Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme: cultuurverraad
In het kader van de discussie over de multiculturele samenleving wordt wel eens
de term cultuurverraad gebruikt. Dat lijkt een zware term, zeker gezien in het
licht van de opvattingen van de betrokkenen, die vrijwel zonder uitzondering van
zichzelf vinden dat ze moreel zeer verheven zijn. Zo verheven, dat ze voor de
kwalificatie van hun tegenstanders termen als xenofoob, extremist, racist en
fascist voor in de mond hebben liggen.
Eerst dus maar eens de vraag wat
"cultuurverraad" dan wel in feite is. Hier is gekozen voor de omschrijving van
"het bewust ten achter stellen de belangen van Nederland of de Nederlandse
cultuur bewust ten opzichte van de culturele belangen van groepen buitenlanders
of buitenlanden".
Het gaat in de praktijk natuurlijk vrijwel altijd over situaties rond
immigratie en integratie. In de gevallen van immigratie van de laatste veertig
jaar is dat dit ten koste is gegaan van Nederland, zowel op materieel als op
cultureel vlak. Sociaal en economisch vlak is dat inmiddels nauwelijks omstreden
- op cultureel vlak wel. En om die strijd gaat het bij de toekenning van de term
cultuurverraad.
Voor een objectieve onderzoeker, waarnemer, of mens in het algemeen is het
volkomen duidelijk dat de allochtone immigranten op cultureel vlak minstens net
zo veel achter lopen als op sociaal en economisch
gebied
- alleen al de wet van de continuïteit der dingen maakt het uiterst
onwaarschijnlijk dat het anders is. En wie daaraan niet genoeg heeft, hoeft maar
herinnerd te worden aan zaken als eerwraak, inteelthuwelijken, uithuwelijken,
besnijdenis, enzovoort om de juistheid van de intuïtie in te zien voor een sterk
geval, zie hier
.
Maar die objectieve werkelijkheid is geen punt voor de aanhangers van het
multiculturalisme. De wens om voor migratie een positief imago te behouden en
dus van immigratie alleen de positieve kanten de op te merken en te benadrukken
is groter dan de wens naar objectiviteit. En in vele gevallen gaat men dus zo
ver om, daar waar men ervoor gesteld wordt een keuze tussen Nederlandse
culturele belangen en die van allochtone immigranten, te kiezen voor die van
allochtone immigranten, ook al weet men dat het onjuist is. Zoals in die
gevallen van immigrantenbezwaren tegen kunstuitingen of de vrijheid van
meningsuiting.
Maar het duidelijkste criterium is de richting van schuld daar waar er wel
over problemen gesproken wordt, zoals bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt. Door de
grote achterstand in scholing zijn de prestaties van allochtone immigranten ook
op dat gebied sterk achterblijvend. Toch is gebruikelijk de schuld daarvan deels
of geheel toe te schrijven aan Nederland of Nederlanders. Voor de grote
meerderheid dat absoluut niet het geval, en voor dat kleine aantal gevallen
waarin werkgevers wel selecteren op afkomst, is dat doordat ervaringen met
allochtone werknemers inmiddels aanzienlijk negatief zijn. Om precies te zijn is
in deze en soortgelijke gevallen de hoeveelheid daadwerkelijke discriminatie
veel kleiner dan verwacht mag worden op grond van de sociale, economische en
culturele achterstanden van allochtone immigranten en hun gedrag, en als geheel
blijkt Nederland dus een zeer tolerant land, en waarschijnlijk veel te tolerant.
Iedere vorm van verschuiving van schuld in de richting van Nederland is dus
volkomen ten onrechte.
Dit soort dingen noemen we hier cultuurverraad. Sterker nog: dat ís
cultuurverraad.
Omdat dit zelfs met deze uitleg nog een sterke beschuldiging is, zullen we
hem toelichten aan aan de hand van voorbeelden. Vele voorbeelden. En wel
dusdanig veel voorbeelden dat het noodzakelijk is gebleken om het terrein op te
splitsen - de "angst"-campagne staat hier
- ook eigen rubrieken hebben de historici
, sociologen
, juristen
, het CGB
, en Nederlandhaters
. Hier verzamelen we de overige gevallen - overigens valt een groot deel van de
vermelde zaken onder Racisme
ook onder cultuurverraad, en andersom natuurlijk.
Het eerste voorbeeld, de aanleiding voor start van het
schrijven van deze pagina, is meteen niet de minste
(De Volkskrant, 12-04-2008, door Ernst Hirsch Ballin, minister van
Justitie):
Het beroep op internationale wetgeving en het
specifiek vermelden van kennismigranten, zonder het dan eveneens relevante
vermelden van economische vluchtelingen en gelukszoekers onder de paraplu van de
asielwetgeving, geeft natuurlijk al voldoende aanwijzing met wat hiermee bedoeld
wordt. Maar voor de volledigheid schrijft Ernst Hirsch Ballin, minister van
Justitie, het nog eens in zoveel woorden erbij: de grenzen kunnen wel afgeschaft
worden - iedereen is welkom.
En waar het een steeds beter bekend feit is dat een sociale
staat of verzorgingsstaat niet samengaat met vrije immigratie, is dit niet
minder dan verraad van de Nederlandse cultuur, voor zover dat ook een sociale
component inhoudt.
Opmerkelijk genoeg komt er meteen hierop ook meteen een bron
boven drijven, die een van de twee reden voor dit cultuurverraad toelicht
(
de Volkskrant, 12-04-2008, column door Marjolijn Februari):
Dat verraad van de Nederlandse cultuur, van een
sociale staat, is dus nodig voor de economische groei van de Angelsaksische
soort: van steeds meer voor de rijken, en steeds minder voor de werkende. Door
import van arbeid, waardoor die arbeid goedkoper wordt, en er meer winsten in de
vorm van kapitaal, contant geld, omhoog vloeien. En dit allemaal onder de smoes
van 'nieuwsgierigheid'.
Deze verraderlijke opvattingen komen meestal niet naar buiten
- men geeft ze dan een ander, vriendelijker uitziend, gezicht
(
www.ambassadeursnetwerk.nl):
Telkens als u dit soort prachtige idealen leest,
moet u dus bedenken wat er achter steekt: de wens tot de vrije import van
arbeid, en het dumpen van de waarde van uw werk. En om u te waarschuwen voor het
soort mensen die dit soort opvattingen hebben, hier een korte biografie
(
www.ambassadeursnetwerk.nl:
Rabiate politiek-correcte neoliberaal.
De volgende bijdrager is van een "klassieker",
uit het archief (
NRC Handelslad, 31-12-2007, door redacteur Herman Amelink):
Als dit waar was, was de aarde een paradijs op
aarde, qua rechtvaardigheid, want religie bestaat al sinds voorhistorische
tijden. De enige historische conclusie luidt dan ook dat religie marginaal of
niet bijdraagt tot een rechtvaardiger samenleving.
Job Cohen
staat hier dus aperte leugens te verkondigen, en we
weten ook waarom hij dat doet: hij wil graag de moslims het gevoel geven
dat ze betrokken worden bijna de Nederlandse samenleving. En dat is
cultuurverraad, want de islam maakt geen deel van de Nederlandse samenleving, en
haar ideeën staan daar volkomen haaks op. Het is prima om immigranten te
betrekken bij de Nederlandse samenleving, maar niet op basis van een die
Nederlandse samenleving vijandige religie of cultuur.
Nu is de Nederlandse omroep al volledig en strikt
multiculturalistisch, met een directe opdracht ter bevordering van de
multiculturele maatschappij aan één van de nationale instituten, de NPS. Maar
dat gaat sommigen nog niet ver genoeg (
de Volkskrant, 27-01-2009, door Wilco Dekker):
Dus omdat er nu een tegengeluid tegen het
multiculturalisme mogelijk lijkt te worden, gaan deze mensen nog eens extra voor
de allochtoon en zijn etnocentrische en dus racistische belangen. Pluriformiteit
is iets dat aan deze mensen niet besteed is - men werkt kennelijk alvast aan de
islamitische censuur, waaronder geen kritiek op de islam mogelijk is.
Een zeer opvallende vorm
van cultuurverraad die niemand opvalt, is de eenzijdige racistische benadering
van het etnische verschil. Hier is een enkel geval, dat de redactie er weer op
attent maakte, door het korte tijdsbestek waarin alles gebeurde. Het verhaal
loopt in drie stappen - stap één:
Uit:
De Volkskrant, 23-03-2009, van verslaggever John Wanders
GroenLinks R'dam eist stopzetten van etnische registratie
In de Rotterdamse coalitie is ophef ontstaan over etnische registratie van
risicojeugd. De gemeente brengt risicojongeren tot 24 jaar in kaart en
registreert daarbij onder meer hun etniciteit. Collegepartij GroenLinks eist
‘onmiddellijke stopzetting van deze illegale praktijk’.
‘Sinds de Tweede Wereldoorlog is het bij wet verboden mensen te registreren en
te beoordelen op basis van afkomst’, aldus fractievoorzitter Verwijs. ‘Alle
gegevens over etniciteit moeten met terugwerkende kracht worden gewist.’
GroenLinks werd zich naar eigen zeggen pas bewust van de
etnische registratie toen die praktijk onlangs aan de orde kwam tijdens een
bezoek van PvdA-minister Van der Laan (Wonen, Werken en Integratie) aan de
Rotterdamse deelgemeente Charlois. ...
Emile Goyvaerts, in Charlois de regisseur van de ‘sluitende
aanpak’ van risicojongeren, voert aan dat er in zijn deelgemeente allerlei
projecten lopen voor specifieke etnische doelgroepen. ‘Als wij een project
draaien speciaal voor Marokkaanse, Turkse of Kaapverdische risicojongeren, moet
ik in het systeem toch kunnen zien wie die jongeren zijn? Moet ik soms met een
vlag door de straten?’ ...
Red.: Stap twee:
Uit:
De Volkskrant, 10-04-2009, van verslaggever John Wanders
Etnische registratie jongeren is 'onwettig'CBP
corrigeert indruk dat vermelden tevens goedkeuren is | Op Antillianen gerichte
ontheffing liep eind vorig jaar af | Door Leefbaar Rotterdam bedachte
registratie nog gebruikt.
Gemeenten moeten onmiddellijk stoppen met de etnische registratie van
risicojongeren. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) betitelt deze
praktijk als onrechtmatig en eist onmiddellijke stopzetting.
Deze uitspraak van de onafhankelijke toezichthouder raakt in
ieder geval de gemeente Rotterdam. Sinds eind 2002 brengt Rotterdam
risicojongeren tot 24 jaar in kaart en registreert daarbij, naast diverse
risico-indicatoren, ook hun etnische afkomst.
‘Er is geen wettelijke grondslag voor de verwerking van
gegevens omtrent etniciteit’, stelt het CBP vandaag op zijn website. ‘Dit
betekent dat de verwerking van deze bijzondere persoonsgegevens, voor zover zij
nog plaatsvindt, thans onrechtmatig is en dus onmiddellijk stopgezet dient te
worden.’
Recent vroeg GroenLinks Rotterdam aandacht voor de onder
Leefbaar Rotterdam ingevoerde etnische registratie – de partij werd er naar
eigen zeggen door verrast. ...
Red.: En stap drie, de reden dat dit geval (extra)
opviel, want het volgende bericht stond op dezelfde voorpagina als het vorige:
Uit:
De Volkskrant, 10-04-2009, van verslaggever Peter de Graaf
Fusie tussen zwarte en witte schoolBasisschool
De Korenaar in Eindhoven, die op twee locaties zit, wil zijn ‘zwarte’ en zijn
‘witte’ school samenvoegen tot een gemengde school. ...
Staatssecretaris Dijksma van Onderwijs juicht het initiatief
toe. ...
...Volgens schooldirecteur Willem Pronk ... ‘Het samengaan
zorgt voor een stimulerende leeromgeving’, zegt Pronk.
Wethouder Mittendorff van Onderwijs: ‘Het is goed dat ouders
inzien hoe belangrijk het is om verschillende culturen op een school te hebben.’
De fusie is niet alleen ingegeven door idealistische motieven. ...
Red.: Hier is sprake van etnische registratie - aan
alle kanten - zoals altijd bij de kwestie over scholen en wijken enzovoort.
