Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: wij-zij denken
|
11 feb.2008 |
Er zijn talloos veel voorbeelden van het wij-zij denken bij allochtonen - in
feite zijn een groot deel van hun gedragingen die hier elders beschreven zijn
het gevolg van wij-zij-denken: men zet zich als groep af tegen Nederland en haar
gewoontes
. Uit de reactieruimte onder een artikel van Amanda Kluveld over stoelen
gereserveerd voor moslima's in het Rotterdamse Zuidpleintheater (Volkskrant
Opiniesite, 10-04-2009
):
|
Adrie schreef op 10-04-2009 20:07
Apart zwemmen
Apart onderwijs
Apart voedsel
Aparte loketten in Utrecht
Aparte stoelen theater
Aparte hypotheken
Aparte onderdanige positie vrouwen
Aparte wetgeving sharia
Het enige dat nog ontbreekt is een apart land. |
Daar is tegenover te stellen dat hun verschil in cultuur dat misschien min of
meer logisch maakt, maar dan geldt dat precies hetzelfde voor de Nederlandse
reactie. En blijft de constatering dat het bij allochtonen veel erger is:
Uit: De Volkskrant, 22-04-2010, van verslaggever Remco Meijer
Huwelijksdwang: zwaardere straf
Den Haag Minister van Justitie Hirsch Ballin bereidt wetgeving voor die het
mogelijk maakt bij huwelijksdwang maximaal twee jaar celstraf op te leggen in
plaats van negen maanden.
De CDA-bewindsman zei dat woensdag bij de presentatie van Sofia. Verhaal van
een verboden liefde van journaliste Margalith Kleijwegt. Het boek
portretteert het Marokkaans-Nederlandse meisje Sofia uit Rotterdam dat met de
niet-moslim Maarten wil trouwen en daarvoor van haar familie geen toestemming
krijgt. Als zij toch doorzet, wordt zij verstoten.
Eerwraak (moord of doodslag) is vaak heel zichtbaar, maar op
de ‘glijdende schaal’ daarachter van ‘psychische druk, isolement, bedreiging en
mishandeling’ is veel minder zicht. ...
Red.: Je reinste segregatie en wij-zij-denken - en in de
terminologie van de multiculturalisten: racisme.
Het systematische blijk van het allochtone wij-zijdenken is
het bestaan van vele allochtonenorganisaties. Hier worden er een paar genoemd:
Van: Volkskrant.nl, 22-05-2010, ANP Campagne moet
opkomst Marokkanen vergroten Circa dertig jongeren van
Marokkaanse afkomst gaan de komende weken op pad om Marokkaanse Nederlanders
over te halen te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen.
Dit is een van de onderdelen van een campagne van het Samenwerkingsverband van
Marokkaanse Nederlanders (SMN) om de opkomst onder deze groep te vergroten. De
campagne ging zaterdag in Den Haag van start. ...
Als onderdeel van de campagne ondersteunt het SMN verder
verkiezingsbijeenkomsten van lokale, Marokkaanse organisaties in steden als
Gouda, Nijmegen en Breda. Ook is er een speciaal filmpje ontwikkeld. Dat is al
te vinden op YouTube en komt nog op websites als Marokko.nl en Maroc.nl te
staan. ...
Red.: Welk wij-zijdenken op alle vlakken een rol
speelt:
Uit:
De Volkskrant, 17-06-2009, Hans Werdmölder, Universiteit Utrecht en de
Roosevelt Academy te Middelburg, en schrijver van Marokkaanse lieverdjes.
Cultuur speelt wél rol in Marokkaanse misdaad
Als je bij de verklaring van de hoge criminaliteit van Marokkanen de culturele
factor uitsluit, kom je niet verder met de aanpak van dit probleem.
... Mede doordat Marokkaanse jongeren veel meer dan bijvoorbeeld
Turkse jongeren in contact staan met de Nederlandse samenleving, zijn wij
dagelijks getuige van veel culturele botsingen, die zich onder meer uiten in
agressief gedrag en criminaliteit. ...
Hiermee is het fenomeen nog onvoldoende verklaard. In het
vorige week verschenen boek Staatssecretaris of seriecrimineel schetst
NRC-journalist Andersson Toussaint een nog veel dramatischer beeld van de
Marokkaanse gemeenschap. Er is geen etnische gemeenschap, stelt hij, waar het
wij-zij denken zo sterk is ontwikkeld. In bepaalde delen van Amsterdam-West
leeft een grote groep Marokkanen, die zich bovenal Marokkaan voelt. Een
gemeenschap die de Nederlanders, de Nederlandse samenleving en het Westen
vijandig gezind is. De culturele afstand is groot en de kloof met de Nederlandse
samenleving diep. ...
Red.: Bij de volgende bron zegt de titel al
genoeg - en Nazmiye Oral is nog één van de meest open mensen uit de
gemeenschap - 'jullie' zijn de autochtonen, die gesteld worden tegenover de
moslims, de allochtonen:
Uit:
De Volkskrant, 28-01-2008, column door Nazmiye Oral
Jullie hopen op een übermoslim
... Waar de een door geen verwachting te hebben, de moslim
verwaarloosde, doet de ander door zijn aanpassingseis hetzelfde. Er wordt niets
aangegaan. Alleen genegeerd of overmeesterd. ...
Wat Wilders zo meesterlijk bloot legt, is dat wij niet bij
machte zijn tegenover haat, liefde te zetten, tegenover domheid, wijsheid,
tegenover zijn woord een weerwoord. We kunnen niets anders dan reageren. We
weten niet hoe we een bevolkingsgroep moeten beschermen tegen stigmatisering en
tegelijkertijd de vrijheid van meningsuiting moeten waarborgen.
Wilders is geen fremdkörper. Mijn oma bezigde vaak een
uitdrukking voor mensen die ze dom vond, zo dom dat ze van voren niet weten hoe
ze er van achteren uitzien. Vrij vertaald: de kat kijkt naar zijn aars en denkt
dat hij een wond ziet. Wilders is geen fremdkörper, al willen we dat
graag van hem maken.
Red.: Nazmiye Oral weet maar al te goed dat er grote
sociale achterstanden bij moslims - ze heeft er vele malen over geschreven. Hier
staat dus in de eerste alinea dat die achterstanden laten bestaan niet goed is,
en de achterstanden verhelpen ook niet. Een teken van een diepgaand wantrouwen
tegen de Nederland.
Het volgende blijk daarvan is het 'jullie' - dat blijkt dus
te slaan op Geert Wilders. Een glasheldere vorm van veralgemenisering van enkele
personen of een kleinere groep tot alle Nederlandse autochtonen, en
tegelijkertijd een tegenstelling met hen formulerende. Precies datgene dat
moslims Geert Wilders verwijten. Waarbij het meest wrange is dat de
verschijnselen waar Wilders het over heeft juist uitingen zijn van het
islamitische wij-zij denken, zoals je dat ziet op allerlei terreinen: taal,
kleding, kerk, enzovoort.
