Bronnen bij Westerse cultuur: verenigingen

Het begrip "vereniging" is te beschouwen als een kenmerkend aspect van de Westerse cultuur. Omdat de band vrijwillig is, geen bloedband is, en vaak de doelstelling heeft anderen die geen bloedverwanten zijn, te helpen. Het is het meest praktische vervoermiddel van het theoretische begrip "solidariteit". Allemaal begrippen die de familie-clan-etnie organisatie nauwelijks of niet kent - in ieder geval niet buiten de eigen familie-clan-etnie.

Ook binnen de westerse cultuur vertoont het verschijnsel het van andere cultuurfactoren bekende patroon: hoe noordelijker en westelijker, hoe meer het voorkomt. En in dit geval is Nederland een van de sterkste landen, zodat we daar ook kunnen beginnen (de Volkskrant, 13-02-2009, door Olaf Tempelman):
  Geiten en bitterballen

Wie weleens tussen niet-Nederlanders zit, komt er vroeg of laat achter dat vreemde talen geen perfect synoniem bezitten voor het woord ‘gezellig’. Probeer het te omschrijven, en je komt uit bij iets erg Hollands, namelijk de vereniging. Als Roemenen mij in mijn jaren als correspondent vroegen naar specifieke fratsen van Nederlanders, zei ik altijd: Zet drie Roemenen bij elkaar en aan het eind van de dag heb je vier politieke partijen. Zet drie Nederlands bij elkaar en de uitkomst is een vereniging. De week erop komen die Nederlanders op hetzelfde tijdstip weer bijeen. Er zijn dan bitterballen bij. Iedereen heeft zijn contributie al betaald. Er is namelijk een penningmeester benoemd. Waarom Nederlanders verenigingen oprichten? Dat vinden ze gezellig. Dit verhaal bezat in Boekarest een grote overtuigingskracht. Het is daar namelijk bekend dat de Nederlanders in de stad een eigen vereniging hebben, met een vaste bitterballenavond (woensdag) op een vaste plek (Grand Café Amsterdam, Strada Covaci 6).
    Het is geen wonder dat uitgeverij Scriptum de vereniging heeft gekozen voor een nieuw fotoboekje in de serie Fijne Hollandse Dingen in Duistere Multicultitijden. Onze club gaat nooit verloren (€ 16,–) heet het. Ondertitel: Honderd jaar verenigingsleven. Er is sprake van een grote continuïteit. Begin jaren ’60 werd voorspeld dat er door de televisie de klad zou komen in het verenigingsleven. Dat is meevallen: de vereniging lijkt in het Hollandse DNA verankerd. Wel heeft ‘nut’ heeft steeds meer plaatsgemaakt voor ‘vermaak’ en zijn de zuilen verdwenen. Zo had je vroeger zelfs een katholieke geitenfokvereniging. Socialisten fokten hun geiten in die goeie ouwe tijd onder het genot van de Internationale.   ...

Aan verenigingen en (sportclubs) is er een ware overvloed. En er zijn meerdere varianten (de Volkskrant, 20-03-2010, door Claudia Aldenkamp):
  Nooit te oud

Van duiken tot EHBO en van communiceren met ezels tot wichelroedelopen: Nederlanders zijn dol op cursussen. Fotograaf Adriaan van der Ploeg maakte een rondgang langs zaaltjes, buurthuizen, zwemscholen en klaslokalen.

Wat EHBO-basiscursus. Waar EHBO Rotterdam. Voor wie Iedereen vanaf 16 jaar. Waarom De Rotterdarnse voorzitter Leon Janssen: 'De mensen die de cursus volgen willen iets betekenen voor de maatschappij. Vaak zijn het bedrijfshulpverleners, maar we hebben ook veel gewone geïnteresseerden.'.. Resultaat Na het examen ben je bevoegd EHBO'er en kun je bloedingen stelpen en wonden verbinden. ...

Wat Communiceren met dieren. Waar Medium Mieke Zomer in Haaksbergen. Voor wie Iedereen die van dieren houdt en gelooft in meer dan het aardse. Waarom Zamer: 'Een dierenarts wil dieper contact maken zonder röntgen te gebruiken, een hondengedragstherapeut wil weten waarom een hond zoveel blaft en particulieren willen weten wat hun huisdier hun wil zeggen.' ... Resultaat Je kunt met een dier praten over wat hij voelt en ervaart. wel eerst vragen of het dier wel wil praten.

Wat Klussen voor beginners. Waar Beqwaam in Baarn. Voor wie Mensen met twee linkerhanden. Voornamelijk vrouwen. Waarom Cursusleider Frank Sanders: 'Ze zijn het zat om bij klusjes in en om het huis afhankelijk te zijn van iemand anders.' ... Resultaat Een goed gevoel over jezelf en meer kennis over klussen.

