Bronnen bij Cultuurbedreiging: creoolse cultuur

11 dec.2008

Hoe in de Amerikaans-Afrikaanse cultuur aan toegaat hoort eigenlijk bekend genoeg te zijn. Voor de volledigheid hieronder wat belangrijke factoren:


Uit: De Volkskrant, 08-09-2008, door Philippe Remarque

'Obama weet wat hier speelt'

In Roseland, Chicago, waar Barack Obama ooit opbouwwerker was, probeert Diane Laticker met haar ‘huiskamer’ jongeren op het rechte pad te houden. ‘Het woord nigger is hier verboden.’

De straten van Roseland zien er door de ogen van Brian anders uit. Hij wijst op een gemoedelijke veranda met een stel vrienden: ‘Dat zijn drugsdealers.’ Dit blok wordt gerund door de Moles, legt hij uit. Dat is een van de gangs die deze wijk aan de beruchte South Side van Chicago onveilig maken. Een jong meisje loopt voorbij. ‘Ik ken haar. Die auto van jullie – ik zou er wel andere velgen en een paar mooie dingen op zetten. Maar daar stapt ze zo in. Zodra meisjes schaamhaar beginnen te krijgen, doen ze het met je, man. Als ze 13, 14 zijn. Ze schudden met hun billen en zijn hun verstand kwijt.’
    Toen Brian 14 was, schoot hij voor het eerst met een pistool op een mens. ‘Hij had mijn broertje in elkaar geslagen, en dat vond ik heel erg.’ Hij was al een paar jaar daarvoor bij de BDs gekomen. De letters staan voor Black Disciples, een andere bekende gang.
    Zoals alle gangleden moest Brian een gelofte afleggen. Dat hij trouw zou zijn aan de andere leden, dat hij ouders en ouderen in de gang zou respecteren, dat hij zelf geen drugsverslaafde zou worden, dat hij zijn lichaam goed zou verzorgen en in stand houden, dat hij zijn best zou doen op school. Maar met dat laatste ging het mis. ‘Ze leren je daar dingen die je helemaal niet wilt weten, over Romeo en Julia en zo. Laten ze liever iets vertellen over de gangs en over beroemde gangleiders.’   ...
    Het komt allemaal, denkt Brian, omdat de vroegere gangleiders er niet meer zijn. Die zitten in de gevangenis, ze zijn dood of ze zijn verslaafd. ‘Zonder het hoofd valt het lichaam uit elkaar. Er zijn geen vaders hier.’ Overigens verkoopt hij zelf ook wel eens drugs aan die verslaafden. ‘Het is misschien niet goed om aan vrienden te verkopen. Maar ik moet toch ook leven?’
    Brian ziet er stijlvol uit. Zoals alle jongens in Roseland is hij zwart en heeft hij zijn spijkerbroek onder zijn billen hangen. Maar hij draagt een witte hoofdband en een piepjong hondje op zijn arm, Kiesha. De drugsdealers komen aanlopen om het hondje te bewonderen. ‘Kijk nou, ze gaat slapen’, zegt een van hen ontroerd.
    Aan de slordige Michigan Avenue, waar groepjes jongens met ontbloot bovenlijf en gloednieuwe Nike Air-schoenen voor winkels hangen, heeft Diane Latiker de gevolgen van de bendeoorlogen zichtbaar gemaakt. Op een open plek tegenover haar huis staat een soort dodenschrijn met rechtopstaande bakstenen. ‘Troy Law (10)’ staat erop geschilderd, ‘Lazarus Jones (13)’, of ‘Patrice Brown (18)’.   ...
    Latiker begrijpt uitstekend waarom jongens in een gang gaan. ‘De kinderen hebben hier niets anders te doen dan op straathoeken hangen. Ze zijn alleen thuis. Hun vaders zijn in de gevangenis, dood of verdwenen. Hun moeders hebben twee baantjes of zijn zelf aan de drugs. De gang is hun familie.’   ...
    Maar Brian werkt wel aan zijn toekomstdroom: rapper worden. Hij rapt een van zijn songs voor ons. ‘Hey you little nigger, stay far from me.’ Het gaat over het leven in de gang, het klinkt goed en het n-woord komt in elke zin voor. Brian: ‘Ik ga naar New York, waar de grote platenmaatschappijen zijn. Wie mij het eerste contracteert, heeft geluk. Ik ben van plan het te maken. Eminem is ook van high school geschopt. Die verdient nu miljoenen.’