Overigens: Nederlanders willen geen übermoslim, maar gewoon
iemand die zich normaal weet te gedragen. Maar kennelijk denkt ook Nazmiye Oral
dat gewoon doen de capaciteiten van moslims ver te boven gaan.
Het volgende voorbeeld betreft een
kwestie die van een paar jaar terug stamt, maar door activiteiten vanuit de
Marokkaanse gemeenschap, gebaseerd op wij-zij denken, weer wordt opgerakeld:
crimineel Ali el B. die de de dood vond tijdens de vlucht na een
tasjesroof:
Uit:
Elsevier website, 11-01-2007, door Robbert de Witt
Vrouw die tasjesdief doodreed toch vervolgd
Het Openbaar Ministerie (OM) mag Germaine C., de vrouw in 2005 een 19-jarige
tasjesdief doodreed, alsnog vervolgen.
Fotobijschrift: Stille tocht na dood tasjesdief in januari 2005
Eind juli liet Justitie weten dat het van plan was Germaine C. te vervolgen,
nadat de familie van de Marokkaanse tasjesdief Ali el B. er bij justitie op had
aangedrongen over te gaan tot vervolging. ...
Tussenstuk:
Racistisch motief
Germaine
C. reed in januari 2005 in haar auto op de Derde Oosterparkstraat in
Amsterdam-Oost, toen de 19-jarige Ali el B. haar handtas van de achterbank
graaide.
Hij reed met een vriend weg op een scooter. Hierop zette
Germaine C. achteruitrijdend de achtervolging in, waarbij de Marokkaanse
tasjesdief beklemd raakte tussen de auto en een boom.
Na het incident liepen de emoties binnen de Marokkaanse
gemeenschap in Amsterdam-Oost hoog op, omdat een racistisch motief werd vermoed.
El B. was al eerder met justitie in aanraking gekomen. Op de
dag van zijn dood was hij nog voor de rechter verschenen vanwege een
beschuldiging van diefstal met geweld.
Red.: Het veronderstelde racistische motief is een
glashelder voorbeeld van wij-zij denken. Dit wij-zij denken is sowieso heel
sterk bij degenen die meegedaan hebben aan de sympathiebetuigingen voor de
crimineel, en betreft, gezien de aantallen bij de manifestaties, in diverse mate
waarschijnlijk de hele lokale Marokkaanse gemeenschap. De persoon in de foto met
de lichtblauwe sjaal, kennelijk voorop in de stoet (zie de agent ervoor, geheel
rechts in de foto), lijkt als twee druppels water op deelraadswethouder Fatima
Elatik, de eerste moslima die met hoofddoek op televisie verscheen - een
waterscheiding in het verergeren van de integratieproblematiek, de polarisatie,
en het sterk toegenomen wij-zij denken in de allochtone gemeenschap.
Na de winst van de PVV van Geert Wilders
bij de Europese verkiezingen van 2009:
Uit:
De Volkskrant, 15-06-2009, column door Nazmiye Oral
Bewuste intentie Een steeds groter wordende groep mensen heeft niet
meer de intentie om de ander als gelijkwaardig te zien. Ik kijk naar hen, naar
hen die eruit zien als de vijand, de vreemdeling, de probleemgevallen, naar hen:
mijn moeder, mijn broertjes, mijn zusje en mijn schoonzus. Ze zijn rustig. Ook
na de verkiezingen voor het Europese parlement en de stijgende lijn van de PVV.
Rustig. Ze hebben het niet over verrechtsing.
Ze reppen nooit over stijgende aanhang, over prognoses waarin grote
zeges voor rechts worden voorspeld. ... Hoogstens beaamt mijn moeder de
veranderingen met een simpele zin: ‘Vroeger waren ze vriendelijker.’ ...
...De verrechtsing is niet nieuw. ... Dit is geen klaagzang
geboren uit persoonlijk ongemak. ... Er voltrekt zich ook een verandering in
mij. Tegengeluiden zijn gezond. Wat maakt het uit als er een groep mensen is die
de islam en de islamieten ziet als het kwaad van de wereld? Wat maakt het uit
als ze alles wat een kleurtje heeft scharen onder de Jihadisten? Ik heb
geprobeerd het in perspectief te zien. ... En als ik me niet groot houd, me niet
schaam, en gewoon zeg wat ik in mijn hart voel dan... ben ik gekrenkt... Een
krenking die geen bestaansrecht heeft. ... Mijn krenking heeft niets te maken
met mijn etnische afkomst. Ik voel me als mens gekrenkt. Ik kan het simpelweg
niet geloven dat steeds meer mensen kiezen voor de harde aanpak, voor het
doelbewust onderscheid maken tussen rassen, ...
Ik kan niet geloven dat een groeiende groep mensen een andere
groep mensen als minderwaardig of als vijand willen zien. Het feit dat de zachte
aanpak wordt veroordeeld houdt in dat er geen ruimte is voor een andere mening.
...
...Er is niets wat ik zou kunnen zeggen of doen om iemand die de
harde rechtse lijn aanhangt op andere gedachten te brengen want dan valt het
hele vijanddenken als een kaartenhuis in elkaar. Ik kan niet meer volhouden dat
het alleen maar gaat om een geblondeerde man met een handjevol volgelingen. De
aanhang groeit. Een steeds groter wordende groep kiest moedwillig een pad van
splitsing. Een steeds groter wordende groep mensen heeft niet meer de intentie
om de ander als gelijkwaardig te zien. Lijkt niet meer te geloven in een
gezamenlijke toekomst. Het is de intentie die er achter ligt die pijnlijk is.
Red.: Het staat hier bol van het wij-zij denken. En
nog diverse andere zaken. Laten we ze eens doornemen:
- Een steeds groter wordende groep mensen heeft niet meer de intentie
om de ander als gelijkwaardig te zien. Een andere mogelijke interpretatie:
PVV-stemmers zien een deel van de allochtonen of moslims als een gevaar. Dat
betekent niet dat ze als minderwaardig gezien worden. Dit is vijanddenken.
- Ik kijk naar hen, naar hen die eruit zien als de vijand, de
vreemdeling, de probleemgevallen, naar hen: mijn moeder, mijn broertjes, mijn
zusje en mijn schoonzus. het feit dat PVV-stemmers sommige allochtonen of
moslims als de vijand zien (let op: nu zegt Oral het wel goed! Zo de
waard is...), wil niet zeggen dat ze alle allochtonen of moslims als de vijand
zien. Dit is wij-zij denken.
- ‘Vroeger waren ze vriendelijker.’ Wij-zij denken.
