Bronnen bij Alfa-denken: moreel verval
Onderstaande bron bevat ten eerste een beschrijving van de gang van zaken
rond het nieuwe commerciële tv-station Talpa, en de reacties daarop van de
alfa-intellectuele elite, van links en rechts. En tevens bevat het een volkomen
adequate evaluatie van de betekenis van dit gebeuren, waar de redactie weinig aan toe te voegen heeft:
Uit:
VARA TV Magazine, nr. 21-2006, door Bas Heijne, schrijver en
columnist bij NRC Handelsblad
Valse profeten
'Wie maar hard genoeg roept dat hij het volk achter zich heeft staan, kan op
massale steun rekenen van de smaakmakers in de media.' Schrijver-columnist Bas
Heijne over de culturele kaalslag in de context van (het mislukte) Talpa & de
tijdgeest.
...
Er is bij de komst van Talpa veel gesomberd over verloedering, zo veel dat het
woord 'talpaïsering' meteen een visioen van onstuitbare verelendung opriep.
Cultuurpessimisten voorzagen onverteerbare ranzigheid in alle time-slots en het
onuitstaanbaar triomfantelijk gekraai van de televisiesterren die allemaal uit
zuivere berekeningvoor de eeuwige winnaar John De Mol hadden gekozen, Jack
Spijkerman en Jan Mulder voorop, die kampioenen van onze Nationale Uitverkoop.
Want dat was de grootste angst, dat Talpa een daverend succes zou worden en niet
alleen de publieke omroep volledig onderuit zou halen, maar ook een culturele
aardverschuiving zou bewerkstelligen, zo ongeveer wat Pim Fortuyn met de
Nederlandse politiek had gedaan.
Veel leden van de culturele elite maakten zich al op om volledig overstag te
gaan: absurd welwillende stukken in nationale dagbladen, likkende gretigheid bij
politici als D'66 Kamerlid Bert Bakker, die zich publiekelijk verheugde op de
komst van de Big Brother-baby. Niemand wilde bij de verliezers horen; en de
verliezers, dat leek zeker, waren de dinosauriërs van de publieken, die er maar
niet in slaagden de mensen te geven wat ze wilden.
Maar kijk naar de kijkcijfers van Talpa van de afgelopen weken, en je kunt gerust
vaststellen dat die zender jammerlijk is mislukt. Uit berichten in de kranten
blijkt dat veel aanhangers het niet kunnen geloven en volhouden dat De Mol er
alsnog een succes van zal maken - terwijl toch uit alles blijkt dat het grootste
probleem van Talpa John de Mol heet. Al die armoedige programma-ideetjes die het
steeds weer van een gewild soort manipulatie moeten hebben waar echt niemand
meer zin in heeft - die arme De Mol blijft maar denken
dat alleen de grachtengordel er niets van moet hebben.
Het merendeel van de programma's trekt nog geen honderdduizend kijkers, de
kijkcijferkanonnen willen maar niet vlammen (Koppensnellers, eens goed voor
tweeënhalf miljoen kijkers, legt het inmiddels af tegen Herexamen), en de
grootste bek van de nieuwe omroep, de overjarige student Beau van Erven Dorens,
heeft zijn bravoure allang weer moeten inslikken (hij presenteert binnenkort
vast een klus- of verbouwingsprogramma, de veilige haven voor alle
tv-presentatoren die het niet gehaald hebben). ...
De mislukking van Talpa is een harde les; niet voor John de Mol, die lijkt me
nogal hardleers, maar voor al die tijdgeestgoeroes die zo luid verkondigden dat
niets meer hetzelfde zou zijn, voor al die meelopers uit de zogeheten culturele
elite die een nauwelijks verholen ontzag tonen voor brutale bravoure en poenige
machtsvertoon. Je ziet het telkens weer in Nederland: wie maar hard genoeg roept
dat hij het volk achter zich heeft staan, kan op massale steun rekenen van de
smaakmakers in de media, die allang iedere aanspraak op een eigen smaak hebben
laten varen in naam van de heilige tijdgeest. Wat ze zelf vinden, wat ze zelf
mooi of belangrijk vinden, doet er niet meer toe - als John de Mol zegt dat hij
weet wat het volk wil, wie zijn zij dan om daar anders over te denken?
De aanvankelijke verheerlijking van Talpa is maar één symptoom van wat je gerust
een nationale ziekte mag noemen.
In de politiek, in de wereld van kunst en cultuur, in de media: overal staan de
zelfbenoemde helden van het volk klaar met hun radicale plannen. Die komen
steeds weer op hetzelfde neer: de vermolmde gevestigde orde weet niet meer wat
er leeft onder de mensen, en zij wel - dus laat het verder maar aan hen over.
Keer op keer wordt de revolutie afgekondigd, en keer op keer eindigt het
rampzalig.
Het populisme in de Nederlandse politiek bleef na Fortuyn, ondanks alle
buitenproportionele aandacht in de media voor volkshelden als Geert Wilders en
Marco Pastors, steevast steken op een handvol restzetels. Het vernieuwde
Algemeen Dagblad, dat onder invloed van de quasi-goeroe Léon de Wolff helemaal
toegesneden zou zijn op de belevingswereld van de lezer, verloor in een paar
maanden tijd tienduizenden abonnees - die vonden het gewoon niet zo prettig om
door hun eigen krant als een debiel behandeld te worden.
En zo gaat het maar door: Medy van de Laan die roept dat het nu nog wel meevalt
met het nationale museumbezoek, maar dat de komende generaties echt geen zin
meer hebben in schilderijen die maar een beetje passief aan de muur hangen; de
hoofdredacteur van de Volkskrant die zich met slaafse gewilligheid overgeeft aan
het modieuze tijdgeestgewauwel van mediahoogleraar Irene Costera Meijer - zij
heeft ontdekt dat de jeugd het nieuws alleen nog verteerbaar vindt wanneer er
alles aan gedaan is om het niet langer op nieuws te laten lijken. Arme jongeren.
Ook dat is de mode van gisteren, mensen, ook jongeren, hebben er allang weer
genoeg van om alles op de wereld tot lifestyle gereduceerd te zien; de jeugd van
tegenwoordig beseft wel degelijk dat er naast je eigen belevingswereld ook nog
een grote, echte wereld bestaat en dat het misschien wel goed is om je daar met
enige regelmaat in te verdiepen.
Daarom is de mislukking van Talpa veelzeggend. Het laat je zien wat je brutaal
wordt voorgeschoteld als nieuw en onontkoombaar, dat meestal helemaal niet is.
De tijdgeest blijkt keer op keer onvoorspelbaar en ongrijpbaar. Pas op voor de
valse profeten van het volk.
Naar Alfa-denken, orde
, Alfa
wereld
,
Politiek lijst
,
Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|