Bronnen bij Westerse cultuur: religie en ontwikkeling
Tijdens het schrijven van het artikel over de ontwikkeling van de westerse
cultuur
is
wat betreft de invloed van de factor religie altijd uitgegaan van het
verschil tussen het christelijke en het islamitisch geloof. Maar binnen het
christelijke geloof zelf zijn er ook verschillen aangaande de bedoelde
factor, en die verschillen blijken, onbekend voor de redactie, ook allang
bekend en gemeten te zijn (de Volkskrant, 08-10-2011, door Maarten Keulemans):
Het is inderdaad een cultureel doorgegeven feit
dat dit verschil in arbeidsethos bestaat. En een verschil in arbeidsethos
leidt zeker tot een verschil in welvaart. De vraag is: Is dit de
oorzakelijke relatie voor het gemeten welvaartsverschil tussen protestantse
en katholieke streken? En alweer: de culturele overlevering zegt van wel.
Voor het controleren van dit soort zaken is de wetenschap
geboren. En die heeft een verrassing in petto:
Ook dat is niet helemaal nieuw:
De laatste conclusie is natuurlijk onzin: het verschil in
opleidingsniveau is hetzelfde een verschil in de geneigdheid tot het volgen van
onderwijs, en dat laatste is wel degelijk een cultureel verschil.
Overigens is er dan nog een detail uit te zoeken:
Oftewel: het zit echt in de scholing zelf.
Maar dat verklaart nog niet waarom de geneigdheid tot het
volgen van scholing bij protestanten groter is dan bij katholieken. Hier komt
een stukje ontwikkeling in religies om de hoek kijken, dat indien expliciet
geformuleerd ook weer bekend in de oren zal klinken, en onder andere verwoord is
door populariserende denkers als Edward de Bono: in het katholieke geloof loopt
de relatie met God via allerlei hiërarchische tussentappen,: partoor, bisschop,
diaken, kardinaal en tenslotte de paus, de vertegenwoordiger van Christus op
Aarde
. Allemaal mensen in dienst genomen door de gelovige om het voor hem uit te
zoeken. De protestant staat er alleen voor. Vandaar ook al die protestantse
schisma's: twee protestanten, één schisma.
Kortom: de protestant leert meer om zelfstandig te denken. En
zelfstandig denken oefent de geest. En een geoefende geest presteert meer. En
meer presteren op het vlak van denken leidt, via diverse tussenstappen,. tot
beter functioneren in de maatschappij. En meer inkomen.
Naar Westerse cultuur
,
of site home
.
|