- Wat maakt het uit als er een groep mensen is die de islam en de
islamieten ziet als het kwaad van de wereld? ... ... En als ik me niet groot
houd ... en gewoon zeg wat ik in mijn hart voel dan... ben ik gekrenkt. Het
wij-zij denken van de islam: "Ik ben moslims - er wordt gezegd over andere
moslims of de islam - dus er wordt iets over mij gezegd". Dit is het grote
gevaar van moslims als groep: ze zijn altijd solidair - ook met de jihadisten.
- Mijn krenking heeft niets te maken met mijn etnische afkomst. Dit
is racisme. De kritiek heeft niets met etnie temaken. Het gaat om geloof.
- Ik kan het simpelweg niet geloven dat steeds meer mensen kiezen voor
de harde aanpak, voor het doelbewust onderscheid maken tussen rassen.
Racisme.
- Het feit dat de zachte aanpak wordt veroordeeld houdt in dat er geen
ruimte is voor een andere mening. Zwart-wit denken: het feit dat deze vorm
van islam veroordeeld wordt, wil niet zeggen dat er geen ruimte voor andere
meningen. Het boeddhisme is in Nederland populair.
- Er is niets wat ik zou kunnen zeggen of doen om iemand die de harde
rechtse lijn aanhangt op andere gedachten te brengen want dan valt het hele
vijanddenken als een kaartenhuis in elkaar. Er is niets wat wij zou kunnen
zeggen of doen om iemand die de islam aanhangt op andere gedachten te brengen
want dan valt het hele wij-denken, de hele cultuur, als een kaartenhuis in
elkaar.
- Een steeds groter wordende groep kiest moedwillig een pad van
splitsing. Dat zien we al\ twintig jaar: steeds meer hoofddoeken, steeds
meer djellaba's, steeds grotere en ostentatievere moskeeën. Het bekende balk en
splinter verhaal. Een vast bijverschijnsel van zwart-wit denken is éénzijdig
denken.
- Een steeds groter wordende groep mensen ... Lijkt niet meer te
geloven in een gezamenlijke toekomst. Zie voorgaande.
Conclusie: dit artikel is een beerput. Een grote stinkende.
Nog wat stank:
Uit:
De Volkskrant, 07-07-2009, door Janny Groen en Annieke Kranenberg
Advocaat strijdt tegen Marokkaans cynisme De
criminaliteitsstatistieken laten duidelijk zien dat Marokkaanse jongeren meer
dan gemiddeld in aanraking komen met het Nederlandse strafrecht. ‘Maar de manier
waarop het strafrecht werkt is onvoldoende bekend. Toch hebben velen daar een
stevige mening over’, zegt advocaat Khalid Kasem, die in juni op de site
marokko.nl een rechtbankrubriek is begonnen.
Zijn kantoor (Van Oosten Advocaten) heeft veel Marokkaanse
cliënten. Kasem ziet ‘groeiend cynisme’ bij hen. ‘Zo van: een eerlijk proces
krijgen we toch niet. Je bent al veroordeeld voordat je een voet in de
rechtszaal zet.’
Kasem vindt het van groot belang dat het vertrouwen in de
rechtspraak wordt vergroot. ‘Primair is dat de taak van de overheid, maar die
doet te weinig.’
In zijn rubriek op de bij Marokkaanse jongeren populaire site
behandelt Kasem elke twee weken een (waargebeurde) rechtszaak. Daarbij gaan de
bezoekers op de stoel van de rechter zitten.
Kasem geeft een beschrijving van de zaak, compleet met de eis
van de officier van justitie, maar houdt het vonnis nog even achter. De
bezoekers gaan met elkaar in discussie over de schuldvraag en de strafeis.
De eerste zaak is inmiddels afgerond. Die ging over twee
overvallers met bivakmutsen die een man beroofden en in elkaar sloegen. De buit
was 100 euro en een mobiele telefoon. Muts en telefoon zijn met dna-sporen
teruggevonden. De sporen leidden naar Mohammed. Die zweeg aanvankelijk, maar
hing uiteindelijk een ongeloofwaardig verhaal op over hoe het kon dat zijn dna
is aangetroffen, terwijl hij nooit op de plaats van het delict was geweest. De
officier eiste acht jaar cel.
Kasem: ‘Zo’n driehonderd bezoekers hebben fel gediscussieerd.
67,5 procent veroordeelde Mohammed en 37,5 procent ging voor vrijspraak.’ De
echte rechter sprak Mohammed vrij, omdat wettig en overtuigend bewijs ontbrak.
‘Zo krijgen de bezoekers inzicht in wat bewijs is en dat een vermoeden van
schuld onvoldoende is’, zegt Kasem.
De draaideurcrimineeltjes zelf bereikt hij echter niet.
Kasem: ‘Maar dat is ook niet de bedoeling. Belangrijker is bij de gemeenschap
meer begrip te kweken voor de manier waarop het strafrecht werkt.’
Red.: Het zijn dus niet alleen de draaicrimineeltjes,
maar de hele gemeenschap bij wie het wij-zij denken zo sterk ontwikkeld is.
En niet alleen bij de Marokkanen:
Uit: De Volkskrant, 22-07-2009, column door Evelien Tonkens, hoogleraar
burgerschap
Ambassades tegen eerwraak
De zomervakantie is niet alleen een tijd van romantische stranden en prachtig
weer, maar ook van gedwongen huwelijken en andere vormen van eergerelateerd
geweld. Sommige Turkse, Afghaanse, Marokkaanse en Pakistaanse Nederlanders
verkeren die tijdens familiebezoek in het land van herkomst, niet in zonnige
stemming, maar in doodsangst. Doodsbang dat ze niet meer als vrij Nederlands
staatsburger kunnen terugkeren. ...
De aanleiding voor geweld om de eer kan zijn dat een jongen
uitkomt voor zijn homoseksualiteit. Of dat een meisje verliefd wordt op iemand
die ze zelf uitkiest zoals in het toneelstuk Dilek. Dilek is beloofd aan
een man, maar verliefd op een ander. Ze heeft die ander nog met geen vinger
heeft aangeraakt, wanneer het roddelcircuit al in volle gang is. Ze zou geen
maagd meer zijn, en heeft dus de eer van de familie bezoedeld. Ze is een
'vleugellamme vogel', een 'vaderdoder', besmet en smerig. Dilek vlucht naar haar
geliefde, maar die stuurt haar onder druk van zijn familie weg. De man aan wie
ze beloofd was, wil haar ook niet meer. Haar eigen familie" doet wat deze als
plicht beschouwt en vermoordt haar.
