Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme: praktijk
|
24 okt.2010 |
Het multiculturalisme, het is een prachtig ideaal. Hier is een verhaal uit de
praktijk, met heel veel verschillende aspecten ervan:
Uit: De Volkskrant, 22-10-2010, door Frank van Zijl
Interview | Trudy Coenen, leraar van het jaar
‘Er is in dit land veel misgegaan’
Ze geeft les op een van de moeilijkste scholen van het land. Trudy Coenen,
Leraar van het Jaar 2010. Over Marokkaanse etterbakkies, no-nonsense en modern
onderwijs in Amsterdam. ‘Vorig jaar ben ik tijdens de studiedag lekker naar de
kapper gegaan.’
Tussentitel: Als ze hun huiswerk niet af hebben, ben ik van hel en
verdoemenis
Juf Coenen heeft het warm. Of, zoals de van oorsprong Limburgse dat op zijn
Amsterdams zegt: ze heeft ‘een natte rug’. Juf Coenen had zojuist een overleg
‘met allemaal mensen uit de zorg – met een hoofdletter Zzzet’, van buiten de
school. Een ambulant begeleider, een leerplichtambtenaar, een orthopedagoge,
iemand van de jeugdhulpverlening. Spottend: ‘Dan gaat het over ‘interveniëren in
een zorgverleningstraject’.’ Daar krijgt ze het warm van. ‘En pukkels. Spontane
allergie.’
Zo is juf Coenen: wham! recht door zee. Nota bene, dat
overleg ging over een Chinese jongen, die altijd te laat komt en nu al vier
maanden niet op school is. ‘Chinezen’, doceert ze, ‘die raak je met geld. Dus
als zo’n joch steeds te laat komt, moet er gestraft worden. Weer te laat? Niet
aanwezig? Betalen! Van al die termen uit het hulpverleningscircuit ligt zo’n
kind lachend in zijn bedje. Gaat dat over mij? Het is goed dat een
zorgcoördinator ons eens bij elkaar brengt. Maar investeer liever in de
een-op-een relatie tussen mentor en leerling. Dat helpt.’ ...
Red.: Nummer, en ook qua rang misschien, wat er fout is
gegaan: ze zijn zielig en moeten ontzien worden:
|
Juf Coenen, Trudy Coenen, werd deze maand door de VO-raad gekozen
tot Leraar van het Jaar. Ze is nu ‘ambassadeur voor alle leraren in
Nederland’ en mag gevraagd en ongevraagd adviseren aan
beleidsmedewerkers van het ministerie van Onderwijs. ...
Coenen, 55 jaar oud, zit al dertig jaar in het vak. Sinds
vijftien jaar geeft ze Nederlands op het Montessori College Oost (MCO),
een vmbo waar je met een lampje moet speuren naar een blank kind. Het
MCO, dat nog steeds groeit, herbergt 750 leerlingen uit zestig
nationaliteiten. Dat heeft volgens Coenen als voordeel ‘dat geen enkele
cultuur, ook die van moslims niet, overheerst’. ... |
Want dan gaat het dus fout.
|
Ze werd genomineerd door haar vriendin en collega Joyce. Die had
haar mentorkinderen geïnterviewd. En daar kwam een duidelijk verhaal
uit. Juf Coenen is ‘streng doch rechtvaardig’, een beetje gestresst
misschien, maar ook ‘inspirerend’ en ‘uitdagend’. |
Herhaling van nummer één: men is veel te zachtzinnig.
|
Eigenlijk is juf Coenen – geen ge-Trudy, geen ge-je en ge-jij in de
klas |
Nummer 1b: men is veel te weinig met autoriteit opgetreden.
|
Eigenlijk is juf Coenen – veel meer dan een lerares. Ze is
mede-opvoeder. Ze hangt tot aan de hoogste instanties aan de lijn als er
problemen zijn. Ze eet couscous in troosteloze flatjes in Zuidoost. Ze
heeft de koran gelezen. Ze belt, en niet alleen als het weer mis is met
Samir of Priscilla. Ook als ze jarig zijn. Dat zijn kleine investeringen
die zich later uitbetalen.