Uit: De Volkskrant, 23-06-2009, door Philippe Remarque

Column | Obama's vaderdagpreek

Father-in-chief spreekt weglopende vaders toe

...   Veel gedoe voor een ijsje, maar intussen heeft Obama weer eens laten zien dat hij het leuk heeft met Malia en Sasha. En dat is belangrijk. Volgens het omslagverhaal van het zwarte blad Jet Magazine is ‘family man’ Obama een rolmodel voor Amerikaanse zwarte mannen, en inspireert hij hen tot verantwoordelijker gedrag.
    Dat valt moeilijk te peilen. Maar dringend nodig is het wel. Zoals Obama zelf vrijdag zei, groeit 23 procent van de Amerikaanse kinderen op zonder vader, en is dat cijfer onder zwarte Amerikanen bijna 50 procent. Een ‘echte crisis in de Afrikaans-Amerikaanse gemeenschap’, noemde Obama het. ‘Als vaders afwezig zijn– als ze hun verantwoordelijkheid tegenover hun kinderen niet nemen – weten we hoeveel schade dat aanricht in onze gezinnen’, zei Obama. ‘Kinderen die zonder vader groot worden, breken vaker hun school af en komen in de gevangenis terecht. Ze hebben vaker drugsproblemen, lopen weg en worden zelf tienerouders’. ...
    ‘Zelfs als je eigen vader er niet was, kun je er zelf wel voor jouw kind zijn – en het is niet slecht om even te wachten met kinderen krijgen tot je je zaakjes op orde hebt’, zei hij tegen de jongemannen. Je hoeft je vaders fouten niet te herhalen, integendeel: ‘Je hebt de verplichting de cyclus te doorbreken en uit te stijgen boven zijn tekortkomingen.’
    Obama preekt met enig gezag, omdat hij nu een braaf gezinshoofd is, terwijl zijn vader hem in de steek liet, zoals hij pakkend beschreef in zijn autobiografie. ‘Ik zeg dit als iemand die zelf is opgegroeid zonder vader in mijn leven. Dat laat een gat in een kinderhart dat de overheid niet kan opvullen’, zei Obama.
    Vaders moeten kinderen bijstaan en bijsturen, juist als het niet goed gaat en ze pubers worden. Zelf had hij zijn dochters en zichzelf bij hun geboorte gezworen dat hij alles zou doen om hun te geven wat hij zelf niet had gekregen.    ...


Red.:   Maar dit ligt beslist niet aan Amerika, zoals men zo graag beweert: Want het volgende artikel wordt de origine van de besproken houding niet vermeld, maar de illustratie zegt genoeg:


Uit: De Volkskrant, 16-04-2007, door Larissa Pans e.a.

Tegen de vrouw als bitch

Larissa Pans e.a. vinden dat het extreme niet de norm moet worden. Seksuele vrijheid staat niet gelijk aan totale grenzeloosheid en platheid.


Tussentitel: Echte seks is spannend, vreemd, ingewikkeld en divers
Fotobijschrift: Krumping is een hiphop-dansvorm, bedoeld als uitlaatklep voor agressie.

Wij willen afrekenen met het idee dat vrouwelijkheid uitsluitend gedefinieerd wordt door schoonheid. Normaal moet weer normaal worden....

De gewillige stoeipoes in de prullenbak.
Onze gedroomde vrouw is geen humorloos symbool van nieuwe preutsheid. Maar zij is nog minder een hoer of bitch gedomineerd door kansloze wannabe pimps. Het beeld van de gewillige stoeipoes die zich op haar achterwerk laat slaan, komt ons de neus uit. Waarom kunnen schietgrage gangsters die zich omringen met ‘geile’ onderdanen, voorzien van gigantische nepborsten, rekenen op eindeloos veel zendtijd? Sinds wanneer is onderdanigheid een bewonderenswaardige eigenschap? Naar wiens respect is zo’n jonge vrouw op zoek? ...


Red.:   Deze bitch-houding tegenover de vrouw afkomstig komt regelrecht uit de creoolse cultuur, de hip-hop, rap enzovoort uitleg of detail . En dit ziet er nog relatief onschuldig uit. Het volgende al minder:


Uit: VARA TV Magazine, nr. 32-2007, door Bert Brussen

Belminuut

Een Rotterdams CDA-raadslid heeft zich onlangs opgewonden over zogenaamde rapbattles. Volgens hem vallen er doden naar aanleiding van deze battles. Wij belden met Andrew Makkinga, presentator van het NPS-programma The Battle.

Wat vindt u ervan dat een Rotterdams gemeenteraadslid zich opwindt over rapbattles?
'Ik snap dat niet zo. Die meneer ziet er niet echt uit alsof hij heel erg in touch is met wat er op straat gebeurt, maar ik denk dat die man de beste bedoelingen heeft. Ik reken hem het ook niet aan. Ik vind het wel verbazingwekkend dat De Telegraaf woorden als "Dodenlijst" en "Bedreiging" gebruikt, alsof het om een Holleeder-onderzoek gaat. Lijkt me allemaal een beetje overdreven.'

Door die rapbattles ontstaat er een soort slagveld op straat, denkt men ...
'Voor je het weet is de Tweede Wereldoorlog ook begonnen door een rapbattle. Dat rap ruwe kantjes heeft weet iedereen. Het is ontstaan in de New Yorkse achterstandswijken, bedacht door immigranten uit het Caribische gebied. Rap is altijd maatschappijkritisch geweest. Maar zeggen dat we battles nu niet meer moeten subsidiëren omdat dat zou leiden tot moord en doodslag zou ik echtverschrikkelijk vinden voor al die kinderen die zich in buurtcentra vermaken op een vrijdagavondbattle.' ...