Daarvoor hebben sommige nieuwe Nederlanders begrip, blijkt
uit de discussie op internet naar aanleiding van het toneelstuk. Stel je voor,
betoogt de Afghaans-Nederlandse Rohit, 'dat ik op iemand verliefd word die niet
afkomstig is uit mijn eigen land. En mijn familie gaat me wel accepteren. Ik zal
in dat geval alleen aan mezelf denken in plaats van aan mijn toekomstige
kinderen. Mijn kinderen zullen totaal geen identiteit hebben en er zullen weinig
Afghanen zijn.' ...
Red.: Wij-zij denken, clan-denken, racisme, noem maar
op - de hele reeks. En dat heeft ze natuurlijk niet van zichzelf, maar vanuit
gezin, familie, gemeenschap.
Dat wij-zij denken is natuurlijk iets met een lange historie:
Uit:
De Volkskrant, 23-07-2009, column door Nazmiye Oral
Mogen je ogen in je kont verdwijnen
In de bruiloftszaal is het snikheet. ...
Naast de brug, onder de esdoorn, maakt de rivier een bocht.
Hier hebben mijn voorvaders de oorspronkelijke bewoners van dit dorp, de
Grieken, verjaagd, nadat ze zelf gedwongen vertrokken waren uit hun dorpen in
Georgië.
Mijn opa was nog een kind. Hij vertelde niet graag over de
tocht. ...
Hier dus, waar de moskee is gebouwd, onder de esdoorn hebben
de gevechten plaatsgevonden. En ze hebben gewonnen. Ik heb niet voor niets
generaals in mijn familie zitten. En ik heb me er altijd voor geschaamd dat
Stalin uit Georgië komt.
De eer van de Turkse Georgiërs is onbetwistbaar. Toen ze
hoorden dat er een Georgische hoer in een hoerenhuis in Bursa zat, de grootste
stad in de buurt, hebben een paar Georgische mannen net zo lang gezocht tot ze
de vrouw hadden gevonden en hebben haar als waarschuwing in de benen geschoten.
Zo vertelde een ver familielid trots.
Ik kon mijn ogen en oren niet geloven. Waarom? Waarom niet
die vrouw helpen uit de shitzooi? Nou nee, hallo zeg, ze waren geen
liefdadigheidsinstelling! Ze wilden gewoon een signaal afgeven: niemand neukt
een Georgische vrouw onder onze neus en maakt van haar een hoer. Wat er met haar
duizend kilometer verderop gebeurt, kon ze niet veel schelen. Alleen niet in de
buurt. Klaar.
Eer is heel belangrijk voor een Georgiër, ...
Ik vraag me, net als elk jaar, af waar die onuitputtelijke
bron van bruiden en bruidegommen vandaan komt. Als ik door het dorp loop, heb ik
met bijna iedereen een bloedband. Al is trouwen met neven en nichten taboe,
trouwen met vreemden doet men liever ook niet. ...
Red.: Wij-zij-denken, eer, inteelt, geweld, het hele
rijtje loffelijke eigenschappen weer bij elkaar. Tragisch dat ze in het
onbeschaafde Nederland terecht is gekomen, waar er allemaal erge dingen gebeuren
... Daar willen ze dat je integreert, in plaats van de lokale bewoners
verdrijft. Schande!!!
Ook in de cultuur zie je natuurlijk dat wij-zijdenken:
Uit:
De Volkskrant, 24-06-2009, van verslaggever Christjan Knijff
Lichte stijging in cultuurdeelname In een onlangs
verschenen rapport over cultuurparticipatie van Nederlanders concludeert het
Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat tussen 1995 en 2007 jongeren tot 20
jaar en ouderen boven de 50 cultureel actiever zijn geworden. Het onderzoek
betreft zowel de actieve deelname (het maken van kunst) als de passieve (het
bezoeken van cultuur). ...
Vooral de consumptie van de ‘gecanoniseerde cultuur’ (toneel,
dans, klassieke muziek, opera en musea) blijft echter een zorgenkind. Toch toont
de tweede generatie allochtonen wel al meer interesse dan de eerste, zo blijkt
uit het rapport. ... zolang familie en vrienden nauwelijks cultuur bezoeken, is
de kans klein dat iemand dat uit zichzelf gaat doen.
Maar hoe zit het dan met de deelname aan de ‘eigen’ cultuur? Het
SCP meldt dat vooral Turkse Nederlanders, maar ook Marokkaanse en Surinaamse
vaker naar op de eigen cultuur georiënteerde optredens gaan dan autochtonen.
Volgens een door het SCP aangehaald onderzoek vormt de focus op de eigen cultuur
een rem op de interesse voor het westerse cultuuraanbod. ... Tussentukken:
Farid Azarkan
Directeur Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders. 'Ik ben niet
verbaasd over deze resultaten. Onder Marokkaanse Nederlanders gaan maar een paar
fanatiekelingen naar het Concertgebouw of de Stopera in Amsterdam. ...
Roy Ashruf
Beleidsmedewerker Surinaams Inspraak Orgaan ... 'Toch zal het
huidige verschil in deelname tussen autochtonen en ons altijd blijven. Dat komt
door de gelaagdheid van de Surinaamse samenleving. De Creolen zijn het meest op
de Nederlandse cultuur gericht. De Hindoestanen hebben de focus meer op India
liggen. En de Javanen zijn vooral op zichzelf gericht, terwijl de Marons zich
pas sinds een paar jaar aan het organiseren zijn.
'Zodra er een Surinaams tintje aan een evenement gegeven
wordt, dan werkt het wel. Zoals het Kaseko Crossover Concert in het
Concertgebouw vorig jaar. Angela Groothulzen, Boris en De Dijk zongen liedjes
van Lieve Hugo. Het was stampvol. Maar dan wel voor 90 procent met Surinaamse
Nederlanders.'
Ahmet Azdural
Directeur Inspraakorgaan Turken In Nederland.
... 'Veel Turkse
Nederlanders hebben ondertussen een goede opleiding, zoals Rechten of Economie,
maar nog weinig cultuurbesef. Dat wil niet zeggen dat ze geen belangstelling
hebben. Maar die gaat vooral uit naar Turkse producties. ...
Red.: Het volgende geval doet sterk aan de
Turkse piramidefondsen terugdenken:
Uit:
De Volkskrant, 03-08-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg
Groen voor allochtonen
... Aktoua is een van de milieucoaches die zijn getraind door
SME, een adviesbureau dat ‘beleid vertaalt naar de praktijk en omgekeerd’.
‘Milieuboodschappen van de overheid zijn voor velen te elitair’, zegt Imke
Tegels van SME en mede-auteur van het multiculturele handboek De kleur van
duurzaamheid. ‘Bij die doelgroepen valt op milieugebied nog een wereld te
winnen.’ ...
