Haatzaaiers, creolen: Barryl Biekman

Barryl Biekman is iemand die al heel lang op de "ooit eens doen"-lijst stond, maar waar niet aan toegekomen was omdat ze infrequent actief is, en voornamelijk tegengekomen werd als "naam" bij GeenStijl.

Waar tegenover staat dat de keren dat ze opviel, het meteen spectaculaire dingen waren. Niveau John Leerdam uitleg of detail  en Tara Singh Varma uitleg of detail , die soortgelijke rollen hebben vervuld en nog steeds vervullen: als afschrikwekkend voorbeeld van gekleurde onnozelheid.

We beginnen met datgene waarmee ze haar naam in één keer en definitief vestigde (GeenStijl.nl, 08-07-2014, door A. Nanninga uitleg of detail ):
  ROTFLOL. Anti-Piet ZeurPieten snappen satire niet

Nee. Zeg ons dat dit meta-satire is. ZEG HET! We weten dat beroepswerkloze zeurnegers ongeveer net zo veel gevoel voor humor hebben als een treurwilg met wortelrot. Een Duitse. In de regen. Maar dit gaan ze toch niet menen zeker? Een officieel schrijven van het Landelijk Platform Geef Ons Geld Slavernijverleden.

Een éénmans-clubje dat bestaat uit één vrouw, hier niet genoemd: Barryl Biekman, zie verder.
  ... Ze zijn weer eens, gaaaaap, beledigd en woedend en etnisch verongelijkt, verwacht je niet. Maar nu komt het: ze eisen op hoge toon tekst en uitleg over uitspraken van Annemarie Jorritsma, zoals geciteerd op De Speld. De Speld! Van die lollige mopjes dat ze de situatie kantelen enzo. Niet aan de chronisch beledigde huidskleur-hustlers besteed hoor, ironie en satire. Zijn zeker blanke concepten ofzo, geconstrueerd zodat zwarte medemenspersonen zich onsterfelijk belachelijk maken. Want de Gekwetste Pieten klommen in de pen en stuurden deze weergaloze brief naar NiNsee-baas en Burgemeester van Velsen Franc Weerwind. OF HIJ OEWEL OEWEET OEWAT JORRITSMA ZOMAAR ZEGT?!? ...

Hier het laatste deel van die brief:

Ja ja, ze heeft een echte academische titel, hè ...
    En desondanks een satirisch artikeltje aanzien voor echt ...
    Dan moet je wel een behoorlijk dichtgetimmerd brein hebben ...
    En er stond nog wat opmerkenswaardig in:
  ... die brief is om je te bescheuren en om te janken tegelijk. Die slavernij, we kunnen er beter om huilen dan om lachen nietwaar? Daarom. Maak een vuist tegen Afrofobie. (WTF dat ook moge zijn.) ...

Waarna het als slachtoffer met grote afstand het verstandigst is om een heel lange tijd niets van je te laten horen.
    Vooral omdat je naam niet eens genoemd wordt ...
    Dus de volgende dag (GeenStijl.nl, 09-07-2014, door A. Nanninga uitleg of detail ):

  ZeurPieten, deel 2: woedend op satire

Okee mensen, genoeg gelachen nu, om de epische blunder van de geldbeluste slavernijpooiers van Landelijk Platform Slavernijverleden (LPS). Ja, ze waren met boter en suiker in een grap van DeSpeld getuind en en ja, daar had boze-nazaten baas Dr. Barryl Biekman een woedend epistel vol spel- en stijlfouten over geschreven. Haha. Erg leuk. Kunnen we dan nu het verleden laten rusten en door met ons leven? Nee niet wat betreft de slavernij die allang voorbij is natuurlijk, daar gaat je maatschappelijke relevantie en verdienmodel, maar qua de klaag- en verbiedPietbeweging uitlachen. Ja? Goed. Dus na de flessentrekkende prutsjurist en het niet herkennen van satire gaan we de grieven van de pigmentair andersbedeelde medemens nu weer serieus nemen. Zomaar mensen kwetsen en wegzetten als? Oh hee een mailtje. Wacht effe hoor. *klik* Mwaha. MOehahahaha. HAHAHAHA. Oh Barryl. Dit kun je toch niet menen vrouw. Jokken dat ze heus wel wisten dat het satire was. En: "De brief aan u gezonden heeft ertoe geleid dat nu vaststaat dat de naam van mevrouw Jorritsma gebruikt is om onder het mom van satire onnodig haat te zaaien." Ja zonder die brief had dat nooit vastgesteld kunnen worden natuurlijk, dat Jorritsma helegaar niet ECHT van plan is om NSB-pieten te laten optreden. Maar goed dat het LPS er bovenop zit, qua duiding. Even verderop in de brief roept het Platform openlijk op tot racisme, dat vermomd als satire beslist gemeengoed moet worden, kennelijk: "Het is belangrijk dat we met zn allen ervoor waken dat racisme in onze samenleving, vermomd als satire, gemeengoed wordt." Zijn ze nou compleet in de war en is mevrouw Biekman ondanks een dr.-titel niet in staat een brief op te stellen of is dit hun poging tot satire? ...