Red.:   Die verzachtende woorden over rap zijn natuurlijk regelrechte leugens:


Uit: Dagblad De Pers, 13-09-2007, door Job de Wit

Hiphop Jay-Z geeft nog steeds geld uit 1988 uit

Drugs of platen verkopen maakt niet uit

Voor zijn nieuwe album American Gangster grijpt Jay-Z, een van de succesvolste artiesten van deze tijd, terug op zijn verleden als drugsdealer. De schaduwzijde van de Amerikaanse droom heeft hem geen windeieren gelegd.


Tussentitel: Jay-Z laat zich niet van de wijs brengen door morele twijfels achteraf

Het vermogen van Jay-Z wordt geschat op meer dan een half miljard dollar. ...
    Met zijn fenomenale rap-talent, charismatische optredens en vooral kien ondernemersinstinct harkt de 37-jarige New Yorker veel meer dollars binnen. Op zijn afgelopen weekend verschenen, twaalfde album American Gangster blikt hij terug op het begin van zijn loopbaan als jonge, all American crackdealer.
    ...  Tijdens een voorvertoning wordt Jay-Z zo geraakt door Denzel Washingtons vertolking van de beruchte drugskoning Frank Lucas, dat hij in drie weken tijd een meeslepende nieuwe plaat in de steigers zet. Begin jaren zeventig heeft Frank Lucas de leiding over de grootste heroïnebende van Harlem. ...


Uit: Dagblad De Pers, 13-09-2007, door Mars van Grunsven

Gewapende gasten erg voorspelbaar

De verkoopcijfers dalen al jaren in de Amerikaanse muziekindustrie, maar in geen enkel genre gaat dat zo hard als in rap. Waarom verkoopt hiphop opeens zoveel minder?


Het tafereel op deze septemberavond in Fort Greene Park in Brooklyn is een perfecte poster voor de multiculturele samenleving. Blank, zwart, Aziatisch en Latino zit broederlijk naast elkaar op klapstoeltjes, in afwachting van de openluchtvoorstelling van Beyond Beats and Rhymes, een documentaire die korte metten maakt met de huidige Amerikaanse hiphopcultuur.
Filmmaker Byron Hurt belicht de verheerlijking van geweld, het degraderen van vrouwen tot lustobjecten en het machismo in hiphop. ...
    De rapsterren van nu doen volgens Hurt niet meer dan van ze verwacht wordt. 'Het is allemaal marktgedreven - de rappers maken wat verkoopt. Het heeft niets te maken met wat rapmuziek werkelijk is: zelf expressie.'
    De gevolgen zijn er niet minder om, vindt Hurt. 'Het geweld in de Afro-Amerikaanse gemeenschap staat in direct verband tot hiphop. Jonge zwarte mannen kopiëren het machogedrag van de rapsterren.' ...


Red.:   En wat die rapcultuur ons oplevert is in Engeland al duidelijk, waar het afgelopen halfjaar 17 tieners zijn vermoord - door elkaar:


Volkskrant weblog, 25-08-2007, door Ina Dijstelberge

De grote vraag in de UK: Waarom willen onze kinderen elkaar vermoorden?


Onderstaand artikel is m.i. een adequate analyse van de sociale problemen in de Britse maatschappij. Het is een vervolg op de drie eerdere artikelen die ik hier over geschreven heb. Armoede inde UK, Geweld in the UK, Schulden in de UK.

The real question: why are our children prepared to kill one another?
We need to ask why so many young lives are being cut short by teenagers


By Camila Batmanghelidjh, Founder of Kids Company
Published: The Independent, 25 August 2007


There are two rates for renting a gun on the streets of Britain. If the weapon is returned unused, it can cost £50. If it is fired, the price is £250. That is the cost of shooting someone in the world's fourth richest country. ...


Red.:   Een poosje later komt er wat meer informatie in het Nederlands vrij, maar natuurlijk niet in de multiculturele Volkskrant:


Uit: Dagblad De Pers, 17-09-2007, door Arjen van der Horst

Engeland | 'Land staat op springen'

Britse steden vol met jeugdbendes

Kinderen die een kogel in de nek krijgen,jochies van veertien die achter de tralies verdwijnen voor doodslag. De Britse steden hebben in korte tijd uiterst gewelddadige jeugdbendes zien opkomen. 'Dit land staat op ontploffen. Als de regering niks doet, loopt het helemaal uit de hand.'