Gemeenten slagen er slecht in allochtone doelgroepen te
bereiken, zegt Tegels. Op voorlichtingsbijeenkomsten komt een handjevol
allochtonen af. Folders over energiebesparing en afvalkalenders zijn te
ingewikkeld. Soms wordt gezocht naar een Turk of Marokkaan om de informatie te
verspreiden. ‘Maar die allochtoon heeft niet per se draagvlak in de wijk.’
Zo kwam in een Turkse discussiegroep over energie
‘telefoonterreur’ aan de orde. De vrouwen waren benaderd door een
energiebedrijf. Als ze overstapten, kregen ze 250 euro. Maar ze moesten wel hun
gironummer geven en meteen akkoord gaan. ‘Vijf van de twaalf vrouwen waren er
ingestonken, omdat ze werden benaderd door een Turkse. Die zou wel betrouwbaar
zijn, dachten ze.’
Het is zaak te zoeken naar sleutelfiguren met een groot
sociaal netwerk. Dat is niet altijd de mondigste allochtoon. ‘Marokkaanse en
Turkse vrouwen hebben vaak zo’n netwerk in een wijk. Ze komen zonder moeite zes
keer bijeen om, met thee en koekjes, te praten over het milieu’, zegt Tegels.
...
Red.: Wat vertrouwd men: de eigen kleur of
etnie.
En wat wantrouwt men: de andere etnie:
Uit:
De Volkskrant, 21-08-2009, ANP
'Geen fouten politie
bij val Nigerianen in Bijlmer’ De Amsterdamse politie valt niet te
verwijten dat op 13 mei van dit jaar vier Nigeriaanse mannen van balkons van de
flat Kikkenstein en een flat aan de Boris Pasternakstraat in de Bijlmer sprongen
of vielen. Daarbij overleed één man en raakten drie anderen ernstig gewond. Er
was geen sprake van enig fysiek contact tussen de mannen en de aanwezige
agenten.
Dat concludeert de rijksrecherche na een onderzoek naar het
incident, zo maakte het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag bekend. Volgens de
rijksrecherche hebben de aanwezige agenten correct gehandeld. Tijdens invallen
in enkele woningen in de flat, in verband met een groot onderzoek naar
harddrugs, probeerden de vier voor de politie te vluchten. Daarbij vielen of
sprongen zij van balkons naar beneden.
Het incident leidde aanvankelijk tot veel ophef in de buurt.
Een groep van meer dan honderd buurtbewoners voerde verhitte discussies met
agenten. Sommigen zeiden dat het de schuld van de politie was dat de verdachten
sprongen. ...
Red.: Het volgende is al een een wat bekender
verschijnsel:
Uit: Volkskrant.nl, 02-11-2009, ANP Allochtoon
trouwt liefst met landgenootNiet-westerse allochtonen hebben een
duidelijke voorkeur voor een huwelijkspartner uit het land van herkomst. Vooral
Turken en Marokkanen trouwen liever een landgenoot, die al dan niet in Nederland
woont. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag
publiceerde. ...
Vorig jaar trouwden in Nederland 28.000 mensen die niet in
Nederland zijn geboren of getogen. De helft was van westerse afkomst, een kwart
kwam uit Turkije of Marokko. Zeven op de tien westerse allochtonen trouwden een
autochtone partner, zes op de tien niet-westerse allochtonen huwden een partner
uit de eigen bevolkingsgroep.
Red.: Je reinste wij-zijdenken.
En hier zoals het werkt:
Uit:
De Volkskrant, 27-04-2010, door Anneke Stoffelen
De pijn van een verboden liefde Een moslima
wordt verliefd op een Nederlandse man. Haar familie laat haar vallen. VN-journaliste
Margalith Kleijwegt schreef er een boek over.
Het is Kerstavond als de Marokkaanse Sofia met een paar stevig gevulde
reistassen vertrekt. Op studiereis naar Rome, heeft ze haar ouders verteld. Ze
maakte de afgelopen twee jaar al meer ‘studiereisjes’: naar Berlijn, Londen,
Parijs. ...
Maar de rechtenstudente zag het Openbaar Ministerie van
Berlijn noch Parijs ooit van binnen. Want Sofia ging nooit op studiereis, Sofia
ging naar Maarten.
Zo ook op deze Kerstavond. En dit keer komt ze niet meer
terug.
Vrij Nederland-journaliste Margalith Kleijwegt volgde
de afgelopen vijf jaar het leven van een jonge Marokkaanse vrouw die tegen de
zin van haar ouders verliefd wordt op een Nederlandse man en zo klem komt te
zitten tussen de westerse en de islamitische wereld. Dat gebeurt wel meer
moslimmeisjes – ‘Vele duizenden, schat ik’, zegt Kleijwegt.
Maar niet allemaal kiezen ze zo radicaal voor hun vrijheid en
betalen ze zo’n hoge prijs voor hun liefde als Sofia. Zij breekt noodgedwongen
met haar ouders om bij haar geliefde te kunnen zijn. Hoe gevoelig een relatie
met een Nederlander ligt, blijkt wel uit de reacties op de website Marokko.nl,
net nadat het boek vorige week uitkwam. ‘Kiezen voor een niet-moslim is vragen
om verbannen te worden’, is nog een van de vriendelijker opmerkingen die daar
werden gemaakt. ...
De eerste tijd zijn Maarten en Sofia gelukkig met elkaar, ook
al mist zij haar familie vreselijk. Maar langzaam ontstaan er barstjes in hun
relatie. Maarten kan het bijna niet aan, zo zwaar als Sofia op hem leunt, want
behalve hem en haar vriendinnen, heeft ze niemand meer.
In boze buien verwijt Sofia hem dat hij geen idee heeft wat
ze allemaal voor hem heeft moeten opgeven. Omgekeerd kan hij het niet hebben dat
zij veel geld uitgeeft aan dure tassen en reisjes. Hij levert steeds meer
kritiek op Sofia. Daar gaat hun huwelijk uiteindelijk aan kapot.
Sofia’s vriendinnen, van wie sommigen in een vergelijkbare
situatie zitten, vertellen Kleijwegt dat Maarten waarschijnlijk nooit heeft
kunnen begrijpen hoe zwaar het voor zijn vrouw was om haar familie nooit meer te
mogen zien. Daarvoor zijn de culturele verschillen te groot.
Kleijwegt heeft juist het verhaal van Sofia willen vertellen
omdat haar situatie eigenlijk niet zo extreem is. ‘Hoe haar ouders zich tijdens
haar jeugd opstellen, is heel gemiddeld. Er wordt goed voor haar gezorgd. Sofia
wordt niet mishandeld, wordt niet uitgehuwelijkt. Als ze maar verliefd was
geworden op een Marokkaan, was er niks aan de hand geweest.’ Het boek verhaalt
ook over de familieachtergrond van Sofia’s ouders, de sociale druk in de
Marokkaanse cultuur. ...
