Bronnen bij Nut van religie: bindmiddel
Onderstaand een artikel waarin de misverstanden over religie als bindmiddel
wordt gepropageerd, en daarop volgend een waarin dat wordt weerlegd:
Uit:
De Volkskrant, 22-03-2006, door Marleen Barth, voorzitter van de
Onderwijsbond CNV; en Alexander Pechtold, minister voor Bestuurlijke
Vernieuwing en Koninkrijksrelaties.
Hier wordt de bindende rol van het bestaan van
verschillende religies gepostuleerd, en gewezen op het verleden waarin ook
religies naast elkaar hebben bestaan. Wat weggelaten wordt is dat het naast
elkaar bestaan van religies vroeger ook een bron van strijd was. En dat die
religies slechts een fractie van elkaar verschilden ten opzichte van het
verschil, met de islam, waar we het nu over hebben. Er is geen enkel bewijs
geleverd voor het nut van het naast elkaar bestaan van religies -
integendeel.
Nog een voorbeeld van de gezond-verstand wijsheid dat slechte verhalen
samengaan met slechte argumenten:
|
In de grote steden zien we al dat de vieringen van het Holifeest en
het Suikerfeest normale en geaccepteerde verschijnselen zijn, waaraan
mensen met verschillende achtergronden en religies deelnemen. Ook op
openbare of christelijke scholen wordt hieraan vaak aandacht geschonken.
Deze feesten hebben een vaste positie verworven in de samenleving en
zijn nu momenten geworden waarop hindoeïstische en islamitische burgers
hun buren deelgenoot maken van hun tradities en gewoontes. Misschien
zijn het over tien jaar wel nationale feestdagen. |
Waar iets als een suikerfeest gevierd wordt is dat van hogerhand,
leerkrachten, bestuurders, opgelegde zaken, waar autochtone ouders veelal
tegen zijn. De waanzin waarvan wordt bevestigd door de suggestie dat
holifeest of suikerfeest officiële feestdagen kunnen worden. Ten eerste
strookt het niet met de door dit soort mensen in andere contexten steevast
verkondigde mening dat er helemaal niet zo veel moslims zijn, en ten tweede
kan je niet extra feestdagen oi9nvoeren zonderecono9miusche schade,of het
afschaffen van bestaande feestdagen. Iets dat al eerder is gesuggereerd en
waar begrijpelijk meteen gigantisch verzet tegen kwam.
Kortom, dit is de luchtfietserij van door ideologie tot waanzin
gedrevenen:
|
Sommigen verwijten 'de politieke elite' pragmatisch om te gaan met
grondrechten. Dit zou je ook als een compliment kunnen zien. ...
Juist in deze tijd is het een uitdaging de traditie van
pluriformiteit op een moderne manier door te geven aan nieuwe
generaties. Generaties van oude en nieuwe Nederlanders. Dat vereist
tolerantie en respect van alle kanten. Pas als mensen in hun waarde
worden gelaten, wanneer zij hun eigen religie of levensovertuiging niet
hoeven af te leggen alvorens te worden geaccepteerd, kunnen zij
werkelijk deelnemen aan de samenleving. Dat we allemaal verschillend
zijn, is juist wat ons bindt. |
'Dat we allemaal verschillend zijn, is juist wat ons bindt.' is hetzelfde
als: "de overeenkomst tussen de blokjes is dat ze allemaal verschillend
zijn". Een overduidelijk geval van een keizer zonder kleren, met het
jongetje roepende: "Maar de blokjes hébben geen overeenkomst en dus geen
binding!" Met als fundamentele waarheid hierachter dat vinding leidt tot
overeenkomst.