Met als slotconclusie hier:
  ...    Als wij zwart waren vroegen we voor Sinterklaas betere vertegenwoordigers.

Iets dat nog heel lang waar zou blijven ...

GeenStijl is nog met enige regelmaat op deze komische geschiedenis teruggekomen, daarmee de reputatie van mevrouw Biekman levendig houdend. Maar waardoor het ook deze redactie niet was opgevallen dat er geen nieuwe "incidenten" waren geweest - tot aan deze vrij recente (GeenStijl.nl, 22-04-2020, door Van Rossem uitleg of detail ):

  RAPPORT! Corona veel te blank in beeld gebracht

Corona so white...


We hebben een belangwekkend rapport op internet gevonden over de verspreiding en behandeling van de Chinese virusziekte corona, die via Iran en Italië (stukje aan Europa vastgeklampt Noord-Afrika - red.) de hele wereld overspoeld heeft. Wat blijkt? Corona maakt volgens het Landelijk Platform Slavernijverleden "geen onderscheid naar ras, religie, nationaliteit, sociale klasse of status, sekse/gender en leeftijd en gelet op de wereldwijde ontwikkelingen ook geen onderscheid in geografische ligging." ...

Hm ... Volgens deze redactie was vanaf het allereerst opduiken in Nederland bekend dat "bepaalde groepen" juist meer getroffen werden dan andere, om te beginnen met mensen met obesitas, en als tweede, uit New York in eerste instantie, zwarte mensen.
    Maar let vooral op de term 'gemariginaliseerde groepen', staande voor "groepen die gemarginaliseerd worden".
    Die bestaan niet. Wel bestaand zijn "groepen in de marge". Daaronder behoort een groot deel van de zwarte gemeenschap.
    Maar dat is niet door actie van anderen.
    Dus is het door eigen disfunctioneren.
    Welk thema terugkomt.
    GeenStijl gaat verder:
  Maar als je denkt: 'Zo, daar komen we goed weg, waren we dankzij een Chinese vleermuis in een kom soep bijna voor racist uitgemaakt!', moet je toch ff verder lezen:

De media zijn TE WIT...


De mevrouw is er kennelijk niet van op de hoogte dat iets van driekwart van de Nederlandse bevolking blanke is, en zwarten iets in de buurt van 5 procent uitmaken.
    Of ze weet dit wel maar wil een speciale rol voor zwarten.
    Verder:
  ..en zieke zwarten worden NIET WIT GENOEG


Hier wordt het speciale rol toebedelen aan zwarten dan weer veroordeeld, mede omdat die speciale rol op het psychologische of geestelijke vlak ligt.
    Vervolgens ...
  Mensen van kleur willen boven het algemeen belang staan?


.. lijkt het er zeer sterk op, zoals het kopje van GeenStijl al aangeeft, dat er hier aan zwarte mensen wel een speciale positie wordt toegedicht.
    En nog weer verderop, zelfs waaruit die speciale positie (mede) uit bestaat:
  Mace Windu niet gehoord in spiritueel overleg

Juist ja ...
    Een geestelijke of psychologische speciale positie ...
    Het winti-geloof van de zwarten, zijnde een variant van het Afrikaanse denken die de Surinaame gemeenschap onderhoudt, wordt niet genoeg eer betoond.
    De Afrikaanse cultuur uitleg of detail die een omgang- of maatschappij-bepalende rol toedenkt aan de tovenarij.
    En dat er geen eer wordt betoond aan de winti, is een vorm van uitsluiting.
    De zwarte winti is het slachtoffer van blanke uitsluiting.
    En geen gewone uitsluiting, maar "intitutionele uitsluiting".

Hier houdt natuurlijk iedere vorm van gesprek, dialoog, overleg, discussie, debat, enzovoort op. De situatie is dezelfde als die met moslims: met moslims is geen debat mogelijk over wrijvende of botsende maatschappelijke zaken, want aan hun kant is de inzet die van de zin van hun leven:
    "Pietje mag de buurt niet verstoren met lawaai, dus Mohammed mag de buurt niet verstoren met lawaai".
    Mohammed: "Maar mijn lawaai is de zin van mijn leven".
    ...
    Die discussie is onmogelijk, dus moeten uiteindelijk "bestuurders" => kiezen; tussen trouw aan gelijkheid oftewel eigen cultuur, of Mohammed zijn lawaai toestaan en het verraden van die eigen cultuur.
    En wat de bestuurders kiezen, is in meer dan 9 van de 10 gevallen => : bekend: ze kiezen voor verraad van de eigen cultuur.