Tussenstuk:
Maatregelen tegen huwelijksdwang Bij de
boekpresentatie van Sofia maakte minister Hirsch Ballin van Justitie vorige week
bekend dat hij de maximale celstraf voor huwelijksdwang wil verhogen van negen
maanden naar twee jaar. Daarbij gaat het vooral om gedwongen uithuwelijking.
De subtiele druk die op meisjes als Sofia wordt uitgeoefend –
ze mogen in theorie wel hun eigen partner kiezen, als het maar een moslim is –
is moeilijk via het strafrecht aan te pakken. ...
In Rotterdam werd vorig jaar een proef gedaan met een contract om uithuwelijking
tegen te gaan. Meisjes konden een verklaring tekenen waarin ze zeiden niet te
willen worden uitgehuwelijkt. Als ze dan na de zomervakantie niet terugkeerden
uit bijvoorbeeld Turkije of Marokko, zouden hulpverleners het meisje kunnen
terughalen. Afgelopen weekend maakte de GG & GD bekend dat die aanpak in de
praktijk niet werkt.
Red.: "Het zijn van die hartelijke mensen, die
Marokkanen. Helemaal niet zo stug als die Nederlanders en je kan altijd
mee-eten. En zo open.":
Uit:
De Volkskrant, 19-06-2010, column door Greta Riemersma
Pyjamapartijtje van onschuldige meisjes
Tussentitel: 'Mijn man en mijn zonen zijn er niet bij'
Mijn dochter van net twaalf had vanavond een slaapfeestje willen
houden met alle meisjes uit haar klas. ‘Pyama party’ had ze op de uitnodiging
geschreven. De meisjes komen wel op het feest, heb ik begrepen, maar ze blijven
niet slapen, op twee na. Dat mogen ze niet van de ouders.
En dan heb ik er alles aan gedaan om een andere afloop te
bewerkstelligen. Op verzoek van mijn dochter heb ik met een paar moeders gebeld
om haar zaak te bepleiten. ‘Het wordt een rustig feest’, heb ik gezegd. ‘En mijn
man en mijn zonen zijn er niet bij. Er zijn alleen maar meisjes en ikzelf.’
Ik wist niet of dit de juiste aanpak was, maar ik vermoedde
dat de aanwezigheid van mannen in ons huis een probleem zou kunnen zijn. Meisjes
in Marokko horen tot het huwelijk van onbesproken gedrag te zijn; één vlekje op
hun reputatie kan gevolgen hebben voor het soort en de hoeveelheid
huwelijkskandidaten die zich melden.
‘U kunt mij vertrouwen’, zei ik daarom tegen de moeders aan
de andere kant van de lijn, en ook omdat ik van mijn dochter hou en haar de
leukste pyama party van de wereld toewens. Waarop de moeders zeiden: ‘Maar
natuurlijk vertrouw ik u!’ En toch mogen hun dochters niet blijven slapen.
Het valt me in Marokko vaker op dat mijn kinderen slechts met
moeite hun vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis weten te krijgen. Vaak
verbieden de ouders zo’n ontmoeting. Er is altijd wat. De moeder is moe en wil
het kind niet brengen, de vader heeft de auto mee, er is familie op bezoek, het
kind moet naar zwemles of huiswerk maken – ik heb de afgelopen jaren van alles
gehoord.
In de beginperiode van ons verblijf in Marokko wilde mijn
zoontje op de kleuterschool een keer met een meisje uit zijn klas spelen, Jousra
heette ze. Ik wist toen nog niet hoe gevoelig zo’n voorstel kan liggen en stapte
op de moeder van het kind af. ‘Mag Jousra bij ons komen spelen?’, vroeg ik.
‘Nee, dat is beter van niet’, zei de moeder. ‘Jousra is erg
druk, je wordt gek van haar.’ Aangezien zo’n opmerking volkomen nieuw voor mij
was, volhardde ik lachend. ‘Ik heb zelf drie kinderen’, antwoordde ik. ‘Ik ben
wel wat gewend.’ Waarop de moeder beslist zei: ‘Echt, ik zou het je niet
aanraden mijn dochter over de vloer te krijgen.’ ...
Red.: O zo hartelijk, open, o zo open... Nederlanders
kunnen er een voorbeeld aan nemen ... Maar dat zijn van die stugge
wij-zij-denkers ...
Overigens geldt dit natuurlijk allemaal ook voor
niet-islamitische allochtonen:
De Volkskrant, 10-04-2006, ingezonden brief van Maakoeba Muskieta
(Amsterdam)
Nigeriaanse hit
Het verbaast mij dat het Westen zo verbijsterd is over Nigeriaanse
oplichters: het had beter moeten weten.
Het zijn westerse multinationals geweest die ongeoorloofd
veel Afrikaanse landen leegroven en nog beroven van hun natuurlijke hulpbronnen,
zoals olie (denk aan de Koninklijke Shell in Nigeria) diamanten (denk aan
Zuid-Afrika en 'Belgisch' Kongo: waarom is Antwerpen de diamanthoofdstad van
Europa?) en vele andere producten.
Ik zou zeggen: 'lang leve de Afrikanen die hun schatten
terugeisen'.
Red.: Natuurlijk vergeet de Nigeriaan in zijn
wij-zij-denken even dat degenen die de Nigeriaanse oplichters beroven, geen
mensen van Shell zijn.
Volgende fase: eigen infrastructuur:
Uit:
De Volkskrant, 21-09-2010.
Allochtonenkliniek in Amsterdam
Amsterdam opent volgende maand de eerste allochtonenkliniek in Nederland. De
nieuwe kliniek krijgt de naam Vatamkliniek en richt zich op allochtone patiënten
die ontevreden zijn over de Nederlandse gezondheidszorg. Dat meldde een van de
mede-oprichters, de Amsterdamse kinderarts Sukru Genco, maandagavond in
Nieuwsuur. ...
Red.: En even later komt een aap uit de mouw:
Uit:
De Volkskrant, 05-10-2010, van verslaggeefster Maud Effting
Familie pikt staken medische behandeling lang niet altijd
Artsen in ziekenhuizen hebben geregeld conflicten met families die niet
accepteren dat de behandeling van een patiënt wordt gestaakt.
Als op de intensive care wordt besloten de behandeling te
stoppen omdat die medisch zinloos is, leidt dat soms tot rechtszaken, en in een
enkel geval tot bedreiging of geweld. De problemen doen zich voor bij
niet-westerse allochtonen, maar soms ook bij streng christelijke families.
Het staken van de behandeling – een geaccepteerde medische
handeling – wordt door allochtonen vaak ten onrechte beschouwd als euthanasie.