Wat Wichelroede lopen. Waar Volksuniversiteit Tilburg. Voor wie Mensen die meer willen weten over de invloed van de aarde op hun omgeving. Waarom Cursusleider Jules Faber: 'Ze hebben bij een plek in huis een bepaald gevoel opgevangen en ze zijn op zoek naar antwoorden.' ... Resultaat Je kunt in je eigen huis en tuin positieve en negatieve plekken vinden. Zoals waarom een roos op die plek slecht groeit en onkruid het er goed doet.

Wat Grimeren, special effects. Waar Different Mix, Nieuw-Vennep. Voor wie Visagisten uit het theater en 'gewone' geïnteresseerden. Waarom Eigenares Barbara Goosens: 'Sommigen willen meer kennis van technieken opdoen, anderen doen het gewoon voor de lol.' ... Resultaat Je weet hoe je een kogelwond schminkt of een uitpuilend oog op een voorhoofd. Op aanvraag wordt een certificaat verstrekt.

Wat Stuken. Waar Doe-Zelf-School (DZS) Rotterdam. Voor wie Vooral mannen, de laatste tijd ook vaker vrouwen. Waarom DzS-medewerker Toos Bakker: 'Een enkele cursist wil een klusbedrijf beginnen, maar het zijn vooral particulieren die zelf willen klussen in huis. Omdat het veel goedkoper is: ... Resultaat Geen certificaat of diploma, wel de kennis om thuis ook superstrakke muren te maken.

Wat Duiken. Waar Duikschool DivEmotion in Lisserbroek. Voor wie Iedereen vanaf 11 jaar. Wel eerst een medische verklaring invullen. Bij medische kwalen kan deelname worden afgeraden. Waarom Instructeur Henkjan Faber: 'De mensen zijn toe aan een nieuwe uitdaging. Anderen willen vooral de onderwaterwereld bewonderen op vakantie.' ... Resultaat Een Open Water Duikbrevet waarmee je overal tot 18 meter mag duiken.

Wat Paaldansen. Waar Chalans, locatie Amsterdam. Voor wie Vrouwen. In principe alle leeftijden, het merendeel is tussen de 20 en 35. Waarom Chalans-medewerker Christian Timmermans: 'Het is een goede work-out en het geeft vrouwen zelfvertrouwen: ... Resultaat Behalve een blije partner en een getraind lijf kun je, net als bij stijldansen, 'afdansen' en diploma's halen.

Wat een veelheid, hè. Heeft u nu een idee waarom de bijvoorbeeld de Arabische landen zo arm zijn? Dat is omdat hun cultuur zo arm is. Het enige wat ze gezamenlijk kunnen, is bidden - zie ook uitleg of detail uitleg of detail uitleg of detail .

Nog meer soorten clubs (de Volkskrant, 03-05-2010, van verslaggeefster Carien ten Have):
  Gilde bloeit digitaal

In een hoekje op de begane grond van een serviceflat in Alphen aan den Rijn zitten zes mensen geconcentreerd achter drie computers. ‘Probeer de muis stil te houden’, zegt Lenard Bakker van Gilde Alphen aan den Rijn tegen een oudere mevrouw die de muis van haar computer driftig heen en weer beweegt. ...
   Twee keer per week geeft Bakker les in computervaardigheid, samen met nog tien vrijwilligers van het gilde. De term gilde stamt nog uit de Middeleeuwen. Toen waren het verenigingen van personen met hetzelfde beroep, bijvoorbeeld het weversgilde of het schuttersgilde. Maar dat zijn ze vandaag de dag allang niet meer.
   ‘Ook gilden moeten zich vernieuwen’, zegt Frans Schouten, voorzitter van Gilde Alphen aan den Rijn. ‘Rieten manden vlechten of leer snijden doen wij echt niet meer.’ Dus worden bij het gilde Alphen aan den Rijn computerlessen gegeven, is er een kookgroep, en worden stadswandelingen gehouden. ‘Gilden hebben nog een oubollig imago, maar dat slaat nergens op’, zegt ook computerbegeleider Jan Boezaard, die al zo’n drie jaar bij het gilde is aangesloten.
   De belangrijkste overeenkomst met vroeger is dat in de gilden belangeloos kennis en ervaring wordt uitgewisseld. Zo ook bij de computervaardigheidsles. ...
    Het gilde heeft tot nu toe genoeg vrijwilligers, zo’n 160 mensen. Deze week wordt de organisatie nog groter, want dan neemt het gilde de taken van de VVV in Alphen aan den Rijn over. ‘Na Amsterdam zijn we het actiefste gilde’, zegt voorzitter Schouten.   ...

