Toelichting bij Vrijheid van meningsuiting: taboes
|
27 nov.2004 |
Een bekend voorbeeld van zaken die niet gezegd mochten worden, is dat allochtonen in
Nederland overlast en problemen veroorzaken. Degenen die dat wilden beweren werden
uitgemaakt voor de lelijkste dingen die wij kunnen verzinnen, met gebruik van termen als
Derde Rijk, Hitler, en Anne Frank. Dat is niet hetzelfde als een formeel verbod, maar het is
hetzelfde als een maatschappelijk en sociaal verbod, een taboe. Het is algemeen bekend dat de
werking van een taboe veelal even effectief is als een formeel verbod, in vele gevallen zelfs
effectiever.
Onze maatschappij is formeel wel vrijer dan andere maatschappijen, maar het is maar de
vraag of het vrijer is van taboes, zoals het voorgaande voorbeeld aangeeft. Het probleem met
het aangeven van deze taboes is dat het taboes zijn, dus het laten zien dat het taboes zijn is per
definitie zeer controversieel. Zo was het decennialang taboe om te beweren dat niet de
Amerikanen maar de Russen de Tweede Wereldoorlog in Europa hebben gewonnen. Het was
zelfs bij beroepshistorici niet bekend waar de grootste slag uit de Tweede Wereldoorlog heeft
plaatsgevonden. Slechts nu de Koude Oorlog al vele jaren achter ons ligt, komt het publiek
dat naar Discovery Channel kijkt er achter dat die slag geleverd is bij de Russische stad
Koersk (de stad waar de gezonken onderzeeër naar is vernoemd).
Een voorbeeld van een nog steeds actief taboe is dat rond de positie van de werknemer
in de huidige economie. Die positie is op de schaal van volkomen vrijheid naar volkomen
dwang, populair te vertalen als van koning tot slaaf, veel dichter bij die van slaaf dan bij die
van koning. De enige plaats waar wel vagelijk aan deze stand van zaken wordt
gerefereerd is in de literatuur, met name de sciencefiction, want daar is het veilig ver weg
(over onze veelgeprezen vrijheid valt dus ook het een en ander op te merken,
zie hier
).
Naar Vrijheid van meningsuiting
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of
site home
.
|