Bronnen bij Democratie, praktisch: een discussie
Er lijkt geen beter alternatief voor democratie voorhanden. Toch zijn er
vele klachten over het functioneren ervan. Veel daarvan wordt geassocieerd
met de de aard van de kiezers, veelal neerkomend op ze zijn niet deskundig
genoeg. Dus lijkt er een simpele oplossing: selectie. Maar dan is het geen
democratie meer, is de standaard tegenwerping, maar iets als aristocratie.
Dat laatste is echter niet helemaal hetzelfde: bij aristocratie wordt er
niet gekozen door anderen - aristocraten bepalen zelf wie aristocraten,
"waardig", zijn.
Het lijkt dus de moeite waard om naar een vorm van selectie te kijken.
Onderstaand een discussie die volgde op een pleidooi ervoor
(de Volkskrant, 31-12-2004, ingezonden brief van Kemal Inci, Deventer):
Dit pleidooi heeft een diepere bedoeling, die af te
leiden valt uit de mededeling dat bovenstaande stuk geschreven is in de tijd
kort na de moord op Theo van Gogh, en het debat over de vrijheid van
meningsuiting, belediging, en godsdienst op zijn hevigst was. Dit demonstreert
meteen waarom de discussie over selectie binnen de democratie zo moeilijk is:
het kan alleen goed gaan, als je strikt objectief bent. De discussie over
vrijheid van meningsuiting versus belediging laat zien dat dat zeer moeilijk is:
gelovigen claimen zonder enige reflectie het recht zich beledigd te voelen,
terwijl ze er tegelijkertijd de meest beledigende opvattingen over
niet-gelovigen op nahouden. Kermal Inci heeft het boven over waardigheid als
criterium voor selectie. Vermoedelijk ziet hij daarbij het aanhangen van
een geloof, even vermoedelijk de islam, als een prima teken van waardigheid.
Even duidelijk is het voor de objectieve mens dat het aanhangen van een geloof
een sterk teken van minderwaardigheid is: je laat je opvattingen afhangen van
onveranderlijke regels zonder een enkele redelijke basis, want ze komen van
"god".
Er waren meer mensen die Inci's betoog niet begrepen - of juist wel
(de Volkskrant, 08-01-2005, ingezonden brief van V.A.M. Schaaf (Amstelveen)):
Dat riep weer een reactie op
(de Volkskrant, 15-01-2005, ingezonden brief van Jos Koning (Nijmegen)):
Hier lijkt moeilijk wat tegenin te brengen.
Tegen paar opmerkingen van V.A.M. Schaaf wel: waar hij stelt dat 'vrijheid'
juist niet 'beperking' tekent, maakt hij een bekende denkfout, namelijk dat
vrijheid ook absolute vrijheid betekent. Dat is onjuist, zodra jou vrijheid
andermans onvrijheid is, en dat is in een hoogontwikkelde maatschappij als
de onze al snel het geval.
Ook in intellectuele kringen is het idee bekend
(de Volkskrant, 26-09-2007, column van Evelien Tonkens):
Maar in deze kringen wordt het idee alleen
geopperd als de gewone urger iets heeft weggestemd dat de intellectueel mooi
vindt - bijvoorbeeld een Grondwet voor een Europese Verenigde Staten, een
Europees Imperium.
Dat is dus een een reëel en ernstig een ernstig bezwaar tegen
selectie: het gevaar van het ontstaan van het behartigen van deelbelangen.
Als de geselecteerden overeenkomen met een specifieke maatschappelijk groep
met specifieke eigen belangen in de maatschappij, waarbij die belangen de
belangen van andere groepen schaden wat dus al snel het geval is, dan kan
die geselecteerde groep zichzelf gaan bevoordelen ten nadele van anderen. En
dan en je weer bij een vorm van de aloude aristocratie.
Kortom: een selectieproces binnen de democratie moet niet
alleen selecteren op verstandelijke kwaliteiten, in de zin van testjes van
de kennis van diverse partijprogramma's, maar moet ook de mentaliteit van
mensen testen, in de zin dat degenen die te sterk geneigd zijn zichzelf te
bevoordelen ten nadele van anderen.
Ook zoiets is al bedacht, daar waar het meest gedacht wordt
over de toekomst: de sciencefiction. Een voorbeeld is de Nul-A maatschappij
van A.E. van Vogt, waarin de maatschappelijke topposities verdeeld worden
aan de hand van de resultaten behaald bij een test van de kennis van de
Algemene semantiek afgenomen door een grote computer genaamd de Spelmachine,
en waarbij de Algemene semantiek staat voor een systematische vorm van
gezond-verstanddenken, dat vormen extremere vormen van inhaligheid uitsluit
- meer over de Algemene semantiek vanaf hier
.
Het denken over een vorm van selectie binnen de democratie
heeft sinds twintig jaarsterk aan belang gewonnen. Want naast door gewone
ondeskundigheid wordt de democratie waarschijnlijk nu meer bedreigd door een
andere factor: de demografie (de Volkskrant, 14-09-2006, door Gerard Reijn
Want als er één ding duidelijk is, is het dit:
niet alleen de sharia, maar de hele islam is volkomen onverenigbaar met
democratie - in welke zinnige betekenis van het woord dan ook. En door de
werking van de demografie dreigen moslims in Nederland in een aanzienlijke
minderheid, en misschien zelfs in de meerderheid te komen. tegen die tijd
moeten ze geen invloed meer op de democratie kunnen uitoefenen, want dan
stemmen ze de democratie weg. Voorgoed.
Naar Democratie, praktisch
,
of site home
.
|