Tussentitel: Als je toevallig de verkeerde kant op kijkt, loop je, al gevaar
                  Opvangnetwerk van jeugdclubs en jeugdwerkers is verdwenen

Het zijn de grenzen die onzichtbaar zijn voor elke normale Londenaar. De overgang van het ene postcodegebied naar het andere. Maar voor de straatbendes in de Britse hoofdstad is dat geen geheim. Ze weten precies waar die grenzen liggen. Tot op de meter.
    Toen de Man Dem Crew het postcodegebied SE11 in Zuid-Londen binnenwandelde, kon je er gif op innemen dat er herrie zou komen. SE 11, dat was het territorium van de K-Town Crew. Een rivaliserende bende kon zijn domein niet ongestraft binnenlopen.
    Het duurde dan ook niet lang voordat de twee bendes oog in oog met elkaar stonden. Na wat gescheld over en weer riep Adu Sarpong, de leider van de K-Town Crew: 'Wat doen jullie in ons gebied? Dit is jullie wijk niet: Het was het startsein voor een bloederig gevecht waarbij de tieners elkaar met messen, hamers, metalen staven, flessen en een samoeraizwaard te lijf gingen.
    Na afloop bleef Alex Kamondo, een lid van de KTown Crew, zwaargewond op de grond liggen. Uit zijn lichaam stak een keukenmes, dat met zulke kracht in zijn borst was geplant dat het in tweeën was gebroken. Het heft, 20 centimeter lang, was dwars door zijn hart en linkerlong gegaan.
    Kamondo, een vijftienjarige scholier, overleed niet veel later in het ziekenhuis. Adu Sarpong, achttien jaar oud, is dit jaar voor de moord veroordeeld. Hij zit nu een levenslange gevangenisstraf uit.  De dood van Alex Kamondo was geen op zichzelf staand incident. In korte tijd is in alle grote steden in Groot-Brittannië een uiterst gewelddadige bendecultuur ontstaan, compleet met rapmuziek, gang-kleuren en afgebakende territoria. Wat het meeste zorgen baart, is de willekeur van het geweld die de politie als een 'postcodeloterij' bestempelt. ...

Red.:   Voor meer over het "respect"-aspect achter deze houdingen hier uitleg of detail .
    In Nederland is die gangstercultuur alleen nog in aanzet aanwezig, zie onder, maar wat we al wel heel goed gemerkt hebben is de invloed die de allochtone immigranten gehad hebben op het wapenbezit - daaraan is ten bewijze een apart artikel gewijd uitleg of detail .
    Maar twee jaar later is het in Nederland ook al tot "Engelse" toestanden aan het geraken:


Uit: De Telegraaf, 22-08-2009, door John van den Heuvel

Rapgeweld escaleert
 
De Amsterdamse politie wil paal en perk stellen aan provocerende videoclips en teksten van rappers, waarin vooral Antilliaanse jongeren in de Bijlmer een aansporing zien om zich te bewapenen.
    In een interview met de Amsterdamse korpschef Welten, dat morgen in De Telegraaf verschijnt, kondigt de politie harde maatregelen aan om het aantal schietincidenten in de Bijlmer te verminderen. "Het illegale vuurwapenbezit baart ons zorgen", zegt Welten. "Veel van die knapen uit de Caribische regio vinden het stoer om in Zuidoost met grote revolvers rond te lopen. Dat zien ze in videoclips op MTV of ze worden ertoe aangemoedigd door rappers als Lexus. De 'looks and feel' uit die clips worden gekopieerd door jongeren", aldus de korpschef.
    Volgens hem zit er vaak nauwelijks een echt motief achter de schietincidenten van de laatste tijd. "Een keer boos kijken of een verkeerde opmerking maken is voor die jongeren genoeg om vuurwapengeweld uit te lokken", aldus Welten.
    De politie constateert al langer dat het gedrag en de kleding van Antilliaanse jongeren lijkt te zijn gekopieerd van rappers uit videoclips. In sommige teksten van door jongeren aanbeden rappers wordt het gebruik van geweld verheerlijkt. Eerder waren er al klachten over de hiphopclips omdat ze ongezond en onzedelijk gedrag bij de jeugd zouden veroorzaken. Amsterdam-Zuidoost werd de laatste maanden geteisterd door ernstig vuurwapengeweld. Bij veertien schietincidenten vielen twee doden. Ook Nigeriaanse criminele netwerken zorgen voor overlast. ...


Red.:   Kortom: dit heeft niets met Amerika, of met Engeland, of met Nederland te maken - daarvoor zijn die landen veel te verschillend. Nee, het gaat hier om de gemeenschappelijke factor: het betreft allemaal de creoolse etnie.
    Nog iemand die het verband tussen geweld en rap legt:
 

Uit: De Volkskrant, 05-09-2009, van verslaggever Willem Beusekamp en Kim van Keken

Videoclips en raps zouden ertoe bijdragen dat in de Amsterdamse Bijlmer zo veel geweld is.

‘Geweld is feit en rap is ons antwoord’

De hiphopscene in de Bijlmer is laaiend op hoofdcommissaris Welten, toen die het geweld in de wijk poogde te verklaren.

