Bronnen bij Cultuurverschillen: erkenning
| 6 jan.2007 |
Lees eerst de volgende bron:
Uit: De Volkskrant, 29-11-2006, door Henrico Prins
Voorbeeldige ‘uitburgeraars’, ze bestaan
In het project WereldVrienden van de Wereldomroep staat de vraag centraal of
Nederlanders die in het buitenland wonen, ook moeten ‘uitburgeren’.
... Maar dat inburgeren noch uitburgeren vanzelf gaat, wordt
op wereldvrienden.nl soms pijnlijk duidelijk uit de verhalen van een aantal wat
bekendere Nederlanders die – soms beroepshalve, vaak voor lange tijd – in het
buitenland wonen. Ze vertellen hoe zij hun band met de bevolking ervaren; goede
bedoelingen blijken vaak af te ketsen op het harnas van plaatselijke zeden en
gewoonten.
Zo laat Volkskrant-correspondent Michaël Zeeman vanuit
Rome weten dat de ‘zachte schil van genegenheid’ waarmee de Italiaan zijn
privéleven afschermt, zich nauwelijks laat doorboren (maar ‘inmiddels weet ik
wie ik moet bellen om op mijn post te letten als ik weg ben’). Schrijfster Lydia
Rood, getrouwd met een Marokkaan en woonachtig in Marokko: ‘Met mannen mag ik
niet omgaan en de vrouwen spreken geen Frans. Op feestjes zou ik bij de vrouwen
moeten. Ik heb me er bij voorbaat bij neergelegd dat ik er geen vrienden zal
hebben.’ Intussen is ze haar zelfverkozen kluizenaarschap meer en meer gaan
waarderen: ‘Geen zorgen over foute sokken of onderbroeken in je bilspleet.’ ...
Red.: Lydia Rood
en Michael Zeeman behoren tot de club van de meest ernstige politiek-correcte
denkers, Zeeman van het intellectuele, en Rood van het rabiate soort. Bij hoog
en bij laag houden ze in de integratiedebatten vol dat er absoluut geen
verschillen zijn tussen allochtonen en autochtone culturen, behalve dan wat
andere eet- en drink gewoontes, en nog wat andere kleinigheden die absoluut geen
bezwaar zijn voor een voorspoedige integratie. beiden gaan er dan ook vanuit dat
die slechte integratie de schuld is van de autochtonen, en dan vooral van dat
deel dat ze hebben aangewezen om die integratie te verzorgen, de
autochtonen uit de lager klassen. Die worden voortdurend beschuldigd van
bekrompenheid, xenofobie en het hebben van onderbuikgevoelens. wat natuurlijk
absoluut niet het geval is bij de mensen waarmee ze zelf moeite hebben om mee te
integreren.
Vele jaren later is er inmiddels aan diverse taboes geknaagd,
leidende tot nog steeds een zeldzaam-zijnde helderder formulering van de stand
van zaken:
Uit: De Volkskrant, 30-08-2010, door Janny Groen
'Integratie staat er nu beter voor, maar zo voelt het niet'
Terug naar het jubeljaar 2000. Het geld kan niet op, de beursindex AEX breekt
alle records. Maar de ontnuchtering volgt met ‘11 september’ en de moord op
Fortuyn. Aflevering 7: Sadik Harchaoui van Forum over de multiculturele
samenleving.
‘Er was geen onbestemdheid, geen wispelturigheid’, zegt directeur Sadik
Harchaoui (37) van Forum, Instituut voor Multiculturele Vraagstukken over de
periode voor 2000. Vrij algemeen was het gevoel van sociale stabiliteit, hoewel
de feiten al aangaven dat het helemaal niet goed was gesteld met de
multiculturele samenleving.
‘Minderheden hadden achterstanden op het terrein van
onderwijs, taal, participatie op de arbeidsmarkt. Toen was er ook al veel
etnische criminaliteit. Problemen met emancipatie, huiselijk geweld, suïcide
onder meisjes, waren toen erger dan nu. Maar iedereen had zoiets van, het komt
wel goed.’ ...
Red.: Nog wat correcties:niet iedereen had zoiets van
"Het komt wel goed'. Het overgrote deel van de onderste tweederde (niet komende
in de media) dacht "Het gaat steeds fouter". En wie van de bovenste derde dit in
de media wilde verkondigen, werd de mond gesnoerd.