Kortom: er wordt etnisch geregistreerd bij het leven. In het
voordeel van allochtonen. Want die verhalen over "stimulerende leeromgeving" en
"het belang van verschillende culturen" zijn sprookjes: allochtone leerlingen
staan voor ordeverstoring, geweld, en leerachterstanden
.
Oké, de multiculti's hebben in ieder geval zelf het idee dat
ze iets goeds doen met die etnische registratie. Tot die registratie wat
oplevert dat geen bewijs is van de "stimulerende leeromgeving" of "het belang
van verschillende culturen". Dan trekt men met de meest grove middelen ten
strijde tegen etnische registratie.
Het volgende bericht is van een klein jaar later:
Uit:
De Volkskrant, 30-01-2010, door Albert Boon, deed samen Anna de Haanen
Sjaak de Boer onderzoek naar de toegankelijkheid van de Jeugd-GGZvoo0rjoingeren
van niet-Nederlandse afkomst
Registreer etniciteit
GGZ-cliëntAlleen met een verplichte registratie van de
etniciteit van GGZ-cliënten kan de overheid nagaan of haar beleid succesvol is,
betoogt Albert Boon.
De resultaten van het onderzoek dat mijn collega’s en ik bij De Jutters hebben
gedaan, was ineens voorpaginanieuws onder de kop: ‘Stoornis allochtone jongeren
vaak niet behandeld’ (de Volkskrant, 19 januari). Kamerlid Tofik Dibi
stelde er vragen over aan minister Van der Laan (Integratie). Deze bleek de
zorgen van Dibi te delen. Volgens de minister kunnen onze resultaten onder meer
verklaard worden doordat ‘in allochtone kringen psychiatrische stoornissen een
taboe zijn’. ...
De uitspraak van Van der Laan past in een lange traditie van
ferme en minder ferme uitspraken van politici, GGZ-bestuurders en hulpverleners.
... Hulpverleners wisten toen allang dat de GGZ slecht toegankelijk is voor
mensen van niet-Nederlandse herkomst. ...
Met de registratie van de herkomst (vastleggen van het
geboorteland van het kind en van de ouders) en het naar buiten brengen van de
gegevens doorbreken we een taboe.
De GGZ kan zich spiegelen aan het onderwijs. Van alle
basisschoolleerlingen is de herkomst vastgelegd. Daardoor kon het probleem van
de onderwijsachterstand van leerlingen van niet-Nederlandse herkomst helder
worden en kon worden getoetst of het extra ondersteunen van deze leerlingen
vruchten afwerpt. ...
Red.: De herhaalde suggestie van Boon dat het
mindere aantalallochtone in de GGZ-jeugd aan Nederland ligt is natuurlijk een
keiharde leugen - het is het gevolg van het taboe in eigen kring.
Hier wordt van alles verraden, maar in ieder geval ook de
Nederlands cultuur. Wat de Nederlandse bevolking heel goed door heeft, gezien de
uitslag van de volgende peiling van de Volkskrant, gedaan direct na het
CBP-bericht (10-04-2009):
Want als het bij de lezers van de zeer multiculturalistische
Volkskrant al zo ligt, kunt u nagaan hoe het bij de rest van Nederland
zit ...
Nog een GroenLinks actiepunt:
Uit:
De Volkskrant, 29-04-2009, door Bart Dirks
De lijsttrekkers |
Judith Sargantini‘Turkije in de EU is goed voor de
stabiliteit’
Wie: Judith Sargentini (35) Wat: lijsttrekker van GroenLinks
voor het europarlementeuroparlement Huidige functie: fractieleider
gemeenteraad Amsterdam Slogan: ‘Denk groot, stem groen’
...
Wat hebben uw voorgangers, Kathalijne Buitenweg en Joost Lagendijk, in
Brussel bereikt?
‘Kathalijne heeft bergen verzet als rapporteur voor de
anti-discriminatierichtlijn. Dankzij haar is discriminatie op basis van seksuele
geaardheid, religie en leeftijd verboden bij onderwijs, zorg, sociale
voorzieningen en bij bijvoorbeeld het afsluiten van hypotheek. Joost Lagendijk
heeft bergen verzet voor de integratie van Turkije en Kosovo in de EU.’
Op Turkije zitten veel Nederlanders niet te wachten.
‘GroenLinks zit daar wél op te wachten, want de uitbreiding van de EU levert
stabiliteit op. ...
GroenLinks is pro-Europees. Steekt het dat D66 beweert de enige pro-Europese
partij te zijn?
‘Nee, dat steekt niet, ...
Red.: Commentaar kwam van elders:
De Volkskrant, 29-04-2009, ingezonden brief van Hein Maassen
(Leidschendam)
Islamitische politieagent
Meent u dat nou, Judith Sargentini? In een interview met de Volkskrant
antwoordde deze lijsttrekker van GroenLinks voor het europarlement op de
opmerking van de .interviewer dat niet veel Nederlanders op Turkije zitten te
wachten: 'GroenLinks zit daar wél op te wachten, want de uitbreiding van de EU
levert stabiliteit op' (Binnenland, 29 april).
Bent u nu al vergeten dat Turkije de benoeming van premier
Ramussen van Denemarken tot secretaris-generaal van de NAVO bijna torpedeerde
vanwege een stel tekeningetjes in een achterafkrantje? Zit u nu echt te wachten
op de toetreding van Turkije in de EU als zelfbenoemde islamitische
politieagent, censor en strijder tegen het vrije woord?
Zowel bij Turkije als GroenLinks moet er ten aanzien van de
EU nog veel veranderen.
Red.: De zaak van het vrije woord wordt verraden.
Cultuurverraad.
Bij GroenLinks is dat systematisch:
Uit: Volkskrant.nl, Opinie, 24-04-2009, door Amanda Kluveld
GroenLinks is niet groen en niet links
GroenLinks in Rotterdam laat blijken niet liberaal te zijn en laat homo's in de
steek
Afgelopen donderdag werd in de Rotterdamse gemeenteraad opnieuw gedebatteerd
over de kwestie Tariq Ramadan, de islamtheoloog die door de gemeente wordt
betaald en ingezet in de sociale stadsdialoog.
De reden dat dit onderwerp wederom de raadsvergadering
domineerde was dat de twee wethouders van de VVD uit de coalitie (PvdA,
GroenLinks, CDA, VVD) waren gestapt omdat zij niet konden leven met de uitkomst
van het debat van 16 april dat als resultaat had dat Ramadan als bruggenbouwer
in dienst van Rotterdam mag blijven.
Een van de afgetreden VVD-wethouders, Jerry van der Waarde,
motiveerde zijn beslissing door te verwijzen naar de liberale waarden: de
vrijheid om te kiezen, om uit te komen voor zijn of haar seksuele geaardheid en
om afstand te nemen van de religie, de cultuur of de tradities waarbinnen men is
opgegroeid.
In opdracht van de gemeente probeert Ramadan om gelovige
moslims weg te houden van die keuze voor de vrijheid, aldus Van der Waarde.
Vrijheid is volgens wethouder Rik Grashoff,
pleitbezorger en welwillend exegeet van Ramadan, ook voor zijn partij GroenLinks
een belangrijke waarde. Op vragen van Leefbaar Rotterdam over de speciaal voor
moslimvrouwen gereserveerde zitplaatsen in Theater Zuidplein, stelde Grashoff:
‘In onze westerse waarden is de vrijheid van mensen om hun bestaan naar eigen
opvattingen te leven en in te vullen een groot goed. Daar waar de vrijheid van
het ene individu ten koste gaat van die van de ander, ontstaat een reden tot
bemoeienis en regels van de overheid.’
Maar in het geval van Theater Zuidplein was dat niet aan de
orde volgens de wethouder. Grashoff constateerde dat niemand in zijn of haar
vrijheid werd belemmerd. ‘Noch ten aanzien van de vrijheid om als man en vrouw
naast elkaar te zitten, noch de vrijheid van een vrouw om apart te gaan zitten’.
Zou hij deze merkwaardige redenering aan Ramadan hebben ontleend?
...
... In ieder geval heeft het ‘liberalisme’ van GroenLinks
weinig met vrijheid te maken.
Men huldigt de opvatting dat Ramadan of de managers van
Theater Zuidplein de vrijheid hebben om te vinden wat zij willen over de positie
van homoseksualiteit en vrouwen of noem nog eens wat onderwerpen die Ramadan als
controversieel heeft aangeduid. Dat is dus liberaal.
Maar vervolgens gaat het mis.
Het is niet liberaal om een specifieke vrijheid, namelijk die
van orthodoxe moslims, van overheidswege te faciliteren en te financieren zoals
in de kwestie Ramadan en die van Theater Zuidplein is gebeurd.
Want waarom komen nu precies de meningen van Ramadan voor
overheidssteun en overheidsomarming in aanmerking en niet de mening van pakweg
een Staphorster dominee waar ik GroenLinks nooit hard voor heb zien rennen?
Ik heb GroenLinks ook nooit zien opkomen voor de subsidie
voor de SGP, die daar op grond van de Wet subsidiëring politieke partijen recht
op heeft en deze een tijd lang onterecht niet kreeg. Dit terwijl GroenLinks toch
erg dol is op subsidies.
GroenLinks kan die voorkeur voor de islam niet uitleggen
zoals die partij dat ook niet kan waar het gaat om haar gedweep met Ramadan.
Zeker niet met een beroep op liberalisme, al neemt men het woord vrijheid nog zo
vaak in de mond.
Dit leidt tot de conclusie dat GroenLinks geen liberale
partij is en dat links liberalisme niet bestaat. Wat is GroenLinks dan wel. Het
links van GroenLinks bestaat uit groepsdenken. Men verklaart zich solidair met
collectief zwak en zielig verklaarde moslims zoals Ramadan, die steun nodig
hebben vanuit de overheid omdat zij anders hun verknipte meningen volgens de
‘liberalen’ van GroenLinks met geen mogelijkheid voor het voetlicht krijgen.
Zo ziet het links van GroenLinks er uit. Je laat homoseksuele
moslims in de steek en levert ze over aan een denker die ze wil begeleiden want
dat klinkt als vrijheid en respect en dan zijn de linksen van GroenLinks al erg
gelukkig.
Ook al wil 67,5 procent van de Rotterdammers dat Ramadan
subiet vertrekt. En het Groen van GroenLinks. Tja. Waar zou dat nu voor staan?
Niet voor links liberalisme, niet voor het milieu. Afgaand op Grashoff en de
Groenlinksers in de Rotterdamse gemeenteraad concludeer ik het volgende: het
Groen van GroenLinks, is het groen van de islam. ...
Red.: GroenLinks is voor Europa, voor kosmopolitisme
,
voor de islam, en tegen alle culturele waarden waar minstens tweederde van
Nederland voor staat. GroenLinks verraadt de Nederlandse cultuur op grote schaal
.
Nu een stukje column van Marcel van Dam:
Uit:
De Volkskrant, 07-05-2009, column door Marcel van Dam
Identiteit en vrijheidStel dat de mensheid zou
bestaan uit klonen. Iedereen zou geboren zijn uit een gekloonde cel van een
gekloonde vader. Iedereen zag er hetzelfde uit en iedereen had dezelfde
eigenschappen: dezelfde intelligentie, hetzelfde karakter, hetzelfde geslacht
enzovoort. Hoe zou een samenleving van gekloonde mensen er uitzien? Hoe zou die
zich ontwikkelen? Zou iedereen hetzelfde blijven en, zo niet, welke verschillen
zouden er op den duur tussen mensen, groepen en volkeren ontstaan?
...
Red.: Hierop volgt een voor de hand liggend verhaal
dat een klonencultuur niet goed is. En een klonnecultuur is niet goed.
Dus laten we eens gaan rondkijken naar welke soort cultuur
het meest op een klonencultuur lijkt. Wat weten van een klonen? Klonen lijken op
elkaar. En klonen denken hetzelfde. Nu zien mensen er over het algemeen nogal
verschillend uit, dus hoe bereik je dat ze wel op elkaar lijken? Door ze
hetzelfde te kleden - dat heet een "uniform". En mensen denken ook meestal nogal
verschillend. En hoe bereik je dat ze hetzelfde gaan denken? Dat heet religie.