Een oude en nieuwe vorm, dus.

Volgende vorm, met eveneens een lange historie in de westerse, vooral Noordoost-Europese, cultuur (de Volkskrant, 05-05-2010, van verslaggever Gijs Herderscheê):
  'Coöperatie ideale vorm voor bestuur zorg'

De coöperatie kan het alternatief worden voor stichtingen als eigenaar van zorginstellingen. Volgens ouders van kinderen met een verstandelijke handicap en de Rabobank is de coöperatie voor de gehandicaptenzorg de ideale bestuursvorm. Doordat ouders en cliënten meer zeggenschap krijgen, kunnen bijna-faillissementen zoals van gehandicapteninstelling Philadelphia, worden voorkomen.
    Dit propageren ouders van kinderen met een verstandelijke handicap en de Rabobank. De Rabo is een coöperatie zonder winstdoelstelling. Alle instellingen in de zorg zijn nu stichtingen, omdat zij geen winst mogen maken. De coöperatie is een goed alternatief voor de zorgstichting, vinden Rabo en KansPlus, het belangennetwerk verstandelijk gehandicapten.
    Bij een coöperatie hebben de leden de zeggenschap. Aan de ledenraad zijn de raad van toezicht en raad van bestuur verantwoording schuldig. ‘Dat heeft een disciplinerende invloed’, zegt een Rabo-bestuurder.   ...

De coöperatie was vroeger een veelvoorkomende maatschappelijke organisatievorm, maar minder populair geworden onder druk van het neoliberalisme. Het verdwijnen ten gunste van stichtingen had ook dezelfde gevolgen als het neoliberalisme in het algemeen: zelfverrijking en corruptie.

Corporaties lenen zich voor zeer veel terreinen (de Volkskrant, 06-03-2010, door Michael Persson):
  Wijkbewoners gaan in wind

Energiebedrijven hopen financieel beter te worden van duurzame stroom. Gewone gebruikers krijgen steeds vaker ook die kans.


Tussentitel: Je kunt nu ook je zelf opgewekte energie verkopen op de vrije markt
...    Vanaf maandag kunnen belangstellenden inschrijven voor een nieuwe serie windmolenobligaties, waarmee energiebedrijf Eneco tussen de 700- en 900 duizend euro hoopt op te halen. Het is een van de nieuwe manieren waarop particulieren kunnen participeren in nieuwe energie.   ...
 
Tussenstuk:
Investeren via coöperaties, op het land en voor de kust
Ook via coöperaties kunnen particulieren windenergie financieren. Naast een lidmaatschapsgeld fourneer je leningen, waarmee investeringen kunnen worden gedaan. De rente kan variëren. De coöperatie betaalt zijn investeerders terug uit de opbrengsten van de elektriciteit. Zo werkt bijvoorbeeld de Windvogel, een coöperatie met vier turbines rond Gouda en Ouderkerk aan de Amstel. Leden betalen eenmalig 50 euro, hun aandeel in de vereniging. Op de leningen die ze daarnaast verschaffen is de afgelopen jaren 6 en 7 procent rente uitgekeerd. Een andere coöperatie is Zeekracht, gericht op offshore-wind. Leden betalen een tientje. De molens staan er nog niet. Dan is er nog Meewind, een club die het grote offshore-park Belwind in België mede financiert. Particulieren en gemeenten participeren daarin via aandelen van 1.000 euro. Het beloofde rendement bedraagt 7 à 10 procent.

Echt grootschalig, dus.

Van de lintjesregen ziet men gewoonlijk alleen de meer bekende dus landelijke ontvangers. De lokale versie laat zien waar het voornamelijk om gaat: vrijwilligerswerk, voornamelijk in verenigingen. Het lokale bericht laat zich lezen als een parade van verenigingen (Leids Nieuwsblad, 05-05-2010, door Gerrit Kleijn):
  Lintjesregen daalt neer

