Cultuur, Turkije
Als er sprake is van problemen met de multiculturele samenleving, gaat het
vrijwel altijd over Marokkanen. Dat komt omdat Marokkanen op zo'n opvallende
manier problemen veroorzaken, en die aandacht is dus grotendeels terecht. Maar
het verhuld wel dat de verschillen met andere immigrantenculturen nauwelijks
kleiner zijn, en vaak dezelfde negatieve eigenschappen delen.
Als eerste geldt dat voor de de tweede grote immigrantengroep, de
Turken. Turken missen de explosieve agressie van Marokkanen en Antillianen, maar
agressie is er wel degelijk in aanzienlijke mate, en de betrokkenheid bij
criminele organisaties, bijvoorbeeld in drugs- en mensensmokkel, schijnt zelfs
hoger te zijn.
Maar in één ding schijnen Turken nog erger te zijn: hun felle
nationalisme. Onder diverse bronnen die dit laten zien (de Volkskrant, 19-04-2007, van verslaggever Eric Outshoorn):
Een mooi recept voor de aanpka van Turken hier.
De binnenlandse verhoudingen (de Volkskrant, 22-10-2007, column door Nazimiye Oral
):
Zelfde aanpak: "Een goede Turk bestaat niet".
Van de andere kant (de auteur is een koerdische Turk) (Trouw, 20-04-2007, door Erdal Balci (Istanbul)):
Dit is een beschrijving van de Turkse cultuur
vanuit de Turkse gemeenschap zelf. Het is wel een volkomen afdoende samenvatting
van de achterliggende oorzaken die de interactie met de Turkse cultuur geeft: de
problemen zitten in de Turkse cultuur. Als men nu bijvoorbeeld de collectie van
berichten en reacties leest over een voorgaande affaire, die van Orhan Pamuk
, kan vooral de uitingen van de Turken direct plaatsen - ze passen volkomen in
het bovenstaand geschetste beeld. (Overigens: een dergelijke analyse is dus
volstrekt ondenkbaar in de Volkskrant - het schept een te duidelijk beeld
van waar de problemen met de integratie van Turken in Nederland liggen. En
nationalisme is wel het laatste waarmee men allochtonen wil associëren - dat is
voorbehouden aan autochtonen).
De analyse laat tevens zien dat er op geen enkel wijze sprake kan zijn van een
toelating van Turkije tot de Europese Unie. De discussies over wat men
incidenten noemt is onzinnig, omdat het geen incidenten zijn, maar uitingen van
een grote, en onoverkomelijke cultuurprobleem - mensen met een dergelijke
nationalistische houding horen in geen enkele gemeenschap van volken thuis
.
Nog een bron die de vorige bevestigt (de Volkskrant, 30-11-2007, van verslaggever Eric Outshoorn):
Deze bronnen laten tevens zien dat de
aanwezigheid van een dergelijke homogeen nationalistische en in
eigen-cultuur-denkende groep op zich al een bedreiging is voor onze democratie.
Illustraties van het bovenstaande in den vreemde (de Volkskrant, 03-04-2006, ANP):
En (TV Nederland 2, 23-05-2006):
In beide gevallen is het natuurlijk zo dat zonder een
Turkse minderheid in Rotterdam respectievelijk Nederland er een heel andere
uitslag was geweest. En zelfs met die Turkse minderheid is het toch eigenaardig
dat de Turkse kandidaat wint, want Turken zijn wel een grote groep, maar toch
relatief klein ten opzichte van het geheel van de bevolking. De verklaring
daarvan is simpel: autochtone Rotterdammers hebben op verschillende gebouwen
gestemd, en autochtone Nederlanders hebben op verschillende songfestivallanden
gestemd. Maar de Turken hebben allemaal op de moskee, en allemaal op Turkije
gestemd - een zogenaamde blokstem.
In songfestivalverband heeft het stemmen op eigen cultuur de
laatste jaren, met de uitbreiding naar Oost en West, dusdanige vormen aangenomen
dat er al sprake van is om het festival maar in halve finales naar regio in te
delen, zodat er in ieder geval in de finale niet meer op de buren maar weer op
het beste liedje gestemd gaat worden.
Vertaald in meer algemene termen betekent dit dat het
culturele cliëntilisme van de minder ontwikkelde landen de democratie van de
stemprocedure dusdanig heeft ondermijnd dat uit hoofde van de bewaking van de
kwaliteit het samenwerkingsverband opgesplitst zou moeten worden.
