Religie, tips
Het religieuze streven is een nobel streven. Maar het is als het varen tussen
Scylla en Charybdis: het navigeren bij een storm door een nauw kanaal, met aan
beide kanten kliffen waarop het scheepje stuk dreigt te slaan.
De ene klif, het ene, waarschijnlijk grootste, gevaar is dat van het
materialisme. Al van bijna even oud als in ieder geval de moderne godsdiensten
is het besef dat een combinatie met materiële verlangens niet samengaat. Wie
bidt om een of ander materieel goed, verlaagt de godheid tot een vorm van
sinterklaas. De ernst van deze bedreiging kan het best geïllustreerd worden met
een vertelling. De hoofdpersoon, Hodzja (Hodja) Nasreddin, is de variant uit de
Arabische wereld van Tijl Uilenspiegel
(uit: Avonturen in Bochara, Leonid Solowjow
):
Het onderhouden van een religie zonder materialisme is even moeilijk als het
niet-denken aan een aap, als je zojuist een grafische beschrijving ervan hebt
gekregen. De materiële werkelijkheid omringt ons aan alle kanten, met soms de
meest indringende eisen, en de mentale prestatie om daar niet aan te denken in
combinatie met religie is waarschijnlijk nog veel moeilijker dan het niet aan
een aap denken.
Dit voor zover de ene klif. De andere is het spiegelbeeld ervan. De meest gangbare
methode om het gevaar van het materialisme te omzeilen, is die van het
absolutisme: men probeert de regels zo streng mogelijk te maken. Dit is de
voedingsbodem van de intolerantie die van de religie zo'n groot gevaar voor de
vrede maakt, een gevaar dat bekend genoeg verondersteld wordt.
Blijft er nog een derde manier over, die van de afzondering, het
kluizenaarsleven. Redelijk algemeen wordt dit gezien als de levensmethode die
die van de echte religie het best benadert, maar het heeft een enorm praktisch
bezwaar: het is bij noodzaak voorbehouden aan een enkeling. Die noodzaak ligt in
het feit dat ook de kluizenaar moet leven, en dus materiële behoeftes heeft,
waarin meestal in voorzien wordt door giften van anderen. Het is onmogelijk een
gemeenschap te handhaven die alleen bestaat uit mensen die leven van de giften
van anderen, want dan is er niemand die kan geven.
Met al deze moeilijkheden en bijna bovenmenselijke problemen voor de boeg, is
het de vraag of het niet veel effectiever is je te richten op een aspect van de
religie dat wel zich direct en controleerbaar in de werkelijke wereld afspeelt:
dat van de bejegening van de medemens. En zo komen we dan vrij snel op het
aloude adagium van Confucius
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Helaas valt waar te nemen dat de meest religieuzen in hun geloofsijver de
belangen van anderen op dagelijkse basis schaden op een manier die ze zelf zeer
onprettig zouden vinden, al was het maar door het zichtbaar uitdragen van hun
andere-geloven-uitsluitende symbolen, met de boodschap: kijk mij eens verlost
zijn!
Voor het overgrote deel der mensheid is het fatsoenlijk bejegenen van de naaste
een streven dat voldoende uitdaging in het leven zal bieden. En woor wie dit niet
genoeg is, is het waarschijnlijk een beter uitgangspunt voor verdere mentale inspanning
dan welk andere benadering dan ook (voor een waarneembare illustratie van de
bijbehorende houding, zie de werken van Fra Angelico
.
Er is een aspect van religie warvoor hier niet makkelijk een alternatief geboden kan worden, en dat is dat
van de rituelen. Maar dat is dus ook een kwestie van creativiteit. Degenen die een
betere benadering hebben gevonden, hebben een heilige plicht om deze met zijn
menselijke lotgenoten te delen. De redactie zal daar gaarne aan meewerken.
Naar Religie, nut
, Psychologie lijst
,
Psychologie overzicht
, of site
home
.
|