Bronnen bij Sociologische begrippen: slavernij, creoolse versie

De creoolse versie van het slavernij-verhaal wordt beheerst door zo mogelijk nog fanatiekere figuren dat de Nederlandse politiek-correcte versie uitleg of detail . Dat begon al ruim vooraf aan de grote dag van de 150-jarige herdenking (Telegraaf.nl, 16-05-2013, uitleg of detail ):
  Opnieuw discussie over excuses voor slavernij

Als de Nederlandse regering geen excuses aanbiedt voor het slaverijverleden, juist in dit belangrijke jaar 2013, 150 jaar na afschaffing van de slavernij, zal het Surinaamse Collectief Broki de excuses via internationale organisaties proberen af te dwingen. De Nederlandse regering blijft echter bij de 'diepe' spijtbetuiging van 2001, aldus een woordvoerster van Sociale Zaken.


Alle volgende kabinetten zijn bij die spijtbetuiging gebleven, ook het huidige: „Het is en blijft een zwarte bladzijde in onze geschiedenis, en ook in die van andere landen.” Minister Lodewijk Asscher zal verder spreken op 1 juli in Amsterdam, bij een plechtigheid ter herinnering aan het slavernijverleden. Die historie we nooit vergeten, aldus zijn ministerie.
    Het feit dat Nederland een nieuwe koning en een nieuwe regering heeft, maakt het nu het juiste moment om officiële excuses aan te bieden, zegt Broki-voorzitter Rudi J. Bottse echter. „Als Nederland niet over de brug komt, zal ik op de internationale slavernijconferentie die eind juni in Suriname plaatsvindt, aandacht hiervoor vragen. Met de steun van andere landen met een slavernijverleden zullen we de kwestie dan onder de aandacht brengen van de Europese Unie en de Verenigde Naties”, aldus Bottse.    ...

Dram, dram dram. Later wordt hier nog op teruggekomen.

Het volgende stuk, kort vooraf aan de herdenkingsdag, bevat bijna alle gewenste details (de Volkskrant, 28-06-2013, door Jaap Stam):
  Keti-Koti: afschaffing van de slavernij

Reportage | In radiostudio mArt bij 'Tijd voor de Waarheid'

'Veel Surinamers denken nog steeds dat ze witten moeten behagen'
 
Surinamers gaan nog steeds dagelijks gebukt onder de slavernij, zegt de Amsterdamse radiomaker Glenn Codfried. Stadsdeelwethouder Urwin Vyent vindt dat zij zich moeten optrekken aan hun sterke voorouders. Op 1 juli is het 150 jaar geleden dat Nederland de slavernij afschafte.


...    Glenn Codfried (53) presenteert het programma Tijd voor de Waarheid en draait Blaka Buba (Zwarte Huid), zoals het nummer heet. Zeventien jaar bestaat Tijd voor de Waarheid, zeventien jaar stelt opiniemaker Codfried de gevolgen van de slavernij aan de kaak in zijn wekelijks programma.

Zo meteen gaan we uitgebreider kennismaken met Glenn Codfried, maar hier zij alvast vermeld dat de titel van zijn programma gezien moet worden in de meest strikte Orwelliaanse zin - als in "Oorlog is vrede", en dat soort hondsbrutale omkeringen van de waarheid.
    Te beginnen met ene kleintje:
  'Ze hebben ons uit Afrika gehaald met kettingen om onze nek. ...', zingen de rappers Poppe en Enver in het Surinaams.

Klopt. Maar ze vergeten te vermelden dat die kettingen omgelegd werden door de creolen in Afrika. Een kleine leugen, dus. gevolgd door:
  'Ze hebben ons uit Afrika gehaald met kettingen om onze nek. We werden bespuugd en als beesten behandeld. Bij ziekte werden we overboord gegooid', zingen de rappers Poppe en Enver in het Surinaams.

Een grote leugen. Want slaven waren kapitaal, en kapitaal werd niet zomaar overboord gesmeten. Het sterftecijfer onder de slaven was vrijwel gelijk aan dat onder de bemanning.
  Die moet ook weten wat zijn voorvaderen hebben uitgespookt. Codfried: '800 duizend slaven zijn uit Afrika getransporteerd naar Suriname. In 1863 waren er 35 duizend over. De rest had zich doodgewerkt, was gemarteld, levend aan vleeshaken opgehangen of op een ijzeren stoel in de brandende zon gezet, net zo lang tot ze aan uitdroging waren gestorven. Mijn verhaal is keihard, maar het zijn de feiten.'

Het juiste aantal is circa een half miljoen, gedurende 350 jaar, wat maakt circa 1,5 duizend per jaar. Niets verwonderlijks dus aan die 35 duizend in 1863. En gemarteld zijn er ongetwijfeld een aantal, maar gemarteld wordt er nu ook door de creolen: blanke slachtoffers bij berovingen - ook als ze bejaard zijn. Maar dat mag je beslist niet toereken aan welke andere creool dan ook. Dat is een keihard verhaal en de feiten. Dus als er verrekend gaat worden, is het resultaat dat de creolen meteen het land uit gegooid worden. Maar om de harde feiten te verdoezelen, gaat dit natuurlijk ook allemaal.
  De nazaten van de slachtoffers en de nazaten van de daders moeten tot een vergelijk komen, betoogt Codfried. 'Zwarten moeten opstaan en zelfbewust zijn. Witten moeten ons als volwaardig mens accepteren en bejegenen.'