Dit kan direct vertaald worden naar het Nederlandse geval:
situaties als de Turkse blokstem verstoren de normale democratisch gang van
zaken, omdat er niet meer op inhoud, maar op cultuur wordt gestemd. Ook in de
democratisch praktijk heeft zich dat al voorgedaan in Rotterdam Feyenoord, waar
op kwaliteit geselecteerde bestuurders (aanvankelijk) werden afgewezen door een
Turkse blokstem.
Het geval van het Eurovisie songfestival illustreert ten
overvloede dat de cultuurgebonden blokstem, ontkend in het politieke geval, wel
degelijk bestaat, en potentieel een ernstige bedreiging voor de democratie, de
kwaliteit van het bestuur en de samenhang van de maatschappij kan zijn.
Addendum mei 2007:
De uitslag van het Eurovisie songfestival 2007, wat betreft het puntenaantal
voor de Turkse deelnemer:
In al deze landen zijn aanzienlijke Turkse minderheden (rond de 10 procent), die
de uitslag dus domineren, omdat de overige, blanke, stemmers verspreid stemmen
over alle andere deelnemers/landen. Zoals één deelnemer na afloop (van de
voorronde) constateerde: "Ze hadden net zo goed de nationale vlag op het podium
kunnen leggen, dan was de uitslag hetzelfde geweest".
Bij het stemmen van Turken, en men mag gerust aannemen, voor
al dit soort immigrantengroepen (Marokko doet net mee, dus dit geval wordt niet
zichtbaar) geldt hetzelfde, is het dus zo dat kwaliteit totaal onbelangrijk is -
het gaat maar om één ding: nationaliteit en de loyaliteit daaraan.
Nog een voorbeeld van hoe extreem dit nationalisme (Leids universiteitsblad Mare, 26-04-2007, citerend uit zusterblad
Folia):
Dze mensen moet je uit je land gooien.
Na deze bevestiging van het agressieve nationalisme, nu
iets over de algemene sociaal-economische sfeer (de Volkskrant,
24-04-2007, column door Nazmiye Oral):
Wat ervaringen op dat gebied (Dagblad De Pers, 28-07-2010, door Iwan Tol):
En (de Volkskrant, 26-07-2010):
Dat is dus waar Oral op doelde ...
Over de breedte van de cultuur (VARA TV Magazine, nr. 39-2007, door Roy van Vilsteren
):
Pure armoede, dus.
En weinig is duidelijker als
kenmerk van culturele achterstand als dit (de Volkskrant, 11-03-2008, van verslaggeefster Ellen de Visser):
Inteelt. In alle andere omstandigheden zou men dit omschrijven
als "achterlijk" - maar ja ...
Nog zoiets, ook tegengekomen bij de Marokkanen
(Dagblad De Pers, 10-06-2008, door Peter Wierenga):
Laatst een argument van een moslim in een
reactieruimte: "Waarom verkrachten jullie zo veel?" Antwoord dus: "Wij
verkrachten evenveel meer als dat we meer homofielen lijken te hebben: jullie
hebben ze ook, maar stoppen ze onder het culturele matras!"
Bij het volgende verhaal dient bedacht te worden dat het zusje van de
schrijfster geestelijk gehandicapt is (de Volkskrant, 28-07-2008, column door Nazmiye Oral
):
Barbarij.
Het etnische denken in Turkije stopt niet bij de
grenzen van wetenschap en techniek Eind februari 2009 stortte er op Schiphol een
Turks vliegtuig neer, nadat het, volgens ooggetuigen, steeds langzamer was gaan
vliegen, tot het uiteindelijk uit de lucht was gevallen, en met de staart eerst
op een akker beland - vanwege de lage hoogte en de geringe snelheid met slechts
negen doden te betreuren, waaronder de piloten.
Kenners weten dan wel genoeg: om één of andere reden hebben
de piloten de snelheid uit het vliegtuig laten lopen. Maar in Turkije waren het
meteen helden, omdat er maar zo weinig doden waren gevallen.