... ‘De ouders van kinderen op mijn school weten niet goed de
weg in de Nederlandse samenleving. Daar help ik bij. Er komen heel veel
vragen op je af.’ |
Nummer 2: men durft niet te zeggen waar het om gaat: het bestaan van grote,
groepsmatige, structurele, culturele, sociale achterstanden.
|
‘Als ik bij een kind vind dat het erin zit, dan moet het er ook uit
komen. Rechtsom of linksom, maar het moet. Ik blijf kinderen stalken.
Heeft een kind problemen, dan kun je zeggen: goh, wat erg. Maar ik kijk
meteen naar hoe ik de situatie kan verbeteren. En ik accepteer geen
excuses. Als ze hun huiswerk niet af hebben, ben ik van hel en
verdoemenis. Dan is er een probleem bij. Want door medelijden is geen
kind geholpen.’ |
Herhaling nummer één
|
‘Ik weet wat er speelt, de maatschappij is onze school. Kinderen die
ontsporen, dat is een realiteit. Ik ben geen vaag figuur dat in
droombeelden leeft. Als een kind wordt opgepakt voor een misdrijf en
wordt gestraft, dan praat je daar over. ‘Je bent gewoon fout en je hoeft
niet zielig lopen te doen. Daar moet je bij mij niet mee aankomen.’ Maar
tegelijkertijd zijn ze wel kind. En ze kunnen altijd opnieuw beginnen.
Dat perspectief moet je bieden. Als je 15, 16 jaar bent, overzie je vaak
niet wat voor schade je kunt aanrichten. |
Herhaling nummer één. Dat perspectief bieden houdt natuurlijk een keertje op.
Bij ongeveer de derde ...
|
‘Ik denk dat er in dit land in de afgelopen twintig jaar heel veel
is misgegaan. We plukken de wrange vruchten van het feit dat politici
jarenlang hebben nagelaten de pijnpunten te benoemen. Ik begrijp heel
goed dat er is geïnvesteerd in de multiculturele samenleving. Maar als
je stratenmaker bent, heb je het ook moeilijk. Ik snap zijn frustraties
wel. Die ziet allemaal geld gaan naar allochtonen. En dan komt er een
man langs die jouw onvrede benoemt. En dan stem je op Wilders.
Laagopgeleide autochtonen hebben zich in dit land heel vaak in de steek
gelaten gevoeld. Dat is een domme fout van de politiek. Net zo dom als
het is om begrip op te brengen voor die Marokkaanse etterbakkies. Die
krijgen een taakstraf. Hou toch eens op met die flauwekul.’ |
Tja, dat krijg je er inderdaad van. En nog veel erger als het niet nú stopt
met het zachtzinnige gedoe.
|
U bent van de harde aanpak?
‘Ja. We moeten duidelijker maken dat wangedrag hier niet wordt
geaccepteerd. Bij serieuze delicten moet je jongens een stevige douw
geven. Dan heb je niks aan taakstraffen. Die helpen niet, daar lachen
die jongens om.’ |
En om die gevangenisstraf lachen ze deels ook. Er is maar één ding waar ze
echt ang voor zijn, en dat doodgewoon noodzakelijk kan blijken, in ieder geval
als stok achter de deur: uitzetting
|
Hoe leeft de politiek in uw klas?
‘Kinderen, en dan vooral de moslims, vinden Wilders een racist. Iedere
les begin ik met bijpraten: wat heb je gelezen, wat houdt je bezig? Dan
komen de kinderen met hun gevoelens. Buiten slaan ze stoere taal uit,
maar in de klas durven ze te praten. Dan vragen ze: Juf, hoe gaat het
verder, moeten wij het land uit? Worden we teruggestuurd? Je merkt dat
er angst heerst. |
Dus Geert Wilders is het beste wat deze groep heeft kunnen overkomen: het is
de stok achter de deur (het is natuurlijk gewoon een sociologische reactie op
een sociologische actie - een soort immuniteitsproces als reactie op een sociale
ziekte, namelijk punt nummer één: zwakheid)
|
Ik probeer zo veel mogelijk te rationaliseren. Dan benadruk ik dat
ze niets te vrezen hebben zolang ze zich aan de wet houden. Dat de
democratische krachten in dit land vele malen groter zijn dan Wilders.
