Sociologische begrippen: cultuurverandering, individueel |
20 jul.2015 |
Eindeloos zijn de variaties waarmee de politiek-correcte elite de
Nederlanders probeert te overtuigen dat er geen noemenswaardige
cultuurverschillen zijn: "Het zijn allemaal mensen zoals u en ik", "Het zijn
allemaal Nederlanders" enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Er zijn ook vele manieren om het tegendeel te bewijzen, en hier volgt er
eentje, namelijk "Hoe moeilijk is het als persoon om van cultuur te
veranderen?". Een eerste antwoord hierop is al bekend, namelijk daar waar
het gaat om het veranderen of afschaffen van je persoonlijke religie. De
verzameling hier
laat zien dat eigenlijk alleen gat voor intelligentere
mensen, dat zlefs dan het een periode van rond de vijf jaar vergt. En
religie maakt wel een belangrijk deel uit van cultuurverschillen, maar toch
is het slechts een deel. Het is voor de islmtische versie dn ook een dusdanig
uiterste zeldzaamheid, dat deze redactie sinds het starten van deze website in
2002 slechts één enkel geval is tegegenkomen dat hiervoor in aanmerking komt,
zijnde Hafid Bouazza
. En hier is het tweede:
Uit:
De Volkskrant, 02-06-2015, door Robert Vuijsje
Schaamteloos
Welke rol speelt
afkomst in Nederland? Robert Vuijsje onderzoekt het in een reeks interviews.
Schrijver Mano Bouzamour: 'Ik ben zo Amsterdams als Nescio.'
... Mano Bouzamour (24) ... Twee jaar geleden
verscheen zijn debuutroman, De belofte van Pisa, over een
Amsterdamse Marokkaan die op het lyceum tussen twee werelden terecht komt:
die van zijn ouders en die van zijn klasgenoten. 'Mijn ouders spreken geen
Nederlands. Hoe dat dan gaat? Via kennissen, buren en familieleden kregen ze
te horen dat mijn boek godslasterend was.' Hij woonde
nog thuis. Zijn spullen stonden ingepakt bij de deur. 'Ze schopten me het
huis uit. Verder zeiden ze niets. Dat is het hele ding, het contact tussen
die ouders en die kinderen deugt niet. Ik heb geen misdaad begaan, ik heb
niemand vermoord. Het enige wat ik heb gedaan is een boek schrijven. Drie
jaar heb ik in mijn eentje op een zolderkamer eraan gewerkt.
'Nu zie ik het positieve ervan in, ik ben eigenlijk wel blij dat het is
gebeurd. Zoals Hafid Bouazza tegen me zei: wie woont er nou nog thuis op z'n
22ste? Ik ben blij dat ik nu andere dingen ga meemaken. Trouwen op mijn
25ste met een Marokkaans meisje, met al die hypocriete figuren op de
bruiloft, en daarna in Almere of Zaandam gaan wonen, daar had ik helemaal
geen zin in. Ik ben een Amsterdammer, net zo Amsterdams als Nescio.
Misschien nog wel Amsterdamser.'
Wat is er zo hypocriet?
'Ik groeide op en ik was moslim. Daar had ik nooit voor gekozen. Hoezo moest
ik al die profeten aanbidden? Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op de
Arabische cultuur, ik luister naar Cheb Khaled en Cheb Mami, ik ken de
teksten uit m'n kop. En ik ga vaak op vakantie naar Marrakech. Het is
sfeervol, al je zintuigen worden er geprikkeld en het eten is lekker.
'Waar ik me tegen afzette was dat eeuwige gelul, dat hypocriete gedoe. Het
doen alsof je vroom bent. Ik hoef mezelf niet een maand te verhongeren om te
weten hoe de armen zich voelen. Als die maand is afgelopen moet je eens naar
de Wallen gaan om te zien wat daar gebeurt.' ...
...Als ik bij kakkers thuis kwam, waren hun ouders altijd op zakenreis of ze
kwamen heel laat uit hun werk. Bij mocro's staan de ouders buiten onze
wereld. 'Ik groeide op met de gedachte: iedereen die
niet zo is als wij, wil je de hel in sleuren. Mensen die alcohol dronken
waren vies en slecht. Mijn halve jeugd dacht ik dat iedereen tegen me was.
Het was puur een mentaliteitsding: als je dat denkt, ga je je er ook naar
gedragen. Op het lyceum ontvouwde zich een nieuwe wereld voor me. Ik werd
meegenomen op vakanties, ineens zat ik in Zuid-Frankrijk, op Bali. Iedereen
ging op het strand boeken lezen. Ik dacht: wat is dit? Het was ontzettend
saai, tot ik zelf ging lezen. En die lieve ouders van mijn vrienden dronken
wijn en aten varkensvlees. Volgens mijn God zouden ze dus naar de hel gaan.
'Ik wil een leuk leven leiden. Donder op met die regels. Die vergiftigen je
systeem. Alles is gebaseerd op angst. Godvrezend - ook weer zo'n woord. Ik
ben blij dat ik nu met niemand meer rekening hoef te houden, ik kan zo
schaamteloos zijn als ik wil - vooral in mijn schrijven. Ik ben loyaal en
trouw aan mezelf, ik ga all the way en geef me helemaal bloot. Mijn lezers
waarderen dat.'
Red.: Dus
ten eerste: Marokkaanse cultuur is achterlijk. Ten tweede: de Marokkaanse
cultuur totaal incompatibel met de Nederlandse. En ten derde nog het
definitieve antwoord op de vraag hoeveeel moeite kost het om van die cultuur
te veranderen:
Oftewel: de enige manier is een (vrijwel) volledige breuk. Vrijwel
onmogelijk, dus. 'Vrijwel onmogelijk' te definiëren als een kans ergens
tussen de 1 op 10 duizend en 1 op 100 duizend. Even
helder is wat er gebeurt als je als jezelf door de Nederlandse omgeving
ontwikkelende allochtoon die volledige breuk niet maakt: dan val je terug in
de oude cultuur. Dat is dus wat je universeel ziet en hier verzameld is
onder de noemer "Allochtone woordvoerders"
: de in de opleiding verworven zaken worden niet gebruikt om nader tot
de westerse cultuur te komen, maar precies omgekeerde: om zich er meer tegen
af te zetten. Met uitingsvormen als de massale steun aan de terroristen van
Charlie Hebdo en ISIS
. Met als nieuwste mode, schrijvende 2015, de kreet: "Nederlanders zijn
institutionele racisten". Verbale stenengooierij, die in 2015 al ontaard is
in fysieke stenengooierij, met voorin lieden als journalist Abdelkasim
Al-Jaberi en socioloog (UvA) Ali Al-Jaberi.
Naar Sociologische krachten
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site
home
.
|