Er gebeurt niet anders. De hele media zitten vol met creolen - als je hun aantal in aanmerking neemt. En ze worden toegejuicht op het voetbal veld. Maar ook dat is natuurlijk niet goed genoeg:
  De aansprekendste voorbeelden zijn Surinaamse voetballers die het hebben gemaakt. 'Clarence Seedorf heeft met drie clubs de Champions League gewonnen. In Nederland wordt hij verguisd. Die welbespraakte zwarte is te bijdehand, dat past niet in het plaatje.

Clarence Seedorf is een arrogante kwast die zich in Nederland gedraagt alsof heel het land van hem is, in die in het Nederlandse elftal altijd sterk ondergepresteerd heeft, en daarom op een gegeven moment niet meer werd geselecteerd. Dit geheel in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ruud Gullit, maar dat is dan ook de schuld van Gullit, vindt de radiocreool:
  'Ruud Gullit is de enige die de ruimte krijgt, want die is verwit.'

Waarna we de radiocreool kunnen omdopen tot radioneger, want dat is het verschil: een creool is iemand met een andere huidsleur en een andere etnie - een neger is iemand die daar een cultus van maakt. Godfried is van hetzlefde laken een pak:
  Door de slavernij hebben veel zwarten een gevoel van minderwaardigheid. Daar heeft Codfried geen last van, hij laat zich niet vernederen.

Niet door de slavernij hebben veel zwarten een gevoel van minderwaardigheid, want dat is al 150 jaar geleden en geen enkele zwarte heeft daar ook maar iets van meegemaakt. Wat de zwarte wel meemaakt, is het zwarte onderpresteren. Als eerste geïllustreerd door heel Afrika. Zie daar maar eens tegenop te boksen ...
    En om die wond te bedekken, is er het slavernij-verhaal:
  Een vrouw belt: 'De zwarten werden geroofd in Afrika. Wij zijn opgevoed met die verwondingen. De wonden zijn niet schoongemaakt en zijn gaan etteren.'
    'Het zit zo diep', zegt Codfried tijdens een reclamepauze en slaat met de vlakke hand op zijn hartstreek. 'We werden bespuugd en als beesten behandeld', rappen Poppe en Enver. Codfried valt tegen de rugleuning van zijn stoel, deint mee met de muziek en zegt: 'Ik maak ze helemaal gek met dit lied. Deze tekst moeten de luisteraars kunnen dromen.'

Kijk, zo blijft de slavernij er: door welbewuste propaganda ten einde het eigen mislukken te maskeren. En het is populair, natuurlijk:
  Codfried schat dat meer dan 100 duizend huishoudens dagelijks afstemmen op mArt. Het laatste onderzoek naar het bereik dateert van 1996, toen luisterden 80 duizend huishoudens 'en was er amper internet'. Daarna heeft mArt geen onderzoek meer laten doen. 'We geven ons geld liever uit aan programma's.'
    Een kleine twintig mensen bellen die ochtend. Een man hangt al voor de uitzending huilend aan de lijn. Hij belooft terug te bellen als hij tot bedaren is gekomen. Hij belt niet terug.

Waarbij het gaat om dit:
  Een buschauffeur doet zijn beklag over de inhuldiging van koning Willem-Alexander. Niet één zwarte chauffeur mocht die dag bobo's vervoeren.

Er zijn maar 300 duizend creolen in Nederland, waaronder chauffeur-zijn niet hun hobby is - chaufferen is werk. Dit is de hobby van creolen (de Volkskrant, 19-05-2012, door Will Thijssen):
  Joop van Riessen

Joop van Riessen schrijft sinds zijn pensioen als hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie een reeks thrillers. 'Ik was een slavendrijver.'
...
U schrijft over Marokkaanse 'etterbakken' en benadrukt tegelijkertijd dat Marokkaanse gezinnen zo gastvrij zijn dat Nederlanders er een voorbeeld aan zouden moeten nemen. Is dat politieke correctheid?
'Ik wil ook de andere kant laten zien. Natuurlijk, er is een probleem met Marokkanen, met alle ellende vandien. Als je door een Marokkaan wordt beroofd is dat heel vervelend. Maar ook Nederlanders of Antillianen doen dat. De werkelijkheid is dat Marokkaanse jongens onvoorstelbare etterbakken kunnen zijn en psychisch mensen bang maken, maar veel minder gewelddadig zijn dan Nederlandse of Antilliaanse criminelen. Bij een overval kun je beter een Marokkaan treffen dan een Antilliaan. ...