Maar ik heb niet de illusie dat ik ze allemaal geruststel.’ |
Dat is dus niet consequent: er moet angst aangejaagd worden als tegendruk
tegen de krachten van sociaal verval. Hier is één van die krachten van sociaal
verval, afkomstig uit het tussenstuk bij het artikel met een leerling dis in
hert gevang is eland:
|
Lieve juffrouw Coenen,
...Ik heb u en juf Tamara teleurgesteld. ... Voordat ik naar de MCO
kwam, had ik echt een ander beeld van die school.Beste N.,
.... Je hebt juf Tamara en mij inderdaad teleurgesteld. Ik heb nooit
gedacht dat jij tot een misdrijf in staat bent. Dat je ondeugend bent,
wisten we wel. En dat is helemaal niet erg. ...
Maar foute dingen doen waarvoor je bij de rechter moet zijn,
is niet acceptabel. ...
Natuurlijk probeerden jullie ons uit, omdat jullie eigenlijk
helemaal niet bij ons op school wilden zijn. ... |
Die kracht van verval dus zijnde de slechte bereidheid tot het volgen van
onderwijs, die stamt van twee zaken: het lage sociaal-culturele milieu, en de
islam. Wat deels hetzelfde is. Want wie de islam heeft, heeft het ware geloof.
En hoeft dus niet meer te leren
.
Waartegen maar één recept is:
|
U loopt in de klas tegen andere normen aan. Hoe gaat u hiermee
om?
‘Er is hier maar één norm belangrijk en dat is de Nederlandse. Dat is
onze gemeenschappelijke noemer. Je kunt leren van elkaars culturen, maar
hier staat de onze centraal. Als Oranje speelt, zeg ik: WIJ voetballen
vanavond. Dan word je aangekeken: hoezo, wij? En dan zeg ik het nog een
keer. Kinderen vinden dat fijn om te horen. Want je biedt geborgenheid:
ze horen ergens bij.’ |
Ach jee ... wat een grote schok voor de multiculturalisten - zoals mevrouw
Grever en de WRR, die de Turken graag over Suleyman de Grote enzovoort wil leren
. Het recept voor vooruitgang is het negeren en desnoods afleren van die
achterlijke cultuur.
|
Waar kan zelfs de Leraar van het Jaar niets tegen beginnen?
‘Tegen onderwijsvernieuwingen die worden bedacht van achter het bureau.
We moesten aan het Nieuwe Leren en aan competentiegericht onderwijs. ... |
Nog zo'n alfa-intellectuele en "links" zwakzinnigheid ten gevolge van
ideologie.
|
‘Ik ben altijd stug doorgegaan op mijn eigen weg, omdat ik denk dat
ik daarmee resultaten boek. Het afgelopen jaar zijn al mijn negentien
kinderen geslaagd. Als ik dan zie hoe het idealiter moet volgens al die
onderwijsvernieuwingen: collega’s in de onderbouw die niet alleen
Nederlands, maar ook Engels, wiskunde en wereldoriëntatie moeten geven –
wie verzint zoiets? Dat kan helemaal niet. Als een kind aan mij vraagt:
Juf, hoe zit het met ’t kofschip, dan weet ik precies hoe ik dat moet
uitleggen. Maar dat lukt me niet met Engels of wereldoriëntatie. Ik kan
er wel een boek bijhouden, maar ik mis het fingerspitzengefühl voor dat
andere vak.’ |
"Wie verzint zoiets?", vraagt mevrouw Coenen. Antwoord: Zwakzinnige ideologen!
Nog een bericht uit het veld:
Uit:
De Volkskrant, 15-10-2011, door Jaap Stam
'Wij voelen precies hoe Amsterdam ademt'
De Amsterdamse hoofdcommissaris van politie Bernard Welten (56) was één
dag in functie toen Theo van Gogh werd vermoord, 2 november 2004. Hij lag
geregeld overhoop met de vorige burgemeester van Amsterdam, Job Cohen. Op 1
november zwaait hij af. 'Ik voel me soms net een circusbeer.'
Tussentitel: Als er spanning is in het Midden-Oosten, proef je dat in
Amsterdam-West
... Geen dag gaat hij van huis zonder de crisismap. 'Elk
draaiboek, elk scenario, alle telefoonnummers. Gijzeling, ontvoering, ramp, met
welke ministers heb ik dan te maken? Wat zijn de tolerantiegrenzen? Welke
functionarissen moet worden opgetrommeld? Wie doet wat?'