Een week na het ongeval was de hoofdoorzaak bekend: een defecte
hoogtemeter had de verkeerde hoogte doorgegeven aan de automatische piloot,
die daarom dacht dat hij al moest gaan landen, en nam gas terug, terwijl het
toestel nog zo'n 150 meter in de lucht was. De piloten hebben de
teruglopende snelheid niet in de gaten gehad, leidende tot het ongeluk. Dit
was het eerste commentaar in Turkije (Dagblad De Pers, 04-03-2009):
Het ligt aan iedereen, behalve de piloten. Het
ligt aan iedereen, behalve de Turken. Want het is puur een kwestie van etnie.
Het gaat er niet om dat piloten fouten maken - dat weet iedereen. Uit
veiligheidsonderzoeken in de luchtvaartindustrie is al tientallen jaren bekend
dat iets van 80 procent van de ongelukken de "human factor" als
hoofdoorzaak kent. Geen niet-Turkse piloot die daar verder aandacht aan zou schenken,
behalve dan ervan te leren.
Behalve als het een TURKSE piloot is. Dan klimmen we hoog in
de pen dat DIE het beslist niet gedaan kan hebben.
Weer een zeldzaam geval van interne openhartigheid (de Volkskrant, 10-06-2009, door Marnix de Bruyne):
Dat laatste stukje citaat is natuurlijk eminent
verklaarvaar: de wens tot toetreding tot de EU gaat helemaal niet over Turkije
als land, maar om de mogelijkheid om naar de vetpotten in het Westen te kunnen
gaan.
Maar het onderwerp is de cultuur, en daarin zien we dat
Turken veel intoleranter zijn dan wat voor Westers land ook. Zoals te
verwachten, in een land waarin de etnie- en clancultuur, naast het ruige
nationalisme, nog steeds dominant is, en eerwraak nog redelijk gewoon.
Over die eerwraak (de Volkskrant, 06-08-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg):
Een bijbehorend praktijkverhaal (de Volkskrant, 07-08-2010, van correspondent Arjen van der Ziel):
Niet-westerse cultuur versus westerse cultuur.
De Turkse premier is een duidelijke exponent van de Turkse cultuur (de Volkskrant,
18-03-2010, van de buitenlandredactie):
Moeten wij doen met de Turken.
Nog een voorbeeldje van wat er met je gebeurt als je
ietwat van de strenge norm afwijkt (de Volkskrant, 09-06-2010, door Janny Groen):
Nog meer argumenten ...
En uit dezelfde krant een artikel over de andere
component van het giftige culturele mengsel (de Volkskrant, 09-06-2010, door Arjen van der Ziel):
Ongetwijfeld een nog veel groter gevaar
dan de archaïsche islam van de domme plattelanders. Deze versie is uit op de
totale maatschappelijke macht, met vreedzame of gewelddadige middelen.
Nog meer vooruitgang (de Volkskrant, 17-08-2010, door Arjen van der Ziel):
Ach ja ... Kleinigheidje ...
Ook nauwelijks verbazingwekkend (de Volkskrant, 23-08-2010, van correspondent Arjen van der Ziel):
Extreem nationalistisch en verzot op
wapens... Waar kennen we dat ook al weer van?
Het fundament van
democratie (en dat is niet kiezen) ontbreekt natuurlijk ook (de Volkskrant, 31-12-2010, van correspondent Arjen van der Ziel):
Hoort er ook bij.
Ondertussen blijft de dominantie van de fundamentele
moslims groeien (de Volkskrant, 11-01-2011, van correspondent Arjen van der Ziel):
Oftewel: het gaat echt de goede kant op ...
Nog een stukje over de familie- en autoriteitsverhoudingen
(de Volkskrant, 24-01-2011, column door Nazmiye Oral,
schrijfster):
Leugen: het proces van de xenofobie van de
Turken stamt van de tijd dat ze hier (of in Duitsland etc.) aankwamen.
Het staat mijlenver van iedere vorm van moderne maatschappij af.
Nog maar eens een bevestiging van het naar het fascisme neigende
nationalisme van de Turken (de Volkskrant, 04-02-2011, van verslaggeefster Janny Groen):
En deze mensen beweren in enigerlei mate
loyaal te zijn aan landen waarheen ze emigreren. Leugens van het zuiverste
water, natuurlijk.
Terug naar Turkije zelf (de Volkskrant, 19-02-2011, van correspondent Arjen van der Ziel):
Nog eens een bevestiging van het sterk islamitische
karakter (de Volkskrant, 02-03-2011, van correspondent Arjen van der Ziel):
Allah Hu Akhbar!