Zo belandde onlangs een Turkse jongen na een zwaar ongeluk op de intensive care
van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Hij bleek niet meer te redden. Toen de
artsen echter wilden stoppen, reageerde de familie zeer afwijzend. Uiteindelijk
belden de artsen een specialist in Istanbul. ‘Die vertelde dat zij óók de
behandeling zouden staken’, zegt euthanasieconsulent Bert van den Ende. Pas toen
draaide de familie. ...
Red.: De opmerking over het bellen van Turkse
artsen laat zien waar dit om gaat: het is voor een groot deel ook een
kwestie van ingeboren, ziekelijk, wantrouwen tegen niet-islamitische, westerse,
mensen - tegen het land waarin ze leven. Een kwestie van het meest zuivere
wij-zij denken.
Een onderzoekje erover:
Uit:
De Volkskrant, 09-10-2010, boekrecensie door Aleid Truijens
Uitgenodigd worden door een Nederlandse collega zit er niet in
Non-fictie | Jonge onderzoekster met nieuwe Nederlanders op stap.
Roanne van Voorst, een jonge autochtoon, antropologe en onderzoekster,
bezoekt een ‘integratiemiddag’ in een Amsterdams buurtcafé. ... Een gezellige
buurtbarbecue, beseft ze, is niet bij machte iets uit te richten tegen de
problemen. Ze beseft nog iets: in alle onderzoeken en rapporten die ze kent, in
alle gesprekken met politici, docenten en jeugdwerkers gaat het altijd óver de
allochtone jongeren; zijzelf komen zelden aan het woord.
In het boek dat ze schreef, Jullie zijn anders als ons,
gebeurt dat wel. Van Voorst trok dagenlang op met allochtone jongeren,
systematisch per groep: Marokkanen, Turken, Surinamers, Antillianen, Chinezen,
Afrikanen, vluchtelingen uit het Midden-Oosten en Polen. En ze ondervond het
zelf, het diepgewortelde gevoel van ‘wij’ en ‘zij’. ...
Red.: En eindelijk een volledige bekentenis uit de
hoek van "hulpverleners":
Uit:
De Volkskrant, 11-10-2010, van medewerkster Karin Sitalsing
Slachtoffers ‘eergeweld’ misbruikt
De helft van slachtoffers die hulpverleningsorganisatie Fier Fryslân
opving, blijkt seksueel misbruikt door familieleden. Een onverwacht eerste
onderzoeksresultaat.
Seksueel misbruik komt veel vaker voor bij slachtoffers van eergerelateerd
geweld dan gedacht. Dat is een van de opvallendste conclusies van onderzoek van
hulpverleningsorganisatie Fier Fryslân.
Van de 89 vrouwen die Fier Fryslân tussen januari 2008 en
maart 2010 opving, zijn er 45 seksueel misbruikt door familieleden – soms door
meerdere. ...
Dat het überhaupt voorkomt, verbaasde psychiater Zohra
Acherrat-Stitou, die werkt voor Fier, zeer. Dat het zo vaak voorkomt helemaal.
‘Je verwacht het niet in culturen waarin familie-eer en maagdelijkheid zo
belangrijk zijn.’ ...
Acherrat-Stitou: ‘Meestal willen de meisjes heel graag terug
naar hun familie, ondanks alles. Breken met je familie geeft een schrijnende
pijn. Het betekent ook: breken met je achtergrond, alles wat je kent, je school,
vriendinnen, om heel ergens anders een nieuw leven te beginnen. En dat op zo’n
jonge leeftijd. Juist in zogenoemde ‘wij-culturen’, waar autonomie en je eigen
keuzes maken ondergeschikt is, is dat ingrijpend. De vrouwen willen graag bij
een groep horen, verbonden zijn. Dat is een universele, een existentiële
basisbehoefte.’ ...
Red.: Zeer sterke "wij"-culturen, dus.
In het buitenland is het natuurlijk hetzelfde:
Uit:
De Volkskrant, 14-10-2009, door Lennaert Rooijakkers
Groot-Brittannië krijgt moslimkrant
Groot-Brittannië krijgt binnenkort zijn eerste islamitische weekkrant. De nog
titelloze, liberale krant is opgezet door de Pakistaanse betaalzender ARY
Digital. ...
Red.: De aanleiding was een andere zaak, maar het gaat
over wij-zij:
Uit:
De Volkskrant, 30-10-2010, van verslaggever Jonathan Witteman
Inburgeren | 'Eén zuil staat nog overeind, die van de Turken'
Pfff, wéér die paspoortdiscussie
‘Waarom zou je maar één paspoort hebben?’ Tufan Arikan haalt zijn schouders
op. ‘Ik ben een beetje Nederlands, maar ook een beetje Turks.’ De 21-jarige
hbo-student bedrijfseconomie is mede-eigenaar van tabakszaak annex reisbureau
annex muziekwinkel Akdeniz, in de Jan Evertsenstraat in Amsterdam-West. Aan de
muren prijken de nieuwste cd’s van Hani Gelecektin en de lachfilms van Sahan
Gökbakar, in de etalage hangt de karmozijnrode vogel van Turkish Airlines.
Maar helemaal zonder haken en ogen is dat Turkse paspoort
niet. ‘Ik heb dienstplicht in Turkije’, zegt de in Nederland geboren en getogen
Arikan. ‘Ik heb het nu voorlopig uitgesteld, maar uiteindelijk ga ik wel. Je
doet waardevolle levenslessen op en het is goed voor je discipline en je fysiek.
Maar ik ga niet de volle 15 maanden, dat is te lang, dat is een hele hap uit
mijn leven.’ ...
Pfff, wéér die discussie over de dubbele paspoorten. Hakan
(28) van schoenmakerij Reyhan in de Amsterdamse De Clercqstraat wordt een beetje
moe van dat eeuwige politieke gekrakeel. ...
Maar Rutte heeft wel een punt in de paspoortdiscussie, zegt
Zihni Özdil (29) van het Turkije Instituut, die zelf ook een dubbel paspoort
heeft. ...
‘Maar waar de discussie eigenlijk over zou moeten gaan is
niet over een papiertje, maar over de vraag: hoe goed integreren de Turken in de
Nederlandse samenleving?’ Niet zo goed, denkt Özdil. Hij rekent voor: ‘Hoeveel
Turks-Nederlandse voetballers, schrijvers, rappers of stand-up comedians kun je
noemen? De Marokkanen hebben Ibrahim Afellay, Abdelkader Benali, Ali B, Najib
Amhali. Wie hebben de Turken?’
‘Als je aan jonge Turkse Nederlanders vraagt in welke
taal ze onderling communiceren, welke kranten ze lezen, welke websites ze
volgen, dan blijkt 70 procent zich te oriënteren op de Turkse cultuur. Bij
Marokkanen is het omgekeerd: die richten zich veel meer op de Nederlandse
cultuur.’