Maar natuurlijk moeten de Nederlanders deze creoolse cultuurverrijkers met open armen ontvangen en op de meest hartelijke manie tegemoet treden:
  Een moeder verhaalt van de ervaringen van haar honkballende zoon. Als hij op straat liep met een knuppel, hield de politie hem staande. Zijn witte vrienden werd geen strobreed in de weg gelegd. Pas nadat zijn witte vrienden de politie hadden uitgelegd hoe het zat, kon hij doorlopen.

En natuurlijk zijn degene die dit soort hartelijkheid niet ten toon spreiden, keiharde racisten:
  Het is dezelfde angst die zwarten ervan weerhoudt openlijk te praten over racisme. ...
    Nederlanders zijn niet de hele dag racistisch, er zijn er genoeg met een goede inborst, het instituut Nederland heeft racistische mechanismen, zegt Codfried. ...

Er zijn inderdaad genoeg Nederlanders met een goede inborst: zo'n beetje de hele multiculturalistische en politiek-correcte top, die meehuilen met de leugens van alle allochtone immigranten uitleg of detail .
    Die Codfried is een hetzer en oorlogshitser van het zuiverste water. Zelfs onder zijn gehoor is er een enkeling die dat opvalt:
  Een beller maant Codfried tot kalmte. Hij vreest dat die de jeugd ophitst met zijn teksten.

Het antwoord van Codfried:
  Codfried: 'Ik roep niet op tot haat, ik discrimineer niet. Ik zeg wat ik zie.

Beste Codfried: ik zeg ook wat ik zie: een onverbeterlijke racist, die samen met de mensen die hij opgestookt en besmet heeft zo snel mogelijk het land uitgezet moeten worden. Omdat ze anders het onze steden in de brand steken, zoals jullie creolen in 2011 Londen en andere grote Engelse steden in de brand hebben gestoken.
     En Codfried blijkt toch nog wat geleerd te hebben van zijn poltiek-correcte Nederlandse vrienden:
  'Ik zeg wat ik zie. In de hoop dat we elkaar beter begrijpen. Dat we een Nederland maken waar kleur niets uitmaakt.'

Keiharde leugens. Verderop zullen we zien hoeveel vrienden hij gemaakt heeft.

Eerst nu een bericht om te laten zien dat we Codfried hier wel afgeschilderd hebben als een extremist, maar dat hij helemaal niet zo extreem is. Zelfs onder de zeer geïntegreerde creolen huizen soortgelijke denkbeelden (de Volkskrant, 02-07-2013, tv-recensie, door Julien Althusius):
  Spijt

Gisteren vierde en herdacht Nederland dat 150 jaar geleden de slavernij werd afgeschaft. Overdag was de NOS live bij de herdenking en viering in het Amsterdamse Oosterpark en 's avonds blikte presentator Rob Trip live vanuit het park terug op de dag. In totaal bijna tweeënhalf uur livetelevisie over het slavernijverleden. ...
    Naast Trip aan het tafeltje, met op de achtergrond het slavernijmonument, stond Jörgen Raymann. ...
    ... Vicepremier Lodewijk Asscher betuigde namens de Nederlandse regering ten overstaan van de gekleurde menigte spijt - voor het eerst op Nederlands grondgebied: 'Hoe hebben mensen kunnen denken andere mensen als koopwaar te kunnen behandelen? En waarom heeft Nederland niet veel eerder een einde gemaakt aan de slavernij? Ik betuig diepe spijt en berouw hoe Nederland is omgegaan met de menselijke waardigheid.'
    Mooie woorden van Asscher, toch? 'Lood om oud ijzer', vond Raymann, 'er is niets nieuws gezegd. Ik koop er niets voor: als je spijt betuigt, maar je meent het niet, heb ik er niets aan. Er moeten excuses worden aangeboden.'
 
Het gedram van Bottse en consorten. Gedram van Codfried en zijn luisteraars. Er is geen menselijk verschil tussen spijt betuigen en excuses. Er is misschien wel een juridisch onderscheid, maar daar gaat het allemaal niet om, volgens deze mensen. Het gaat om de beschadiging van hun ziel, niet om de beschadiging van hun portemonnee. Hier wordt dus weer keihard gelogen of keihard hypocriet gedaan.
    En die Raymann is in ieder geval een hypocriet:
  Naast Trip aan het tafeltje, met op de achtergrond het slavernijmonument, stond Jörgen Raymann. Hij werd even vergezeld door zijn dochter Melody, met wie hij samen een bijdrage leverde aan de tentoonstelling 'Slavernij Verbeeld' van de UvA. Melody verweet haar Nederlandse vrienden een gebrek aan interesse in ons slavernijverleden. 'Oh ja, maar slavernij is toch heel lang geleden', kreeg ze te horen als ze erover begon.

Te combineren met dit (de Volkskrant, 14-06-2013, door door Robert Gollin):
  Interview | Jörgen en Melody Raymann

Niet om te lachen

Dat het slavernijverleden zelfs voor Melody Raymann, kind van Jörgen en verre nazaat van een slavin, zo onbekend was, bewijst de noodzaak van de tentoonstelling die vader en dochter hielpen inrichten.