En ten tweede: de integratie staat er niet beter voor - het
terrein is verschoven: men heeft wel een wat betere opleiding, maar juist onder
diegenen is de culturele radicalisering en afscheiding toegenoemn. Het
duidelijkst geïllustreerd door hoofddoek-dragende studentes. De reden dat men
dus, terecht, geen verbetering voelt.
Ook op een heel gevoelig terrein is er vooruitgang te
bespeuren:
Uit: De Volkskrant, 30-11-2010, door Machteld van Hulten
Twijfel is dus taboe
Het geloof in Sinterklaas is op school een delicate kwestie. Hardop wordt er
niet over gesproken, en als een kind het bestaan van de Sint openlijk
betwijfelt, heeft de klas er geen oren naar. 'Yassir komt elke dag als Sint naar
school.'
Soraya (8) gelooft behalve in Allah ook in Sinterklaas. Geen probleem. Nepnagels
gaat ze aan hem vragen. ...
Haar klasgenoot Kevser (9) gelooft niet in de Sint. Ook geen
probleem. Ze roept het heel hard over het schoolplein. Maar niemand die er
aanstoot aan neemt. 'Nee, wij vieren het niet, want wij zijn moslim, en
Sinterklaas is christelijk.' ...
Soraya en Kevser zitten op de Kraal in Amsterdam-Oost, een
zwarte school. Vanmiddag gaan ze lootjes trekken, voor de surprises. 'Ik heb
drie pieten geregeld', meldt een man, Surinaams, tussen de middag in de hal aan
juffrouw Mechteld (39) van groep 6. ...
Toch zegt Mechteld Woutman: 'Wij vieren het zoals op elke
school. De Sint komt. Ze mogen één keer hun schoenen zetten, en vanaf groep vijf
maken we surprises. ...
Het Sinterklaasgeloof is anno 2010 net als elk ander geloof
een delicate zaak, zo blijkt op drie scholen in Amsterdam Oost. Of het nu een
zwarte school (De Kraal) met veel ongelovigen is, een zwaargelovige overwegend
witte school (Watergraafsmeerse School Vereniging) of een school ertussenin (4de
Montessorischool de Pinksterbloem) , ook het Geloof in de Sint blijkt voor ieder
kind een persoonlijke aangelegenheid. Sowieso worden er op school zo min
mogelijk woorden vuilgemaakt aan geloven of niet geloven. En hardop twijfelen
aan het bestaan van de Goedheiligman is al helemaal taboe. ...
Wat je in ieder geval niet zomaar kunt zeggen: moslimkinderen
geloven niet in de Sint. Zie Soraya. En vandaag nog de Kraal: een hele groep
moslimouders die komen meehelpen met de voorbereidingen. Maar wat je grofweg wel
kunt zeggen: hoe zwarter de school, hoe eerder de kinderen van hun geloof
afvallen. Op de Kraal gebeurt het al dat een enkele kleuter openlijk zijn
twijfels uit. Terwijl de indruk bij oer-hollandse kindertjes juist is dat ze
langer in de Sint geloven dan vroeger. ...
Red.: Er was een hele guirlande omtrekkende bewegingen
voor nodig, maar eindelijk zijn we zover dat we het durven te zeggen:er is toch
wel een verschil in beleving van Sinterklaas tussen moslims en Nederlanders.
Geen duidelijker erkenning dan die uit eigen kring:
Uit: De Volkskrant, 05-09-2013, van verslaggever Bart Dirks
Rotterdams plan voor toestroom arbeidsmigranten
'Nieuwkomers weren uit zwakke wijken'
Rotterdam wil voorkomen dat arbeidsmigranten zich vestigen in toch al zwakke
wijken of straten. Om dat te reguleren, moeten de nieuwkomers zich inschrijven
in de gemeentelijke basisadministratie.
Dat staat in een Rotterdamse 'blauwdruk' die ook andere
gemeenten praktische handvatten geeft om de toestroom van arbeidsmigranten de
baas te blijven. Kroaten kunnen sinds 1 juli met een werkvergunning naar
Nederland komen. Vanaf 2014 mogen Roemenen en Bulgaren zich zonder zo'n
vergunning hier vestigen. Rotterdam signaleert daarnaast een groei van het
aantal migranten uit Griekenland, Italië, Portugal en Spanje.