Kijktip voor de Amsterdamse hoofdcommissaris: Vieze Meid, de videoclip van Bijlmerrapper Kiddo Cee. Een pornotrack, noemt de rapper zelf de opname. ...
    Niks blingbling of geweld, al toonde de originele versie van de clip wel stevig pornografisch blootwerk, hetgeen een boycot door TMF, MTV en YouTube tot gevolg had. Zijn raps, legt Kiddo-Cee uit, zijn een dagboek, een venster naar zijn hart. Toen hij Vieze Meid ‘dropte’, was zijn hart ‘in een ruige feestbui’.
    Nu is zijn hart niet meer in een feestbui, maar is het bitter. In het hoofdkwartier van de stichting Bijlmer Style, in het zicht van metrostation Kraaiennest, komen de vrouwen en mannen bijeen die laaiend zijn over het recente mediaoffensief van de Amsterdamse korpschef van politie Bernard Welten.
    Volgens de Amsterdamse hoofdcommissaris is de geweldsgolf (tientallen schietpartijen, vele gewonden en twee doden tot nu toe) die de overwegend zwarte woonwijk met tachtigduizend inwoners dit jaar teistert, mede het gevolg van geweld- verheerlijkende rapvideo’s. Ze worden geproduceerd in de Bijlmer.
    Daarmee raakt hij, aldus de rappers, de hiphopscène in het hart. Hiphop, dat is een levensstijl, rap maakt er deel van uit.   ...
    ‘Dit is niet gelogen/ in de grootste achterstandswijk van de scene gaat alles naar de klote/ de bom barst/ nu pas/ stront aan de knikker.’
    ‘Dit is onze realiteit’, zegt Robert Coblijn (31), oprichter van de stichting Bijlmer Style. ‘Geweld is een feit in deze buurt. Rap is ons creatieve antwoord daarop. Zonder geweld. Zo’n makkelijke opmerking van Welten doet óns gewoon pijn.’    ...
    Het ‘referentiekader’, zoals de Bijlmerrappers dat formuleren, is nou eenmaal niet altijd mooi. Coblijn: ‘Geschoten werd er altijd al en toen ik nog een kind was, zag ik ook wel eens iemand van een balkon naar beneden zeilen. Maar het geweld neemt toe, dat is waar. Laatst is er vanuit een rijdende auto geschoten met een AK-47, een AK-47! Een echte drive by shooting, sproeiend uit de auto, dat hadden we hier nog niet gehad.’
    Alle aanwezige rappers, eensgezind: ‘... door wie de misdaad in de Bijlmer wordt gecontroleerd, is ook bekend. Dat zijn merendeel Afrikanen, en geen mensen uit het Caribische gebied, zoals de hoofdcommissaris beweert.’   ...
    Maar toch, er is woede in Amsterdam Zuidoost. ‘Het leven is soms grimmig’, zegt rapper Krulle die 19 september op de halve finale van de Grote Prijs van Nederland staat. ‘In mijn raps schilder ik mijn ziel.’
    De tekst en clip van zijn Vaderloze Troepe ...


Red.:   'Vaderloze Troepe' ...
    Tja, de creoolse cultuur...
    Welten had nog een mooi antwoord op de smoezen van de "muziekliefhebbers":


Uit: De Volkskrant, 12-09-2009, ingezonden brief van Bernard Welten, Hoofdcommissaris van Politie

Het gaat niet om de rap en de hip hop, het gaat om de gewelddadige clips

Ik heb enige tijd terug aangegeven dat ik een verband zie tussen het aantal schietpartijen in Amsterdam Zuidoost en kopieergedrag van sommige jongeren uit Caribische bevolkingsgroepen. Zij imiteren wat zij zien in videoclips en horen in teksten van onder meer rappers. In de Volkskrant van 5 september wordt gesteld dat het te kort door de bocht is om de muziek de schuld te geven van deze incidenten. Daar ben ik het ook zéér mee eens. Dat is ook niet het punt dat ik heb willen maken.
    Het gaat niet om de muziek, niet om de mensen, niet om de rap en ook niet om de hip hop. Het gaat mij om de beelden die in clips vertoond worden, die een cultuur verheerlijken van stoer doen, status, pronken met bezittingen, wapens, geld, niet werken en het gebruik van geweld. En ja, ik heb zorg over het kopieergedrag. Ik ben ervan overtuigd dat personen uit deze machocultuur fungeren als rolmodel voor sommige jongeren.
    De Canadese psycholoog Albert Bandura heeft gewezen op het door mij bedoelde kopieergedrag. Dat wordt overigens onderschreven door het National Institute of Mental Health en de American Psychological Association. Ik vrees dus dat het verwrongen beeld van de werkelijkheid in die clips op een verkeerde manier inspirerend kan zijn voor met name kwetsbare jongeren. Zo kan eenderde van de 21 schietincidenten dit jaar in Amsterdam Zuidoost niet opgelost worden, omdat betrokkenen weigeren mee te werken aan het politieonderzoek. Ze ‘lossen het zelf wel op’. Hoezo stoer doen?
    Waar in Amerika een gang-cultuur aan de orde van de dag is, loert het gevaar dat via de beeldvorming jongeren dat gedrag hier ook gaan vertonen. Ik wil dat voor Nederland buiten de deur houden.   ...