In Turkije gaat het verzet tegen het Turkse fascisme en
imperialisme door de Koerden door. Na een confrontatie waarbij dit keer
voornamelijk Turkse slachtoffers vielen, waren ook in Nederland de Turken boos.
Toch vreemd, hè, voor echte Nederlanders ... Maar in een achtergrondreportage
erover is Volkskrant-propagandiste Janny Groen ineens merkwaardig
waarheidsgetrouw (de Volkskrant, 27-10-2011, van verslaggeefster Janny Groen):
Gevolgd door nog wat door het gegroeide besef
van sociale wenselijkheid ingegeven prietpraat. Maar verderop in het artikel
staat de werkelijkheid:
Die zijn het er dus van harte mee eens.
Gaat dus echt goed, tussen die twee etnieën.
Maar waar gaat het dus eigenlijk om:
Overigens zijn de Marokkanen niet zozeer op de Nederlandse maatschappij gericht,
maar meer op de Nederlandse portemonnee - het het damestasje.
En daar gaat het sprookje dat met met tijd vanzelf beter zal gaan.
En daar het sprookje van de welwillende integratiebeluste immigrant.
En daar is de werkelijkheid van de vijfde colonne.
Tjonge ... wat een demasqué ... Hier zijn de bijbehorende cijfers:
Merk hierbij op dat dit ongetwijfeld gegevens zijn verkregen uit enquêtes. Nu is
van enquêtes bekend dat ze zwaar vervormd worden door sociaal (en psychologisch)
wenselijk antwoorden, als het over de eigen persoon of groep gaat
. De trends over ijkbare enquêtecijfers laten zien dat scores op vragen gunstig
voor eigen persoon of groep minimaal gehalveerd moeten worden. Dat levert voor
het gebruik van Nederlandse media ergens onder de 10 procent, het goed begrijpen
van Nederlands ergens rond 30 procent, en, consistent met het voorgaande,
waarbij in aanmerking genomen moet worden dat het spreken van Nederlands
natuurlijk een volstrekt praktisch doel heeft, dat de identificatie van Turken
met Nederland ergens rond de 5 procent ligt (de rubriek "beide landen" kan
volledig op sociale wenselijkheid worden afgeschreven). Volkomen in
overeenstemming van de berekening die gedaan is op grond van meer fundamentele
sociale factoren, zie hier
.
Een echt cultuur-zaakje: Turken vertrouwen niemand - eerst worden de
door de moslims-verslaggeefster braaf opgeschreven leugens gefilterd (de Volkskrant, 21-11-2011, van verslaggeefster Janny Groen):
De feiten, voor zover destilleerbaar uit dit
stukje pro-moslim propaganda. Hier de beschuldigingen:
En ze gingen daarin zo ver als dit:
Wat dan? Tja, dat heeft Janny weggelaten: ze hebben het lijk naar Turkije laten
vervoeren, om daar een Turk autopsie te laten plegen -met deze hoogst
voorspelbare afloop:
Met een bedoeling:
Wraakzucht, dus. Tezamen bekende eigenschappen van de Turkse cultuur:
achterdocht, wantrouwen, en wraakzucht.
Geert Wilders heeft iets dwars gezegd over een aanstaand
Turks bezoek aan Nederland. Het verlokt Volkskrant-buitenlandcommentaar
tot wat werkelijkheidszin (de Volkskrant, 21-11-2011, hoofdredactioneel commentaar, door Paul Brill):
Er blijft niet veel over ...
Turkije heeft een wet aangenomen waarbij de afkoopsom voor dienstplicht,
van toepassing op emigranten, verhoogd wordt van vijftien naar
tienduizend lira. Het leidde in Nederland tot een stormloop op de ambassades om
nog snel van de oude regeling gebruik te kunnen maken. Kenmerkend voor
Turken: vrijwel de hele relevante populatie stond er. Twee hoogopgeleide
Turken, die de Nederlandse reactie natuurlijk aan hun theewater voelen,
proberen olie op de golven te gooien. Wat interessante informatie oplevert.