De opvattingen van mevrouw Biekman, zijnde ook van de soort "De zin van mijn leven", zijn dus niet onschuldig, maar levensgevaarlijk.

Mevrouw Biekman's geloof is tovenarij, en daarom moet ze haar zin krijgen en er overdadige hoeveelheden zwarten in de media komen, en extra aandacht voor de zwarte tovenarij en andere vormen van irrationaliteit.

"Meer, meer, meer zwarten in de cockpit van het verkeersvliegtuig".

En de Nederlandse bestuurders, onder druk van de media, geven toe.

En het incident dat aanleiding gaf deze verzameling te starten, is een voorbeeld van die druk uitgeoefend door de Nederlandse media - het hele bericht om de omvang van het probleem in zijn volledigheid te schetsen (nos.nl, 01-07-2020, uitleg of detail):
  NOS Nieuws • Binnenland • Wo 1 juli, 06:23

'Erken dat er sprake is van 'afrofobie' in Nederland'

Het Landelijk Platform Slavernijverleden wil dat de Nederlandse regering het begrip 'afrofobie' erkent en daar gericht anti-discriminatiebeleid voor ontwikkelt. Ook moet er onderzoek worden gedaan naar discriminatie van mensen van Afrikaanse afkomst.

Dat verzoek is al eens tevergeefs gedaan, maar voorzitter Barryl Biekman vindt dat het kabinet er nu echt werk van moet maken. Het platform is de aanjager van de herdenking van het Nederlandse slavernijverleden, vandaag in onder meer Amsterdam.

Volgens Biekman (69), is het van belang dat er in Nederland over afrofobie wordt gesproken. Want waar iedereen meteen weet wat homofobie of islamofobie betekent, geldt dat voor afrofobie niet.

Het veel gebruikte 'anti-zwartracisme' vindt Biekman een containerbegrip. In Amerika gaat anti-zwartracisme ook over de oorspronkelijke bevolking van dat continent. In Europa heeft het betrekking op racisme ten aanzien van iedereen die niet wit is, zegt ze.

Angst voor zwarte mensen

Afrofobie gaat specifiek over racisme tegen mensen van Afrikaanse komaf, legt Biekman uit. "Het gaat over veel meer dan angst voor en weerzin tegen mensen met een zwarte huidskleur. Het gaat over geïnstitutionaliseerde waandenkbeelden over Afrika en de Afrikaanse mens."

Als voorbeeld daarvan noemt ze discriminatie op de arbeidsmarkt van mensen van Surinaamse en Antilliaanse origine. Daar is bij hen vaker sprake van dan bij andere minderheden, constateerde het Sociaal en Cultureel Planbureau. Biekman: "Als je vindt dat Afrikaanse mensen lui zijn, dan worden hun kinderen ook zo gezien en dan heeft dat effect op hoe de mensen worden behandeld."

Ze vindt het niet overdreven om te spreken over angst voor zwarte mensen. "Mijn ervaringen zijn gebaseerd op feiten. Onlangs wilde ik in een bushalte op een bankje gaan zitten. De oudere dame die er al zat, begon te bibberen van angst. Ik zag dat ze haar tas stevig vastgreep. Ik heb haar gerust moeten stellen."

Ook in Europa is afrofobie een term die steeds gangbaarder wordt. De ENAR, een netwerk van Europese organisaties tegen racisme, definieert afrofobie als "een specifieke vorm van racisme die mensen van Afrikaanse herkomst ontmenselijkt en ze hun waardigheid ontneemt".

Het Europees Parlement heeft vorig jaar een resolutie aangenomen waarin anti-zwart-racisme aan de kaak wordt gesteld. Afrofobie en anti-zwart-racisme zijn volgens het parlement specifieke vormen van racisme. Het treft volgens niet alleen mensen uit de voormalige koloniën, maar ook degenen die nu uit Afrika naar Europa proberen te komen.

In 2011 constateerde de VN dat in veel landen, waaronder Nederland, de wil er niet was om serieus werk te maken van deze discriminatie. Daarom besloot de VN er tien jaar extra aandacht aan te besteden, van 2015 tot 2025. Ook Nederland doet daaraan mee, hoewel er weinig ruchtbaarheid aan is gegeven. Biekman van het Platform Slavernijverleden is niet tevreden over de Nederlandse inzet tot nu toe.