Dus wat is de ergste klonencultuur? Dat is de cultuur die zijn
deelnemers in een uniform hijst, en die er de strengst mogelijk religie op na
houdt. Als je nu even je keuze beperkt tot Nederland, wat is dan de ergste
klonencultuur? Nou, dat weet iedereen: dat zijn de moslims, want die dragen het
meest een uniform: hoofddoek, djellaba, baard, boerka, en zij hebben veruit de
strengste religie: een boek vol voorschriften en vervloekingen van
andersdenkenden -zie de beelden en de citaten hier
.
OK, dat is duidelijk, Marcel van Dam gaat besluiten met de
conclusie dat als je tegen een klonencultuur, je tegen de islam moet zijn. Maar
natuurlijk is dat niet zo. Marcel van Dam besluit met:
Het zijn dus niet de moslims, maar de middenklasse die volgens Marcel van Dam
het meest uniform is. Terwijl er absoluut geen middenklasse-geloof is, en nog
veel minder een middenklasse-uniform.
Marcel van Dam weet natuurlijk eigenlijk wel beter. Die
middenklasse is maar een deeltje van de Nederlandse cultuur, een cultuur die
veel rijker is dan de cultuur vanwaar de moslims komen - ook weleens omschreven
als een couscous- en falafelcultuurtje. De reden dan de moslims naar Nederland
komen. Maar daar zijn de dus zielig. Voor Marcel van Dam een goede reden om die
cultuur te verraden. Met kloonverhaaltjes.
Het hele justitiële apparaat is door de algehele houding van de leiding en de
maatschappelijke ook al sterk bedorven. Zo werden tot voorkort alle gevallen van
allochtone "buurtoverlast", lees ook wel: "racistische aanvallen van het
gekleurde volk op de blanken", afgedaan met "Dat moeten de mensen zelf maar
oplossen". Tot aan het wegjagen van homo's en joden aan toe. Ook na de rel rond
de Diamantbuurt werd dit nauwelijks beter, tot aan de toestanden in Gouda en
diverse andere kleinere steden in 2008 - overigens: zelfs tegen deze aanpak kwam
sterk bezwaar
. Hoe anders het gaat de andere kant op blijkt hier:
Uit: Volkskrant.nl 11-05-2009, ANP
Politie houdt toezicht bij moskee
De politie houdt de komende weken extra toezicht op de Al Quibla-moskee in
Zoetermeer. Aanleiding hiervoor is een incident waarbij in de nacht van vrijdag
op zaterdag een fles met een brandende vloeistof bij het gebedshuis naar binnen
werd gegooid. Een politiewoordvoerder bevestigde maandag een bericht hierover op
de site van het AD.
Het verscherpte toezicht bestaat vooral uit extra
surveillances door agenten. ‘We willen naar het bestuur van de moskee het gebaar
maken dat we de zaak serieus nemen’, aldus de woordvoerder. De politie heeft nog
geen verdachten aangehouden. ...
Onbekenden gooiden bij de moskee rond 01.50 uur een steen
door een ruit, gevolgd door de brandende fles. De brandweer wist de brand snel
te blussen, waardoor de schade aan de moskee meevalt.
Uit: De Volkskrant, 16-12-2008, van verslaggeefster Violet Laverman
'Rechts-extremisme vergt harde aanpak'
Het rechts-extremisme groeit. Dinsdag bleek uit de Monitor Racisme en
Extremisme van de Anne Frank Stichting en de Universiteit van Leiden dat in
Nederland meer dan duizend extreemrechtse jongeren actief zijn. Volgens
onderzoeker Jaap van Donselaar radicaliseren steeds meer van hen zich tot
neonazi’s. Die groep groeide de afgelopen vier jaar van veertig tot vierhonderd
aanhangers.
Hard ertegen optreden werkt, is de ervaring van de gemeente
Zoetermeer. Twee jaar geleden had deze gemeente te kampen met zo'n tweehonderd
extreem-rechtse jongeren.
De harde kern daarvan raakte landelijk in opspraak toen zij
op bevrijdingsdag foto’s op internet plaatsten waarin zij poseerden voor een
vlag met hakenkruizen. ...
Red.: Als je op deze wijze de houding en het gedrag
van rechtse jongeren ziet als een gevaar, kan je het gedrag van allochtonen
jongeren, die bussen bekogelen, betitelen als anti-staat-terrorisme. Nog los van
wat er in de buurt gebeurt, want dat is regelrechte volksterreur. En ook deze
vorm van terreur heeft zijn symbolen: hoofddoek, djellaba, baard en moskee. Maar
die worden niet bestreden, maar juist bevorderd. Radicalisering: eigenlijk geen
probleem:
Uit:
Volkskrant.nl, 09-05-2009, ANP
Amsterdam beëindigt extremisme-contract moskeeën
Het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes gaat niet verder met het contract met
enkele moskeeën. Die overeenkomst uit 2004 had onder meer als doel extremisme
tegen te gaan. ...
Door het contract te ondertekenen beloofden de moskeeën in de
gaten te houden of personen radicaliseerden. Zo ja, dan zouden ze met diegenen
in gesprek gaan. Bij strafbare feiten zouden de gebedshuizen aangifte doen bij
de politie.
De overeenkomst heeft echter nauwelijks bijgedragen aan het
signaleren van extremisme. Bovendien is het stadsdeel nu van mening dat het de
moskeeën niet als gelijke partner zou behandelen als het ze opnieuw een contract
zou laten tekenen. ...
Red.: Ooit een rechts-extremistische jongere een imam
zien vermoorden? En hier totaal geen preventieve aanpak: wat overeenkomstig de
aanpak van rechts-extremisme de sluiting van moskeen zou inhouden, en een
heropvoedingstraject voor de moslims. Wat hier gedaan wordt is hetzelfde als met
de leider van de rechts-extremistisch jongeren, zeg een Gauleiter, een
afspraak maken dat als zijn jongens al te erge taal uitslaan, dat hij zal bellen
- 'De overeenkomst heeft echter nauwelijks bijgedragen aan het signaleren van
extremisme' - dat zal je de donder halen - moslims zijn in dit opzicht
waarschijnlijk erger dan rechts-extremisten: loyaal aan de eigen groep tot op
het bot
.
Het is tolereren van extremisme is nog erger: je kan in
Nederland congressen organiseren waarin de omverwerping van de democratie een
hoofdonderwerp is - als je maar islamiet bent
- ben je rechts, dan wordt je vervolgd. Of er komt links tuig je hotel in de
brand steken
. En dat alles gesteund door de ambtelijke en justitiële apparaten,die de
anti-Nederlandse en racistische houding zonder meer toepassen in hun
vervolgingsbeleid. De islam kan vrijelijk hel en verdoemis preken voor
haar tegenstanders, maar Geert Wilders moet vervolgd worden voor zijn
stellingname hiertegen. Het is gewoon zoals in onderstaande cartoon:
Red.: Justitiemedewerkers doen over dit soort zaken
natuurlijk nooit openlijke uitspraken - we moeten onze toevlucht nemen tot wat
je ziet gebeuren - sowieso de beste methode natuurlijk - vooreen verzameling van
dit soort gebeuren, zie hier
. Maar dat de conclusies juist zijn, blijkt uit het volgende:
Uit:
Volkskrant.nl, 08-05-2009, ANP
‘Ambtenaren gruwen van de PVV’
Meer dan de helft van de rijks-, provincie- en gemeenteambtenaren wil niet
werken voor een bewindspersoon van de PVV van Geert Wilders. Dat blijkt uit een
enquête onder bijna 500 ambtenaren door het magazine re.Public, waarop
16.000 ambtenaren zijn geabonneerd. ‘Ik ben ambtenaar geworden om iets bij te
dragen aan de maatschappij, niet om hem af te breken’, zegt een van de
ondervraagden.
Bijna 70 procent van de lezers van re.Public vindt het
‘een drama’ als de PVV gaat regeren. Over de bestuurlijke kwaliteiten van de PVV
zijn de respondenten kritisch: 85 procent schat die in als ‘slecht’ of ‘matig’.
...
Red.: Vergelijk dit nu eens met de houding tegenover
moslims: die worden aan alle kanten geholpen door diezelfde ambtenaren: met
eigen loketten, eigen zitplaatsen in het theater, enzovoort. En je hoort geen
enkel bezwaar tegen hun aanwezigheid in bestuur, terwijl er geen enkele grond is
om te veronderstellen dat ze daarin beter zijn dan PVV'ers, en goede gronden om
aan te nemen dat ze slechter zijn - cliëntilisme en andere vormen van corruptie
liggen op de loer.
En ook dit heeft een nog zwartere zijde: want áls je zoiets
zou beweren over moslims, of nog beter: Surinamers of negers, zou je beschuldigd
worden van discriminatie en racisme.
Dit laatste artikel is natuurlijk een bijzonder belangrijk
signaal. En onderstaande waarnemer heeft dat zeer goed begrepen:
Uit:
De Volkskrant, 08-05-2009, door Harm Beertema, leraar in het Rotterdamse
beroepsonderwijs
Ambtenaren moeten ook PVV dienenNu blijkt dat
ambtenaren PVV-bewindspersonen niet loyaal zullen dienen, moeten we voortaan
hoge ambtenaren voor slechts 4 jaar benoemen
Bijna 70 procent van de lezers van het ambtenarentijdschrift re.Public
vindt het ‘een drama’ als de PVV gaat regeren. Meer dan 50 procent weigert voor
een PVV-bewindspersoon te werken. Dat blijkt uit een enquête die het blad hield
onder 490 lezers, van wie de meesten ambtenaar zijn bij gemeenten, provincies en
het rijk. ‘Er zijn grenzen aan de loyaliteit van een ambtenaar’, was een
kenmerkende uitspraak van één van hen.
De redactie van re.Public heeft de rechtsstaat een
onschatbare dienst bewezen. De anonieme enquête nodigde namelijk uit tot
antwoorden die fris van de politiek correcte ambtenarenlever kwamen. En die
antwoorden logen er niet om. Enkele reacties op de site van het magazine maken
duidelijk hoe veel ambtenaren denken over de virtueel grootste partij van het
land, over het programma en de kiezers van de PVV:
■ ‘Tja, meneer Van Schendelen (de
hoogleraar politicologie die in een reactie zei dat ambtenaren loyaal moeten
zijn, red.) doet kennelijk liever alsof Neurenberg niet heeft plaatsgehad.’
■ ‘Wat was de communis opinio ook
alweer over de ambtenaren die in NSB-tijd bleven doorwerken?’
■ ‘Zowel juridisch als
sociaal-maatschappelijk bestaat er ook nog zoiets als burgerlijke
ongehoorzaamheid. Zijn wij dat allemaal vergeten?’
Wat nu eindelijk wordt doorgeprikt, is de mythe van de
onpartijdige ambtenaar. Het was altijd al merkwaardig dat secretarissen-generaal
en directeuren-generaal vaak openlijk koketteerden met hun partijlidmaatschap
van (meestal) PvdA, CDA, D66 en GroenLinks, en ervan uitgingen dat niemand zich
daaraan stoorde. Zij waren tenslotte de hoogste ambtenaren en die stonden, hoe
durft u anders te denken, per definitie boven de partijen.
Met de uitslag van deze enquête wordt duidelijk dat de
onpartijdige ambtenaar niet bestaat. Ook wordt de eenzijdige politieke
oriëntatie van het ambtenarencorps onaangenaam duidelijk. Net als bij de
rechterlijke macht, het onderwijs, de zorg en de media is het
Ons-Soort-Mensengehalte zeer hoog. Linksige, weldenkende, hoogopgeleide mensen
met een gevoelige antenne voor ressentiment, onderbuikgevoelens en populisme die
vooral ‘willen bouwen’ aan hun idee van een correcte samenleving. Zij ervaren
mensen met een mening rechts van het midden als zeer bedreigend voor de
maatschappelijke cohesie.
