Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme, sociologen: Verkuyten
|
22 mei 2009 |
Om de positie van Maykel Verkuyten in het integratiedebat toe te lichten,
reproduceren
we korte beschrijvingen van twee van zijn werken, een boek en een onderzoeksproject, die
beide kanten van het integratieproces behandelen: de autochtone en de
allochtone kant. Eerst de autochtone:
Van: website Amsterdam University Press:
Maykel Verkuyten
'Redelijk racisme'
Gesprekken over allochtonen in oude stadswijken
Niemand weet precies hoe mensen in hun dagelijks leven over allochtonen denken.
Niemand weet dan ook hoe racistische uitlatingen bestreden moeten worden. Dit
boek biedt een gedetailleerde en genuanceerde analyse van het oordeel van
autochtone bewoners van oude stadswijken over allochtone medebewoners, met
nadruk op maatschappelijk gangbare interpretatiekaders en argumenten.
Verschillende onderwerpen met betrekking tot racisme komen aan de orde in termen
van de bewoners zelf. Maatschappelijke en wetenschappelijke misvattingen worden
gecorrigeerd en het boek biedt aanknopingspunten om negatieve oordelen over
allochtonen te veranderen, gebruik makend van een specifieke theoretische en
methodologische benadering.
Maykel Verkuyten is werkzaam als universitair hoofddocent bij de Universiteit
Utrecht. Hij is tevens verbonden aan het European Research Center on Migration
and Ethnic Relations (ERCOMER).
isbn 978 90 5356 272 7; 16 x 24 cm, 230 pagina's, paperback, 1997;
Nederlands; niet langer leverbaar; € 21,75
Red.: De autochtone kant van het integratieproces wordt dus
beheerst door racisme, dat door passende maatregelen bestreden moet worden.
Nu de allochtone kant:
Onderzoekscentrum ERCOMER, Universiteit Utrecht, project 2007-2010.
Discourses on Muslim identity: Qualitative case studies with local-born Muslims
in London and Amsterdam
Aim
This project aims to investigate the multiple meanings and situated uses of
religion by Muslim youth in everyday contexts of interaction. To this end, new
qualitative data are gathered through in-depth interviews and focus groups in
two cities in the UK (London) and the Netherlands (Amsterdam).
...
Research design
This project pursues the detailed examination of minorities’ own understandings
and theories of ethnic and religious identities. To this end, it envisages the
qualitative analysis of multiple meanings and situated uses of Muslim identities
among youth in two urban settings: London and Amsterdam. The analytical interest
is in identifying and analysing the range of divergent and debated understanding
and theorisations of Muslim identity. Hence, the focus is not on
representativity of individuals or groups, but rather on representativity in
terms of the full range of discourses relating to Muslim identity.
Project staff:
Prof. Dr. Karen Phalet, Project leader (ERCOMER, The Netherlands),
Prof. Dr. Maykel Verkuyten (ERCOMER, The Netherlands),
...
Red.: De allochtone kant kenmerkt zich dus door een variërende
belangstelling voor de moslim-identiteit. En kennelijk is daar helemaal niets
mis mee, want we lezen niets over wenselijkheden van bestrijding.
Waarmee nog maar eens duidelijk wordt: het
integratieprobleem is een autochtoon probleem, dat door passende maatregelen aan
die kant opgelost moet worden.
Merk op dat dit onderzoek kennelijk voornamelijk of uitsluitend
gebaseerd is op wat de betrokkenen zeggen over hun eigen opvattingen. Een
overtreding van de regels van goede menswetenschappen
.
Later ontdekt, van elders op de website:
Uit: De Volkskrant, 20-11-2004,
wetenschapsbijlage, door Simone de Schipper
Xenofobie | Zelfs op het meest basale dierlijke niveau is het vreemde eng
Bang volgens het boekje
Geef een homogene groep studenten rode en blauwe armbandjes en binnen de
kortste keren veroordelen 'rooien' en 'blauwen' elkaar. 'We zien vooral
verschillen en kunnen die niet goed beoordelen.'
Wat zijn de factoren die tolerantie doen omslaan in vreemdelingenhaat? Welke
ingrediënten polariseren de Nederlandse polder? Ze kennen ze allemaal, de
sociaal psychologen van de Nederlandse universiteiten. Verdrietig zijn ze, maar
niet verbaasd. Het is haast volgens het boekje.
'Vertrouwd is prettig, vreemd kan verwarrend of bedreigend
zijn', zegt massapsycholoog dr. Jaap van Ginneken (Universiteit van Amsterdam).
'Vanaf het meest basale, chemische, dierlijke niveau - de eigen nestgeur stelt
gerust terwijl vreemde geuren door onbekende eetgewoonten of andere
lichaamsgeuren onrustig maken - tot de voorstelling over hoe de wereld zou
moeten zijn, samengebald in ideologieën als zou de christelijke samenleving het
toppunt van beschaving zijn en de islamitische barbaars.' ...
Groepsdenken dient om de voortdurende informatiestroom het
hoofd te bieden, volgens sociaal-psycholoog dr. Bertjan Doosje (Universiteit van
Amsterdam). 'Meubelstukken delen we in als "tafel" of "stoel", mensen als
"islamiet", "autochtone Nederlander", "zij", "wij". Het is een bril om naar de
wereld te kijken.'
Combineer dat echter met de fundamentele behoeften om bij een
groep te horen en om ons goed te voelen over onszelf, en de neiging tot
vooroordelen is geboren. Doosje: 'Door slecht te denken over andere groepen,
voelen mensen zich beter over hun eigen groep, en daardoor beter over zichzelf.'
