Cultuur: multiculturalisme
|
12 mrt.2008 |
In Culturele vermenging
hebben we gezien dat verschillende deelgroepen in de maatschappij verschillende
belangen hebben bij migratie. Het daar gestelde over de sociale nadelen van migratie
geldt voor de lager en lager-middelbaar opgeleiden - een niet onbelangrijke
groep, want zij vormen het grootste deel van de bevolking. De genoemde voordelen, met name de culturele uitwisseling, slaan voornamelijk op de hoger
opgeleiden en de kunstzinnig actieven.
Een belangrijk punt niet vermeld in Culturele vermenging is dat in
economisch opzicht er ook grote verschillen zijn in het effect van migratie, en
met name immigratie: de maatschappelijke lagere groepen hebben er een groot nadeel bij
wegens het ondermijnen van de arbeidsmarkt, en om dezelfde reden heeft de top er
een even groot
voordeel bij.
Kortom: er is een levensgrote belangentegenstelling tussen de top en het
hogere-midden van de maatschappij en de groepen die daaronder liggen, aangaande migratie
en
culturele vermenging.
Het belang dat de hogere deel van de maatschappij heeft bij migratie, was er,
naast de ideologie van de culturele diversiteit, de oorzaak van dat de opkomende
problemen van migratie in Nederland enkele decennia lang stilgezwegen werden, en
indien door omstandigheden wel naar buiten komend, met propagandataal
refererende aan de Tweede Wereldoorlog werd bestreden. Deze houding kreeg geleidelijk
vorm en naam in wat het "multiculturalisme" is gaan heten. Dit is niet
een vastomlijnde ideologie, maar heeft wel een aantal gemeenschappelijk
leerstellingen:
- Alle culturen zijn gelijk of gelijkwaardig
- Culturele diversiteit is altijd goed.
- Bij immigratie van grotere groepen dienen culturele verschillen en geschillen
opgelost te worden door geven en nemen.
Alleen al uit de vorm van de eerste twee regels, die in absolute termen zijn
gesteld, valt af te leiden dat ze onzin zijn op grond van afwegingen van
wetenschappelijkheid of die van gezond verstand - een uitgebreidere,
wetenschappelijke, analyse staat hier
.
Het multiculturalisme is in Nederland tot voor kort altijd volkomen dominant
geweest in bestuurlijke, journalistieke en opinievormende kringen
. In die situatie kwam een omslag in tussen 2000 en 2002, toen de immigratie
en allochtonenproblematiek aan de orde werd gesteld door iemand uit het bovenste
deel van de maatschappij: Pim Fortuyn. Die omslag werd een soort revolutie toen
Fortuyn vermoord werd, en zijn aanhangers, degenen die de nadelen van immigratie
ondervonden, massaal hun ongenoegen uitten. Dit deed ook een aantal mensen uit
de het bovenste deel van de maatschappij van mening omslaan, of naar buiten komen
met eerder ingehouden meningen.
In de discussies die daarop volgden, bleek al snel dat de multiculturalisten
weinig tot geen inhoudelijke tegenargumenten hadden in de richting van de
critici, degenen die stellen dat er een duidelijk tot ernstig integratie- en
immigratieprobleem is.
In antwoord op deze uitdaging, hebben de multiculturalisten andere tactieken
ontwikkeld. De eerste sloot aan bij al bestaande Nederlandse neigingen, en dat
was het ontkennen van het bestaan van een Nederlandse culturele identiteit
. De
tweede tactiek was het erop wijzen dat Nederland ook eerdere immigratiegolven had gekend,
en het gelijkstellen van de huidige immigratie met die eerdere immigraties.
De derde en meest in het oog springende volgt uit de aloude ideologie van de
gelijkheid van culturen. Als er inderdaad een gelijkheid van culturen is, en je
constateert als multiculturalist een achterliggende positie van immigranten in
Nederland, moet die achterliggende positie wel aan Nederland zelf liggen. En
idem voor andere zaken aangaande de integratieproblematiek: dat allochtonen zich
vaak beledigd voelen in Nederland, wordt "dús" veroorzaakt door de autochtonen -
een argument dat "de toon van het debat" is gaan heten, wat pars pro
toto is voor "de toon van de autochtonen in het integratiedebat is te
scherp".
Maar de belangrijkste is de vierde: daar waar je als multiculturalist
geconstateerd hebt dat allochtone immigranten achtergesteld worden door
autochtonen, moet je dus maatregelen nemen om die achterstelling ongedaan te
maken. Als minder dan getalsmatig evenredig allochtonen bij de omroep zijn, moet je meer allochtonen
aanstellen bij de omroep -en bovendien moet je vertegenwoordigers van alle
allochtone groepen bij de omroep, ook al dat betekent dat dat er dan meer dan
evenredige vertegenwoordiging is. Enzovoort.
Dit alles kan samengevat worden in één centrale vraag: in welke mate moet een
samenleving met iets als 10 procent recent binnengekomen immigranten zich
aanpassen aan die immigranten? Het antwoord van het multiculturalisten is,
ruwweg: "volledig". Het antwoord van de tegenstanders is: "geheel niet".
