Wetenschap en religie
Eén van de essentiële kenmerken van de wetenschap is de aanname dat een grote
hoeveelheid gebeurtenissen een relatie hebben van "oorzaak" en "gevolg". Dit
lijkt een aanname die zich beperkt tot het veld van de wetenschap. Dat is
onjuist. Het is tevens een algemene culturele uitspraak, zoals we eerder gezien
hebben in Wetenschap en cultuur
. In het huidige artikel gaat het om een andere specifieke culturele houding die
op vele plaatsen nog steeds domineert: religie.
In de meeste religies kent men geen relatie tussen "oorzaak" en
"gevolg" op de ons bekende manier. In het religieuze denken wordt de oorzaak van
gebeurtenissen geheel of volledig toegeschreven aan de invloed van
gepersonifieerde krachten die de loop van de gehele wereld en het universum
bepalen - in het algemeen één of meerdere goden die vaak tevens de scheppers van
de wereld zijn.
Een groot deel van de aantrekkelijkheid van dit soort religies bestaat uit het
idee dat de mens een apart soort relatie met de godheid heeft, bijvoorbeeld dat
de mens naar het goddelijke evenbeeld geschapen is, of dat de godheid door
menselijk gedrag, zoals bidden, beïnvloed kan worden, en daarmee ook de
dagelijkse werkelijkheid.
Er is dus sowieso een impliciete tegenstrijdigheid tussen
wetenschap en religie wat betreft de oorzaak der dingen. De expliciete
strijd tussen wetenschap en religie is ontstaan toen wetenschap en technologie
steeds meer zaken gingen produceren die niet eerder bestonden - toen ze gingen
scheppen - een claim die de religie aan zichzelf had voorbehouden. Het pijnlijke
voor de religie is dat de wetenschap haar scheppende claim kan demonstreren, en
de religie niet.
Dat laatste is de leidraad van het bekende verhaal van de strijd
tussen religie en wetenschap, zoals normaliter gesitueerd vanaf de Verlichting
. Hier gaat het verder om het impliciete deel van die strijd en
tegenstelling: de manier van denken.
Het feit dat de wetenschap resultaten boekt en religie niet, gaat
terug naar hun respectievelijke basis - daar waar je terecht komt als je een
probleem gaat aanpakken: je ziet iets gebeuren, en het probleem, de vraag, is
"Waarom?". Dan zijn er, zoals al beschreven in de eerste alinea, twee soorten
aanpak: de oorzaak ligt in een of ander waarneembaar gebeuren, of de oorzaak
ligt in een onwaarneembaar gebeuren. Het eerste pad volgende begint er een
zoektocht: welke andere dingen veroorzaken het waargenomene - het tweede pad
volgend is de zoektocht meteen afgelopen - er valt niets meer te zoeken. Het
eerste pad kan tot resultaten leiden, of niet, maar het is vrij zeker dat als je
het een enkele keer doet er al wat van leert, en als je het vele malen doet, is
het absoluut zeker dat je er wat van leert
. Van het tweede pad is zeker dat je er niets van leert als je het één keer
volgt - je kende de uitkomst namelijk al. En het is dus even zeker dat je er
niets van leert als je het talloze malen volgt.
Hetgeen ook in twee
illustraties uitgedrukt kan worden - eerst de wereld van de wetenschap en
haar reactie op de uitdagingen der natuur:
En ter vergelijking de wereld van de religie en haar relatie met de
uitdagingen der natuur:
Het gaat niet vooruit.
Dit geldt in
principe voor alle vormen van religie, maar er zijn aanzienlijke verschillen
voor de mate waarin. Naarmate een religie meer gecodificeerd is, en die
codes dichter bij het dagelijkse leven staan, is die invloed natuurlijk
groter. Het drietal van de joods-christelijke-mohameddaanse godsdiensten met
hun enkele wereldbestierende godheid zijn dan ook de allerergste - met als
toppunt degene met de meeste praktische regels: de islam. Binnen de
christelijke godsdiensten zijn er ook weer vrij grote verschillen. In de
katholieke versie wordt de geloofsbelevenis geregeld via het priesterdom,
met aan de top van de hiërarchie de paus als vertegenwoordiger van christus
op aarde. In de protestantse godsdiensten moeten de gelovigen ieder voor
zich de relatie tot hun god regelen - zie deze figuur, naar E. de Bono, The Greatest Thinkers:
Links de katholieke benadering van de relatie tot god, en rechts de
protestantse, het before en after zijnde met betrekking
tot de lutheriaanse revolutie
Het spreekt voor zich dat de laatste groep flexibeler is in haar omgang met de
werkelijkheid en de wetenschappelijke benadering, daar ze zelfstandiger leert
denken. Voor zover wetenschappers gelovig waren of zijn, gebruiken ze het
rationele deel van hun geest voor de wetenschap, en het emotionele deel voor het
geloof, een vorm van compartimentalisatie
- een van de vele psychische gevolgen die geloof blijkt te kunnen hebben
.