De oorzaak, zegt Özdil: ‘De Turken kunnen, hoe ondernemend ze
ook zijn, moeilijk de stap maken naar echt burgerschap. Er zijn in Nederland
naar schatting 9.000 Turkse verenigingen, stichtingen en belangenclubs. Maar die
organisaties zijn vrijwel allemaal georiënteerd op de Turkse politiek en
cultuur, niet die van Nederland. Het tijdperk van de verzuiling lijkt misschien
voorbij, maar er staat er nog één overeind: die van de Turken.’
Red.: Op Nederland 1, uitgezonden door
actualiteitenprogramma
EenVandaag (20-11-2010)
, een reportage over een nieuwe jonge ster: Nancy Ajram. Op straat worden
meisjes en jongens geïnterviewd, die voor het meest dolenthousiast zijn. "Nooit
van gehoord", zegt u ...? Dan heeft u de verkeerde etnie. Nancy Ajram is
namelijk van Libanese afkomst, en al diegenen die Nancy kenden in de reportage,
zijn jonge allochtonen. Moslims, wel te verstaan. Geïnterviewde autochtone
jeugdigen hadden er nooit van gehoord. Net als u.
Hier is het verslag uit de Volkskrant:
Uit:
De Volkskrant, 22-11-2010, door Alex Burghoorn
Jurkjes zo dun als hoofddoekjes
Hakken zo hoog als wolkenkrabbers en glimmende grijze pakken op een
Arabisch festival in Den Bosch. Een gejoel van jewelste, maar ook een
‘tegengeluid, na al het gepraat over de fascistische islam’.
Als ze een amechtig gezongen habibi door Hal 1 laat galmen, is het alsof de
Libanese zangeres Nancy Ajram met haar delicaat gemanicuurde nagels een zoete
kers in een slagroomtaart laat zakken. ...
Maar Nancy Ajram, met haar 27 lentes een van de diva’s van
Beiroet, hoeft zaterdag niemand te vermurwen. ...
Welkom bij de eerste editie van Faracha. De ‘Arabische muziek
en lifestyle experience’, die een vlinder wil zijn in het verwilderde Nederland.
Een publiek vol immigrantenkinderen, wier ouders ooit vertrokken zijn uit
Marokko, Egypte, Libanon of een van die andere moslimlanden aan de andere kant
van de Middellandse Zee – al zijn de Turken op een hand te tellen omdat ze
nauwelijks affiniteit hebben met de Arabische cultuur. ...
Red.: Twee maal wij-zij-denken: de moslims los van de
Nederlanders, en de Arabieren los van de Turken. Uit eigen keuze:
|
Het begin van iets moois, hoopt de jonge organisatie F.A.R.M.
Entertainment. Twee supersterren uit het Midden-Oosten zijn er voor
ingevlogen ... Tot de ‘doelgroep’ behoren hoger opgeleide allochtone
jongeren, die zich niet zo één twee drie thuis voelen bij het op een wit
publiek toegesneden popconcertaanbod in Nederland. Stijlvol uitgaan op
de huppelende Arabische ritmes van hun roots – zoiets moet het zijn. |
En natuurlijk is het allemaal de schuld van de Nederlanders, want dat is het
altijd.
Het sluitstuk in het bewijs van de bewering dat het
wij-zijdenken bij met name moslims een fundamentele zaak werd geleverd op
televisie, in het programma Nieuwsuur (02-01-2011)
. Gepresenteerd werden de resultanten van een onderzoek waaruit bleek dat 70
procent van de Turken een sterke heimwee heeft naar Turkije, en zeer graag terug
zouden willen. Als reden wordt door de Turken natuurlijk aangevoerd de houding
van de Nederlanders. Dat ging dan over eigen ervaringen, met discriminerende
opmerkingen, en het optreden van Geert Wilders. Beide zijn natuurlijk
drogredenen: als die paar discriminatie-incidenten voldoende zijn voor zoveel
afkeer, hebben na de eindeloze stroom anti-Nederlandse incidenten de
Nederlanders het recht de moslim-immigranten in de Noordzee te dumpen. Maar het
ligt nog fundamenteler: in Duitsland is tot voor drie maanden geen woord van
kritiek op de multiculturele samenleving te horen geweest, en de Duitse moslims
zijn even afkerig van Duitsland als de hier aanwezige moslims van Nederland:
Uit:
De Volkskrant, 22-12-2010, door Merlijn Schoonenboom
Probleemwijk
Het was een mooie avond, vrijdag in onze probleemwijk. De sneeuw lag er
maagdelijk zuiver bij, en we gingen op pad naar de goedlachse verkoopster van de
Turkse bakker op de hoek. Ze ging trouwen. Ze had één Duitse klant uitgenodigd,
een Zuid-Duitse schilderes, die mij weer meenam. De schilderes had echt zin in
een islamitisch huwelijk, zei ze. Ze noemt zich namelijk liefhebber van
parallelle werelden, en als de Berlijnse wijk Neukölln, waar ik sinds drie
maanden tegenaan woon, iets heeft, dan is het dat.
Op het donkere bedrijventerrein waar we moesten zijn, vonden
we na lang zoeken een deurtje. Daarachter bevond zich een enorme hal, waar zich
een paar honderd Turken hadden verzameld - die eigenlijk, zo zeiden ze, Koerd
waren. Men keek er ernstig. Vrouwen en mannen dansten in aparte rijen, en na wat
misverstanden begrepen we dat ook wij maar beter konden doen alsof we al jaren
getrouwd waren. Interessant natuurlijk, maar na drie lange ernstige uren siste
de schilderes me toe: 'Alcohol, ik heb snel alcohol nodig'. ...
Het voordeel; we konden vrijdag ruimschoots kiezen in welke
parallelle wereld we het Koerdische huwelijksgeluk wegdronken: de net geopende
homokelder, waar vooral jonge vrouwen komen, om de hoek van de protestantse
kerk. Het kunstenaarscafé ernaast had net een Klaus Kinski-filmavond, of ...
Misschien is dat het wel waarom drommen jonge
Berlijners de probleemwijk intrekken; ergens tussen de onverschillige,
parallelle werelden, tussen de Koerden met hun mooie, ernstige dochters en de
rafelige kunstenaars met wodka ...
Red.: En wie daar nog steeds iets moois inziet, kijk
dan naar de documentaire over de gevolgen op scholen hier
(deel één is ook voldoende).
Het is ook in Nederland natuurlijk andersom: de uitvoerig
getoonde afkeer van Nederland heeft geleid tot een verwijdering aan Nederlandse
kant, en uiteindelijke opkomst van Geert Wilders.
Oh ja: ook nog vermeld dat (vrijwel) niemand uiteindelijk
gaat. De reden is volkomen duidelijk: geld.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
Allochtonen, lijst
, Allochtonen, overzicht
, of site home
.
|