...    Cabaretier Jörgen Raymann (46) stemde (...) meteen in toen de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam hem benaderde met de vraag of hij gastcurator wilde zijn voor de tentoonstelling Slavernij verbeeld. ...
    Raymann, zelf nazaat van een slavin die in de 19de eeuw vanuit Ghana naar Suriname werd gevoerd, toonde eerder betrokkenheid bij het onderwerp. Hij was ambassadeur voor het slavenmonument in het Oosterpark in Amsterdam en noemde een eerder programma over zijn afstamming Slaaf of niet verslaafd. Hij werkt de komende weken op festival de Parade mee aan de voorstelling Liefde zonder vrijheid van het Volksoperahuis, die zich afspeelt op een plantage op Curaçao. Raymann besloot voor de expositie zijn dochter Melody (19), studente geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, in te schakelen.
    Melody Raymann: 'Ik had er eerst niet zo veel mee. Ik had iets van: slavernij, dat hebben we toch wel achter ons gelaten? Nu denk ik, nadat ik er veel over heb gelezen: dit mogen we niet vergeten.'    ...

Kijk, daarom hebben de negers dus zo veel last van de slavernij: omdat ze er zichzelf van generatie op generatie gek mee maken. Hoe gek? Zo gek:
  Jörgen Raymann: '...Ze heeft veel belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust. Welnu, zei ik, hier heb je de zwarte Holocaust.'    ...

Zo gek als de gestoorde uitdrukking "zwarte holocaust".

En laten we vooral deze media-neger niet vergeten (de Volkskrant, 15-07-2013, column door Harriet Duurvoort, publicist):
  Mentale slavernij

Tussentitel: 'Negerverdriet' onder vernis van hartelijke vrolijkheid

1 juli zat ik ziek voor de buis naar een mooie herdenking te kijken. Complimenten voor de gemeente Amsterdam, die kosten noch moeite gespaard heeft om het jubilerende Keti Koti tot leven te brengen. Het begon zowaar eindelijk eens op iets van een nationale gebeurtenis te lijken, prachtig in beeld gebracht door de NOS. Toegankelijker voor een breed publiek dan BN'ers die een heus keti koti ontbijt serveren kan toch niet: zelfs in het hoge noorden moet het iemand zijn opgevallen, hoopte ik - luttele dagen later afgestraft door 'goedbedoeld' gelubberdinges van diezelfde NOS. Doe eens moeite om je in de ervaring van de ander te verplaatsen.    ...

Een uitstekend plan. Doe je best, Harriet. Dan ga je misschien beseffen dat we jullie met liefde zien vertrekken, met dit gezeik:
  Op 30 juni nam ik deel aan een conferentie over de psychologische gevolgen van de slavernij. Een indrukwekkende rij internationale wetenschappers hield een presentatie. Aanvankelijk was ik nogal sceptisch. Slachtofferdenken helpt je niet vooruit. Anderszijds kun je schaduwkanten ontkennen en wegduwen, maar als je niet begint aan een verwerkingsproces blijven ze hardnekkig opduiken.

Waarna we vervolgen met nog veel 'negerverdriet', met ook nog een onbedoelde uitleg waarom er zo veel negerverdriet is:
  Zwarte consumenten houden van respect en erkenning. En van fast food, mooie auto's en een beetje bling. Het zijn spenders: een lucratieve doelgroep.

Een lucratieve doelgroep voor de jacht op zinloze en zielloze consumptie, zonder dat er iets productiefs tot stand komt. De neger versiert zich liever met goud, dan dat hij zijn kinderen naar een goede school stuurt. Trouwens: welke kinderen? De mannelijke neger heeft geen kinderen, althans niet kinderen die hij ziet uitleg of detail . Hij heeft zijn bling-bling, en de moeder van zijn kinderen zit in haar eentje in de kou. Daarom, mede, is er zo vele negerverdriet.

Ter afsluiting nog een paar dingen die hiervoor beloofd zijn, als eerste na het bericht over de actiegroep Broki die excuses eiste. Dat bericht werd ook opgevangen door de totaal niet met politieke-correctheid bezwaarde website GeenStijl. Ter illustratie van wat de heren van Broki en de heer Codfried bereikt hebben aangaande de door de laatste gewenste eenwording met Nederlanders, hier de reacties op GeenStijl. In twee afleveringen, met als eerste die van de redactie (GeenStijl.nl, 16-05-2013, door A. Nanninga):
  Dramnegers eisen sorry voor slavernij