'Het is op zich niet boeiend wie er komt. De vraag is: hoe ga
je ermee om?', zegt de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus. ...
Red.: Wat Karakus hier natuurlijk in werkelijkheid
zegt is: "We kunnen niet nog meer achterlijke immigranten hebben temidden van
een grote hoeveelheid nog achterlijker immigranten".
En dat gaat op zijn minst de eerstkomende generaties niet
over - erkent men nu:
Uit: De Volkskrant, 13-09-2013, van verslaggeefster Marjan van den Berg
'Etniciteit leerlingen moet wel worden meegewogen'
Tussentitel: Onderwijsraad: geld komt verkeerd terecht door taboe op
achtergrond
Om te beoordelen of een kind een achterstandsleerling is, moet wel degelijk
worden gekeken naar de etniciteit van de ouders. Zeven jaar geleden werd juist
besloten dat afkomst geen criterium meer mocht zijn. Het opleidingsniveau van
ouders zou volstaan. Maar dat is een vergissing geweest, schrijft de
Onderwijsraad in een rapport dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. .
Scholen krijgen hun budget onder meer op basis van de
achtergrond van hun leerlingen. Voor achterstandsleerlingen krijgen ze meer
geld. Daarvan kunnen zij bijvoorbeeld extra leraren aanstellen.
Op die manier moeten leerlingen met gelijke talenten maar met
een verschillende achtergrond, toch gelijke kansen krijgen. Kinderen uit minder
geprivilegieerde thuissituaties lopen de kans op school minder te presteren dan
op grond van hun talenten kan worden verwacht.
Volgens de Onderwijsraad zijn twee factoren doorslaggevend
voor de achterblijvende resultaten van deze leerlingen: etniciteit en
opleidingsniveau van de ouders. Dat etniciteit als criterium in 2006 is
gesneuveld, heeft de financiering alleen maar ingewikkelder gemaakt, terwijl
verbeteringen uitbleven.
De problematiek van achterstandsleerlingen is hardnekkig,
schrijft de Onderwijsraad. Onderzoek laat zien dat allochtone leerlingen in ruim
15 jaar een inhaalslag hebben gemaakt, maar niettemin nog steeds lager scoren.
...
Red.: Ze zeggen maar niet hoe laag. Dus het zal wel
nog steeds ernstig zijn - de bekende, meest genoemde, twee jaar gemiddeld.
Weer een stapje:
Uit:
De Volkskrant, 16-10-2013, hoofdredactioneel commentaar, door Sander van
Walsum
Stop de draaideur
De stemmingmakerij in Haarlem mag ons de ogen niet sluiten voor criminaliteit
onder Marokkanen.
Tussentitel: In Schalkwijk is wel degelijk iets aan de hand
Het was een ontmoedigende reeks gebeurtenissen, de afgelopen week in
Haarlem. Een 20-jarige vrouw uit IJmuiden was naar eigen zeggen mishandeld door
zes jongeren 'van Noord-Afrikaanse afkomst'. ... En zo volgden actie en reactie
elkaar op de inmiddels vertrouwde manier op. Totdat het slachtoffer van de
mishandeling bekende het voorval te hebben verzonnen.
De gebeurtenissen laten - ten overvloede - zien hoe nerveus
de samenleving is en hoe snel burgers bereid zijn om aan te nemen dat
Noord-Afrikanen (lees: Marokkanen) het hebben gedaan. Helaas hébben Marokkaanse
Nederlanders het ook vaak gedaan. Daaraan doet de gefingeerde mishandeling in
Haarlem niets af. In de Haarlemse probleemwijk Schalkwijk 'is wel degelijk wat
aan de hand', concludeerde burgemeester Schneiders terecht.
Het zou dan ook verkeerd zijn om naar aanleiding van het voorval de
reële criminaliteit te relativeren. Het overleg dat de tien regioburgemeesters
op 2 december over de aanpak van de harde kern van 'draaideurcriminelen' zullen
voeren, is onverminderd urgent. ...