Ter gelegenheid van Koninginnedag heeft burgemeester Henri Lenferink donderdag in de Hooglandse Kerk traditiegetrouw de Koninklijke onderscheidingen uitgereikt en de bijbehorende lintjes op de borst gespeld.
...
Lintjes
De andere gedecoreerden zijn: MEVROUW M.C.H. BARNHOORN, oud directeur van de Luba Groep en bestuurslid van tal van organisaties onder andere bv.leiden.nl, Raad van Toezicht Scheltema en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Mariette Barnhoorn is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. .
    Tot lid in de Orde van Oranje-Nassau werden benoemd: DE HEER J.H. DE BRUIN die onder andere oud bestuurslid is van Voetvalvereniging LVV De Sleutels (tegenwoordig GHC). MEVROUW C.G. VAN DOORNBOOM, die onder andere bestuurslid is geweest van de Toneelvereniging Tot Ieders Genoegen (TIG). MEVROUW H. KAPAAN-VISSER voor onder andere haar inzet als ouderling van de Hervormde Wijkgemeente Morskwartier. DE HEER I. KLOOTWIJK, vrijwilliger, bestuurslid en 2e penningmeester bij Speeltuinvereniging De Vijf Hoven.
    DE HEER I.M. DE KONING (inwoner van Leiderdorp) voor onder andere zijn vrijwilligerswerk bij de Stichting Vijf Hoven Huis en Speeltuinvereniging De Vijf Hoven. DE HEER G. ROBBERS, die onder andere actief is binnen de Voetbalvereniging UVS. MEVROUW E. SAP-DEN OS is onder andere vrijwilliger is bij Speeltuinvereniging De Vijf Hoven en voetbalvereniging GHC Leiden. DE HEER L.I. VAN VELZEN, voorzitter van de Vereniging Societeit Leiden en oud-gemeenteraadslid (CDA) in Leiden. DE HEER H. VERMOND voor onder andere zijn vrijwilligerswerk bij de Stichting Vijf Hoven Huis en speeltuinvereniging DeVijfHoven.  MEVROUW M.J.A DUIJNDAM kreeg de versierselen behorende bij de Koninklijke Onderscheiding lid van Oranje-Nassau opgespeld door burgemeester Zonnevylle van Leiderdorp. Zij is onder andere actief in de Parochie De Goede Herder in Zoeterwoude-Rijndijk.  

Geen commentaar.

Bijvoorbeeld ook te verdienen bij ... (de Volkskrant, 01-06-2010, door Machteld van Hulten):
  De speeltuin gaat nooit verloren

De buurtspeeltuin – welk Nederlands kind is er niet mee opgegroeid. Nederland telt zo’n achthonderd speeltuinen, die nog altijd goed bezocht worden. ‘Kinderen hebben niets nodig.’

... de speeltuin.

Het volgende is niet een reguliere vereniging, maar valt wel in dezelfde categorie sociale verschijnselen buiten de familiebinding (de Volkskrant, 05-10-2010, van verslaggeefster Anja Sligter):
  In de Week van de Dialoog een gesprek voeren met een tafel vol vreemden

Samenleving heeft een ‘douw’ nodig

Zo’n vijftienduizend mensen voerden deze week een gesprek met een tafel vol vreemden. Wat in Rotterdam begonnen is met de Dag van de Dialoog, is uitgegroeid tot een Week van de Dialoog. Op 55 plaatsen stonden dialoogtafels, zelfs in de trein en de Albert Heijn.
    Het idee is simpel en doeltreffend: mensen wisselen in kleine kring ervaringen uit aan de hand van een thema. In Nijmegen is gekozen voor het thema contact.
    De start is subliem. Acht mensen zitten rond een tafel in het gemeentehuis en moeten elkaar voorstellen. Zonder voorkennis, puur op hun eerste indruk. Jos (schipperstrui, kalend) stelt Frank (witte bos dicht haar, gebruind, rode broek) voor. Frank is volgens Jos getrouwd en heeft twee kinderen. Hij is een natuurliefhebber en heeft een bètastudie gevolgd. Jos heeft het tamelijk goed gezien.   ...

Geen Commentaar.

De neiging tot georganiseerde activiteiten vindt uiting op alle niveaus (de Volkskrant, 05-05-2011, column door Toine Heijmans):
  Kinderfeestje

Het kinderfeestje is een bron van spanning voor Moderne Goedwillende Tweeverdienende Ouders. Uitgegroeid tot prefab-Evenement, is er nu een kentering.

Tussentitel:  Na de dure doe-Evenementen is nu in de wijk de eerste, ouderwetse speurtocht gesignaliseerd

