de logische oplossing: volkomen
individueel gaan werken. Dan is er geen probleem met anderen. Misschien in de
kunst een geldige aanpak. Maar totaal contraproductief in de samenleving.
Ook in de klassieke muziek zijn er diverse varianten. Hier die van de
uitvoerende praktijk (de Volkskrant, 16-04-2010, column door Roland de Beer):
Hetgeen onmiddellijk doet denken aan een kritiek
van Amerikaanse recensent over een uitvoering onder leiding van dirigent Leonard
Bernstein: "Yesterday in the Met: Bernstein versus Beethoven - Beethoven lost".
Marjolijn Februari, filosoof en schrijfster, en zelf dus voldoende echt
creatief, weet deze trek haarfijn te fileren (de Volkskrant,
07-04-2007, column van Marjolijn Februari):
Amen.
Er is in 2011 een nieuwe rechtse regering die aanzienlijk bezuinigt op de
kunst. Op een weinig beschaafde manier. Nog onbeschaafder zijn de reacties
van vele kunstenaars. Reden voor sommigen om ze daar op te wijzen
(de Volkskrant, 22-06-2011, door Letty Ranshuysen):
Waarop de bekende nitwit, onbenul, olifant in alle porceleinkasten en
ongeremde grote-mond Arnon Grunberg nog een keer het volkomen gelijk van
deze analyse geeft (de Volkskrant, 24-06-2011, column door Arnon Grunberg):
Het is natuurlijk prima om alle draagvlak
van het publiek af te wijzen, maar dan hoeft het publiek ook niets te
financieren. Maar Grinberg liedt hier doodgewoon: met Renshuysens's draagvlak
wordt niet de dictatuur van de minderheid bedoelt, maar het afschaffen van de
dictatuur van de nieuwigheid -zoals ze glashelder uitlegt.
Vervolgens stelt Grunberg
Hier pleegt Grunberg de gelijkstelling tussen nieuwigheid en kwaliteit: voor
draagvlak is minder nieuwigheid nodig, en minder nieuwigheid is volgens Grunberg
gelijk aan minder kwaliteit. Reden waarom 10 vierkante meter rauhfaserbehang of
vijf vierkante meter pindakaas op de vloer gezien wordt als goede kunst: Want
dat is anarchie - hoewel kennelijk nog niet geneog:
Wat zou u zeggen van zestig liter fijngestampte Grunberg in een grote
vissenkom...?
Overigens is die zo geroemde eigenheid ook nog eens van een zeer benepen
soort (de Volkskrant, 16-07-2011, door Sara Berkeljon):
Het incestueuze culturele Amsterdamse
grachtengordel clubje.
Wat zelfs het nageslacht wenst te belasten met haar neurotische
verlangen naar uniekheid (de Volkskrant, 18-04-2012, rubriek Zegge & Schrijve,
door Jean-Pierre Geelen):
Ook allemaal alfa's
natuurlijk.
Een enkele van de vele monumentale voorbeelden
(de Volkskrant, 02-01-2013, column door Rens van Tilburg, econoom):
Precies: als het maar nooit eerder is gedaan, is
het per definitie mooi. Hoe afschuwelijk het ook is:
En dit is de afschuwelijkheid ruimschoots voorbij.
Maar het verschijnselen treft ook voor de gamma-vakken
(de Volkskrant, 08-06-2013, door Geerten Waling, historicus):
In welke houding dus naadloos het afbreken van
de Nederlandse cultuur, en het bijbehorende bewieroken van de islamitische:
Suleyman de Grote is belangrijker dan Willem van Oranje, en de ontwikkeling van
de moderne wetenschap is geheel te danken aan ibn Sina (Avicenna).
Een van de idolen van de autonomen in de popmuziek is overleden. De
Volkskrant heeft hem prominent op de voorpagina, én twee complete pagina's
in het nieuwskatern (de Volkskrant, 28-10-2013, door Gijsbert Kramer):
Gruwelijke overdrijving. Hij was doodgewoon één van die lieden die met een paar nummers succes hebben gehad:
En dat was het dan wel zo'n beetje. Maar hij was zeer getapt bij een incrowd, de
"underground", die ook toegang had de schrijvende media:
Niets van waar. Op geen enkele manier is nu invloed van Lou Reed en zijn clubje
te detecteren. Dit zit allemaal in de hoofden van zijn incrowd-vrienden:
Dit soort lieden. Behorende tot de kern van de huidige politieke-correctheid. In
de hoek van de ontzettende Amerikanisten, neoliberalen, en nomadisten.
Waarop onmiddellijk besloten werd tot een blik op Wikipedia, en inderdaad: Reed
is van Joodse afkomst (Schwartz is een archetypische Joodse naam, en ze blijven
sterk in eigen culturele kring).
En over wat voor soort iemand hebben we het dan als persoon:
En het plaatje is echt helemaal rond. De wereld zit meestal betrekkelijk
eenduidig in elkaar.
Bijna tien jaar later in de verzameling en ruim vijftien jaar wat
betreft het specifiek geval, en niets veranderd natuurlijk (de Volkskrant,
05-02-2022, door Onno Blom):
Eigenlijk verschillen alleen de namen en titels met de aflevering uit
2006. Moedig hoor, van Onno Blom ...
Maar die zit ook niet in de belleterie maar schijft leuke en interessante
boeken.
Tjonge ... (de Volkskrant, 05-08-2022, column door Delphine
Lecompte is dichter en prozaïst.):
Wat een goed idee, van die Pol Pot, om ze gewoon aan het werk te zetten ...
Naar Alfa wereld
,
of site home
.
|