Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme, historici:onderwijs analogie
|
24 mei 2009 |
De discussie rond de canon en het NHM lijkt sterk op die rond het onderwijs. Ook
daar is een rampzalige toestand ontstaan door veronachtzaming van simpele zaken
als taal en rkeken in het basisonderwijs, en andere inhoudelijke vakken in het
voortgezet onderwijs. Ook hier is de strijd samen te vatten als die tussen vorm
en inhoud, en ook in de historische discussie dreigt de vorm te winnen. Een
enkel voorbeeld van de dramatische toestand in het onderwijs, gekozen uit de
letterlijk talloze omdat het gewoon in dezelfde tijd is verschenen:
Uit:
De Volkskrant, 20-05-2009, column door Evelien Tonkens
Spinoza vond de spinazie uit
Spinoza is de uitvinder van spinazie. Een lustrum is een soort kanarie.
Nanotechnologie gaat over onderzoek op lijken. Een van de hoofdstromingen binnen
de islam heet de Thora. Digitaal betekent dat het op je pc staat. Provinciale
Staten zijn ‘iets met ministers’.
Aldus een kleine greep uit de algemene kennis van tweedejaars
hbo-studenten. Een docent van de Saxion Hogeschool in Deventer was het
opgevallen dat de algemene ontwikkeling van de aanstaande hoger opgeleiden
erbarmelijk was. Hij ontwierp in 2006 een test die dit pijnlijk bevestigde.
Onze aanstaande managers en directeuren bleken te denken dat
de politie wetten maakt. Ze denken dat Amsterdam in de Tweede Wereldoorlog
gebombardeerd is. Tussen Karel de Grote en Napoleon zou slechts een eeuw liggen.
De Verlichting is een lamp en een stomme film ‘niet leuk’. Geen enkele student
kon een van de totalitaire ideologieën van de 20ste eeuw noemen. Slechts één
student wist waarom er schrikkeljaren bestaan. Sommigen menen dat ‘de aarde eens
in de vier jaar een dag langer nodig heeft om rond de maan te draaien’.
Een cursus algemene ontwikkeling is dus broodnodig. ...
De klaagzang over de gebrekkige kennis van Nederlanders,
afgelopen zondag in het tv-programma Buitenhof, kan dus met kracht worden
bevestigd. Een vacature voor een docent Nederlands kon niet worden opgevuld,
omdat geen enkele sollicitant een foutloze brief had geschreven, vertelde een
docent bij Buitenhof.
Maar het ontbreekt aan veel meer dan rekenen en taal.
Hbo-leerlingen menen ook dat een minister wordt gekozen door het volk, en
Kamerleden door politieke partijen. Geheime verkiezingen zijn verkiezingen
waarbij alleen Kamerleden mogen stemmen, menen sommigen. Niemand weet dat we het
Latijnse alfabet gebruiken, of dat alle cellen erfelijk materiaal bevatten.
Momenteel doen de middelbare scholieren eindexamen. De
havisten kunnen met vlag en wimpel slagen zonder te weten wat eb en vloed
veroorzaakt, wat het verschil is tussen het broeikaseffect en het gat in de
ozonlaag, of tussen proza en poëzie. Aan het kennisniveau van mbo- of
vmbo-leerlingen durf ik niet te denken. ...
Onderzoek van de Tweede Kamer wees vorig jaar uit dat 70
procent van de docenten ontevreden is over de invoering van competentiegericht
onderwijs, en tweederde een gebrek aan vakkennis ziet ontstaan. Het onderzoek
van de Tweede Kamer constateert ook dat studenten en docenten ‘een beetje
vergeten’ zijn. De helft à driekwart van de docenten is ontevreden met het
competentieleren. ...
Red.: Vanwege dit soort dingen was wat betreft de kennis van
de geschiedenis het idee van een canon en een NHM opgekomen. De heren
alfa/gamma-intellectuelen, in dit geval onder leiding van de heren Schilp en Byvanck
proveren het idee van inhoud zo snel mogelijk de grond in te boren.
Naar Cultuur, multiculturalisme, cultuurverraad
,
Cultuur, multiculturalisme
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|