Een andere stem die dezelfde soort analyse pleegt (de Volkskrant,
28-03-2006, door Nausicaa Marbe, journalist en schrijver, en vaste
bijdraagster aan de Forum-rubriek Stelling):
Pas even verderop geeft Marbe zelf het juiste
tegenargument
|
Intussen leert de praktijk dat migranten juist buiten het geloof om
integreren. Niet het religieuze onderwijs, maar de gemengde school biedt
hoop. Ouders van jonge kinderen hebben - in álle culturen - herkenbare
sores. De combinatie van ouderschap en broodwinning; het temmen van het
tiranniek emanciperende kroost; omgaan met de huishoudschuwe wederhelft;
kopzorgen om de slinkende kwaliteit van het leven. Discussies daarover
op het schoolplein scheppen diepere banden dan welk religieus dictaat
van naastenliefde ook. Scholieren komen niet vooruit door stichtelijk
onderwijs, maar door bezielde leraren die hun talenten erkennen en
stimuleren. De moslimmeisjes die hun best doen op school, werken niet
hard omdat Allah hen een wetenschappelijke educatie oplegt. Doorgaans
heeft hun moeder ze ingefluisterd dat ze alle kansen moeten grijpen die
Nederland vrouwen biedt. |
En op nog een andere plaats:
|
De eerste generatie moslims in Nederland kreeg precies wat Barth en
Pechtold voor ze claimen: ruimte. Toch werd integratie geen favoriete
bezigheid. De onvermijdelijke malaise van veel emigranten is vaak het
gepruttel tussen twee culturen. Je kunt die ontstijgen als je bereid
bent de cultuur van het nieuwe land te savoureren. ... |
En wat voor het onderwijs geldt, geldt ook voor de relationele omgang:
|
Dan de liefde. Een happy ending voor Romeo en Julia in De Baarsjes
is helaas geen gemeengoed. Toch hoef je geen rasoptimist te zijn om van
hartstocht integratiewonderen te verwachten. Maar die zijn pas mogelijk
als de geloofsbarrière verdwijnt. Voor veel trouwlustige moslimmannen
zijn zelfs de inheemse moslima's geïnfecteerd met het vrijheidsvirus.
Importbruiden staan pas garant voor dienstige vroomheid - ziehier de
non-integratie op religieuze gronden. |
Ook hier is religie geen bindmiddel, maar in de praktijk een ernstige
hinderpaal gebleken. Waarover zelfs boeken worden worden geschreven vol
schrijnende verhalen.
En er volgen nog wat stevige conclusies:
|
Het geloof is geen wondermiddel dat culturele botsingen oplost. Geen
garantie voor human bonding en helemaal geen bindmiddel voor de
dunne soep van het multiculturalisme. Als de discussie over de relatie
tussen islam en geweld weer eens oplaait, horen we al die opgewonden
stemmen elkaar tegenspreken. De een verdraait de feiten, de ander
ontkent de rol van religie, een derde praat alles goed. De islam werkt
niet eens bindend voor moslims onderling. ...
Het wordt tijd dat Pechtold, Barth en hun blije gelijkgestemden de
relipositivo-bril afzetten. Dan wordt zichtbaar dat Nederland wél een
tegenstelling kent tussen gelovigen en niet-gelovigen. Die wordt gevoed
door mensen die in naam van een opperwezen dogmatische maatschappelijke
veranderingen willen afdwingen. Door politici die vanaf de veilige
zijlijn religies boven alle kritiek verheffen. Door allen die de
scheldnaam 'seculiere fundamentalist' hanteren zodra iemand pleit voor
de scheiding van kerk en staat. Atheïsten ondervinden daar last van.
Zeker nu hen wordt verweten dat hun goddeloze attitude multi-etnische
verzoeningsprocessen dupeert.
Het is al bar dat fanatici het geloof misbruiken om de werkelijkheid
naar hun hand te zetten. Politici moeten zich niet aan hetzelfde
schuldig maken. Religie is geen trukendoos om politieke idealen te
verwezenlijken. Wie het geloof lief heeft, zadelt het niet op met
onhaalbare opdrachten. Het streven naar een samenleving waarin religie
de integratie niet belemmert, is al moeilijk genoeg. |
Conclusie: In het geval van de integratieproblemen van de immigranten van
de laatste decennia in Nederland, is het overduidelijk dat de sterke
groepsbinding veroorzaakt door de islam sterk heeft bijgedragen aan die
integratieproblemen. De cartoonrellen, en de manier waarop Deense moslims
daarvoor steun hebben gezocht en gekregen in buitenlandse, Arabische,
landen, is een treffend voorbeeld - het feit dat Pechtold en Barth hierin
aanleiding zien om zalvend te praten over de binding tussen verschillende
geloofsgroepen is naïviteit van het niveau waar het schuldigheid aan verraad
van de redelijke mensheid begint te naderen.
Sinds het noteren van het laatste zijn enige jaren verstreken. In
die jaren is de discussie rond de islam enigszins opgeschoten. Een artikel
als onderstaand, met diepgravender godsdienstkritiek, is slechts daardoor
mogelijk geworden (de Volkskrant, 30-09-2010, door Rik Smits
De kern van de zaak aangaande deze drie. Een enkele
almachtige godheid is per definitie superieur. En dus ook zijn aanhangers.