Voelt u het, die druk op uw schouders? Dat knagende schuldgevoel? Dat zacht schurende 'weg met mij'-sentiment? Dat komt dus omdat wij, Nederland, nog steeds niet officieel 'SORRY HEE' hebben gezegd voor de slavernij. Zo iets werkt lang door, 150 jaar om precies te zijn. Wel een beetje negers verschepen voor keiharde florijnen maar bij voortschrijdend inzicht qua 'hee negers zijn ook gewoon mensen' niet de ballen hebben om te zeggen, okee het spijt ons. We hebben wel de subsidiespons (18 duizend euro in 2012) NINSEE die het jaarlijkse Keti Koti nog een Roti trommelfestijn in het Amsterdamse Oosterpark organiseert. Ook sturen we langs de route van de slavenschepen inmiddels aardig wat geld naar allerlei (voormalige) kolonies. En natuurlijk hebben wij talloos veel nazaten van slaven in ons midden welkom geheten en niet zelden van een uitkering voorzien, hoe die herstelbetalingen zoal besteed worden ziet u bijvoorbeeld in Den Helder en de Bijlmer. ...

Oh ja, de Bijlmer  ... Dat is ook iets dat de negers hebben opgestoken van blanke Nederlanders: schietpartijen.
    Goed, dat was het commentaar vanuit de redactie van GeenStijl. Al weinig eenwording met de dramnegers te zien. Maar waar het om gaat, de Nederlanders ... Die waren nog veel duidelijker:
  Sorry, ze mogen ons dankbaar zijn, door on spreken ze nu een hele mooie taal en hebben ze vooruitgang ...!
Arbeitslose Nutte | 16-05-13 | 12:01 | + 43 -

Ik heb wel eens uitgerekend dat ik iedere werkweek tot donderdagmiddag 15:00 uur onvrijwillig werk voor zeurnegers en ander gespuis.
Godsammekraken | 16-05-13 | 12:01 | + 86 -

Ok, sorry dan. En nu weer aan het werk.. Oh, wacht..
Absoluut niet waar | 16-05-13 | 12:01 | + 54 -

Er zijn in Nederland lieden die voorkomen uit voormalige slaven en daar nog steeds moe van zijn. Vandaar het aantal hoge werklozen onder Suri-Antill-Curacsurers
Diareeremmer | 16-05-13 | 12:03 | + 66 -

Ok Sorry maar ik mis die neger wel die vroeger altijd mijn gras maaide.
Lichtstadfan | 16-05-13 | 12:03 | + 22 -

Moment, ik zoek even de handleiding voor negers. Brb.
neemjemoederindemali | 16-05-13 | 12:03 | + 6 -

Sorry! En nu weer aan het werk!
Kotsende lama | 16-05-13 | 12:04 | + 3 -

Alleen een beetje jammer dat ze geen 'Sorry!' willen in de vorm van een nationaal mea culpa willen maar gewoon keiharde dollars. Honderden miljoenen dollars. Van de nazaten van slavenhandelaren voor de nazaten van slaven.
   Ofwel, mensen die het niet gedaan hebben mogen dus lappen aan mensen die er niet onder geleden hebben.
    's Logisch...
dlseth_ | 16-05-13 | 12:04 | + 107 -

Volgens mij hebben de negers die wij hebben verscheept het beter in Amerika, dan de gemiddelde neger die achtergebleven is in Afrika. Eentje is nu zelfs President van een setje blanken. Volgens mij mag de VOC nog een factuurtje sturen voor bewezen diensten.
    We hebben al genoeg schulden op deze wereld die nooit betaald gaan worden. Als we daar ook nog ereschulden aan toe gaan voegen wordt het systeem alleen maar fictiever. Als of je slagroom op de taart blijft gooien. Waar zullen we stoppen? 100 jaar terug, 1000 jaar terug? 10.000 jaar terug?
    Ik wil graag de bedenker van alcoholische dranken voor een paar ton aansprakelijk stellen.
Feynman | 16-05-13 | 12:05 | + 66 -

Ik kwam laatst een neger tegen op straat. Ik: "sorry voor alles, van vroeger, je weet wel." Hij keek me vreemd aan en rende vervolgens hard weg, angstig achterom kijkend. Het is ook nooit goed.
brutus68 | 16-05-13 | 12:06 | + 68 -

"Sorry, hier hebben jullie een groot en warm land, rijk aan grondstoffen ook"
    Volgens mij zeiden we dat in 1976 tegen de Suri's. We hadden ze ook per boot terug kunnen verschepen.
Godsammekraken | 16-05-13 | 12:06 | + 38 -

Is al dubbel en dwars via uitkeringen en toeslagen terug betaald. Nog afgezien van de afgenomen levenskwaliteit. Next.
Tikkie Terug | 16-05-13 | 12:06 | + 48 -

Ach, krijgen we dit gezeik weer, en in september krijgen we de "zwarte piet is rascisme" discussie weer.
    Strontland..
Slipsnifter | 16-05-13 | 12:07 | + 48 -

Ik leefde toen niet dus.. nee.
1oog | 16-05-13 | 12:08 | + 14 -

Ik eis ook verontschuldigingen, zonder die slavernij zaten ze nu nog allemaal ergens in donker Afrika in een hutje en niet hier de hand op te houden en eisen te stellen.
durfniet | 16-05-13 | 12:08 | + 36 -