Vooral in onzekere tijden gebruiken mensen die truc,
toonden de Amerikaanse psychologen Steven Fein en Steven Spencer aan in 1997.
Blanke, niet-joodse Amerikaanse studenten die net kritiek te verduren hadden
gekregen, bleven positief over een ogenschijnlijk katholieke 'Maria'. Maar over
een ogenschijnlijk joodse 'Julie' uitten ze negatieve vooroordelen. Studenten
van wie het ego juist gestreeld was, deden dat niet. Hoe negatiever de
bekritiseerden over 'Julie' waren des te meer herstelde hun eigenwaarde.
Het hokjesdenken kleurt onze hele waarneming. Van de eigen
groep zien en onthouden we vooral de positieve eigenschappen, van
buitenstaanders de negatieve. Groepsgenoten kennen we intelligentie en verfijnde
gevoelens toe buitenstaanders vooral basale emoties. Van groepsgenoten zien we
de individuele verschillen, van buitenstaanders vooral het stereotype.
Dr. Maykel Verkuyten, sociaal-psycholoog van het European
Research Centre on Migration and Ethnic Relations aan de Universiteit
Utrecht kent de vele onderzoeken maar benadrukt dat ze niet bewijzen dat afkeer
van vreemden aangeboren is. 'We zijn weliswaar van nature op de eigen familie of
groep gericht die bieden steun en vertrouwen.' Maar dat is nog wat anders dan
afkeer van vreemden zegt Verkuyten met klem.
'In eerste instantie zijn we neutraal of zelfs
belangstellend.' Naast het hokjesdenken heeft de evolutie ons immers óók
gezegend met compassie, altruïsme zelfs voor iedereen en alles waarin we iets
menselijks herkennen, tot robots en poppen aan toe.
Niet voor niets zijn samenlevingen zelden zó diep verdeeld
als bijvoorbeeld Israël en Noord-Ierland. En niet voor niets blijven zelfs in
zulke extreme situaties velen de ander eerst als medemens zien. De angst voor
het vreemde kan dan normaal en menselijk zijn, maar niet het enige gevoel
waarmee we worden geboren. Het krijgt niet automatisch de overhand, laat staan
dat het vanzelf verandert in afkeer. ...
De checklist van ingrediënten die het groepsdenken
kunnen veranderen in afkeer of zelfs haat kan grotendeels worden aangevinkt.
Inclusief de sterkste katalysator: het gevoel van bedreiging, in alle soorten en
maten.
Verkuyten: 'Voorheen was dat de economische bedreiging; de
vrees dat banen en huizen naar buitenlanders gaan. Na de moord op Pim Fortuyn
maten we dat veel autochtonen zich persoonlijk bedreigd voelen. Terwijl
allochtone moslims vaker hun groep bedreigd zien: hun geloof zit in het verdomhoekje en hun cultuur wordt niet geaccepteerd.
'Autochtonen praten wel over een multiculturele samenleving,
wat ruimte en rechten impliceert voor meerdere culturen, maar eigenlijk bedoelen
we: assimilatie. Je mag er zijn, als je je maar gedraagt zoals wij. Nou, voor
veel allochtonen is assimilatie - het opgeven van de eigen cultuur - een
schrikbeeld dat stekels overeind zet.
'Dat gevoel van culturele bedreiging speelt nu ook sterker
bij autochtonen.' Vooral nu de islam in Nederland - mede door uitvergroting door
de focus van mensen én media - groot, groeiend en goed georganiseerd oogt. Als
de islam doordringt in onze maatschappij, waar blijven dan onze waarden en
normen, wat is Nederland dan nog, vraagt menig Nederlander zich af. En omdat
zijn identiteit samenhang met zijn land: wie ben ik dan eigenlijk nog.
'Dat verscherpt de tegenstelling, want, zegt Verkuyten:
'Naarmate men zich minder geaccepteerd voelt, denkt men negatiever over andere
groepen.' Dat geldt nu voor beide groepen en dat drijft hen uit elkaar. De
polarisatie versterkt zichzelf. ...
Red.: Kortom: alles wijst op het basale karakter van
xenofobie, en op de manier hoe het ontstaat: als de andere groep zich duidelijk
afwijkend gaat gedragen. Wat in het experiment blauwe en witte armbandjes zijn,
zijn in het geval van allochtone immigranten de hoofddoeken, baarden,
djellaba's, de moskeeën, de vreemde lettertekens op de winkels, maar, nog veel
sneller werkend: de overlast en criminaliteit - slechts een klein beetje
opvallen in die richting is natuurlijk al genoeg op de afkeerreflex te
prikkelen.
Verkuyten noemt al deze voor de hand liggende en bijzonder
objectieve factoren niet, en komt met secundaire dingen als banen en
huizen. Terwijl dat van die banen en huizen ook geldt voor andere
immigrantengroepen, Chinezen, Surinamers, die maar heel weinig of geen last
hebben gehad van Nederlandse afkeerreflexen.
Kortom: Verkuyten is iemand die de feiten verdraait om de
multiculturalistische ideologie van "hoe meer diversiteit, hoe beter" in stand
te houden, daar waar het overduidelijk faalt.
Deze bron stamt van ruim voor de tijd van het WRR-rapport, en
Verkuyten's ideologische positie was dus al bekend. En dat was natuurlijk ook de
reden dat hij als één van de hoofdauteurs voor dat rapport is gekozen - samen
met Maria Grever.
Naar Multiculturalisme
,
Cultuur, eenheid
,
Allochtonen overzicht
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|