Zijn we aangekomen bij het laatste hoofdstuk van het Klein Vademecum voor Moderne Goedwillende Tweeverdienende Ouders, paragraaf drie: 'Het Kinderfeestje'. Het kinderfeestje is, anders dan de naam doet vermoeden, een toenemende bron van spanning voor Moderne Goedwillende Tweeverdienende Ouders. Het woord feestje kan in veel gevallen vervangen worden door het woord Evenement (met kapitaal). Een Kinderevenement, waarbij het kind op de eerste plaats komt en de ouders - die komen er zwetend en rennend achteraan. Zonder iets van hun inspanning te laten merken, want dat is niet feestelijk.   ...
    Vooraf kan worden gesteld dat het simpelweg vieren van een kinderverjaardag niet afdoende is. De festiviteiten worden onderverdeeld in verscheidene bijeenkomsten, waarvan de bijeenkomst met familie, vrienden en buren (doorgaans op zaterdag- of zondagmiddag), samen met het kinderfeestje de belangrijkste is. ...
    Vanwege de inspanningen die de Moderne Goedwillende Tweeverdienende Ouders zich moeten getroosten om aan alle wetten te voldoen, wijkt het gros van hen uit naar zogeheten prefab-kinderfeestjes. Inmiddels is een industrie ontstaan die inspeelt op de paniek onder ouders en hen voor veel geld eenvoudige feestpakketten levert, maar ook complete middagen in beeldhouwateliers, sterrenkeukens, sterrenwachten en klimhallen.
    Het onderzoek in de nieuwbouwwijk toont echter aan dat er sprake is van een kinderfeestjesinflatie. Hebben de buren de stap gezet naar een volledig gecaterd arrangement 'kindersterren dansen op het ijs', dan kunnen andere ouders niet achterblijven. Een korte cursus Mandarijn, of een inleiding in de Arabische Lente, liggen dan al snel in het verschiet.
    Vanwege deze inflatie is nu voorzichtig een kentering zichtbaar. De economische crisis zal ook meespelen. In de betreffende nieuwbouwwijk is onlangs een vader gesignaleerd die een speurtocht uitzette. Later liep hij op kop van een roedel kinderen, dat eenvoudige opdrachten vervulde (voetballen, springtouwen, ballonnen zoeken). Het feestje werd afgesloten met 'snoepzakjes' aan de bezoekers - een gewoonte die in de vorige eeuw leek te zijn uitgestorven.   ...

Allemaal hartstikke westers.

En het lijkt niet te minderen (de Volkskrant, 27-11-2014, van verslaggever Jeroen Visser):
  Nederlander heeft kerk verruild voor sportclub

Terwijl veel grote maatschappelijke organisaties zoals kerken, vakbonden en politieke partijen kampen met krimpende ledenbestanden, neemt het aantal leden van sportverenigingen juist toe. Dit blijkt uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat vandaag verschijnt.
    De onderzoekers keken naar de cijfers van 22 grote sportbonden, zoals de voetbalbond KNVB. Gemiddeld groeide het totale ledental sinds 1980 jaarlijks bijna 1 procent, veel meer dan op basis van de bevolkingsgroei mag worden verwacht. Volgens het Planbureau is de aanwas opvallend omdat sportclubs relatief veel tijd en geld vragen van hun leden. Daarnaast voorspelden sociologen zoals Robert Putnam begin deze eeuw dat sport-organisaties het moeilijk zouden krijgen in een geïndividualiseerde samenleving. 'Toch blijkt de behoefte aan sporten en recreëren in georganiseerd verband juist toe te nemen.'    ...

Robert Putnam is de socioloog die waarnam dat gekleurde instroom de sociale samenhang vermindert zonder dat lange tijd te willen publiceren Putnam . En ook deze mening van Putnam laat zien dat hij stevig onder de plak zit van het Amerikaanse multiculturalisme. De werkelijkheid: de verenigings-neiging is zoals gezien sterk kenmerkend voor de blanke mens. En de gekleurde instroom verstoort dat omdat ze die cultuur niet hebben en daarmee de sociale samenhang ondermijnen. Hetgeen leidt tot segregatie Putnam , zodat de blanken hun sociale ding kunnen blijven doen.
 
Hier nu voorbeelden van deze specifieke sociale zwakte bij niet-westerse culturen, hetgeen vooral opvalt bij niet-westerse immigranten.
    Te beginnen met de instroom uit de islamitische wereld, waar de enige georganiseerde vorm van tijdverdrijf de koranschool is, waar de kinderen geslagen en soms regelrecht mishandeld worden. De confrontatie met de Nederlandse verenigingscultuur met vrijwilligers leidt noodzakelijkerwijs tot botsingen. Hier wat voorbeelden daarvan (de Volkskrant, 31-01-2006, door Igor Wijnker ):
  Niks over voor de club

De journalist Igor Wijnker werd in 2004 lid van een Marokkaanse voetbalclub in Amsterdam-West. In een wekelijkse rubriek in de Volkskrant deed hij eerder verslag van zijn ervaringen ...