In 2007 werd een man van Marokkaanse afkomst doodgeschoten in
het politiebureau aan het August Allebéplein in Slotervaart. Hij stak in op twee
agenten. De avonden daarna werden auto's in brand gestoken. U zei dat u Parijse
toestanden vreesde, refererend aan de rassenrellen in Frankrijk, twee jaar
eerder. Dat is u kwalijk genomen.
'Het was al eerder gezegd, de burgemeester van Amsterdam had
gezegd dat hij daar zorgen over had. Ik werd naar de punt van de naald gedreven
om te zeggen of ik die ook had. Mij werd de vraag gesteld: ben je bang voor
Parijse toestanden? Heb ik gezegd: in mijn vak houd je daar altijd rekening mee.
En dan staat op Teletekst: Welten bang voor Parijse toestanden.'
Had u het toch beter niet kunnen zeggen.
'Nee, nee. Als ik had gezegd dat dat in Amsterdam onmogelijk was, zou dat een
geweldige overschatting van onszelf zijn geweest. Ik kon niet doen alsof ik me
geen zorgen maakte. Er was voor de derde avond op rij een auto in brand gestoken
in Slotervaart.
'De steekpartij heeft mij enorm aangegrepen. Het is een
gevecht op leven en dood geweest. Ik stond in het ziekenhuis bij een van de
agenten aan bed, zij dreigde te overlijden. 'Ga in godsnaam niet dood', dacht
ik.
'Wij moeten pathologisch alert zijn. En een lont hè, er hoeft
niet veel te gebeuren. Voelde ik laatst ook met de rellen in Londen, ging het
heel even spelen, maar het kreeg geen voet aan de grond in Amsterdam. Mensen
klonterden samen. Er was iets van: dat kunnen wij ook.'
Een zesde zintuig?
'Dat is ons vak, zien wat er op de loer ligt. Als er spanning is in het
Midden-Oosten, proef je dat in Amsterdam-West. Heb ik ook bij een
voetbalwedstrijd. Feyenoord-supporters komen eraan, op een veilige afstand staan
die van Ajax. Ik kan er als een snuffelaar tussen staan, en dan weet ik: vandaag
loopt het uit de hand, of: vandaag gaat het goed. Je wordt een soort Erwin
Kroll.'
Zijn woordvoerster, Yvette Moll: 'Een buienradar.'
Welten: 'Ja, een buienradar.'
Wat zag u in Amsterdam tijdens de rellen in Londen?
'Mensen hielden zich in de buurt van het politiebureau op. Je vraagt je af: gaat
er een ruit uit? Er broeide iets. Ga ik bellen met de districtschefs. Wat voelen
jullie in Nieuw-West? In Zuidoost? Check, check, check. Jongens, help even, ik
voel wat. Jullie ook? Het antwoord was: niet zo opgewonden, Welten, we hebben
het onder controle.'
Hoe komt het dat het in Amsterdam rustig blijft en in Parijs en Londen niet?
'Daar is de afstand tussen de politie en burgers groter. En de omstandigheden
waarin Parijzenaars in de banlieues en Londenaren leven, zijn naarder. Er zit
meer opgekropte woede. Dat laat onverlet dat het dun kan zijn. Maatschappelijke
polarisatie die via religie vorm krijgt - daar moet de politie als buffer
tussenin zitten.
'Ik denk dat wij dat goed doen. Het is rustig gebleven na de
moord op Theo van Gogh, nadat Wilders' zijn film Fitna had uitgebracht, en
uiteindelijk ook na die steekpartij op het politiebureau. Die flitsmomenten
kunnen aanleiding zijn voor een eruptie van onverwerkte agressie. Is niet
gebeurd.
'Daar hebben we veel in geïnvesteerd. We hebben een
Marokkaans netwerk, een Joods netwerk, een Antilliaans netwerk, een
christennetwerk, een Surinaams netwerk - we staan in contact met iedereen die
ertoe doet. 14 procent van mijn collega's is van allochtone afkomst, 800 man.
Hoeveel hebben jullie er op de krant? Mede daardoor voelen wij hoe Amsterdam
ademt. Het allerbelangrijkste van ons werk is dat de vrede gehandhaafd blijft
tussen de 180 nationaliteiten.'
Red.: Tegenover welke geweldig grote nadelen van al die 180
nationaliteiten er geen enkel noemenswaardig voordeel staat.
Naar Multiculturalisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|