De bijna instinctieve reactie om parallellen te trekken met
het Grote Kwaad van de Tweede Wereldoorlog, zoals hierboven gebeurt, getuigt
niet alleen van een gebrekkige kennis van de geschiedenis, maar is ook
buitengewoon beledigend, stigmatiserend en intimiderend voor al die miljoenen
integere mensen in Nederland die zich ernstige zorgen maken over de immigratie,
de integratie, de verloedering van de grote steden, de criminaliteit en de
almaar grotere druk op onze verzorgingsstaat.
Nog steeds poogt men met deze onzindelijke vergelijking de
rechtse kiezer monddood te maken. Van de demoniserende uitspraken tegen Pim
Fortuyn van Marcel van Dam (‘U bent een minderwaardig mens’), van Thom de Graaf
(die Fortuyn associeerde met de Jodenvervolging), van VVD-voorzitter Eenhoorn
(‘Deze man heeft de psychologie van Mussolini’) heeft de hedendaagse ambtenaar
kennelijk niets geleerd. 64 jaar na de oorlog scheidt weldenkend Nederland de
kiezers nog steeds in tweeën: goede Nederlanders en foute. ...
Red.: Iedereen kan het zelf bedenken uit de inhoud
van het feitelijke artikel, maar het is toch goed dat het expliciet is
opgeschreven. het blijkt dat het ambtenarenapparaat, en je mag aannemen, gezien
het soort publicatie, dat dit voornamelijk op de hogere regionen slaat, in hoge
mate hetzelfde is samengesteld als de rest van de politiek-correcte alfa- en
gamma-elite. Ze hebben precies dezelfde standpunten en gebruiken precies
dezelfde taal - je kan het zo overnemen van de publicaties en de houdingen in
media als de Volkskrant, Vrij Nederland, Nova enzovoort.
Beertema vergelijkt de eenzijdige politieke oriëntatie
van het ambtenarencorps'' met die van andere groepen als 'de rechterlijke
macht, het onderwijs, de zorg en de media'. De rechterlijke macht is boven al
behandeld, en de media elders
.
Wat betreft het onderwijs kunnen we refereren aan een van de artikelen over het
Nationaal Historisch Museum (De Volkskrant, 12-05-2009, rubriek Gemengde
berichten van Martin Sommer)
:
Het sluit naadloos bij elkaar aan: de afkeer van de inhoud, die kenmerkend is
voor dezelfde groep als die we tegenkomen bij de rechterlijke macht en de media:
alfa- en gammameute. Het is deze groep die kennelijk vrijwel collectief bezig is
niet alleen intern onze cultuur te ondermijnen, maar ook te verraden richting
andere culturen, met name de achterlijkheid van de islam.
Sinds het verdwijnen uit het Rotterdamse gemeentebestuur van
van Leefbaar Rotterdam, is het daar helemaal niet meer pluis:
Uit:
De Volkskrant, 10-04-2009, column door Amanda Kluveld
Gebed moslims in Rotterdam verhoordIslamisering
van Nederland gaat sneller dan 'verkazing' van moslims
Afgelopen maart werden in Theater Zuidplein voor een optreden van
Salaheddine, 50 stoelen gereserveerd speciaal voor moslimvrouwen, die niet naast
mannen willen zitten.
Daarmee handelde het theater in strijd met het verbod op het
maken van direct onderscheid bij het aanbieden van een dienst en het uitvoeren
van een overeenkomst zoals dat te vinden is in artikel 7, lid 1 van de Algemene
Wet Gelijke Behandeling, oordeelde minister Eberhart Van der Laan (Wonen,
Werken, Integratie).
De Rotterdamse GroenLinks wethouder Rik Grashoff is het daar
niet mee eens. De minister bepaalt niet wanneer de wet is overtreden, stelt hij,
maar de rechter.
Er kunnen volgens Grashoff wel degelijk redenen zijn om
onderscheid te maken bij het aanbieden van een dienst, in dit geval een
voorstelling in een door gemeentegeld gesubsidieerd theater.
Theater Zuidplein heeft naar overtuiging van de wethouder een
bijdrage geleverd aan de emancipatie van traditionele moslimvrouwen, die
eigenlijk nooit in een theater komen en dat wel zouden doen als ze niet naast
mannen hoeven te zitten.
De emancipatie zou er ondermeer uit bestaan, zo stelt
Grashoff, dat de moslimvrouwen tijdens de voorstelling ‘door de cabaretier en
ook door de hoge mate van publieksparticipatie, op cabareteske wijze worden
geconfronteerd met oorspronkelijke Marokkaanse waarden, ...’ ...
Na de emancipatiekaart te hebben gespeeld in de Rotterdamse
actualiteitenraad van afgelopen donderdag, waar hij vragen beantwoordde van de
altijd scherpe en goed geïnformeerde Anita Fähmel van Leefbaar Rotterdam, beriep
de wethouder zich op het statement van Theater Zuidplein dat het met het
aanbieden van zitplaatsen die alleen voor vrouwen bestemd waren, gebruik had
gemaakt van een ‘experimenteel marketinginstrument’ om zoveel mogelijk bezoekers
te genereren. ...
Red.: Op zulke simpele vormen van cultuurverraad is
het natuurlijk makkelijk schieten, wat Amanda Kluveld dan ook met kennelijke
graagte deed:
We hebben al eerder gezien dat, natuurlijk om de islam te
gerieven, Job Cohen een grotere rolvoor de religie voorstelde. Nu is hij nog wat
duidelijker. Want in de tussentijd is de reputatie van de islam, terecht, nog
verder gedaald. Tijd, vindt Job, om daar wat aan te doen:
Uit: De Volkskrant, 15-10-2009, door Job Cohen
Wetenschap, laat de gewone moslim zien!Het is
de taak van de wetenschap om in het debat over de islam niet alleen de extreme,
maar ook de gematigde islam naar voren te laten komen, zegt Job Cohen
Tussentitel: Is het zo dat Nederland islamiseert? Levert het gevaren op?
Het maatschappelijk en politiek debat over de islam heeft een grote vlucht
genomen na de aanslagen van 11 september 2001. De worsteling met deze thematiek
is in Nederland versterkt door Pim Fortuyn en de moord op Theo van Gogh, nu
bijna vijf jaar geleden. In dat debat vallen mij een aantal bijzonderheden op.
In de eerste plaats ligt de focus bijna uitsluitend op
fundamentalistische, of streng orthodoxe varianten van de islam. De aandacht
gaat uit naar het gevreesde terrorisme, de geradicaliseerde jihad en
geweldprediking. Zonder enige twijfel moet de samenleving zich daartegen wapenen
en dat gebeurt ook.
Maar geeft die focus een getrouw beeld van wat de islam en de
moslimwereld voorstellen? Als niet-kenner denk ik dat iedere grote godsdienst,
dus ook de islam, vele kamers kent. En dat blijft in het debat sterk
onderbelicht.
In de tweede plaats constateer ik dat er in de discussie vaak
sprake is van een vermenging van ‘de islam’ met maatschappelijke problemen als
criminaliteit, overlast en sociale misstanden. Niet de doorsnee moslim die hier
leeft en werkt, bepaalt het beeld als het gaat over religie in de openbare
ruimte. Nee, de associatie is er eerder een waarbij het bewijs van het gebrek
aan integratie van moslims gevonden wordt in het criminele gedrag van jonge
Marokkaanse jongens.
Ten onrechte wordt zo, bewust of onbewust, een verbinding
gelegd tussen islam en criminaliteit, waarbij op de achtergrond de dreiging van
terrorisme speelt.
Tenslotte valt mij op dat wetenschappelijke kennis en
inzichten van de islam en de moslimwereld opvallend weinig aan bod komen in de
meningsvorming. Ik vind dat een tekortkoming. Met haar pretentie van
objectiviteit en waarheidsvinding mag de wetenschap in staat worden geacht om
orde te brengen in dit debat. ...
De wetenschap heeft hier uitdrukkelijk een taak en zou zich
mede ten doel moeten stellen al die verschillende opvattingen en inzichten die
er in en over de moslimwereld bestaan, nadrukkelijk over het voetlicht te
brengen, zodat het maatschappelijk debat evenwichtiger wordt. Nu valt ‘de
wetenschap’ er als het ware tussenuit.
Een exemplarisch voorbeeld hiervan is de wijze waarop is
omgegaan met het werk van John Esposito en Dalia Mogahed. Aan hun boek Wie
spreekt er namens de islam – wat een miljard moslims werkelijk vinden,
liggen jaren van onderzoek en raadpleging van duizenden moslims in vele landen
ten grondslag. Het is met recht een eyeopener, waarin de variëteit die de
moslimwereld kenmerkt tot uitdrukking komt.
Ondanks doorwrochte recensies in de geschreven media,
waaronder de Volkskrant (Cicero, 17 oktober 2008), is het boek door de
publieke opiniemakers genegeerd. Mede daardoor is het nauwelijks tot politici en
andere beleidsmakers doorgedrongen.
Dat de wetenschappelijke kennis onvoldoende tot politiek en
media doordringt, lijkt mij overigens zeker niet alleen een zaak van politici en
journalisten, maar ook één die de wetenschap zich moet aantrekken. ...
Red.: Kortom: de wetenschap moet zich beijveren om een
trivialiteit te benadrukken: niet iedere moslim is een crimineel of terrorist.
En, vindt Cohen kennelijk, als niet iedere moslim een crimineel of terrorist is,
dan deugt de islam, en is die negatieve reputatie onterecht.
Job zegt ook hoe de wetenschap dat moet doen: gebruik de methode
van John Esposito en Dalia Mogahed, want die hebben duizenden moslims in
vele landen geraadpleegd. En dat is natuurlijk de enig juiste methode, volgens
Job, om te weten te komen of mensen al dan niet deugen: het ze vragen
.
Te belachelijk voor woorden. Maar ja, wat moet je anders als
je zo'n hopeloze zaak wilt verdedigen. Als cultuurverrader.
Oh ja, hij specificeert ook nog wat hij zelf wilde weten - we
hebben alvast nummering toegevoegd:
De antwoorden:
1: Die beelden zijn volkomen juist
.
2: Ja. Idem
en
.
3: Dat haar cultuur gevaar loopt
.
4: Ja.
.
5: Dat haar cultuur gevaar loopt
.
6: Ja. Zie 3 en 5.
7: Nog nooit een voorbeeld van gekregen na tientallen keren vragen.
8: Nee. Religie verhoudt zich geheel niet met openheid en vrijheid
.
9: Als moslim.
10: De islam en geld.
11: Bij hun geboorteland en de islam
.
12: Zie link bij 11.
Uit: VARAgids, nr.41-2009, rubriek Digitale kanalen
Onverdraagzaam
De Nederlanders staan overal bekend als tolerant, nuchter en gastvrij. Toch gaat
er volgens vader en zoons Blokker (Jan sr., Jan en Bas) ook onverdraagzaamheid,
hysterie en vreemdelingenhaat in ons schuil. ...
Red.: Deze stelling is ten eerste generaliserend,
iets waar mensen als Jan Blokker, zoons, en hun talloze intellectuele
soortgenoten een gruwelijke hekel aan beweren te hebben - als het over moslims
gaat bijvoorbeeld.
Maar laten we hem eens als zodanig nemen. Dan gaat gaat het
hier, sociologisch gezien,over xenofobie. Dan is de vraag: Wat zegt de
wetenschappelijke sociologie over xenofobie? Het antwoord: Xenofobie is een
natuurlijke emotie, die overal voorkomt.
Dan eerste is de eerste conclusie: als je op één speciale
plaats of voor één speciale groep de eigenschap van xenofobie eruit licht, dat
maak je een groet fout, want xenofobie zit overal.
Dan kan je als vervolgvraag krijgen: "Maar is de xenofobie hier
niet extra groot?" Dan moet je dus de verschijnselen van xenofobie gaan bekijken
en waarderen. Hoe uit de xenofobie in Nederland zich? Antwoord van mensen als
Blokker: "De afkeer van een groep Nederlanders van de islam." Dat wil zeggen: er
is een groep Nederlanders die dat zeggen.
Maar hoe zit vergelijkenderwijs. Dat wil zeggen: Hoe zit het met de
moslims en hun xenofobie - hun hele aan anderen? Als je moslims in het algemeen
neemt, is het antwoord bekend: een paar cartoons in en Deense krant deed in de
hele islamitische wereld hele hordes, deels randstichtend, door de straten
jagen. Heel veel xenofobie daar.