"Het kabinet heeft 500.000 euro uitgetrokken voor een fonds dat geld verdeelt onder culturele en sociale projecten via het Prins Bernard Cultuurfonds en het Oranjefonds. Maar een plan van aanpak is er nooit gekomen", constateert ze.

Eén van de organisaties die subsidie kreeg is de Stichting Tubane, een organisatie voor de Rwandese gemeenschap in Amsterdam en omgeving. Voorzitter Jean D. Rwasibo is wel blij met de aandacht die er dankzij de VN voor het onderwerp is, ook in Nederland.

Hij vindt dat er een taboe is op het bespreken van racisme tegen zwarte mensen. "Die discriminatie is veel erger dan van bijvoorbeeld mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Wij zijn een vergeten groep", aldus een geëmotioneerde Rwasibo. Met overslaande stem vertelt hij zijn ervaring: "Zwarten worden gezien als apen, niet als mensen."

Niet veilig

Er zijn verschillende bijeenkomsten in Nederland geweest met organisaties van mensen van Afrikaanse komaf. Die werden onder meer door het ministerie van Sociale Zaken georganiseerd, Rwasibo is erbij geweest. De aanleiding voor de Black Lives Matter-demonstraties is de dood van de Afro-Amerikaan George Floyd. Maar Rwasibo denkt dat ook de bijeenkomsten mensen hebben gemotiveerd om zich uit te spreken tegen racisme.

Het Afro-Surinaamse Comité Boni probeert sinds 2015 afrofobie in Nederland aan te kaarten. Aanleiding was een incident in Almere, waarbij een motoragent een jongen, vastgebonden aan zijn motor liet meerennen naar het politiebureau.

Het comité noemde dat een daad van afrofobie. "Het is verontrustend dat burgers van Afrikaanse afkomst zich niet veilig voelen in Nederland en dat ze er niet op kunnen vertrouwen dat de politie ook hun mensenrechten beschermt." De agent in kwestie is later door de politie disciplinair bestraft.

Comité Boni en Stichting Grani organiseren vandaag een eigen manifestatie en leggen een krans bij het slavernijmonument in Amsterdam. Volgens de beide organisaties beginnen de jongste generaties te voelen en te begrijpen "dat wij met zijn allen op moeten staan, veranderingen moeten afdwingen en eisen moeten stellen."

Oftewel: er wordt voor de volle honderd procent meegegaan met het zwarte verhaal.
    Het zwarte verhaal van de soort van mevrouw Biekman, dat afwisselend een speciale positie toekent aan zwarten en die speciale positie veroordeelt, in beide gevallen die positie innemend die erop neerkomt dat de zwarten het slachtoffer zijn van blanken.
    "Institutioneel racisme".
    Omdat de zwarten een institutionele achterstand hebben.
    Een verhaal waaraan de NOS nog een driedubbele extra nadruk geeft door het gebruik van elementen zoals deze ... :
 

... en deze:
 
  De discriminatie is veel erger dan van bijvoorbeeld mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Wij zijn een vergeten groep.

Jean Rwasibo, voorzitter Stichting Tubane

Oftewel: de zwarten in Nederland lijden op een niveau dat het hun leven in Nederland onmogelijk maakt.
    Gelukkig maken de media het ten strengste verboden om de logische vervolgvraag te stellen: "Maar waarom gaan jullie dan niet weg? Je kan bijvoorbeeld makkelijk terug naar Suriname."
    Omdat logische vervolgvraag wel gesteld wordt op het internet, gaan er dan ook in de reguliere media luide stemmen op om dat internet ook maar te gaan censureren.

Oftewel: de racistische en irrationele opvattingen van types als mevrouw Biekman zijn eigenlijk helemaal niet komisch.

De opvattingen van mevrouw Biekman en haar zwarte soortgenoten zijn levensgevaarlijk voor de Nederlandse cultuur van redelijkheid, gelijkheid en in het vervolg die van democratie en rechtsstaat en beschaving.

Botweg gesteld: het is winti tegen beschaving.

Net als het is: islam of beschaving.

Tussenwegen bestaan er niet: het is de zin van hun leven, of de onze.

Het is de keuze tussen bidden en dansen rond het kampvuur, of mobieltjes en ruimtevaart .

En de keuze voor bijna alle "gewone' moslims en bijna alle "gewone" zwarten tussen solidariteit met de eigen extremisten of onze cultuur is volkomen duidelijk liever eigen extremisten dan blanke cultuur.

De hele soort is levensgevaarlijk.
|
Zolang de blanke elites met hen collaboreren.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home ·

17 jul.2020