Ik zit me altijd af te vragen hoe ze die negers aan het werk kregen.
roze_bril | 16-05-13 | 12:08 | + 64 -

Begrijp ik nu, dat ze weer allemaal teruggebracht willen worden naar Afrika ???
louis6227 | 16-05-13 | 12:10 | + 38 -

Mijn voorouders waren rond die tijd waarschijnlijk turfsteker of iets dergelijks, niet veel beter dan katoenplukker lijkt me.
zuurkool | 16-05-13 | 12:11 | + 31 -

OK, sorry!
   Maar nu moeten de negers ook sorry zeggen vanwege de genocide in Rwanda.
    En voor het in de kookpot stoppen van onze missionarissen.
Mr. Happy | 16-05-13 | 12:11 | + 30 -

Een excuus is inderdaad wel op z'n plaats.
    Sorry, wij hadden het net zo aan moeten pakken als de mohammedanen, en die doen het heden ten dage nog!
    ejbron.wordpress.com...
Parsons | 16-05-13 | 12:12 | + 16 -

Racisten!-daar waar de handel begint is natuurlijk niet schuldig want zwart.
poli | 16-05-13 | 12:12 | + 6 -

Oh ja, en voor het verkopen van hun eigen volk aan de slavenhandelaars.
Mr. Happy | 16-05-13 | 12:12 | + 11 -

Er is in Afrika een heel mooi, vrij land. Het heet zelfs "Liberia". Het is dan ook opgericht om bevrijdde slaven die graag terug wouden keren naar Afrika te huisvesten. Goed, dat waren vooral Amerikanen, maar ik ben er zeker van dit prachtige, tolerante land met een hand over het hart zal strijken voor de hier in erbarmelijke toestanden levende nazaten van de slavernij.
    Dus draal niet langer, en verlos uzelf van dit verschrikkelijke, racistische land!
Piet van het Padje | 16-05-13 | 12:13 | + 29 -

Sorry, we brengen je wel weer naar huis ok?
Ommie de HaatMoker | 16-05-13 | 12:13 | + 10 -

Volgens mij hebben Neder-Negers juist alles wat ze nu hebben te danken aan de slavernij. Me dunkt dat Witmans al decennialang haar schuld aan het afbetalen is met uitkeringen hier en miljarden Euro's in Suriname en op de Antillen voor corrupte machthebbers.
Ales | 16-05-13 | 12:13 | + 22 -

Als je begint over Bouterse, dan zeggen ze; "oh, maar dat is al weer zo lang geleden..."
Rico Tampeloerus | 16-05-13 | 12:15 | + 35 -

Ik stel voor dat we no één keer alle negers verschepen, terug naar waar ze vandaan komen, sorry zeggen en het er dan verder bij laten.
RexMundi | 16-05-13 | 12:16 | + 22 -

Sorry dat wij jullie uit afrika hebben gehaald.!!! Sorry dat jullie nog steeds in het verleden blijven hangen. Sorry dat jullie een beter leven hebben. Sorry voor al het goeds dat jullie toegekomen is. Sorry voor al dat geld wat wij aan jullien hebben gegeven.sorry sorry sorry sorry sorry
dannyvs88 | 16-05-13 | 12:16 | + 21 -

Als iedereen nog sorry moet zeggen voor dingen in het verleden zijn we nog wel even bezig! Get over it en hou een sop met zeiken!
Doc Damage | 16-05-13 | 12:17 | + 5 -

Eerst sorry van de Italianen voor de bezetting van Nijmegen in 20 vChr. Zo'n last nog van.
Wilhem van Nathouwe | 16-05-13 | 12:48 | + 6 -

Anders ga je lekker in een stoomboot terug naar de Afrikaanse jungle om kapot te gaan aan vlektyphus net als je verre voorouders stelletje kaffers, als het hier allemaal zo vreselijk is.
der maupmeister | 16-05-13 | 12:52 | + 2 -

Hiermee zijn we als Nederlanders wel volledig moreel herbewapend om alle andere klachten en eisen aan te kunnen horen (tussen twee haakjes: met deze selectie van reacties waren nog niet tot op een vijfde gevorderd in het aanbod). Voor de volledigheid nog even samenvatten: het is 150 jaar later, ik heb er niets aan verdiend, jullie zijn er veel  beter door af, en eigenlijk ben je zelf met het hele gedoe begonnen, want het slavenmaken werd door de creolen zelf gedaan. Een vaststaand feit, zoals we zo meteen nog een geïllustreerd zien. De reactie van de redactie op het bronbericht was deze: "Oké, dat slavenvervoeren en -houden was fout. We zeggen sorry en als reparatie brengen we jullie terug naar Afrika. Maar wel uitsluitend als als totaalpakket".
    Conclusie: als er één ding geschikt lijkt om Nederlanders en creolen verder uit elkaar te drijven, dan dat het gedram over de slavernij.  