Te beginnen natuurlijk met de uitvinders van het idee: de joden. Die zijn
dan ook uitverkoren boven alle andere volken. Erger in superioriteitsdenken
kan je het niet krijgen - ook niet bij de nazi's. Dat ze er dan ook
problemen mee kregen, is nauwelijks verwonderlijk:
|
Wezenskenmerk van monotheïsme is ook de drang om de eigen normen en
waarden buiten de eigen geloofsgemeenschap dwingend op te leggen. Daarin
verschillen Israëlische orthodoxe joden die het openbare leven op de
sabbat proberen lam te leggen, niet van de zeloten die van Nigeria tot
Indonesië de sharia willen vestigen. En ook niet van de christelijke
missionarissen en zendelingen die zonodig met harde hand ‘wilden’ aan
een bijbel, zedige kledij en een exploitabel arbeidsethos hielpen of ook
nu nog Afrikanen van de condooms afhouden. |
Met natuurlijk de nodige problemen in de omgang met anderen:
|
Even wezenlijk is het ten koste van de vrijheid van andersdenkenden
opeisen van een bevoorrechte positie voor het eigen gedachtegoed.
Kritiek van buitenstaanders wordt even weinig geaccepteerd als het in
twijfel trekken van geloofsartikelen. Men acht zich onmiddellijk
gekwetst en beledigd, onder aanroeping van de bijzondere heiligheid en
de diep gevoelde betekenis van een en ander. Dreigementen met het
kromzwaard of dat van vrouwe Justitia dan wel – in Nederland – de
Commissie Gelijke Behandeling, zijn niet van de lucht. |
Met een directe referentie aan datgene waar wij in Nederland mee te maken
hebben: de interactie met het superioriteitsgeloof van de islam
:
|
Andersdenkenden gaan daarin maar al te gemakkelijk mee. |
Dit is zo in het huidige West-Europa, maar het is niet de normale gang van
zaken. Dat is strijd in diverse vormen.
Maar er zijn nog wat andere aspecten:
|
Dat deze drie exponenten van zo’n blijkbaar onaantrekkelijke vorm van
religie zulke exceptionele successen boekten en een ongeëvenaard
uithoudingsvermogen bezitten, komt doordathun dwingende karakter niet
wortelt in het gebruikelijke brute geweld. Het instrument waarmee de
grote monotheïstische godsdiensten hun kudde disciplineren en
bijeenhouden, is schuldgevoel, de exploitatie van het menselijk tekort.
Alle drie hebben ze als kernwaarde een stelsel van taboes en rituelen
dat flink botst met basale menselijke gevoelens en verlangens. Bizarre
spijswetten, vijf keer per dag alles neerleggen om te bidden, langdurig
vasten, het onderhouden van absolute zondagsrust, allerlei vereisten
inzake seksuele onthouding, het is menselijkerwijze ondoenlijk om altijd
aan dat alles te voldoen. Het gevolg is dat iedere oprechte gelovige wel
in een of ander opzicht tekortschiet en in gedurige frustratie met
zichzelf leeft.
De prijs van zo’n op onvermijdelijke zondigheid gegrondvest stelsel
is hoog. Stiekemheid en schaamte zijn onafscheidelijke metgezellen van
de gelovige. Ieder kent wel feilen van anderen en vreest het omgekeerde.
De schijn van onbevlektheid moet daarom koste wat kost worden
opgehouden. Dat is een perfecte voedingsbodem voor het soort dubbele
moraal dat even gemakkelijk de mensonwaardige positie van islamitische
vrouwen en de hele eerwraakellende rechtvaardigt, als de sociale
uitsluiting van afvalligen in protestantse gemeenten en het gefoezel in
katholieke internaten.
Triest genoeg houdt het superioriteitsdenken niet stil bij de deur
van het godshuis. Onderling minachten monotheïsten elkaar al even
fanatiek: sjiieten tegen soennieten, katholieken tegen protestanten,
protestanten tegen andere protestanten
Zolang het monotheïsme norm blijft, kan er niets veranderen. Maar
alternatieven als het rigide, elk geloof veroordelende atheïsme van
Richard Dawkins bieden ook geen soelaas, daarvoor zijn hij en zijn
gedachten zelf te veel het product van een monotheïstische denkcultuur.
Alleen door in te zien dat juist het aan monotheïsme inherente
superioriteitsdenken de bron is van onmetelijk veel ellende, kunnen we
de wereld tot een prettiger oord maken. |
Eet u smakelijk - geestelijk gezien.
Naar Religie, nut
,
of site home
.
|