Bronnen bij Alfa denken: publieke omroep, publiek |
|
De vijandigheid vanm de politieke-correctheid en de alfa-intellectuele elite
jegens de publieke omroep wordt niet gedeeld door de gewone Nederlandse
burgers - grappig genoeg op één aspect na: de vuige poltieke-correctheid van
de poiltieke en maatschappelijke berichtgeving en andere vormen van de
propganda in die richting. Maar verder vindt men ongeveer dit:
De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van Aukje Bijlsma (Hilversum)
Talpa: niet te missen? Het zijn weer de doven die naast de pot
pissen.
Talpa zendt vooral Nederlandstalige programma's uit maar die worden niet
ondertiteld voor de vele dove en slechthorende kijkers. De zender van John de
Mol is nu op zoek naar sponsors voor ondertiteling. Kan De Mol zich niet eens
van z'n goede kant laten zien en uit het schier onuitputtelijke budget waaruit
hij z'n sterren betaalt een fractie daarvan reserveren voor ondertiteling? Een
niet te missen kans voor John om de geschiedenis in te gaan als mediatycoon die
het vanzelfsprekend vindt om ook dove en slechthorende kijkers van dienst te
zijn. Want ondertiteling is een kwestie van fatsoen!
De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van Peter Deiman (Emmen)
Geklets
Commercie verslaat voetbal. Ofwel: voetbal verzuipt in commercie. Het was te
verwachten, SBS 6 geeft immers al jaren het voorbeeld met de manier waarop zij
de Gouden Divisie verslaat. Nu is ook eredivisie voetbalkijken bij Talpa
verworden tot een potje mens-erger-je-niet. Niks mis met de beelden. Wel met de
stroperigerheid, veroorzaakt door oeverloos geklets vooraf en na de wedstrijden.
Met daar tussenin ook nog eens gigantische reclameblokken. Geen journalistiek,
liefdevol gemaakt product met vaart zoals bij NOS. De bijzaken verstieren dat
waar het eigenlijk om gaat; de wedstrijden. Zondagavond zeven uur met het bord
op schoot voor de tv? Wij gaan voortaan weer gezellig aan tafel.
De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van J. Suidgeest (Voorhout)
Molshoop
Nu de mol boven de grond is gekomen, kunnen we zien wat er allemaal in de
molshoop zit; pulp, eindeloos gezwets en veel reclame. We waren er al bang voor
en dan te bedenken dat er volgend jaar wellicht nog een tweede molshoop bij
komt. Speeltjes van een rijke oom voor een stel lolbroeken. Als het aan ons
ligt, verdwijnt de mol weer zo gauw mogelijk onder de grond. Het mooiste zou
zijn als we massaal een klem zouden zetten door zijn uitzendingen te boycotten.
De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van P. van Vugt (Maastricht)
Speeltijd
Na de eerste door Talpa uitgezonden voetbalsamenvattingen portretteert de
Volkskrant (16 augustus) uitgebreid de nieuwe presentator Wilfred Genee.
Vooral de typering 'zelfingenomen' sprak mij daarbij aan. Hij geeft er immers
nergens blijk van ook maar iets te begrijpen van wat voetballiefhebbers
eigenlijk willen. Nee, hij was redelijk tevreden over de uitzendingen van
zaterdag en zondag.
Het lijkt me goed eens na te gaan of de kijkers zitten te
wachten op al die prietpraat voor en na elke samenvatting. Voetballiefhebbers
zijn kundig genoeg om aan de hand van de voetbalbeelden zelf hun analyse te
maken en hebben daarvoor geen Gullit, Mulder of Petrovic nodig.
Ook lijkt het me goed eens na te gaan hoeveel zuivere
speeltijd er werkelijk in de anderhalf uur uitzending van zondag zat. Want dat
is waar het om draait. Wie bij de NOS op zondag enkele minuten later inschakelde
had al een deel van de eerste samenvatting gemist.
Bij Talpa moet je anderhalf uur uitzitten om drie samenvattingen te zien.
Wie de samenvattingen uitzendt, kan de kijker niet schelen.
Maar wel wil hij dat het daarbij om hém draait en niet dat de uitzending dient
ter meerdere eer en glorie van allerlei lieden die zonodig zichzelf willen
promoten. Zuivere speeltijd graag en geen overbodig geklets en geen reclame.
Naar Alfa-denken, orde
,
Alfa wereld
,
Sociologie lijst
,
Sociologie overzicht
, of site home
.
|