Red.: Al weer een stuk concreter dan "We erkennen dat
er een probleem is", waarna men verder zwijgt. Maar er staat dit keer
zelfs wat meer:
Nu nog de erkenning dat dit niet ene klein deel, maar het overgrote deel van de
Marokkaanse gemeenschap betreft: "Je gaat die kazen toch niet helpen ...".
Na decennia van de meest strikte censuur, is die nu enigszins verlicht: ééns
in het jaar mag er iets moslim-kritisch geplaatst worden:
De
Volkskrant, 22-10-2016, ingezonden brief van Annelies de Vries,
WageningenMijn man en ik vonden onszelf moderne
vrijdenkers
Wie zijn die onnozele multiculti's die vrij spel geven aan islamisering, over
wie Machteld Zee schrijft in haar boek over de toenemende invloed van de
politieke islam (Ten eerste, 15 oktober), zo vragen critici zich af. Ik behoorde
daartoe, tot zo'n negen jaar geleden, toen onze dochter vertelde verliefd te
zijn op een moslim in een ver land. Mijn man en ik vonden onszelf moderne
vrijdenkers die mensen niet meer in hokjes stopten. Geen probleem toch, trouwen
met een moslim? Het gaat immers om het individu? Neen, ons kon je niet betrappen
op vooroordelen jegens moslims! Onze dochter bestudeerde
de Koran en vond dat een mooi boek. Het ging er helemaal om hoe je er in deze
tijd mee omgaat. Als feminist mompelde ik nog wel 'geef je vrijheid nooit op!'
Maar spoedig was het al te laat. Ze trouwden volgens de islamitische wetgeving;
anders kon het huwelijk niet plaatsvinden. En vervolgens veranderde haar
echtgenoot van een moderne moslim in een orthodoxe moslim, net als zijn familie
en veel andere moslims wereldwijd. Zijn moeder en (goed opgeleide) zusters
droegen tot vijftien jaar geleden gewone westerse kleding, zo is te zien op
foto's in hun huis. Wij hebben ze echter nooit anders gezien dan met hoofddoek
en bedekkende, wijde gewaden. Eén van zijn zussen vertelde
dat ze helemaal geen voorstander is van deze kleding, maar dat ze er nu niet
meer onderuit kan. Onze dochter die gewend was zelfstandig over de wereld te
reizen en te werken, zit nu opgesloten in dat verre land. Haar man is regelmatig
langdurig (vele maanden) in het buitenland, maar zij kan niet met hun beide
kinderen naar Nederland reizen. De kinderen hebben (ook) de Nederlandse
nationaliteit, maar voor een Nederlands paspoort is toestemming van de vader
nodig. En die geeft hij niet. Ze hebben wel een paspoort van het land waar ze
wonen, maar hij houdt dat achter slot en grendel. Hun
oudste dochter (6 jaar) gaat naar een streng islamitische school waarvoor ze
verplicht hoofdbedekking met bijbehorend kleed moet dragen en leert veel
Arabische gebeden uit haar hoofd, zonder dat zij en haar medescholieren weten
wat deze betekenen. Wanneer onze dochter zou willen scheiden, moet ze naar een
islamitische rechtbank en ze weet niet aan wie dan de kinderen worden
toegewezen. Dat weerhoudt haar ervan. Bovendien zal haar man de kinderen elders
bij familie onderbrengen, wanneer hij weet dat onze dochter wil scheiden. Dat
mag hij volgens de wetgeving in dat land, want hij is hoofd van het gezin.
Deze problematiek speelt overigens niet alleen voor onze dochter, maar voor
talloze andere (westerse) vrouwen in een vergelijkbare positie. Ik heb op
diverse manieren gezocht naar mogelijke oplossingen, maar tot nu toe niets
gevonden. Advocaten in Nederland en in dat verre land kunnen weinig doen, want
de wetgeving daar is nu eenmaal zo. Ik heb dit voorgelegd aan alle leden van de
Tweede Kamer die dit in portefeuille hebben, niemand gaf antwoord. Daarom hulde
voor Machteld Zee, die een helder onderscheid maakt tussen fundamentalistische
en vrijzinnige moslims en stelt dat we in het belang van vrouwen de
fundamentalistische islam moeten bestrijden en de vrijzinnige islam steunen.
Red.: De islam is gruwelijk.
Naar Cultuurverschillen
,
Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|