Eerst wat betreft het Nederlands-zijn van de Turken (de Volkskrant,
30-11-2011, door Ali Yazgili, werkzaam bij het Turkije Instituut in
Amsterdam en Zihni Özdil, docent en promovendus maatschappijgeschiedenis aan
de Erasmus Universiteit Rotterdam):
Natuurlijk staat ergens ook de bekend
leugen dat ze zo Nederlands zijn - natuurlijk: iedere dief ziet zichzelf als
eerbaar mens. Maar wat er hier uit het artikel is gelicht maakt volkomen
duidelijk, naast het pure feit van die stormloop zelf, wat voor vlees we hier in
de kuip hebben: 99 procent pure conservatieve en ultranationalistische Turken.
Dan dat andere deel van de Turkse mentaliteit: wantrouwen en
uitbuiting:
Wat de interessante vraag oproept: hoe zit deze tegenstelling in elkaar:
enerzijds probeert men zo veel misbruik van elkaar te maken in deze, en
soortgelijke, maatschappijen, en anderzijds is in Turkse geval dat virulente
nationalisme. De oplossing is vermoedelijk dat dat nationalisme zo sterk is
geworden, uit de behoefte om ondanks die sterke neiging tot uitbuiting toch een
maatschappelijke binding te handhaven. Vandaar dat Turkije, als meest
nationalistische islamitische land, het ook beter doet dan de andere
islamitische landen: ze delen de wanhopig slechte islamitische culturele
achtergrond,die leidt tot wantrouwen en uitbuiting, maar de Turken kunnen dat
deels compenseren met hun nationalisme.
Ter illustratie van die slechte culturele achtergrond:
Daar waar ze in Nederland geweerd worden omdat ze weinig te besteden hebben,
geen meisjes meenemen, en bij het benaderen van Nederlandse meisjes snel ruzie
en vechtpartijen met grote groepen veroorzaken, kan wel geraden worden waarom ze
in Turkije geweerd worden, want aangaande Marokkanen is een soortgelijk gedrag
bekend: ze gedragen zich in het thuisland als arrogante nouveaux riches, die de
lokale jongeren welbewust de ogen uitsteken. Ook zo'n kenmerk van dit soort
culturen: zodra je het iets beter hebt, misdraag je je ten opzichte van de
"onderliggende" partij. Nare lieden alom, dus.
Frankrijk heeft een wet aangenomen die het verbiedt de Armeense
holocaust te ontkennen - ergens logisch want het mag ook niet met de Joodse.
De Turken, de daders, zijn uitzinnig van woede. Volkomen hypocriet want in
eigen land is het omgekeerde het geval: daar is het noemen van de term
"Armeense genocide" verboden. En als justitie je nog niet te pakken heeft,
zijn er genoeg willekeurige Turken die je graag de hals afsnijden. En de
Armeniërs zelf worden zwaar onderdrukt (de Volkskrant, 26-01-2012, van correspondent Arjen van der Ziel):
Het zijn niet alleen de bestuurders, maar het hele
volk. Het is nationaal-fascisme.
In Nederland gaat de politiek tussen vooruitstreven en conservatieve
bewegingen. In Turkije (de Volkskrant, 02-03-2102, door Arjen van der Ziel,correspondent in
Turkije):
In Turkije gaat de politiek tussen de extreme islam
en de fundamentalistische islam.
Waarom moeten in Nederland geboren Turken zo erg wennen als ze terug
gaan (de Volkskrant, 10-03-2012, door Eileen Ros):
Mede in het licht van het voorgaande is die laatste
opmerking natuurlijk een eufemisme.
Het begint natuurlijk allemaal thuis, en wordt daarna, van
overheidswege, voortgezet op school
(de Volkskrant, 28-08-2012, van correspondent Arjen van der Ziel):
Al in de kop een flagrante leugen: niet de leerlingen worden beschermd,
maar de eigen cultuur. Deze cultuur:
Als je welke dan ook van de dingen die hier beschreven wordt, zou voordragen
voor invoering in Nederland, wordt je acuut ingedeeld bij de facisten. Niet eens
de nationalisten, mensen als Geert Wilders en zijn schunnige PVV-aanhagers, maar
meteen de fascisten. En wat er zou gebueren als je ze allemaal tegelijk
voorstelt, kan deze redactie zich geen voorstelling van maken.
Maar als Turkse cultuur is het natuurlijk prachtig, en iets
dat op alle mogelijke manieren beschermd dient te worden. Zodat wij er in
Nederland van mee kunnen genieten. Geen woord ook van kritiek, dus, in dit stuk.
