Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme:
kwalificatie |
13 apr.2011 |
Het is nog een vraag hoe je een beleid dat het toelaten dat enkele miljoenen
laagopgeleide en laagbeschaafde immigranten tot Nederland enigszins passend zou
kunnen kwalificeren. Zoals vaak in de kwesties van woorden, geven literatoren
een voorzet. We beginnen met hun beschrijving van het probleem:
Uit: De Volkskrant, 12-04-2011, door Thijs Goverde en Mirjam Oldenhave,
kinderboekenschrijvers.
Moord in de Schilderswijk
... de Schilderswijk. In die Haagse prachtwijk, of krachtwijk, of welk
eufemisme je ook maar gebruiken wilt, vind je hele schoolklassen zonder ook maar
één autochtoontje. Het laat zich raden dat het Nederlands van deze leerlingen te
wensen over laat. Er schijnen zelfs kinderen bij te zijn die ook de taal van hun
ouders niet vloeiend spreken. Alsof ze twee tweede talen hebben. En geen enkele
eerste.
Dit is niet het drama van de multi-culturaliteit, dit is het
drama van de nul-culturaliteit. Hun docenten valt niets te verwijten. Die roeien
woest tegen de stroom in, met alle riemen die ze hebben ...
Red.: Een redelijk adequate omschrijving van het
probleem: nul-culturaliteit. Waaraan talloze Nederlanders iets proberen te doen.
Zoals al genoemd de docenten, die opgevreten worden door de nul-beschaafden, zie
hier
. En door mensen in de bibliotheek:
|
Hun docenten valt niets te verwijten. Die roeien woest tegen de
stroom in, met alle riemen die ze hebben en zelfs met riemen die ze niet
hebben. Met de riemen van de bibliotheek bijvoorbeeld.
Wij kennen geen enkele bibliotheek die zó verweven is met de
omliggende scholen als de Bibliotheek Schilderswijk. Schoolklassen komen
naar de bieb voor het ene project na het andere. |
Maar wat is de bijdrage hieraan van de bevolkingsgroep zelf:
|
Dit is geen wijk van lezers. Dat laatste heeft het gemeentebestuur
ook gemerkt. En zijn reactie is voorspelbaar: hier hoeft helemaal geen
bieb te staan. En de kinderen, die in de bieb hun boeken lezen? (Want er
wórdt wel gelezen, maar dat is geen lenen, dus dat zie je niet terug in
de cijfers). |
Oftewel: wel lezen, maar geen contributie - geen bijdrage. Zoals de
Nederlandse bibliotheek draait. En talloze andere instellingen en verenigingen:
gezamenlijk organiseren, en gezamenlijk bijdrage. De allochtone inbreng in dit
proces is: wel meedoen, maar niet bijdragen
.
Een kruik die net zo lang te water gaat tot hij barst. En de
voetbalvereniging zegt: wij willen geen allochtonen meer
. En de gemeente zegt: wij financieren geen bibliotheek meer - voor hen die niet
bijdragen:
|
Dit is geen wijk van lezers. Dat laatste heeft het gemeentebestuur
ook gemerkt. En zijn reactie is voorspelbaar: hier hoeft helemaal geen
bieb te staan. |
De auteurs veroordelen dit. Zijn vinden dat de gemeente moet bijdragen. En
veroordelen het niet-bijdragen.
Waar het hier om gaat, is dat als je niet-bijdragen
veroordeelt, je dit redelijk consequent veroordeelt. Dat wil zeggen: dat je ook
het niet-bijdragen door de Schilderswijkers veroordeelt. En het niet-bijdragen
van al die niet-Nederlandse voetbalclubleden. En dergelijke. dat wil zeggen: het
niet bijdragen door allochtonen. terwijl die allochtonen wel degelijk, de
redelijk minimale bijdragen aan bibliotheken en voetbalverenigingen kunnen
opbrengen,. want ze koleden zich beter dan Nederlanders, geven relatief meer uit
aan luxe als Nederlanders, en gaan ieder jaar een maand op vakantie in het
buitenland. Dat niet-bijdragen aan Nederlandse instellingen is grotendeels
doodgewoon een keuze. iets dat ze doen omdat Nederlands het tot voor kort zonder
morren hebben gedoogd. "Tolereren" heet dat, en tolereren moet je, als ben je
een racist.
Oké, nu gaan we dar kwalificeren. met hulp van literatoren
Thijs Goverde en Mirjam Oldenhave. Wat gebruiken zij voor terminologie
voor degen die niet bijdragen, en, natuurlijk, degene die het niet-bijdragen
ondersteunen, dat wil zeggen de multiculturalisten? Hier is het antwoord:
|
Het lijkt wel alsof de gemeente niets liever ziet dan
halfgeletterde, op straat rondhangende allochtonen. Schorem. Het mag
duidelijk zijn dat we hier niet op de rondhangers doelen. De barbaren
rammelen al lang niet meer aan de poort, ze zitten in het gemeentehuis.
|
Oftewel: degenen die niet-bijdragen en degenen die hen steunen,
multiculturalisten, zijn barbaren en schorem.
Ze zeggen het echt zelf.
Naar Multiculturalisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|