...   Maar bij Chabab wordt ook geen Algemene Ledenvergadering meer gehouden, vertelde wedstrijdsecretaris Habib mij laatst. 'Dat heeft toch geen zin. Iedereen steekt dan zijn vinger op en zegt dat hij helpt, maar doet uiteindelijk niks.'
...   De voorzitter [van een andere club; red.] herkent dit probleem wel degelijk: 'Tachtig procent van onze leden is allochtoon en we hebben ook heel wat Marokkaanse jeugdtrainers, maar zodra er iets naast het veld moet worden gedaan, dan kunnen we daar alleen blanke Nederlanders voor krijgen. Ik dacht dat het bij allochtone clubs anders ging. Dat ze zich voor hun eigen club wél willen inzetten. Maar jullie hebben dus hetzelfde probleem.'
  Charly en Hassan knikken ernstig.
  Hassan herneemt het woord: 'Het is nu eenmaal zo. De Hollanders zijn goed in organiseren. Ze houden alles netjes bij, schrijven alles op. Ik weet niet hoe dat bij de Turken of de andere immigranten is, maar bij ons wordt dat werk slecht gedaan.'
...   Hassan spreekt me nog een keer aan: 'Hoe vond je mijn verhaal? Het was wel goed, hè?' Ik zeg hem dat het een realistisch verhaal was. 'Maar misschien had je niet zo moeten benadrukken dat Marokkanen geen vrijwilligerswerk willen doen. Er zijn hier toch ook enkele mensen die wél iets willen doen?'
  'Aah, kom op zeg, Igor, je weet toch hoe het gaat hier.'

Je kan ook proberen ze in een bestaande autochtone club op te nemen. Maar ook dat gaat natuurlijk mis (de Volkskrant, 03-05-2010, van verslaggeefster Ianthe Sahadat):
  Voetbalclub zet allochtonen op wachtlijst

De Nijmeegse voetbalclub Quick 1888 gaat per direct allochtone kinderen die zich aanmelden op een wachtlijst plaatsen. Het bestuur wil op deze manier de verhouding tussen allochtonen en autochtonen in de jeugdafdeling herstellen.

Dat laat het bestuur weten op de website van de club. Op dit moment is 80 procent van de 550 leden van de club van allochtone afkomst.
    Quick 1888 heeft tot het aangepaste aannamebeleid besloten omdat veel autochtone leden zich door het grote aantal allochtonen niet meer thuis zouden voelen bij de club. De leden van de club zijn voornamelijk van Marokkaanse en Turkse komaf, zegt Peters. ‘Die hebben minder clubgevoel dan veel autochtonen. Bovendien zijn allochtone ouders minder bereid om iets voor de club te doen dan autochtone ouders.’
     In het verleden zijn er ook enkele incidenten geweest, vertelt Peters. ‘Sommigen allochtone spelers maken redelijk wat stampij in het veld. Om die reden hebben we dit seizoen onze A1 zelf uit de competitie gehaald. Ook heeft een groep jongens na een verloren wedstrijd de kleedkamer verbouwd. Van de eigen club nota bene. Dat getuigt toch niet van clubgevoel?’   ...

De autochtonen voelen zich niet minder thuis, ze hebben er natuurlijk gewoon de pest over in dat die allochtonen zich asociaal gedragen: ruzie-maken, de boel verbouwen, en niets doen aan de organisatie. Niet allemaal, maar dat doet er niet toe: het zijn er teveel.

Een paar maanden later de definitieve bevestiging (de Volkskrant, 22-10-2010, van verslaggevers Poul Annema en John Wanders):
  PVV pleit voor allochtonenstop sportclubs en slikt het weer in

De PVV in Den Haag heeft donderdag beroering veroorzaakt met haar voorstel een ‘tijdelijke allochtonenstop’ in te voeren voor amateurclubs. ...
    De indiender, PVV-Kamerlid en Haags raadslid Richard de Mos ...
    Volgens De Mos is het ‘al jaren ellende bij vele clubs met een hoog percentage niet-westerse allochtone leden’. Hij noemt het probleem van wanbetaling en het probleem van verbale en fysieke geweldsincidenten op en rond het veld. Dan zijn er nog de aanhoudende klachten van sportclubs over de gebrekkige participatie van allochtonen in het vrijwilligerswerk waarop amateurclubs draaien.   ...
    Wethouder Klein erkent dat bij een deel van de ongeveer vierhonderd Haagse sportverenigingen dit type problemen speelt: ....

Als iemand een wethouder Klein (CDA) dit zegt, zijn de opmerkingen van De Mos voor 100 procent waar. Natuurlijk wil men geen echte maatregelen nemen:
  ‘Maar een vereniging kan een lid dat zich misdraagt of geen contributie betaalt royeren.’ De zwakste clubs krijgen begeleiding van de KNVB en de gemeente, stelt Klein. ‘We hebben ze in beeld.’