Een redelijk onschuldig lijkend maar doch zeer illustratief geval (de Volkskrant, 10-09-2012, door Arjen van der Ziel):
Vergeleken met het geweld jegens, en de onderdrukking van
christenen, Koerden, Armeniërs, Alewieten en eigenlijk iedere groep die merkbaar
afwijkt van de Ottomaanse vierkanthoofdige norm in Turkije, is het in Nederland
een paradijs voor de islam en moslims. Wat dit bericht laat zien is dat Turken
aangaande hun eigen falens een bord voor hun kop hebben dat zo dik is, dat enig
vooruitzicht op vetrtering honderden jaren ver weg ligt.
Lachen. Deze lag nog op de stapel (de Volkskrant, 08-09-2012, van correspondent Arjen van der Ziel):
Wat zijn die Turken ook een bijzonder sneu type
mens.
Nog iemand met een geheugen
(de Volkskrant, 12-09-2012, ingezonden brief van J. Heijselaar, Amersfoort):
Grappig, hè ...
De Turken roeren zich (de Volkskrant, 15-09-2012, door Tayfun Balci, historicus, gespecialeerd
in de moderne geschiedenis van Turkije):
Een opmerking zeer dicht bij een leugen. Hier is een deel van de boven
al geciteerde column van Oral over het onderwerp (de Volkskrant, 22-10-2007, column door Nazimiye Oral):
Oral vertaalt dit tot naties en zegt daarna nog
eens dat de Turken op dezlefde manier omgaan met Koerden als Nederland met
moslims. Een grove dubbele belediging. Die Oral kiest duidelijk voor de Turken
in hun houidng tegenover de Koerden. En dat is geen nationale houding, maar een
etnische en racistische houding. In dit geval lijken natie en etnie samen te
vallen, voor degenen die reëel zijn en voor hen is dus een uitweg mogelijk. Die
is er niet voor de multiculturalisten, want die beweren dat de Turken in
Nederlander Nederlanders zijn, en dan is de afkeer van die Nederlanders van
Turkse etnie van Koerden dus etnisch en racistisch van aard.
De historicus vertelt nog wat over dat Turkse racisme:
Enzovoort.
En ook constateert hij nog even het logische gevolg voor
nederland:
Dat laatste is vermoedelijk maar heel weinig waar. Kijk maar:
Absoluut geen verwarring, daar, dus. En laten we eens een nadere blik
werpen op het getal: 25.000. Het aantal Turken in Nederland wordt geschat op
400.000. Neem daarvan de helft (naar voetbal komen weing blanke vrouwen en
absoluut geen Turkse). Haal daar degenen in de eerste en laatste tien
levensjaren af - blijft over ongeveer 150.000. En daarvan vormen die 25.000 al
een volle zesde. Een vokomen reprenstatieve groep. We kunnen veilig stellen dat
alle 400.000 Turken daar 'in zichtbare woede' hebben staan brullen. En oh ja:
weet u wie de tegenstander was van de Turkse nationale voetbalploeg in die
wedstrijd in de Amsterda-Arena? Natuurlijke: de Nederlandse ploeg.
Verzin een culturele indicator, en Turken lopen achter (de Volkskrant, 17-12-2012, column door Harriet Duurvoort): mediaondernemer
Bij de ene factor is het de ene specifieke
groep, bij de andere een ander.
Nog eens zo'n bekende niet-westerse factor
(de Volkskrant, 20-12-2012, door Arjen van der Ziel, correspondent in
Turkije):
Een ingekankerd wantrouwen. Tegen alles dat niet
de eigen familie is.
Nog zo'n prettige karaktertrek (de Volkskrant, 24-01-2013, van correspondent Arjen van der Ziel):
Het geheugen van een olifant, gebaseerd op
gevoeligheid voor belediging dus: meterslang tenen, de bij dat olifantengeheugen
passende stompzinnigheid (een Duitser is geen Amerikaan), en de van talloze
andere voorvallen bekende wraakzucht.
Een oude bekende eigenschap (de Volkskrant, 01-02-2013, Reuters):
Dit namelijk nationalisme, en nog ietsje verder:
het is een aspect van imperialisme.
Hadden we deze al gehad? Nee, vermoedelijk, want hij spreekt bijna voor
zich (de Volkskrant, 08-03-2013, column door Nausicaa Marbe):
Maar de antisemieten worden natuurlijk ook
geholpen:
Maar ja, dit is natuurlijk helemaal onmogelijk:
Waarop iedereen wel het antwoord weet.