Oh, en voor wie denkt dat het hier alleen de Volkskrant betrof, is hier nog even een samenvatting achteraf (de Volkskrant, 04-07-2013, door Piet Emmer, was hoogleraar in de geschiedenis van de Europese expansie, Universiteit Leiden):
  Niet alle ellende komt voort uit de slavernij

Het lijkt wel of de slavernij ieder jaar erger wordt. Dat geldt zeker voor dit jaar, waarin het 150 jaar geleden is dat Nederland de slavernij in zijn koloniën afschafte. Nu het stof rond de herdenkingsfestiviteiten is gaan liggen, is het tijd de balans op te maken en daar word je niet vrolijk van.
    In de aanloop naar 1 juli stonden de kranten vol met verhalen waarin de verre nazaten van de Caribische slaven in Nederland hun beklag deden over wat zij als de nawerking van het slavernijverleden zagen. Sommigen leken daar nog dag en nacht mee bezig te zijn. Wat er maar met een mens fout kan gaan, was het gevolg van dat slavernijverleden: racisme, discriminatie, tienerzwangerschappen, gebroken gezinnen, echtelijke ontrouw, criminaliteit, slechte schoolprestaties, hoge bloeddruk, onheuse behandeling in het openbaar vervoer en op sportvelden en nog veel meer.    ...

Amen.

Maar de dramnegers menen het serieus (de Volkskrant, 27-07-2013, van de buitenlandredactie
  Caribische oud-koloniën willen compensatie

De landen van de Caribische organisatie Caricom, waaronder Suriname, verlangen herstelbetalingen van de vroegere koloniale heersers. De erfenis van slavernij en racisme heeft nog altijd nadelige gevolgen, luidt het argument.
    De vijftien leden tellende organisatie heeft een gerenommeerd Britse advocatenkantoor, Leigh Day, in de arm genomen. ...
    De erfenis van slavernij behelst armoede en gebrek aan ontwikkeling in het Caribisch gebied, aldus de minister-president van Saint Vincent en de Grenadines, Ralph Consalves. 'Verontschuldigingen zijn belangrijk maar volstrekt onvoldoende', tekende het persbureau AP deze week uit zijn mond op. 'We hebben een gepaste compensatie nodig.
    Suriname heeft van de Caricom een coördinerende rol toebedeeld gekregen bij pogingen om de Europese landen tot herstelbetalingen over te halen. Opmerkelijk, omdat de Surinaamse president Desi Bouterse begin deze maand tijdens een bijeenkomst in Paramaribo opriep tot het vergeven van Nederland voor het slavernijverleden. Die uitspraak kwam hem in eigen land op zowel bijval als kritiek te staan. Ook in Suriname zijn er burgers en organisaties die zich sterk maken voor officiële excuses van de Nederlandse regering en een financiële compensatie. ...

Waarna je een uitruil kan voorstellen: jullie mogen die stuiver komen ophalen die jullie nog tegoed hebben, en dan sturen wij jullie negers terug.

Het is net een maand na de grote herdenkingsdag, en het medicijn van de Grote Spijtbetuiging namens degenen die tot aan Humphrey Mijnals in 1960 nog nooit een neger hadden gezien is alweer uitgewerkt. En bij de Volkskrant vond men het kennelijk ook weer tijd voor herhaling van de boodschap, want Mercita Coronel, haatzaaier bij de haatzaai-site Joop.nl, werd de gelegenheid geboden haar haatzaai-activiteiten voor een wijder publiek voort te zetten. Overigens: het is even zoeken, maar mevrouw is genoeg gekleurd om zich te kunnen plaatsen als "zwarte", hetgeen ze uitleeft in allerlei "diversiteit" activiteiten, waarvan bekend is dat "diversiteit" staat voor het zetten van gekleurden op plaatsen waar ze zonder "diversiteit" bij gebrek aan capaciteiten niet voor in aanmerking zouden komen. Hier is haar bijdrage aan de diversiteit (de Volkskrant, 03-08-2013, door Mercita Coronel, publicist
  Slavernij staat nog steeds tussen blank en zwart in

Dat klopt. Zoals we net gezien hebben niet zonder moeite, maar door de overdracht van bijvoorbeeld vader Raymann op dichter Raymann staat de slavernij nog steeds tussen de negers en de voormalige kolonialen in Suriname in. Wat Nederlanders in Nederland daar mee te maken hebben zullen we natuurlijk ook nu niet vernemen.
  De discussie die onlangs het slavernijverleden opriep in Nederland liep langs verschillende lijnen. Vergoelijking: zwarten hebben meegewerkt aan de slavernij en hadden zelf ook slaven. Afwijzing: dat was toen, wat heb ik ermee te maken? Halfhartige spijtbetuiging: met de wetenschap van nu.

Dit is de complete beschrijving van de discussie. Dus er is geen negergedram geweest. En zijn geen witte steunbetuigingen geweest. Volgens Mercita. Dat negergedram en die witte steunbetuigingen waren er natuurlijk wel, vele op de haatzaaiers-site en in de politiek-correcte media, maar aan die kant van haar geestesoor is Mercita doof.
  De belangrijkste scheidslijn loopt echter via kleur: blanken hebben over het algemeen weinig met het onderwerp, in tegenstelling tot kleurlingen.