Kijk je naar Nederland, zijn de verschijnselen minder
zichtbaar, maar de gevoelens bijna even sterk - kijk naar de verzamelingen
bronnen hier:
.
Antwoord aangaande de vergelijking: Nederlanders hebben xenofobie
gevoelens ten opzichte van moslims, maar moslims hebben veel meer xenofobe
gevoelens ten opzicht van(onder andere) Nederlanders.
Hoe zit het dus met de oordelen van de heren Blokker: die
weerspreken de culturele werkelijkheid. Dat is cultuurverraad.
Een relatief nieuwe vorm van cultuurverraad is om alle
bezwaren tegen immigratie en islam te bestempelen als racisme. Het is al een
iets van een half jaar aan de gang, maar onderstaande voorbeeld van Evelien
Tonkens geeft een zeer indringende vorm, die uitnodigde voor bespreking. Omdat
Tonkens haar boodschap keurig in stukjes heeft ingedeeld, kunnen wij dat ook
meteen doen. Deel één:
Uit:
De Volkskrant, 21-10-2009, column door Evelien Tonkens
Vijf soorten racismeNu het racisme steeds
manifester onder ons is, is precieze analyse nodig, ten behoeve van meer
gerichte bestrijding. De recente interviews met PVV-stemmers door de NRC,
bieden daartoe bruikbaar materiaal. Er zijn minstens vijf soorten racisme te
vinden onder de twintig geïnterviewden. Sommige varianten zijn met informatie te
bestrijden, andere met begrip en effectiever beleid en weer andere met meer
positieve interculturele ontmoetingen.
Het gemakkelijkst te bestrijden is ignoracisme:
racisme gebaseerd op feitelijke onjuistheden. Zoals: ‘Ik houd mijn hart vast als
er een islamitische partij komt. Die krijgt dan de meerderheid en dan kunnen we
het shaken.’ Of: ‘Het gros van de moslims dat hier komt, is uitgehuwelijkt.’ ...
Red.: Op de website van de Volkskrant waren er
natuurlijk meerdere mensen die erop wezen dat bezwaren tegen een godsdienst
niets met ras te maken hebben. Evelien Tonkens is van huis uit socioloog, en
zelfs hoogleraar, en zou deze fout dus nooit mogen maken. Dat het toch gebeurt
kan alleen kwade wil zijn.
Dit is een tweesnijdend-mes argument: als het om maar zo weinig moslims gaat, is
de ophef en de overlast die ze veroorzaken voldoende reden om de hele stroming
waar mogelijk tegen te werken en te onderdrukken. Het impliceren dat een kwart
uithuwelijkshuwelijken weinig is, is natuurlijk volkomen belachelijk. Een kwart
van een groep die op een zeer belangrijk punt onder dwang gehouden wordt ...
Maak er bijvoorbeeld dit van: "Maar een kwart van de bevolking in de DDR werd
echt onderdrukt" - wie het zei zou afgeschoten worden.
Een tweede ernstige uitglijder.
Het bekende "Wij zijn allemaal Nederlanders"-misverstand
-
het is snel weerlegd door het even door te trekken: "Als een kameel emigreert
naar Nederland en de Nederlandse nationaliteit krijgt, is het een koe". Dat we
het hier over kamelen hebben, blijkt uit het kamelengedrag: hoofddoeken,
baarden, moskeeën, eerwraak, uithuwelijken, enzovoort. Allemaal kamelengedrag.
Tonkens geeft, in tegenstelling tot de vorige gevallen, geen recept ter
bestrijding. Natuurlijk omdat het geen racisme is, en omdat er niets tegen in is
te brengen.
Ongetwijfeld bestaan er mensen met blinde-haat racisme. Zowel bij allochtonen
als autochtonen. Maar dit is er geen voorbeeld van. Mensen die hoofddoeken
mijden, mijden mensen die een geloof aanhangen dat hen veroordeeld, vervloekt en
verketterd. Van zo'n geloof mogen ze zich vrijwaren. Sterker: eigenlijk zouden
ze van de overheid mogen verwachten dat ze de overige burgers beschermt tegen de
opvattingen van zo'n soort geloof. En dat bij het ontbreken van die bescherming,
de burgers het heft in eigen hand nemen, is niet meer dan logisch. Het zijn niet
die burgers die niet deugen, maar dat veroordelende, vervloekende en
verketterende geloof.
Tonkens doet ook nog even wat aan de casuïstiek van dit
geval:
Een vorm van psychologiseren die met het grootste gemak omgekeerd kan worden:
achter die hoofddoek gaat vast groet hoeveelheden leed en frustratie schuil over
talloze andere dingen. Maar omdat dit geloof is, helpt er geen moedertjelief
aan. En het is in ieder geval niet de schuld van de ongelovige autochtonen.
En hier gaat het dus echt goed fout. Want dit is te reduceren tot: je mag niet
over groepen praten - de bekende doodzonde van sociologen
.
Wat als je reëel bestaande ervaringen met een groep niet als kenmerk van die
groep mag zien, dan geldt dat in feite voor alles aangaande een groep. Want
alles is terug te voeren tot ervaringen, al dan niet negatief.
Bovendien een stellingname die de volgende dag door dezelfde
mensen met voeten getreden wordt, als ze pleiten voor allerlei steunmaatregelen
aan allochtonen. Een paar voorbeelden van het bijbehorende soort Orwelliaanse
taalgebruik:
Er zijn geen problemen met immigratie - immigratie gaat volkomen vanzelf. Er
zijn problemen met
immigranten. Problemen met immigranten bestrijden is
hetzelfde als "immigranten steunen" - en dus praat je over "immigranten" als
groep. Waarna die groep "immigranten", die in steunbeleid wordt aangeduid als
"allochtonen" om de term "immigranten" te beschermen vervolgens door Tonkens
wordt aangeduid als 'nieuwe Nederlanders'.
En al deze leugens om de cultuur van de immigranten of
allochtonen te beschermen tegen de confrontatie met zijn zwakte in vergelijking
met de Nederlandse cultuur. Cultuurverraad.
Volgende: de bestuurlijke instanties en hun bevolking:
Uit:
De Volkskrant, 31-10-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg
'Geert Wilders ondermijnt democratie'
PVV als gevaar voor de staatsveiligheid aangemerkt | Ministerie zou
afzwakking van harde conclusies wensen
De PVV van Geert Wilders is een extreem-rechtse partij die islamofobie en
systeemhaat tegen de overheid mobiliseert. Daarmee ondermijnt zij de sociale
cohesie en de democratie in het land. Dat stellen drie wetenschappers in een aan
de Tweede Kamer beloofd onderzoek over radicalisering, dat in opdracht van het
ministerie van Binnenlandse Zaken is uitgevoerd .
Het ministerie wil volgens bronnen dat deze conclusies worden
afgezwakt wegens ‘politieke gevoeligheid’. De wetenschappers –
radicaliseringsonderzoeker Hans Moors, hoogleraar (contra-)terrorisme Bob de
Graaff en extreemrechtsdeskundige Jaap van Donselaar) houden echter voet bij
stuk. ...
Explosief is vooral dat Wilders volgens de wetenschappers de
sociale cohesie en democratie ondermijnt. Ergo: hij vormt een gevaar voor de
staatsveiligheid. Daarmee benoemen de onderzoekers wat velen binnen
overheidsinstanties vinden, maar wat niemand in het openbaar durft te uiten, zo
blijkt uit een rondgang van de Volkskrant. De vrees bestaat dat Wilders
hieruit politieke munt slaat door te stellen dat de autoriteiten hem monddood
willen maken.
Diverse overheidsinstanties en departementen hebben ‘hun buik
vol van Wilders’, zegt ook terrorismeonderzoeker Edwin Bakker van instituut
Clingendael. ...
Red.: Naast de "onderzoekende"sociologen krijgen we
hier dus ook een beeld van de houding binnen 'overheidsinstanties en
departementen'.Waar men ook onverkort kiest voor de islam boven Wilders.
Een beroepsgroep die we nog niet gehad hadden:
Uit:
DePers.nl, 12-12-2009.
'Uitsluiting maakt allochtonen ziek'Als mensen
met een andere huidskleur en/of etnische afkomst als minderheid in een groep
leven, lopen ze grote kans buitengesloten te worden. Die uitsluiting leidt vaak
tot psychische en lichamelijke klachten.
Het Nederlands Instituut voor Psychologen vraagt aandacht
voor dit probleem op een congres dat zaterdag in Amsterdam wordt gehouden.
...Volgens de psychologen gaat het vaak om onbewust
groepsgedrag. Mensen zouden vaak niet in de gaten hebben dat ze mensen die
afwijken binnen een groep anders behandelen.
Red.: Die laatste zin klopt. Moslims hebben totaal
niet in de gaten dat ze mensen die niet tot hun groep behoren, de groep van hen
die het religieuze licht hebben gezien, totaal anders behandelen -
minderwaardig, vanuit de hoogte en arrogant, zie hier
. Veel Moslims tonen die arrogantie permanent middels hun kleding.
Nog een psycholoog:
Uit:
De Volkskrant, 26-02-2010, boekrecensie door Anet Bleich
Een fantast die een fantoom bestrijdtLijkt de
Nederlandse samenleving anno nu op een patiënt met borderline? Beheerst Geert
Wilders het debat dankzij zijn frames? Diverse denkers proberen zijn opkomst te
verklaren.
Tussentitel: 'Islamisering' als de lijm om ongewenste verschijnselen aan
elkaar te plakken
... Populisme, de pretentie om ‘namens het volk’ te spreken,
kan links of rechts zijn. De rechtse variant kenmerkt zich volgens de
psychotherapeut Joost Bosland door weerzin tegen immigratie, enghartig
nationalisme en zich afzetten tegen de ‘politieke elite’. De radicale en
simplistische voorstellen waarmee rechtse populisten komen – bij de PVV
bijvoorbeeld een totale stop op immigratie van moslims, het uitzetten van
veroordeelde immigranten, harde straffen, ‘kopvoddentax’ – werken polariserend
en splijten de samenleving. In De waanzin rond Wilders – Psychologie van de
polarisatie in Nederland probeert Bosland de scherpe politieke verdeeldheid
die door het optreden van Geert Wilders – en vóór hem Rita Verdonk en Pim
Fortuyn – wordt opgeroepen psychiatrisch te duiden.
Hij trekt een vergelijking met het borderlinesyndroom.
Patiënten die aan deze stoornis lijden koesteren ‘de diepe (...) overtuiging dat
elke nabijheid van een ander uiteindelijk tot teleurstelling en afwijzing zal
leiden. De betrouwbaarheid van de ander wordt voortdurend uitgeprobeerd.’
Borderliners verdelen de wereld in vriend en vijand en spannen zich bijzonder in
om hun omgeving te dwingen vóór of tegen hen te kiezen.
Red.: Nou, dat laatste is een goede omschrijving
van alles rond de islam: verdeelt de wereld in de absolute tweedeling van
gelovigen en ongelovigen, benadrukt dat door talloze rituelen inclusief kleding,
en probeert dat af te dwingen op allerlei manieren inclusief geweld. Dat religie
borderline is, is nauwelijks omstreden als je kijkt naar de meer fanatiekere
gevallen - die niet meer dan een wat nadrukkelijke uitingswijze van het basale
karakter ervan
.
Maar natuurlijk past Bosland zijn definitie niet toe op de
islam, maar degene die deze eigenschappen van de islam constateren. En
uitsluitend op degene die de eigenschappen van de islam constateren. Een vorm
van tweedeling (van de werkelijkheid) die Bosland in aanmerking doet komen voor
zijn eigen definitie. Waar hij ter versterking nog het volgend aan toevoegt:
Nou, als er nog een ding is waar de islam ernstig aan leidt, is dat het overal
waar het zit en niet de absolute baas is, leidt tot een verdeling in kampen -
ook in Nederland.
Het is zo erg,dat het zelfs te ver gaat:
Conclusie: gestoord dus, die man.
Hoe die storing tot stand komt, staat ook nog in dit artikel:
Waarom worden ze gestoord: omdat ze er maar niet uitkomen hoe ze Wilders "moeten
bestrijden". En wat is de voor de hand liggende conclusie: dat Wilders niet te
bestrijden is. En waarom is Wilders dan niet te bestrijden terwijl hij "alleen
maar one-liners verkoopt"? Omdat die one-liners dus kennelijk waar zijn.