Van dit soort dingen is tot nu toe nooit iets gekomen. Vanwege deze houding:
  ‘Dat de voetbalsport islamiseert, is kolder’, zegt Louk Burgers, directeur van De Sportbank in Den Haag, een landelijke proeftuin van NOC*NSF die onderzoekt hoe integratie in de sport beter gestalte kan krijgen. ‘Sport haalt mensen uit hun isolement. Ze komen om te sporten, niet om te bidden.’ Allochtone en autochtone clubleden moet zich wel in elkaar willen verdiepen, onderstreept Burgers.

Dat laatste is flagrante onzin: natuurlijk hoeven autochtone voetballers en vrijwilligers niet de verdiepen in allochtonen - die allochtonen moeten gewoon gelijkwaardig meewerken, en als ze uitvreten, ze gewoon eruit gooien. Dat is de enige manier om de verenigingen te laten overleven, want als je uitvreten op zulke schaal laat voortgaan, sterft het sociale vertrouwen bij de anderen.
    En als daarvoor een allochtonenstop nodig is omdat andere maatregelen niet werken, moet die allochtonenstop er maar komen.

Dit komt natuurlijk ook in andere aspecten terug (de Volkskrant, 23-12-2010, van verslaggever Robèrt Misset):
  Naar Barcelona vertrekkende speler had geen zin meer in uitwedstrijd tegen Roda JC

Onzeker PSV wint zonder Afellay

De aanvoerder van PSV was in gedachten al bij zijn droomclub Barcelona en had geen trek in een bekerpotje tegen Roda JC. ...
    'Ongemotiveerd' lijkt plotseling een modewoord, nu twee Nederlandse rolmodellen van Marokkaanse afkomst hun ego boven het teambelang hebben gesteld. El Hamdaoui kon bij Ajax zijn verbanning naar de reservebank niet verkroppen, Afellay was voor zijn gevoel zondag in Eindhoven al uitgezwaaid.   ...

Loyaliteit hoort alleen maar bij bloedverwanten en dergelijke, niet bij verenigingen.

De context was van het volgende was die van dik-zijn, bewegen en sporten, en toen kwam het er ongetwijfeld per ongeluk uit (de Volkskrant, 22-04-2011, van verslaggeefster Lisette van der Geest):
  De imam roept op tot bewegen

Imam Mohammed al Manar zal de gelovigen vandaag in zijn Rotterdamse moskee
uitleggen dat sport goed is. Behalve boksen. Dat is een aanslag op de geest.


Een preek van zo'n dertig minuten moet er vandaag toe leiden dat meer allochtonen gaan sporten. Althans, dat hoopt imam Mohammed Ali al Manar van de onlangs geopende Essalammoskee in Rotterdam. De voorganger van de grootste moskee van Nederland gebruikt vandaag zijn gebedsdienst om sport te promoten.   ...
    De Nederlandse Marokkaan El Mamoun Loukili is projectleider bij Kleurrijk kader. ...
    ... Het probleem zit volgens Loukili in de nieuwe generatie. 'Een groot deel is niet opgegroeid met sport.'
    Dat is in zijn ogen vooral een cultuurprobleem. 'Veel mensen weten niet hoe de structuur van een vereniging in elkaar zit. Zij denken dat het een bedrijf is, je betaalt contributie en dat is voldoende. Zij zijn onbekend met de gedachte dat veel verenigingen uit vrijwilligers bestaan.'   ...

Het zijn "sociaal denken"-barbaren ...

Dit wat betreft de het "sociaal denken" en moslims. Hier een groep waar men in eerste niet als zodanig aan denkt, maar die genetisch en cultureel verwant zijn aan de Arabieren, de semieten: de Joden. Die verwantschap leidt soms tot verwarring door uiterlijke overeenkomsten, en is er natuurlijk ook in godsdienst. Maar het geldt zeker ook voor vele culturele aspecten. Zoals de houding tegen groepsvorming, sociale structuren en samenwerking. Joden zijn, net als de andere groepen, buiten de bloedband sterk individualistisch. Een individueel voorbeeld (de Volkskrant, 30-03-2010):.
  Multimiljonairs aan boord

De Amerikaanse eeneiige tweeling Cameron en Tyler Winklevoss heeft ook een plek bemachtigd in de Oxford-boot. De broers bereikten in de ongestuurde twee in 2008 de olympische finale, maar vergaarden vooral wereldfaam door een online sociaal netwerk op te richten, ‘ConnectU’.
    Ze huurden whizzkid Marc Zuckerberg in om de site te bouwen. Die ging er volgens de broers met het idee vandoor en richtte Facebook op. De rechtszaak die ze aanspanden werd geschikt. Ze hielden er 20 miljoen dollar aan over plus een pakket aandelen ter waarde van 45 miljoen dollar. ...

