De sociologie van alfa's en bèta's : de reden van de historische canon
De realiteit van de ondermijning van die Nederlandse cultuur door het
allochtonen-, immigratie-, en integratiedebat wordt meteen na de publicatie van
die canon bevestigd in de ingezonden-brievenrubriek van de Volkskrant:
De Volkskrant, 21-10-2006, ingezonden brief van Frank van Dijk (Zwijndrecht)
Canon is bolwerk van kneuterigheid
Wat een waar woord van minister Van der Hoeven: ‘Dit is geen enkel ander land
gelukt’ (Binnenland, 17 oktober 2006).
Dat kan ook nauwelijks, zoveel kneuterigheid bij elkaar, dat
kan geen enkel ander land bedenken.
Veel van onze allochtone medeburgers komen uit landen met een
veel oudere en rijkere cultuur dan de onze. Deze canon zal hen met verbazing
vervullen.
Red.: Wat over zo'n "rijkere"cultuur met zijn benepen
nationalisme hier
.
De Volkskrant, 21-10-2006, ingezonden brief van S. Surdèl (Leiden)
Luchtgebrek
Als (kunst)historicus is het mij zwaar te moede bij de nieuwe canon
voor de geschiedenis. Dat Pim Fortuyn er niet in staat is prima, want zijn
invloed kunnen we pas over een jaar of twintig fatsoenlijk beoordelen.
Minder prima vind ik dat die canon zo ouderwets op
Vaderlandsche Saamhorigheyt is gericht: zijn we niet al sinds eeuwen toch vooral
Europeanen?
Onze ideeën over de tolerantie danken we deels aan de
Engelsman John Locke en de Fransman Voltaire; onze Burgerlijke Stand aan de
Franse bezetting door Napoleon; onze kennis van de filosofie en de natuurkunde
aan geleerden uit Duitsland.
En zonder de uitstraling van de Italiaanse schilderkunst zou
het werk van Rembrandt er heel anders hebben uitgezien.
Dan krijg ik toch een beetje luchtgebrek in die enge
Hollandse huiskamer.
Naar Alfa's en bèta's, sociologisch
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|