Maar ja, als die one-liners tegen jouw ideologie ingaan, en
je ze toch niet kan weerleggen,si dat inderdaad gek-makend. Jouw ideologie die
zegt dat hun uithuwelijk-en-eerwraak-cultuur net zo goed is als de onze. Een
cultuurverraderlijke ideologie.
Ook de psychologen doen dus weer het bekende: het integratie
probleem van één enkele kant bekijken. De cultuurverraderlijke kant. En ten
overvloede nog een stukje dat direct laat zien waar het echte probleem ligt:
Uit: DePers.nl, 17-11-2009.
'Allochtoon moet huis in Nederland kopen'
Allochtonen moeten niet sparen voor een huis in Marokko of Turkije, maar een
huis in Nederland kopen. Dat staat in de dinsdag gepresenteerde visie van het
kabinet op integratie.
Nu heeft veertien procent van alle Marokkanen en 26 procent
van alle Turken in Nederland een eigen woning, tegen zestig procent van alle
autochtonen. Het kabinet wil dat allochtonen vaker een 'bewuste keuze maken om
te investeren in een huis en een toekomst in Nederland'. ...
Behalve de symboolwaarde heeft het ook een praktische kant.
Allochtonen die het niet breed hebben en toch geld opzijleggen voor een huis in
hun land van herkomst, zoals vaak gebeurt, hebben geen geld meer over voor
bijvoorbeeld een computer of het lidmaatschap van een sportvereniging voor hun
kinderen. Dat staat de integratie in de weg.
Het pleidooi om te stoppen met sparen voor een huis in
Marokko of Turkije maakt deel uit van het beroep dat het kabinet doet op de
'morele plicht' van allochtonen om werk te maken van hun eigen integratie. "Dat
zijn ze aan zichzelf verplicht, aan hun kinderen en aan de samenleving", zegt
Van der Laan.
Minister Eberhard van der Laan (WWI) ervaart 'soms een
onbehaaglijk gevoel' bij allochtonen die in Nederland een huis huren en intussen
sparen voor een eigen huis in Marokko of Turkije. Hij vindt dat 'knellen'
wanneer ze in Nederland wonen in huizen en wijken die door overheid en
woningcorporaties voor veel geld en met veel werk worden opgeknapt.
Red.: Het is de allochtoon die zich afscheidelijk
gedraagt - op talloze terreinen.
En natuurlijk geldt ook dat hoe internationaler de
organisatie, des te meer cultuurverraad:
Uit: Volkskrant.nl, 16-12-2008, ANP
Ophef over
kruisbeelden in klassenEuroparlementsleden van onder meer D66 en
ChristenUnie winden zich op over kruisbeelden in klaslokalen. In Italië en Polen
zijn de katholieke beelden verplicht op openbare scholen.
Een grote groep christendemocraten en conservatieven in het
Europarlement wil de kruisbeeldplicht behouden, hoewel het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens die plicht strijdig vindt met de vrijheid van godsdienst.
...
Europarlementslid Sophie in ‘t Veld (D66) vindt het
onaanvaardbaar dat het Europarlement zich mengt in een rechtszaak, waarin nog
hoger beroep loopt.
Red.: Met voorop de kosmopolitische cultuurverraders
van D66, die graag de islam verplicht zouden stellen in het kader van de
multiculturele maatschappij.
Columniste heeft een aantal gevallen samengevat:
Uit:
De Volkskrant, 18-12-2009, column door Nausicaa Marbe
Geen kerstboom, wel blijven zitten voor de rechter
... Zo werkt fundamentalisme: ontmenselijking van relaties,
afkeer van eigenheid, weg empathie en ontspanning in de omgang. De rede duikt
onder en houdt zich koest. Zo verzieken niet alleen persoonlijke, maar ook
maatschappelijke verhoudingen. Met naargeestigheid als toegift.
Dat blijkt maar weer uit de jongste stroom bizar nieuws rond
zeloten en de reacties daarop. Nog voordat advocaat Enait hoorde dat hij mag
blijven zitten voor de rechter, was daar de koptische trambestuurder, door het
Amsterdamse GVB geschorst omdat hij tussen de gehoofddoekte collega’s weigerde
een kruis af te doen dat hij sinds 1998 draagt. En wat te denken van de directie
van de Haagse Hogeschool, die met haar kerstboomfobie de feestsfeer in eigen
huis behoorlijk versjteerde. Diversiteit gaat voor de kerstbal, peace man.
Even krankjorum: de soloactie van de Nederlandse soldaat in Afghanistan die
korans ging uitdelen als glijmiddel voor de vaderlandse oorlogsparticipatie.
Klantenbinding op z’n multiculti.
Incidenten. Maar ook die kunnen verkrampte gevolgen hebben.
Zo’n kerstbomenboycot leidt vast wel tot de kerstboom met nationale driekleur
als piek. Net zoals tijdens de sinterklaasintocht dit jaar meer Nederlandse
vlaggen dan ooit wapperden: een antwoord op die politiek correcte mijter.
Staatssecretaris Albayrak ziet zich genoodzaakt de orde rond
Enait te herstellen door pietluttige wetgeving over opstaan in de rechtszaal.
Ooit werd Rita Verdonk uitgejouwd omdat ze het handen geven per wet wilde
regelen. Maar zulke maatregelen blijken wel nodig, nu het Hof van Discipline de
onbeschoftheid van Enait verwart met religie en vrij baan geeft in de
rechtszaal. Wie zich verlustigt in het plezieren van onverdraagzamen, laat nota
bene het liberalisme sneuvelen in naam waarvan hij handelt. Want laat je zo’n
Enait begaan, dan beloon je een anomalie die meer misbruik aantrekt. Bestrijd je
hem, dan moet dat even draconisch als hij zelf te werk gaat.
Ook het GVB krijgt een koekje van eigen deeg. Het bedrijf
bemiddelt nu voor vervangende sieraden voor de kopt die naar eigen zeggen zijn
Jezusliefde pas vanaf vijf centimeter kruis kan beleven. Wordt het een ring? Een
oorbel? De man krijgt inmiddels therapie van de zaak. Het had niet zover hoeven
komen als het GVB niet de hoofddoek had geadopteerd. Nu wil elk geloof mee met
tram en bus. Was dit vroeger misschien met een grap en een borrel geregeld, nu
treffen de partijen elkaar daar waar Enait z’n achterste niet verroeren wil:
voor de rechter.
Fundamentalisme is besmettelijk, daar wil men in Nederland maar niet aan. Hier
heerst het misverstand dat een seculiere publieke ruimte een verwaarloosbare
frats is van ongelovige nietsnutten. Dat religieus gedram her en der geen kwaad
kan. Maar zwicht je voor de ene fundamentalist, dan staat de rest ook in de rij.
... Des te triester dat de schooldirectie zich wél gedraagt
als een Noord-Koreaanse commissie voor culturele zuivering. Ze zijn van alle
tijden, de strebers die er plezier in scheppen in naam van een nieuw tijdperk
precies dat te slopen wat mensen bindt en houvast biedt.
Zo ook de diversiteitspriesters, al die heilig sprekende
bestuurders die zichzelf betere burgers vinden als ze publiekelijk aanstoot
nemen aan de eigen cultuur. Die zelfmutilatie verwarren met gastvrijheid. Opdat
niemand kan klagen dat de massa-immigratie Nederland heeft veranderd. Nee, ‘we’
hebben het zelf gedaan. ...
Red.: Grote ophef was er natuurlijk over de eerste
geslaagde tegenactie: het Zwitserse volk dat voor een minarettenverbod stemde.
Waarom? Waarschijnlijk vanwege dit soort dingen:
Uit:
Tagesanzeiger.ch (Zwitserland), 21-12-2009.
«Stille Nacht, heilige Nacht» ist den Schulen nicht genehm
Das Volksschulamt will keine religiösen Gefühle verletzen. Deshalb wollen
Richtlinien nicht, dass muslimische Kinder Weihnachtslieder über Gottes Sohn
Jesus singen müssen.
Foto: Christliche Weihnachtslieder: Nicht alles, was Sternsinger vortragen,
ist an den Schulen gern gesehen.
«Stille
Nacht, heilige Nacht»: Überall ist das klassische Weihnachtslied zu hören –
ausser an den Schulen im Kanton Zürich. Dies will zumindest das Volksschulamt.
Es hat Richtlinien erlassen, «um auf die religiösen Gefühle andersgläubiger
Kinder gebührend Rücksicht zu nehmen», wie es in den Bestimmungen heisst.
Sonderregelungen für andersgläubige Schüler soll es zwar nicht geben, doch damit
will der Kanton die religiöse Freiheit respektieren, wie der «Landbote» heute
schreibt.
Weiter schreibt das Volksschulamt vor: «Von der aktiven
Teilnahme an Handlungen und Liedern mit religiösen Inhalten – zum Beispiel
solchen, die Jesus als Gottes Sohn bezeichnen - soll abgesehen werden.» Im Islam
gilt Jesus als Prophet, aber nicht als Sohn Gottes.
Kein Zusammenhang mit Minarettverbot
Für Bildungsdirektorin Regine Aeppli (SP) bedeutet das nicht, dass die Schulen
Weihnachten ohne Jesus feiern sollen. «Es ist ein Hinweis, dass die in der
Verfassung verankerte Religionsfreiheit respektiert wird.» ...
Beispiele für Lieder, welche von Jesus handeln und deshalb
die religiöse Freiheit nicht-christlicher Kinder tangieren können:
Alle Jahre wieder
Der Heiland ist geboren
Es ist ein Ros entsprungen
Ihr Kinderlein kommet
O du selige Nacht
Stille Nacht, heilige Nacht
Weniger unumstritten sind Lieder ohne Jesus, beispielsweise «O Tannenbaum» oder
Kinderlieder wie «Zimetschtern hani gern» von Andrew Bond.
Red.: Natuurlijk is de Zwitserse SP waar mevrouw
Aeppli lid van is, de sociaal-democratische partij - zeg maar de Zwitserse PvdA.
Overigens: over dat referendum tegen
het minarettenverbod: prompt verklaarde de democrate Guusje ter Horst (PvdA),
minister van Binnenlandse Zaken, dat het maar goed was dat Nederland niet zo'n
referendum kende.
Ook in tijden dat bezuinigingen nodig zijn, is het verraad
natuurlijk vertegenwoordigd:
Uit:
De Volkskrant, 08-01-2010, door Han Entzinger, hoogleraar migratie- en
integratiestudies
Bezuinigen op integratie is dwaasheid
Het kabinet wil 35 miljard bezuinigen en heeft speciale commissies aan het
werk gezet. Een aantal specialisten geeft hier een voorzet. Vandaag: Han
Entzinger Over Immigratie en integratie
Valt er te bezuinigen op het beleid inzake immigratie en integratie en, zo ja,
hoe? ... de kosten van het immigratiebeleid die van de ‘vreemdelingenketen’. ...
Voor dit alles is op de Justitiebegroting van 2010 ruwweg één miljard euro
gereserveerd, ...
De kosten voor het integratiebeleid van minister Van der Laan
bedragen rond een half miljard euro. Het leeuwendeel hiervan is bestemd voor de
inburgeringscursussen voor nieuwkomers en voor hier al langer woonachtige
migranten. ...
Natuurlijk dekt het bedrag van anderhalf miljard niet alle
kosten van immigratie en integratie. Zo zijn er de voorzieningen in het
basisonderwijs om kinderen van laag opgeleide ouders (die meestal allochtoon
zijn) extra te ondersteunen. ... Het grotestedenbeleid, het huursubsidiebeleid
of het bijstandsbeleid beogen ook indirect bij te dragen aan integratie. ...
Bij het zoeken naar bezuinigingen op het immigratie- en
integratiebeleid is het ... verstandig zich te beperken tot de
‘vreemdelingenketen’ en het inburgeringsbeleid. Misschien komen daar nog enkele
subsidies voor etnische organisaties en multiculturele initiatieven bij. De
omvang hiervan staat echter in geen verhouding tot de aandacht die de politiek
hiervoor aan de dag legt.