Zoals gewoonlijk heeft de Volkskrant, na dat alle
andere media er al gewag van gemaakt hebben, nu ook het recente probleempje
met de allochtone knuffelbeertjes ontdekt. En op de voorpagina gebruiken ze
zelfs objectieve termen (de Volkskrant, 11-03-2013 (voorpagina)):
Reden voor een hele serie over de
kennelijk onoverbrugbare culturele achterstanden, de mislukte integratie, en het
bespreken van een reeks maatregelen. Een halve pagina is voldoende, volgens
de Volkskrant (de Volkskrant, 11-03-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
En na het lezen hiervan is het duidelijk dat er
maar één maatregel zal helpen: remigratie.
Turken zijn de afgelopen twee weken slecht in het nieuws
geweest, wegens rabiate antisemitische uitlatingen van scholieren. De
Volkskrant gooit er ter propaganda een paginagroot interview tegenaan met
oud-europarlementariër Joost Lagendijk die met een Turkse journaliste is
getrouwd. Een verlicht en fantastisch land, dat Turkije.
Helaas voor de propagandisten vallen er voor de goede lezer juist
bewijzen van het tegenovergestelde te destilleren
(de Volkskrant, 03-04-2013, van verslaggever Olaf Tempelman):
In Nederland heeft men bezwaren tegen een vijfde colonne, en dat staat tegenover:
Daar stat tegenover dat Turkije een achterlijke cultuur heeft.
Nederlanders voelen zich minder thuis omdat:
... het Nederland-vijandige klimaat onder Turken als bedreigend wordt ervaren.
Die bovendien ook nog dit hebben:
Het zijn gore discriminerende racisten. En tel daar nog een ding bij op: de
partners van de Turkse (en andere islamitische) mannen worden vrijwel altijd
gedwongen zich te bekeren tot de islam, de kinderen krijgen islamitische namen
en worden islamitisch opgevoed
. Dan kan je nog maar één conclusie trekken: racistische cultuur-imperialisten
passen niet in dit land. Remigreren, die groep.
Een kleintje (de Volkskrant, 16-04-2013, van correspondent Arjen van der Ziel):
Ach ...
En oh, oh ,oh, wat is in Nederland de Turkse gemeenschap in de loop van
die veertig jaar toch veel opener geworden dan ze van oorsprong ooit was ...
Eerst even de uitleg over de kwestie (citaten niet in volgorde)
(de Volkskrant, 26-04-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
Een uitstekende gelegenheid voor de Turkse
gemeenschap om te laten zien wat waar is over al die mooie woorden als ze
gevraagd wordt hoe verlicht, aangepast aan de Nederlandse maatschappij,
Nederlandse normen en waarden, open, en beschaafd ze wel niet zijn. Talloze
onderzoeken waar daar de meest veelbelovende cijfers uit komen.
Hier is de kille werkelijkheid - eerst de gemeenschap wat
verder af:
En dan de reactie van de gemeenschap wat dichterbij:
De werkelijkheid van de Turkse gemeenschap is ten opzichte van de mooie woorden
zo kil, dat je je op Antarctica waant. het is gewoon nog steeds dezelfde
ingekankerde bekrompenheid waarmee ze uit Turkije, meestal Anatolië, zijn
gekomen. En daar is dus al anderhalf à twee generaties niets aan veranderd.
En oh ja, nog even over de waarheidsgetrouwheid van dit soort
mensen:
Aartsleugenaars, zodra dit soort belangen in het spel komen. En als je het
eenmaal doet, dan is dat heel moeilijk stoppen. Vandaar ook het al eerdere
gesignaleerde ingekankerde wnatrowuen: behalve de islam en de Turkse
nationaliteit is niets heilig of van waarde.
De conclusie was hier al getrokken aan de hand van losse berichten, maar
de correspondent in Turkije vat het nog even samen (de Volkskrant, 23-08-2013, van correspondent Arjen van der Ziel):
Wat weer samenhangt met andere
eigenschappen:
Zie ook het neoliberalisme.
Nog meer neoliberale trekken. Met de neoliberale gevolgen:
En in Europa is het neoliberalisme een van de belangrijkste ondermijningen van
de democratie.