Over Mark Zuckerberg, van Wikipedia (Wikipedia.org, opgeslagen 07-05-2010).
  Mark Zuckerberg

Mark Elliot Zuckerberg (born May 14, 1984) is an American entrepreneur best known for co-founding the popular social networking site Facebook.

Early life
Zuckerberg was born in White Plains, New York to a Jewish family ...
... he decided to attend Harvard University instead, where he joined Alpha Epsilon Pi, a Jewish fraternity ... 

De voornaamste organisatievorm van die culturen: de familie, clan of etnische organisatie. Het uiteindelijke doel van de vereniging: samen, en in vertrouwen, iets opzetten en organiseren, werd door Mark Zuckerberg op grove wijze geschonden. Een kenmerk van de Midden-Oostenculturen, gebaseerd op nomadisch gedrag, en strijd tussen de mannelijke kamelendrijvers. Als je iemand besodemieterd hebt, kan je gewoon wegrijden, in plaats van dat je vlakbij hem woont en hem regelmatig in de ogen moet kijken. De Joodse cultuur behoort tot de nomadische culturen , en nomadische culturen worden vrijwel universeel gekenmerkt door parasitair gedrag : buiten de bloedgroep of stam mag je anderen zonder problemen benadelen.

Dit wat betreft de Midden-Oosten-culturen. Waarna in de overige verzamelingen over dit soort sociologische factoren overgegaan wordt naar de creoolse wereld. Wat ook hier zou moeten gebeuren, maar eigenlijk niet kan, omdat er niets te melden valt. De creoolse vereniging bestaat gewoon niet. De enige creoolse poging in Nederland tot een vorm van gezamenlijke organisatie is het Kwakoe-festival in de Amsterdamse Bijlmer. Hetgeen verloopt volgens het vaste stramien van chaos vooraf, Nederlands ingrijpen en subsidie, veel zang en dans en eten, en als het over is, is het geld weg en heeft iedereen ruzie.

Geografisch gezien het verst weg is de Aziatische cultuur. Maar geheel in lijn met alle andere overige sociale factoren, vindt je ook wat betreft dit de meest "westerse" toestanden aldaar.

Nog even wat allochtonen doen met verenigingen, ook in 2018 (GeenStijl.nl, 31-05-2018, door Mosterd uitleg of detail ):
  DWS is een compleet vercrackte allochtonenclub

Arm DWS. Ooit een roemruchte club. Rob Rensenbrink. Piet Schrijvers. Jan Jongbloed. Rinus Israël. Landskampioen. En nu is er alleen nog de naam.

Lezen we bij AT5: "Amateurclub DWS heeft deze week de club moeten sluiten wegens intimidatie en bedreigingen door een groepje leden. Een aantal mensen is inmiddels geroyeerd of op non-actief zijn gesteld maar stopten niet met intimidatie. Volgens het bestuur van de club heerst er een angstcultuur. Deze week zouden er selectiewedstrijden voor jeugdteams op het complex worden gespeeld, een week die voor veel spanningen zorgt." Laten we het beestje maar gewoon bij de naam noemen: DWS is een compleet vercrackte allochtonenclub geworden. En nee Sylvana, dat benoemen is geen racisme. De club is namelijk compleet vercrackt en er spelen alleen maar allochtonen (*, *). Erelid Jan Hobby in 2009 in Het Parool: "Ik wil niet discriminerend zijn, maar negentig procent is allochtoon en zij leveren zelden vrijwilligers. Het heeft ook effect op de toeschouwers. Zij haken af. En waar zijn de familieleden van de voetballers? Ik zie ze niet."

We lazen al ergens dat het Nederland onder druk zet. Enfin, voetballen tegen DWS is altijd gedoe en gedonder. Het is altijd tuffen en zuigen en hakken en zagen en gemeen. Nu zijn die vreselijke bedreigingen waar de club nu mee kampt natuurlijk van een andere orde, maar het probleem heeft dezelfde wortels. Cultuurverschillen, moeite met gezag, haantjesgedrag, verschil in opvoeding, totaal geen binding met de vereniging en kaboem. Het is PRECIES zoals Johan Derksen het in Voetbal Inside verwoordt, al is Johan Derksen uiteraard een racist en heeft hij geen verstand van voetbal. Sterkte aan alle mensen met een DWS-hart en jammer dat die grote meerderheid het weer eens verpest voor die kleine minderheid.


Geen verder commentaar nodig.


Naar Westerse organisatie , of site home ·.

18 feb.2009; 19 mei 2013