Red.:   Van wat later tijdesn het proces:


Uit: De Volkskrant, 16-06-2010, van verslaggever Jaap Stam

Wildwesttaferelen in Zuidoost

Deze week behandelt de rechtbank een van de schietpartijen vorig jaar in Amsterdam Zuidoost. Spraakzaam zijn de betrokkenen niet. ‘Fok jullie.’

Aan het eind van de middag van dinsdag 17 februari 2009 rijdt een donkerblauwe Cadillac een zwarte VW Golf met vier inzittenden klem op de Bijlmerdreef in Amsterdam Zuidoost. Drie of vier mannen, van wie twee met semi-automatische wapens, stappen uit en beginnen te schieten. ...
    Het Openbaar Ministerie verdenkt vier leden van de rapformatie Green Gang ervan dat zij de schutters waren. ...
    De rappers van de Green Gang zouden op de Bijlmerdreef wraak hebben genomen voor een schietpartij ruim drie weken eerder in de Kolfschotenstraat, ook in Zuidoost. Aanleiding voor dat vuurgevecht zou een ruzie in Club Mambo in Almere zijn, waar leden van de Green Gang het met de ‘kliek van de Koehorststraat’ aan de stok kreeg om een meisje, Shirley. ...
    Rapper Ossi zit sinds 26 februari 2009 in voorarrest, toen de beveiliging van een winkelcentrum in Zuidoost hem betrapte op vuurwapenbezit. ...
    De andere drie Green Gang-rappers – FI, Germaine en Jay Jay, een jongere broer van Ossi – zijn in het najaar opgepakt. Door de erecode van zwijgzaamheid binnen de straatgroepen zat het onderzoek lange tijd muurvast. Er waren geen getuigen, er was geen aangifte. In november forceerde de rechter-commissaris een opening door de bestuurder van de Golf en zijn broer, die naast hem zat tijdens de beschieting, te dreigen met gijzeling. Met hun verklaringen konden de drie rappers worden opgepakt.   ...
    FI was de enige die op de eerste zittingsdag praatte, twee maanden geleden, de andere drie beriepen zich op hun zwijgrecht. Dat deden ook de twee mannen die waarschijnlijk achterin de beschoten Golf hebben gezeten en door de politie waren opgehaald om te getuigen. Veel meer dan ‘Speel geen domme spelletjes, man’ en ‘Fok jullie’ kwam er niet uit.   ... 


Red.:   Heel gewone muzikanten, die rappers. En deze jongens zijn maar een incident - de enigen... echt waar:
 

  Rolmodel

‘Wanneer wij praten over geweldsdingen en zo, it’s only entertainment. Don’t take this shit to the streets, por favor’, zei frontman FI van de Amsterdamse rapformatie Green Gang in oktober vorig jaar tijdens het benefietconcert voor de in Zuidoost vermoorde Ishmael Gumbs. De 19-jarige rapper Gumbs werd de maand ervoor bij een speelplaats in Zuidoost doodgeschoten. Het concert was tevens de aftrap van een anti-geweldscampagne.
    Volgens FI is de Green Gang bedoeld om ‘jongeren die geen eerlijke kans krijgen in deze maatschappij een uitlaatklep te bieden’. Ze staan dan wel in schiethoudingen op foto’s, maar op niet één clip van de Green Gang zijn wapens te zien, betoogde FI voor de rechtbank. ‘We zijn een rolmodel, jongeren kijken tegen ons op.’

    Neiging tot geweld en ... Wat is dat tweede kenmerk dat we geleerd hebben te associëren met Marokkanen? Antwoord: ondermaatse schoolprestaties. Wat een toeval...:


Uit: CNN.nl, 17-09-2009, door Cynthia Gordy

Obama: We must fix education in black communities

President Obama: Help students by changing attitudes in black communities | Black students about 28 points behind whites in reading and math | President: Closing gap between black and white students, will cut "economic inequality" | White House says agenda includes getting all children college-ready.

Photo: First lady Michelle Obama talks with students at Anacostia High School in Washington, D.C. in March.

With all the unique challenges facing African-Americans, identifying just one problem as the most fundamental issue sounds like the beginning of a long, nuanced conversation. It's not so complicated, however, for President Barack Obama. In a recent conversation with reporters, Obama easily cited education as the most important issue for the black community.
    "If we close the achievement gap, then a big chunk of economic inequality in this society is diminished," Obama told a small group of journalists from black media outlets, including ESSENCE.   ...
     According to a recent study from the National Center for Education Statistics, African-American students continue to score significantly lower in reading and math than their white counterparts. Essence: Al Sharpton wants you to cut the education gap
     Although the gap narrowed slightly between 1992 and 2007 -- about 7 points on a 500-point scale -- the disparity remains wide, with black students still scoring about 28 points behind whites. Consequently, black children also have a far higher high school dropout rate and a lower rate of college enrollment.   ...