Wat betreft de Turken nog niet aan de orde geweest: de positie van de
vrouwen (de Volkskrant, 23-04-2014, van correspondent Arjen van der Ziel):
Natuurlijk is de rest van het artikel gevuld met
politiek-correcte prietpraat over hoeveel beter het gaat worden als de gouden
pot aan het eind van de regenboog eenmaal is gevonden.
Een bevestiging van iets dat na het voorgaande volkomen vanzelf spreekt
(de Volkskrant, 24-04-2014, van correspondent Arjen van der Ziel):
Turken zijn haatdragende cultuurimperialisten.
Een paar dingen uit niet-Nederlandse bron
(de Volkskrant, 29-11-2014, door Ibrahim Wijbenga, bestuurslid CDA):
Ten eerste dat die parlementariërs die men
politiek-correct aanduidt als "Nederlanders van Turkse komaf" doodgewoon Turken
zijn - zoals ook bevestigt door de Turkse regering die zich met de zaak bemoeit:
En ten tweede dat Turken onverbeterlijke en rabiate
nationalisten zijn. Die niets anders zijn dan Turken, waar ze ook wonen en
hoeveel generaties lang ook.
Maar beide zaken kunnen alleen gezegd worden, omdat het uit
niet-Nederlandse mond komt. Nederlanders mogen zulke dingen niet zeggen.
Marokkanen hebben de naam vanwege de rumoerigheid van hun criminaliteit
- Turken zijn nauwelijks een haar beter (de Volkskrant, 28-03-2015, door Jan Tromp):
Gevolgd door de habituele en obligate ontkenningen (Telegraaf.nl, 30-03-2015, door Jan Tromp):
Die dus habituele en obligate leugenaars zijn (Volkskrant.nl, 01-05-2015, door Dirk-Jacob Nieuwboer):
Helder. Nog meer ondersteuning voor het algemene
remigratiebeleid. Uit het bijbehorende krantenartikel nog meer
informatie (de Volkskrant, 02-05-2015, door Jan Tromp):
Dat laatste is weinig van te
merken De heren voelen zich nog steeds de heersers van de wereld. Zo blijkt
uit hun gedrag. In thuisland en erbuiten.
Een beschuldiging die
meestal aan deze groep voorbij gaat is die van racisme - volkomen ten
onrechte (de Volkskrant, 14-09-2015, van verslaggeefster Wil Thijssen):
De Turk Zihni Özdil is één van de eersten die de
campagne "Nederlanders zijn institutionele racisten" is gestart. Zonder enig
steekhoudend bewijs te kunnen overleggen. Pas dit soort normering toe, en
Turken zijn geweldsgevaarlijke racisten van de meest extremistische en
genetisch ingekankerde soort.
Een nog wat openhartiger figuur (de Volkskrant, 21-10-2015, door Rik Kuiper):
Wat is dus het verschil tussen deze Turk en
de rest (grosso modo): het feit dat hij het allemaal openlijk zegt.
Eindelijk openheid over het uiteindelijke doel (de Volkskrant, 10-03-2016, door Betsy Udink):
Twee groepen met hetzelfde doel: onderwerping -
"slam". Van de anders- en niet-gelovigen. Turken zijn levensgevaarlijk.
Nieuwe Ottomanen die het voorzien hebben op "Armeniërs".
Inmiddels is heel Nederland duidelijk dat alle Turken Turken zijn, waar
ook ter wereld. Ze hebben het keihard in de NOS-microfoon staan brullen op
de Rotterdamse Erasmusbrug. Toch is het nog zelden, of nooit, zo expliciet
te horen als hier (de Volkskrant, 01-05-2018, column door Erdal Balci):
Gevolgd door een verhaal over klassnestrijd en een analogie met een
film, maar waar het om gaat, gaat niet over Olcay:
Nou, treffender is het tot nu toe niet verwoord.
Maar Balci mag dat, want Balci is geen blanke. En Balci doet het want Balci
is geen Turk. Balci is een Koerd.
En nog iets dat overal ter wereld
geldt voor alle Turken, en aanverwante volkeren (elsevier.nl,
15-06-2018, door Linda Otter
):
Het zijn asociale en anti-sociale oplichters, met een gebrekkige neiging
tot leren. Intellectuele inspanning. Zoals hoort bij het onderhouden van de
islam
.
Nog een stukje Balci:
Dankuwel alstublieft ...
Naar Cultuurverschillen
, of site home
.
|