Er
is dus een fundamentele tegenstrijdigheid tussen wetenschap en alle vormen van
religie die een invloed op de waarneembare wereld beweren te hebben. Er is geen
uitweg uit dit dilemma, behalve de veronderstelling dat die gepersonifieerde
kracht, die godheid, het gehele universum inclusief de wetenschap heeft
geschapen (klik op het plaatje voor een illustratie van dit dilemma). Deze
uitweg maakt in feite de wetenschap zelf de religie als verklaring van de
wereldlijke gebeurtenissen, en is daarmee identiek aan het idee dat de
wetenschap die verklaring is zonder de universum creërende godheid.
Die kloof tussen wetenschap, of rationaliteit in het algemeen, en religie slaat
niet alleen op de visie over hoe de wereld werkt, maar strekt zich ook uit tot
hoe die wereld ingericht wordt door de mens. In feite zijn waarden als
democratie en vrijheid gebaseerd op rationaliteit, en daarmee in strijd met
religie. Het is heel makkelijk om aan te tonen dat landen waar de wetenschap
bloeit, de landen zijn waar democratie heerst, en religie weinig invloed heeft
op de staat, en landen waar religie een grote invloed hebben op de staat, weinig
democratisch zijn en weinig presteren in wetenschap, zie de globale gegevens
hier
. In landen waar de invloed
van de religie toeneemt, neemt de druk op de wetenschap toe, zie bijvoorbeeld in
Amerika
. En met nog een stap verder kom je dan al heel snel op het begrip "moraal"
.
Daar waar de rationaliteit of wetenschap als basis voor een
maatschappelijke inrichting wordt genomen, is religie dus fundamenteel in
tegenspraak met die inrichting. Op grond hiervan zou in een echt rationele
wereld het verschijnsel religie in de openbaarheid verboden moeten worden, en
beperkt moeten worden tot de privé-sfeer. Dat dit niet gebeurt komt omdat
religie over de hele wereld nog steeds veel populairder is dan wetenschap. De
reden daarvan is simpel: wetenschap is veel moeilijker dan religie - althans de
meest scheppende van de wetenschappen waar we het hier over hebben: de
natuurwetenschap. Vanwege zijn inherente moeilijkheid zijn er relatief weinig
geschoolden in welke wetenschap dan ook, en in natuurwetenschap in het
bijzonder. De rest van de bevolking doet dus wat ze kán doen: zich behelpen met
de religie.
Dat religie nog zo'n openbare rol in zelfs onze westerse maatschappijen heeft,
betekent dat deze maatschappijen niet anders dan als redelijk primitief kunnen
worden gezien. Dat is niets bijzonders want net zoals wij alle vorige
beschavingen als primitief zien, zullen toekomstige waarnemers de huidige wereld
natuurlijk als primitief of onbeschaafd beschouwen - er vanuit gaande dat de
ontwikkeling van de mensheid zich voortzet. En het leidt bijzonder weinig
twijfel dat de dominantie van religie één van die kenmerken zal zijn op grond
waarvan ze onze wereld als primitief en onbeschaafd zullen bestempelen. Ter
illustratie: er zijn ontelbare titels in het genre van sciencefiction
geschreven, maar het aantal waarin religie een rol van betekenis speelt, of
zelfs voorkomt, is op de vingers van een hand te tellen - religie is niet iets
van de toekomst, vindt zelfs het veelal uit het behoorlijk religieuze Amerika
afkomstige sciencefiction-schrijversvolk.
Als we onze huidige maatschappij willen verbeteren, is het dus een
voor de hand liggende stap om religie uit haar bestuur en het openbare leven te
verbannen. Maar als er een relatief aanzienlijk aantal mensen is waarvoor de
normen van de privé-sfeer fundamenteel verschillen van de maatschappelijke
normen, zijn er dusdanige problemen te verwachten dat in feite de religie in de
privé-sfeer ook op alle mogelijke manieren ontmoedigd zou moeten worden
.
De huidige wereld is in een dusdanig primitief ontwikkelingsstadium dat de
laatste stappen vooralsnog onhaalbaar zijn.
Meer over religie vanaf hier
.
De zichtbare gevolgen van religie op globale cijfers, uiteenlopend van GDP
tot IQ zijn gedocumeteerd hier
. Wat er gebeurt als je religie, de islam, gaat inmengen in een minder
religeizue omgeving hier
.
Naar Wetenschap en cultuur
, Wetenschap lijst
,
Wetenschap overzicht
, of site home
.
|
2 nov.2003; rev.2 dec.2008 |
|