In beide gevallen worden er natuurlijk nuances aangebracht: na vijf jaar
debatteren zijn multiculturalisten wel zo ver dat de extra criminaliteit onder
allochtonen niet gedoogd moet worden onder de noemen "het is onze eigen schuld",
en de tegenstanders zijn best bereid allochtone eettentjes en culturele
festijnen te gedogen. Maar bij bij multiculturalisten ligt het extra aanpakken
van de extra, racistische, criminaliteit onder allochtonen al een brug te ver,
onder het motto: dat is discriminatie, en bij de tegenstanders het gedogen van
religieuze uitingen als moskeeën en boerka's, onder het motto: dat is een
gevaarlijke, intolerante, religie.
In het kader van deze tegenstelling worden de tegenstanders van het
multiculturalisme wel monoculturalisten genoemd. Deze term is emotioneel
beladen, dus prefereren de voorstanders ervan de term hoofdstroomculturalisme,
bekender onder Duitse term Leitkultur. Oftewel: de strijd is tussen
multiculturalisme en Leitkultur.
Bij een objectieve beoordeling tussen die twee zaken zijn er twee
hoofdfactoren: kwantiteit en kwaliteit. Kwantiteit is de hoofdfactor: als er
duizend immigranten wonen te midden van 10 miljoen, is er totaal geen sprake van
wat voor culturele aanpassing dan ook van de Leitkultur - het woord
Leitkultur is zelfs niet van toepassing - er is maar één cultuur, een
monocultuur. Zoals gebleken in Culturele vermenging
, is er pas sprake van een substantiële invloed boven de 5 procent, wat eruit
blijkt dat tussen die 5 procent en de 10 procent gemeenlijk problemen ontstaan
als de culturen te veel verschillen. Op dat moment is de situatie pas veranderd
van monocultuur naar Leitkultur. En dat is de situatie waarin veel
West-Europese landen, waaronder Nederland, zich bevinden - er is op kwantitatief
niveau een Leitkultur-situatie.
De multiculturalisten willen de kwantitatieve Leitkultur-situatie
omvormen naar een multicultuur-situatie. Omdat er geen kwantitatieve argumenten
zijn, kan dat alleen op grond van kwalitatieve argumenten. Wat dus inhoud dat
hun argumenten voor een multicultuur erop neerkomen dat ze de immigrantencultuur
aanzienlijk hoger inschatten dan de Leitkultur. Dat is een grappige
veronderstelling, want het is in tegenstrijd met een ander principe dat ze
hanteren, namelijk dat culturen volstrekt gelijkwaardig zijn. Alleen al op grond
van deze tegenstrijdigheid kan een multicultuur in de huidige situatie dus
meteen afgewezen worden - de allochtonenimmigranten vormen een te kleine
minderheid, die bovendien nog bestaat uit diverse en vaak tegenstrijdige
deelculturen - Marokkanen moeten niets van Surinamers, en omgekeerd. Maar het
is natuurlijk erger. Als je het idee van niveauverschillen ook maar een greintje
serieus neemt, is meteen duidelijk dat de immigrantenculturen matig tot sterk
achterlopen bij de (westerse) Leitkultur. We denken bijvoorbeeld aan
eerwraak, vrouwenbesnijdenis, en homohaat - maar de voorbeelden zijn legio
. Kortom: voor wie ook maar enigszins realistisch kijkt naar de situatie van
allochtone immigratie in West-Europese landen, is het vanzelfsprekend dat
hier sprake is van een situatie ergens tussen Leitkultur en monocultuur,
en dat als er verandering gebracht zou moeten worden in de actuele
situatie, dat de wenselijkheid gaat richting monocultuur: de achtergebleven
aspecten van de immigrantenculturen hebben al ruim te veel invloed op de
Westerse cultuur, als kunstuitingen al beperkt worden, en de vrijheid van
meningsuiting op het puntje staat dat ook te worden. Ergens moeten de meeste
multiculturalisten dat ook beseffen, want de strijd die zij voeren wordt steeds
grimmiger - in de huidige fase is het zo dat de critici van het
multiculturalisme en de islam worden beschuldigd van racisme - een
strafbaar feit. De
voorbeelden daarvan hebben we gesplitst in twee categorieën: de strijd voor de
allochtonen/immigranten cultuur hier
en de zelf-islamisering hier
, en de strijd tegen autochtone cultuur hier
. Deze twee houdingen tezamen, een combinatie die geïsoleerd gezien iedere
redelijkheid te boven gaat, valt niet anders te omschrijven als verraad aan de
eigen cultuur. Dat cultuurverraad beslaat alle lagen van bestuurlijk en
intellectueel Nederland, en is zo uitgebreid en zo diep doorgedrongen dat het
niet meer in een enkele verzameling is te vangen - deelverzamelingen zijn die
van algemeen
, de "angst"-campagne
, juristen
, de Commissie Gelijke Behandeling
, historici
, sociologen
, en er volgt nog de WRR. Het specifieke extreme geval van zelfislamisering is behandeld hier
. Voor de uiteindelijke oplossing van de integratieproblematiek, zie hier
. Naar Groep en
samenleving
, Cultuur, vermenging
,
Cultuur, eenheid
, Allochtonen problematiek
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|