En alweer dat geestesoor: er was meer witte steun dan witte "excuses". Wat Mercita bedoelt is dat ze weet dat gewone Nederlanders die niet in de krant of op haatzaai-sites schrijven, er niet vele mee hebben. Wat correct is, want ze hebben er nooit veel meer gehad. Ook tijdens de slavernijtijd.
    Maar omdat Mercita vermoedelijk ook wel weet dat er in Nederland weinig eer valt te behalen, verlegt ze dus maar het jachtterrein:
  Of ze nu in Nederland of in de Verenigde Staten wonen.

Waarna er een leuke switch volgt:
  Wat in het discours over de slavernij vaak vergeten wordt ...

Dat wil dus zeggen: het discours in Nederland en de slavernij "in Nederland"
  ... zijn de gevolgen die de eeuwenlange slavernijperiode heeft gehad, zoals discriminatie.

Dat wil zeggen: "discriminatie in Nederland". Maar die was er niet, want er waren in Nederland geen negers. Tot aan Humphrey Mijnals en die mocht meteen meeoden in het Nederlands elftal. Die discriminatie was in Amerika.
    Maar natuurlijk hadden Nederlanders wel gevoelens over die negers die er niet waren:
  Slavernij had, behalve met kapitalisme, namelijk ook te maken met het superioriteitsgevoel van de christelijke westerling tegenover de 'ongeciviliseerde' niet-westerling.

Niks daarvan. Het was gewoon profijtelijke handelswaar. Als de zwarten zeevaart hadden gehad, was het precies hetzelfde gegaan. Zoals bewezen door hun eeuwenlange slavenhandelen met Arabieren, eraan vooraf gaande.
  Het ontmenselijken van zwarten was dé manier voor de handelaren en de slavenhouders om het wrede systeem te handhaven. Met de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika en de Verenigde Staten als uiteindelijke erfgenamen.

Hoezo ontmenselijken? De hele situatie was allang ontmenselijkt door de slavenhandel met de Arabieren.
  Zeker bestond er slavernij in Afrika, maar die heeft niet geleid tot zo'n geïnstitutionaliseerde mensonterende politiek zoals die elders werd gevoerd.

Oh ja wel. Het gebeurt nog steeds in de Arabische wereld. Niet in de westerse.
  Vergeet niet dat pas in de jaren negentig in Zuid-Afrika een einde is gekomen aan het officieel racisme en dat vooral vanwege de internationale druk op het land. En in de Verenigde Staten verkregen de Afro-Amerikanen pas in 1964 hun volledige burgerrechten, en dat nog tot ongenoegen van veel blanke Amerikanen.

En  nu zijn we dus definitief op andere continenten beland. Prima, maar daar hebben wij niets mee te maken. Ga maar klagen op die continenten.
    Waarna er nog een stroom zwart racistisch activisme volgt, type: "O.J. Simpson is zwart en heeft twee blanke vermoord dus hij in onschuldig", en "George Zimmerman is blank en heeft de zwarte Trayvon Martin gedood, dus Zimmerman is een weerzinwekkende racist en moordenaar". En dat alles om te bewijzen dat:
  Het eeuwenlange idee van inferioriteit van niet-westerlingen is nog lang niet verdwenen.

Dat klopt. Voornamelijk bij niet-westerlingen. En dat zal niet weggaan zolang het de niet-weserlingen zijn die naar het westen komen om het daar beter te krijgen. Dan bewijzen ze die inferioriteit met hun voeten. Wat ze ook weten. Wat iedereen weet:
  Ook niet bij Nederlanders. Zo tonen de pensionado's op de Antillen in het tv-programma Onder Elkaar, uitgezonden dit voorjaar. 'Slavernijverleden? Ach, dat is een beetje zielig. Waar hadden ze anders naartoe gemoeten?' Of: 'Slavernij? Je moet God danken op je blote knieën dat onze voorouders hiernaartoe zijn gegaan. (...) Je moet het positief zien.' En: 'De neger komt wel uit het oerwoud, maar het oerwoud niet uit de neger.'

Maar natuurlijk. Zo liggen de zaken nu eenmaal.
  Het is makkelijk om het slavernijverleden af te doen als geschiedenis en als hobbyonderwerp van zwarten en kleurlingen. De gevolgen duren tot op de dag van vandaag voort. Een oeroud aan superioriteitsgevoel verdwijnt niet zomaar.

Of wat juister: de gigantische achterstand was er ten tijde van de slavernij. De gevolgen van die achterstand en de achterstand zelf duren tot op de dag van vandaag. Een oeroud verschil in cultuur verdwijnt niet zomaar.
    En zo is maar weer eens gebleken dat zwarten nog honderden te jaren te gaan hebben voor ze aan een beetje beschaving toe zijn.


Naar Sociologische krachten , of site home .

22 jul.2013