Red.:   En de Nederlandse versie:


Uit: DePers.nl, 18-11-2009, door Marcel van Engelen

De Zwarte Wilders

PvdA-stadsdeelbestuurder Jude Kehla stopte in de Bijlmer subsidies voor etnische clubjes. Nu wordt hij uitgekotst door zijn eigen partij. De Surinamers voelen zich bedreigd door de opmars der Afrikanen.

Bij het overstappen op station Van der Madeweg duikt een grappig jongetje op. Hij trekt de aandacht door te doen alsof hij een plastic zakje opeet en vraagt: ‘Hoe laat gaat de metro?’ En: ‘Hoe heet u?’ Hij is elf, zegt hij bij het wegrijden, Surinaams, en hij woont op twee adressen: bij zijn moeder en bij zijn oma, bij wie hij lekker lang mag opblijven. Hij trekt in zijn eentje door Amsterdam- Zuidoost.
    ‘Dat mag mijn zoontje van tien niet hoor’, zegt Jude Kehla-Wirnkar even later. Hij staat bij een slordige graffiti (‘R.I.P Weezy’) op een asfaltpaadje bij station Kraaiennest en vertelt nog eens hoe de 19-jarige Ishmael Gumbs hier twee maanden geleden werd doodgeschoten. Op een maandagmiddag had ‘Weezy’ in het smoezelige winkelcentrum verderop mot gekregen met een baliemedewerkster van de supermarkt. Het winkelmeisje belde haar vriend, die Gumbs later direct onder vuur nam. Vreemd detail: de vriend droeg twee pistolen. Het eerste schoot hij leeg voordat hij naar het tweede greep.
    Dus Gumbs is doorzeefd? ‘Dan ga je er vanuit dat die jongens kunnen schieten’, zegt Kehla misprijzend. De vriend moet eerst klungelig in de lucht hebben geschoten. ‘Het zijn amateurs, geen geoefende bendes. Dat is het geruststellende. Het erge is dat ze zo makkelijk aan wapens komen. En die zomaar gebruiken.’ De dader is nog altijd niet opgepakt. Volgens de mondkrant in de Bijlmer houdt hij zich schuil in Suriname. Het slachtoffer kwam uit Sint Maarten, was pas een jaar in Nederland, had hier evengoed een zoontje van twee maanden en zijn vriendin was alweer zwanger van de volgende. Ze was erbij, met kinderwagen en dikke buik, toen Weezy in zijn hoofd werd geschoten.
    Misschien heeft het jongetje in de metro meer met de schietpartij te maken dan je zou denken. Misschien gaat het hier wel om het allergrootste van alle problemen in Zuidoost, een stadje op zich, met 80.000 inwoners. ‘Eenderde van de huishoudens in Amsterdam-Zuidoost bestaat uit alleenstaande moeders, twee keer zoveel als het stedelijke gemiddelde’, zegt Kehla tijdens een kleine tour. ‘Eenoudergezinnen en armoede is een gevaarlijke cocktail. De jongens groeien op zonder normale opvoeding. Als ze op straat komen en hun trots wordt gekrenkt, zijn hun oplossingen vaak finaal. Conflicten verbaal oplossen hebben ze niet geleerd.’
    Ja, het zijn vrijwel zonder uitzondering Caribische jongens. Van de 23 schietpartijen die dit jaar in Amsterdam- Zuidoost plaats hadden, werden de schoten vooral gelost door Antillianen, soms door Surinamers. Ghanezen – veruit de grootste groep Afrikanen – waren er niet bij betrokken. Die komen sowieso weinig voor in de misdaadcijfers. ‘Die zijn getrouwd’, zegt Kehla. ‘Wat niks zegt over de kwaliteit van de man-vrouwrelaties, maar wel dat de kinderen opgroeien in een gezin.’ Jude Kehla, in 1962 geboren in Kameroen, heeft een academische inslag. Hij studeerde sociale wetenschap in Dublin, Bath en Tilburg, was als socioloog verbonden aan de Universiteit Utrecht en werkte enkele jaren als programmamaker bij het Amsterdamse debathuis De Balie. Dat betekent niet dat hij schroomt te zeggen waar het op staat.   ...


Red.:   Overigens: in Rotterdam is het niet veel beter:


Uit: DePers.nl, 07-12-2009, door Remco Tomesen

Rotterdam | Een heftig jongerenjaar

‘Vrouwen, homo’s en studenten zie je niet meer’

50 miljoen euro, urban en veel grote feesten moesten van Rotterdam weer een mooie jongerenstad maken. Maar 2009 was geen goed jaar voor de stad met de jongste inwoners van Nederland.

Fotobijschrift: Probleemjongeren in Rotterdam Zuid. ‘Ze hebben één ding door: eenheid is kracht.’
 