Is bezuinigen op de inburgering en op de IND, het COA en de
vreemdelingenbewaring mogelijk? ...
Bij de IND zouden de legeskosten voor het verstrekken van
verblijfsvergunningen en andere documenten verder kunnen worden verhoogd.
Vergeleken met de rest van de EU zijn deze leges echter al exorbitant ... Het
risico dat ook hooggeschoolde migranten en hun internationale werkgevers
Nederland hierom gaan mijden, is niet denkbeeldig, terwijl we juist hen hard
nodig hebben. ...
Red.: Volgens Entzinger moeten we de huidige instroom
ongemoeid laten onder het motto dat we dan ook hoogopgeleiden ontmoedigen, en
een ongedekte cheque uitschrijven voor al de kosten die het gevolg zijn. Volgens
zijn eigen schrijven vele miljarden.
Verraad.
Het volgende artikel is een bron
van diverse varianten - vandaar het commentaar tussendoor:
Uit:
De Volkskrant, 22-01-2010, door Sjaak van der Geest
Non-fictie |
Inburgeringrituelen antropologisch bezienAlsof je
cultuur in een doosje kunt doen
De genodigden zitten er meestal wat schaapachtig bij, als ze door
burgemeester of wethouder als burger worden ingewijd. Het Nederlandse
inburgeringsritueel levert onoprechte feestjes op, betoogt antropoloog Oskar
Verkaaik in Ritueel burgerschap.
Oskar Verkaaik is een antropoloog die twee jaar in Pakistan heeft gewoond.
Thuiskomen na een lange tijd van onderdompeling in een andere cultuur leidt
onvermijdelijk tot verbazing en vragen over de eigen samenleving. Verkaaik
verbaast zich onder meer over hoe migranten (niet) in onze maatschappij worden
opgenomen, over het verschijnsel van inburgeringsrituelen, en over de vraag wat
die cultuur van ons precies is, die we nieuwe Nederlanders door de strot
proberen te duwen. ...
Red.: De schrijver van het artikel geeft zijn
geloofsbrieven af: wij duwen immigranten onze cultuur door de strot.
Waar het om gaat qua inburgering, maar iets voor de langere termijn, en
onmogelijk voor zo'n bijeenkomst. Wat wel gezegd zou kunnen worden: " En dit
moeten jullie zelf doen".
Over hun eigen cultuur denken immigranten helemaal niet zo relatief - dat is
inmiddels bewezen. Deze vorm van inburgering is dus cultuurverraad.
Inmiddels is ook volkomen duidelijk dat de allochtone immigranten, veruit in de
meerderheid, geen bijdrage leveren aan onze cultuur, maar een grote sociale,
economiuscdhe en culturele achterstand hebben. Voor onze immigratie is deze vorm
van inburgering dus een vorm van cultuurverraad.
Hier wordt het al uitgelegd: ook dit is cultuurverraad.
Hier zien we dus dat onze bestuurderen vrij algemeen vallen
onder de cultuurverraders. Nauwelijks een verrassing: ze behoren tot de klassen
in de maatschappij die voordeel hebben bij globalisering en migratie. Dus ze
doen alles om de slechte naam van immigratie te bestrijden.
Het tweede deel van het verhaal slaat op de antropologische
analyse van het gebeuren van inburgering, en wordt behandeld in
Cultuurverraad, sociologen
.
Een geval met vele varianten:
Uit:
De Volkskrant, 30-01-2010, van verslaggever John Wanders
PVV: geen halaleten in school Almere
Preventief
fouilleren in heel Den Haag en stadscommando’s in Almere: twee punten uit het
programma van de PVV.
... In Den Haag moet het recent ingevoerde verkeerscirculatieplan
worden teruggedraaid, vindt de PVV. De belasting voor huizenbezitters (ozb)
wordt gehalveerd. Het moet afgelopen zijn met ‘megalomane’ bouwprojecten in Den
Haag. De PVV-afdeling in Almere verklaart de oorlog aan halalmaaltijden, die
geweerd moeten worden uit ziekenhuizen, school- en sportkantines.
...
Red.: Dat laatste punt gaat het hier om: het
halal-eten. Hiervoor geldt wat voor alle halal-gevallen geldt: tegenover halal
staat haram - onrein, fout. Met de term "halal" worden wij niet-moslims dus
bestempeld tot fout en onrein.
De term "halal" is dus sterk beledigend voor onze cultuur.
Het toestaan van die term is dus verraad ten gunste van de cultuur van de
moslims. Cultuurverraad.
Een groep van wie al eerder nogal
wat vernomen is, maar als "wat dacht je anders" tot nu toe hier niet was
vermeld: Arabisten en islamisten. Maar nu is er een zeer directe aanleiding:
Uit:
De Volkskrant, 05-02-2010, van verslaggeefsters
'Geert Wilders is suggestief en misleidend over karakter islam'
Zes islam- en rechtexperts sturen brief aan rechtbank | OM had ook experts
als getuige moeten oproepen.
Geert Wilders laat zich ‘suggestief en misleidend’ uit in een poging het
gewelddadige karakter van de islam aan te tonen. Dit stellen zes experts op het
gebied van de Koran, de islam en het recht in een brief aan de rechtbank in
Amsterdam ...
De PVV-leider hakt volgens de wetenschappers Koranverzen in
tweeën, waarbij hij de vreedzame passages verstopt. De deskundigen – Fred
Leemhuis (arabist en Koranvertaler), Jan Michiel Otto (recht, sharia), Gerard
Wiegers (religiestudies), Sjoerd van Koningsveld (islamologie), Ruud Peters
(sharia-expert) en Marlies ter Borg (Koran en Bijbel) – willen dat beeld
rechtzetten.
Wilders – die wordt verdacht van groepsbelediging, aanzetten
tot haat en discriminatie – wil aantonen dat hij de waarheid spreekt over de
islam. Om zijn verweer te onderbouwen, mag hij van de rechtbank drie
islamdeskundigen oproepen als getuige. Het OM heeft niet om getuigen gevraagd
die hier een verhaal tegenover kunnen stellen. ‘Als het OM ook deskundigen had
opgeroepen, had je ons niet gehoord’, zegt Ter Borg. ‘Maar nu krijg je alleen
Wilders te horen. Die scheefgroei willen we rechttrekken.’ ...
Red.: Dat er ook vreedzame verzen in de koran staan,
is nauwelijks omstreden - daarvoor hoeven de deskundigen geen brief te
schrijven. Het gaat om de aanwezigheid van niet-vreedzame verzen. Want de
situatie is net als die met diefstal of iedere andere wetsovertreding: dat je
het tien of honderd keer níet hebt gedaan is geen verzachtende
omstandigheid voor de keer dat je wel steelt - en dergelijke.
Maar door de brief te schrijven wekken de zes deskundigen wel
de suggestie dat Wilders bewering, dat er niet-vredelievende verzen in de koran
staan, onjuist is. En aangezien die verzen er wel in staan, zoals een kleiner
aantal islam- deskundigen al eerder heeft betoogd, is de brief van deze een
leugen.
De reden om de verklaring van enkel andere deskundigen van
hogere graad van betrouwbaarheid te verklaren dan de verklaring van de zes
is simpel: ze hebben er als groep belang bij - het belang zijnde de reputatie
van hun vak. En dan geldt de simpele regel: als van een groep van 10 mensen er 1
iets verklaart dat tegen het belang van die groep is,en de ander en 9 verklaren
iets dat ervoor is, zijn de kansen half-om-half. Is het 2 versus 8 dan ligt de
kans op de waarheid al voor 80 en meer procent bij de kleinere groep.
De zes bemoeien zich dus met het proces tegen Geert Wilders,
dat wil zeggen: het proces tegen de vrijheid van meningsuiting, met een
leugenachtige verklaring tegen de vrijheid van meningsuiting. Cultuurverraders
dus.
Weer een nieuwe kwestie: eerst
in Rotterdam en later in Amsterdam bleken er verkiezingsposters (voor de
gemeenteraadsverkiezingen) in het Turks en andere allochtone talen
verspreid te zijn. In deze ietwat meer verlichte tijden kwamen er nu openbare
bezwaren, met, natuurlijk, de reacties vanuit multiculturele kring daarop. Hier
twee voorbeelden:
Uit:
De Volkskrant, 19-02-2010, door Koen De Mesmaeker, directeur voor
inburgering Gent
Nederlands is maar een middel
Een
verkiezingsposter in het Turks is volgens Koen De Mesmaeker geen probleem.
Stemmen is belangrijker dan de mantra ‘Het begint met Nederlands.’
Wat is dat toch met die Nederlanders en hun obsessie voor taal? Enkele politici,
uit alle belangrijke politieke families nota bene, verspreiden posters en/of
folders in het Arabisch, Turks, Engels of een andere taal en iedereen voelt zich
geroepen schande te spreken en in de bres te springen voor de Nederlands taal.
‘Het begint met Nederlands’ is het moto en natuurlijk zal geen zinnig mens
ontkennen dat het beheersen van de taal van het gastland een belangrijke
voorwaarde is om volwaardig deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven.
Communicatie op de werkvloer, in het onderwijs, met de administratie en zoveel
andere officiële en meer officieuze gelegenheden is nu eenmaal zoveel
makkelijker als dat in een gedeelde taal kan gebeuren. Nederlands dus.
‘Het begint met Nederlands’ wordt echter een probleem als
deze goedbedoelde slogan verheven wordt tot een religie, en als het gebruik van
Nederlands tot een fetish verwordt en het doel ondergeschikt aan de vorm.
... we moeten wel consequent zijn: Nederlands is een middel
tot harmonieus samenleven, geen doel op zich. Taal is een voorwaarde voor
communicatie geen communicatie op zich. ...
Als ik lees dat de animo onder migranten in Nederland om deel te
nemen aan de locale verkiezingen daalt en lager zal zijn dan vorige keer dan ben
ik verheugd dat mensen in hun moedertaal aangesproken worden, al was het maar om
de democratische waarden en instellingen uit te leggen. ...
Deelname aan verkiezingen is een belangrijke democratische
verworvenheid en als die boodschap in het Turks, Arabisch, Chinees, Engels of
een andere taal gegeven kan worden dan misstaat het om hierover te zeuren.
Red.: Prachtig hè, die woorden...? Maar voor we ze
uiteen gaan rafelen eerst de andere commentator:
Uit: Volkskrant.nl, Opinie, 18-02-2010, door Thomas von der Dunk
Nederland is tikje schizofreen
Laten we eens wat minder krampachtig doen over twee-taligheid
Nederland heeft duidelijk een taalprobleem. ...
In Utrecht blieft het CDA nu uit angst voor de bange
kiezer niet langer een veeltalig welkomstwoord. Op Kanaleneiland prijkt namelijk
boven een aantal portieken in verschillende talen het woord 'welkom', van het
Frans tot het Arabisch. Voor fractievoorzitter Eiko Smid onacceptabel. Wat zou
zijn partijgenote Yvonne van Rooij daarvan vinden - voorzitster van de
universiteit ter stede, die er naar streeft dat vrijwel alle colleges in het
Engels worden gegeven? ...
Bij één vreemd welkomswoord in electorale paniek raken - maar
tegelijk wel de stad met het Harvard aan de Biltse Grift willen worden, waarvoor
de totale verangelsaksisering van het onderwijs tot doel verheven is: niets
symboliseert de schizofrenie van de Nederlandse politiek en de identiteitscrisis
van dit land meer dan dat.
Zou het niet van beide eens een onsje minder kunnen? Wat
minder krampachtig Amerika naäpen teneinde internationaal voor vol aangezien te
worden, en wat minder krampachtig doen over tweetaligheid-van-huis-uit - van
Nederlands plus Duits, dan wel Nederlands plus Turks? Of zijn er talen van de
eerste en de tweede rang?
In Rotterdam is nu opwinding ontstaan over een poster in het
Turks, in Deventer over een heel debat in die taal, en dat gaat inderdaad
misschien wat ver. De VVD doet in het laatste geval niet mee - zij heeft als
enige partij namelijk geen 'Turkse' kandidaat, wat haarzelf toch eens aan het
denken zou moeten zetten! - en protesteert. Maar ik ben ervan overtuigd: als er
in Amsterdam voldoende kiesgerechtigde Amerikaanse expats zouden zijn, zou zij
geen enkel bezwaar hebben tegen een debat in het Engels. ...
