Bronnen bij Sociologische begrippen: moraal, onderbuik
Over moraal en aanverwante wordt zo veel onzin verkondigd, reeds sinds
mensenheugnis, dat iedere selectie volkomen willekeurig is. Het idee om het
item toe te voegen in Sociologische krachten
,
waar het al jaren in de wacht stond, kwam van onderstaande artikel, dat
enige mate van zinnigheid bevat (de Volkskrant, 05-11-2016, door Jop de Vrieze):
De opmerking over de arena's komt regelrecht
uit de onderbuik van de politieke-correctheid. Bedoeld wordt natuurlijk "het
internet"
, waar de politiek-correcte censuur is ondermijnd.
Correctie: die 'morele onderbuik' bepaalt mede onze standpunten.
Het antwoord is: ze hebben zelf dan wel contraceptie gebruikt, maar ze
geven een slecht voorbeeld aan de rest van stam. De driften tot behoud van
de stam zijn genetisch ingebouwd. Weet iedereen die met enig gezond
verstand.
De bijbehorende neurotranmitter is de omgekeerde van degene die ons
ergens naar toe doet rennen, de laatste bekend zijnde: dopamine - en zijn
omgekeerde is acetylcholine
.
Een vergissing in de vraag die ongecorrigeerd blijft: dit is nog geen
moraal in de gebruikelijke betekenis. Moraal is opgelegd via woorden of
andere vormen van sociale beïnvloeding.
De domheid van de alfa-intellectuele politike-correctheid.
Precies.
Hierin zit het cruciale punt. Dat gemist wordt. De onderbuik, walging
enzovoort, zijn gemenschappelijk want dat is de manier waarop de soort bij
elkaar bij gehouden wordt. En daaruit kunnen verschillende culturen
verschillende combinaties maken, keuze 1, gevolgd door verschillende
manieren om ze af te dwingen en aan te vullen, keuze 2. En dat
laatste is moraal. Of cultuur enzovoort. Het grote
misverstand bij de politiek-correcten en de meeste andere intellectuelen is
dat zij denken geen last te hebben van de onderbuik. Het enige werkelijke verschil is dat ze die
beter kunnen inkleden en maskeren.
Brullen van de lach. De uitspraak van iemand die zichzelf ongetwijfeld
erg progessief vindt, en hogelijk superieur. En dat illustreert met de term
'gelijkwaardigheid'. Men bedoelt hier altijd: "De Gelijkheid der Culturen". En dat idee
is pure onderbuik. En bij dat 'empathie' geldt hetzelfde: men heeft absoluut
geen enkele empathie voor iederen die niet tot de politiek-correcte elite
behoort. Het voorbeeld van dat laatste:
Doodgewone leugens: de eerste groep hamert op de wensen van de zwarten
omdat ze die zien als sneu, en dat is een voor hen een heilig symbool, want
anders hadden ze wel meer empathie getoond voor de zeer ruime meerderheid
van Nederland die doodgewoon een leuk feestje wil houden.
Een bevestigend antwoord op de vraag. Een antwoord dat een positievere
richting zou opgaan, is dit:
Oftewel: zelfs als ze een deel van de werkelijkheid zien, kunnen zien ze niet de
hele waarheid zien, die is: politiek-correcten zijn net zo fout als racisten. Misschien
zelfs fouter. Nog een voorbeeld:
Brullen van de lach!!! Het politiek-correcte waanidee dat het afschaffen
van straffen het probleem van criminaliteit oplost
. Voor de zoveelste keer blijkt dus: Als je al de verbale onzin
uit deze en alle andere moraal-discussies weghaalt, krijg je
uiteindelijk niet veel meer dan het volgende, tussen neus en lippen in het artikel
geplakt in een tussenstukje:
En een besef van reciprociteit.
Naar Sociologische krachten, moraal
, of site home
.
|