Red.: Ietwat minder mooi geformuleerd, maar in zijn
grotere directheid even helder. En ook de woorden van verstandige mensen, want
van Thomas von der Dunk weten we dat hij cultuurhistoricus is, en de
Belgische bestuurder zal ook wel niet van de straat zijn.
En toch hun verhalen niet meer dan gezwets. Het is gezwets omdat
het allemaal met één woord weerlegd kan worden. En dat woord is "eentaligheid".
Het gaat niet om tweetaligheid. Voor tweetalige mensen hoeven er geen posters in
een niet-Nederlandse taalgemaakt te worden - die kunnen Nederlandse posters
lezen. Nee, die posters zijn alleen maar nodig voor mensen die geen
Nederlands kunnen lezen. Voor ééntalige mensen.
En geen van onze beide denkers en woordkunstenaars heeft het benul
om dit te beseffen. Of ze beseffen het wel en dan zijn ze kwaadaardige
leugenaars en propagandisten, en dat zullen we voorlopig maar even niet
aannemen.
Natuurlijk is een zo simpele weerlegging niet uniek. We
reproducerende derde reactie onder het artikel van Von der Dunk:
Inderdaad. Hoe zou je je als intellectuele en denker nu voelen als je zo snel zo
grondig te kakken wordt gezet? En hoe kan het nu dat je je als intellectueel en
denker in een positie manoeuvreert waarin je zo snel te kakken kan worden gezet?
Daar is maar één voor de hand liggend antwoord op:
ideologische verblinding. De ijver om de zaak van de allochtoon, eigenlijk de
moslim natuurlijk, is zo groot dat iedere connectie met de redelijkheid verloren
gaat. Het is geen bewust proces meer - het gaat automatisch
.
Die ideologische verleiding is natuurlijk ook de reden dat ze
niet beseffen waar ze mee bezig zijn: het stellen van de belangen van een
immigrantencultuur boven die van de Nederlandse cultuur. Daar waar de uitingen
van die cultuur duidelijk lager liggen dan die van de Nederlandse cultuur. Want
iedereen weet dat die ééntaligheid gepaard gaat met een hele sleep aan andere
sociale achterstanden, waaronder degene die leiden tot allerlei vormen van
overlast en crimineel gedrag - zowel binnen de eigen groep als jegens de
gastheren: Nederlanders.
Cultuurverraad, dus.
Een mooi voorbeeld dat een algemeen beeld neerzet:
Uit:
De Volkskrant, 08-03-2010, door Corina de Jong
Overheid treedt harder op - tegen oude dames
Oude vrouwen in Kralingen worden beboet omdat hun honden loslopen, terwijl de
auto’s worden leeggejat. Het is onrechtvaardig, vindt Corina de Jong.
Ongeveer 25 jaar loopt mijn moeder met een stuk of vijf andere vrouwen in
verschillende samenstellingen ’s avonds een rondje over de Sophiakade. Dat doen
ze gezamenlijk met hun honden, die bijna allemaal behoorlijk op leeftijd zijn.
De hond van mijn moeder, een golden retriever van 13 jaar, heet Max. Max heeft
een gouden leven. Elke ochtend naar het Kralingse Bos en ’s avonds spelen met de
andere honden. Nooit ruzie met andere honden en geen reden om verder dan 10
meter van zijn bazin weg te lopen. Bazin en andere vrouwen bespreken al
wandelend de dagelijkse beslommeringen met de nodige Crooswijkse humor.
Vorig jaar heeft de gemeente besloten dat honden aan de lijn
moesten. Stadwachten worden ingezet daar toezicht op te houden. De vrouwen
denken dat het allemaal wel mee zal vallen, de groenstroken rond de Boezem zijn
al jaren uitrenzones voor honden. Ze vinden ook dat de stadwachten genoeg andere
zaken te doen hebben. Het aanspreken van de alcoholisten en drugsdealers die ’s
avonds op de bankjes rondhangen, bijvoorbeeld. En Sien heeft een verslaafde
buurman die dagelijks met gestolen goederen vanuit de stad naar zijn berging
gaat, waar hij ook met kaarsjes zijn heroïne gebruikt. Marokkaanse scooterboys
uit het Oude Noorden rijden aan de straatzijde langs de geparkeerde auto’s,
waaruit zij laptops en navigatieapparatuur stelen. ...
Later op de avond wordt de buurt onveiliger. Buitenlandse
drugstoeristen bezoeken Kralingen-West. De Belgische en Franse auto’s worden op
de Sophiakade geparkeerd, klanten kopen de drugs in de achtergelegen wijk.
Inmiddels krijgt Sien op een avond een bekeuring van 60 euro van een stadswacht
voor het los laten lopen van haar bejaarde hond.
...
Het toppunt werd twee weken geleden bereikt. Coby liep om
kwart over acht in de ochtend langs de Kralingse plas. Max zat vast aan een
lange oprollijn, hij was echter nog niet helemaal gewend aan het koord om zijn
nek en trok af en toe zijn kop uit de riem. Coby deed de riem weer om zijn nek.
Uit de mist kwamen twee stadswachten, die haar bekeurden, omdat de hond losliep.
Coby protesteerde, want de hond liep niet los, hij trok alleen zijn kop uit de
riem, dat moeten de mannen gezien hebben. Zij zeggen dat ze moet voorkomen dat
dit gebeurt en ze krijgt 90 euro boete.
De dames zijn murw geslagen, hebben alle geloof in politie,
gemeente en justitie verloren. Het verzet is gebroken. Junken, dealers,
alcoholisten, scootercriminelen gaan nog steeds hun gang. Ook een aardige maar
wreed uitziende jongen met pitbull, die altijd losloopt, heeft nog geen
bekeuring gekregen. Ze hebben hem zelfs nog nooit aangesproken.
Deze vrouwen waren voor Pim Fortuyn, ze zagen hem als de
redder van de achterstandsbuurten. Er is een politieke omslag gekomen: de
overheid treedt harder op, tegen vrouwtjes met honden.
Red.: Tuig en allochtonen, vaak dezelfde groep, mogen
alles - de gewone burger wordt op de vingers gekeken. Het is geen wonder dat de
aanhang van de PVV als een raket stijgt.
De voormalig dichter des vaderlands, Gerrit Komrij, komt
onverwacht helder uit de hoek in Pauw & Witteman (16-03-2010): "De
ellende is begonnen toen er in Amsterdam een optocht plaatsvond waarom geroep
werd "Salman Rushdie moet dood". En dat dat zomaar mocht. Dat er politie omheen
liep om ze te begeleiden. In plaats van dat er tegen opgetreden werd.
Maar ja, het waren moslims, hè. Onder leiding van Mohamed
Rabbae
En zo is het: dat was een begin het grote cultuurverraad.
En daar is 'ie weer, de vijfde-colonnist, samen met de
bekende bende:
Uit:
De Volkskrant, 20-03-2010, door Hedy d’Ancona e.a.
Wij nemen stellingBurgers moeten van zich
laten horen. We mogen ons niet laten gijzelen door verbaal geweld van
haatzaaiers, zeggen Hedy d’Ancona e.a.
Nederland is een mooi land. ... Dankzij de diepgewortelde traditie van
tolerantie en respect voor diversiteit konden tot nu toe etnische en religieuze
minderheden hun volwaardige plaats innemen.
Deze interne openheid is altijd een sterke basis geweest voor
de internationale openheid van Nederland. Deze belangrijke kenmerken worden
bedreigd door populistische predikers van angst en haat. Zij willen Nederland
veranderen in een intolerant land, een culturele eenheidsworst, gezuiverd van
‘niet-westerse’ etnische, religieuze en culturele elementen. Met hun politiek
van ‘wij’ tegen ‘zij’ zetten ze burgers tegen elkaar op en met hun pleidooien
voor racisme en discriminatie op basis van geloof en afkomst drukken ze
minderheden in een hoek. ...
Red.: De bekende leugens en omdraaiingen: het zijn de
allochtone immigranten die discrimineren en racistisch zijn
, en waar ze in de meerderheid zijn de blanken in de hoek drukken zodat ze uit
hun wijken vluchten
. En degenen die bezwaar hebben tegen de moslims pleiten niet voor
eenheidsworst, want er wordt niets gezegd van andere Europeanen, Chinezen,
enzovoort, alleen over de moslims met hun haatzaaiende koran en halal-en-haram
regeltjes. En hun religieuze activisme in de vorm van de hoofddoek.
Maar natuurlijk zijn de autochtonen de schurken, die de
allochtonen ook sociaal-economsch onderdrukken:
Geen woord over het de sterk achterblijvende leerprestaties van de allochtonen
waardoor ze die positie hebben. Stel je voor, moslims die ergens in
onderpresteren - die waardigheid weer.
Én wat ze het liefst natuurlijk meteen zien verdwijnen, in
goed-islamitische traditie, is het recht om op deze achterlijkheden kritiek te
uiten:
En in dit geval komt ook dat bekende wanstaltige begrip van het respect om de
hoek kijken:
Christenen mag je voor alles uitmaken, en op dit moment is het misbruik op
internaten volop in het nieuws, maar moslims, nee, die hebben waardigheid, die
je niet mag schenden. Christenen mag je bekritiseren, maar voor moslims moet je
respect hebben.
Kijk, en dat is nu een echte bedreiging van democratie.
Tussen twee haakjes: dat kopvoddentaks, één keer
uitgesproken, is iets waar de multiculturalisten echt zonder limiet op
kunnen klaarkomen.
Het is regelrecht eigen-volk-haat, oikofobie, waar deze
mensen aan lijden. Die zich inlaten met iemand die een islamitische moord op een
schrijver heeft bepleit, een regelrechte onze cultuur vijandige vijfde-colonnist
.
En om hun zwarte religieuze streven te verhullen, anderen
beschuldigen van hetgeen ze zelf voor staan: "Joden zijn apen, anders-gelovigen
zijn honden, en ongelovigen zijn varkens"
:
Voor de zoveelste keer in deze niet-aflatende campagne om ons de islam op te
dringen.
Oh ja, dit keer is "De multiculturele cultuur is een
verrijking van onze samenleving" Hedy d' Ancona die de hoofdondertekenaar is -
dit is de volledige lijst:
We hebben weer vijf namen toegevoegd aan onze lijst
.
Een teken van lichte vooruitgang: ook de werkelijkheid mag nu
gehoord worden:
De Volkskrant, 26-03-2010, ingezonden brief van Dirk Bol
(Amsterdam)
Terecht boos
Onder aanvoering van Hedy d’Ancona heeft de politiek-correcte elite van de
jaren tachtig ons opgeroepen stelling te nemen (Forum, 20 maart). Waartegen?
Tegen populistische predikers van angst en haat die ons mooie land bedreigen en
intolerant willen maken. Hiertegen moeten we stelling nemen, en solidair zijn
met iedereen, ongeacht afkomst en religie. Mooie woorden, die echter de plank
misslaan. Deze vertegenwoordigers begrijpen niet dat juist zij verantwoordelijk
zijn voor de opkomst van een fenomeen als Wilders. Door terechte uitingen van
gevoelens van vervreemding van hun achterban te negeren of als racistisch af te
doen, liet zij diezelfde groep boos achter. Pas dankzij Wilders en Fortuyn mogen
zij er voor uitkomen. Niks abjecte vreemdelingenhaat, niks racisme of
discriminatie. Gewoon boosheid van een groep autochtonen, die niet werden
gehoord toen ze zich wilden verzetten tegen dreigend verlies van hun wortels.
Reden genoeg voor veel kabaal. Het enige antwoord op het fenomeen Wilders lijkt
me een oprecht mea culpa van diezelfde politiek-correcte elite. Het gemak
waarmee linkse partijen destijds hun autochtone achterban inruilden voor
buitenlanders, zonder beider belangen te behartigen, geeft te denken over hun
waarachtige vermogen tot solidariteit.
Red.: Het is als het jongetje dat roept dat de Keizer
geen Kleren aan heeft.
Vervolg