De Rotterdamse jongeren haalden het nieuws, in 2009. Meer dan de Amsterdamse. Die strijd is gewonnen. Maar de jonge Rotterdammers haalden het nieuws niet op een manier die de gemeente Rotterdam begin dit jaar had gehoopt. Waar de gemeente op had aangestuurd. Vijftig miljoen euro was er klaargelegd, om van Rotterdam in 2009 de eerste Europese Jongeren Hoofdstad te maken. Een daverend succes moest het worden, jongeren uit Rotterdam moesten eens positief in het nieuws komen. Niet de stad van de problemen, maar van de kansen, was het motto.
    Het liep anders. Twee keer haalden de jongeren groot het landelijke nieuws, maar niet met het jongerenjaar. Wel op Bevrijdingsdag, toen hooligans uit de stad slaags raakten met een groep Rotterdammers van niet-Nederlandse afkomst. En wel met een strandfeest bij Hoek van Holland dat volledig uit de hand liep door vechtende Rotterdamse hooligans. Een 19-jarige Rotterdammer kwam toen om het leven.
    Iets kleiner was het nieuws toen het laatste weekend van november op twee plekken in de stad rellen bij feesten ontstonden: bij het Dream-City-feest van ROC Zadkine in Ahoy, en buiten bij een feest in de Maassilo.   ...

Agressieve sfeer

Om goede vibes de stad in te pompen organiseerde YourWorld tientallen feesten en evenementen. Was het sponsor van een nog veel groter aantal (mega)feesten. En daar ontmoetten de goede bedoelingen soms de rellende jongeren. ... YourWorld was ook sponsor van het agressief uit de hand gelopen Dream-City feest van Zadkine. Daar was zelfs een promotieteam aanwezig van YourWorld. ‘Bijna niemand wilde luisteren’, zegt een van de meisjes van het promotieteam dat op dat feest was. De sfeer was al meteen agressief. Vechtpartijen bij de ingang, opstootjes binnen. ...
    Over de groepen rellende jongeren zou je kunnen zeggen: erg dat het gebeurt (en heel erg dat er iemand doodgaat), maar als het af en toe op grote feesten tot rellen komt, is het een relatief klein probleem. Maar je zou ook kunnen zeggen: bij die uitbarstingen komt de hardheid van Rotterdam echt goed aan de oppervlakte, het is een niet te ontkennen signaal. Want dat de stad harder is geworden, hoor je van veel Rotterdammers. ‘Rotterdam is de laatste jaren wat kouder geworden, de mensen wat agressiever’, zegt de 24-jarige Rotterdamse Charissa. ‘Je ziet het aan de blikken van de mensen’. De 20-jarige Job: ‘Er heerst hier een wat stoere cultuur. Jongeren willen graag tegen elkaar opboksen’.
    Volgens Job en Charissa heerst er een groepscultuur in de stad. Job: ‘Hoe groter de groepen, hoe moeilijker het mengt. Die groepen zie je op scholen, op evenementen’. Een uitsmijter die al twintig jaar in het centrum van de stad werkt: ‘De sfeer in het uitgaansleven is de laatste vijf jaar agressiever geworden.’ In negen van de tien gevallen gaat het volgens hem om groepen Marokkaanse of Antilliaanse jongeren. ‘Zij opereren steeds meer in grote groepen. Ze hebben één ding door: eenheid is kracht.’
     De agressie, de hardheid, en de enorme geldbedragen voor de Europese Jongeren Hoofdstad: ze zijn niet los te zien van de statistieken. Rotterdam heeft verhoudingsgewijs de meeste jongeren van de grote steden in Nederland. En de meeste jongeren met problemen. Terwijl andere steden vergrijzen, verjongt Rotterdam juist. Een op de drie inwoners is nu jonger dan 27 jaar. En meer dan vijftig procent van die jongeren is inmiddels van niet-Nederlandse afkomst. Met de groepen Antilliaanse en Marokkaanse jongeren in de top. De trend van jonger en allochtoner is trouwens al jaren aan de gang: autochtonen (vaak gezinnen) trokken de laatste jaren weg uit de stad, gingen naar randgemeenten. Allochtonen bleven. En na een afname in de jaren na Pim Fortuyn komen er nu ook weer meer nieuwe allochtonen bij in de stad.
     De Rotterdamse jongeren doen het slecht in vergelijking met andere grote steden. Volgens het rapport De Staat van Rotterdam (COS) van deze zomer zijn Rotterdamse jongeren het laagst opgeleid, het crimineelst, verlaten ze vaker dan andere jongeren zonder diploma hun school. En het gaat door: de tweede stad van Nederland heeft de meeste tienermoeders, de slechtste huisvesting en de meeste werkloze jongeren. De economische crisis maakt het niet makkelijker: de eerste maanden van dit jaar steeg de werkloosheid onder jongeren tot 26 jaar met maar liefst 60 procent.   ...
    Veel, heel veel van de probleemoplossers zoeken contact met de jongeren via straatcultuur. Of noem het ‘urban cultuur’. Urban staat voor alles wat een link heeft met hiphop, R&B, en andere onder (vooral) allochtone jongeren populaire muziekstromingen. Urban is ook kleding en taalgebruik. ...
    Toch is niet iedereen blij met urban als probleemoplosser. ...
Ook is er verzet uit de hoek van organisatoren van niet-urban-feesten. Zoals Ted Langenbach. Zij vinden dat alle subsidies voor grote feesten en voor podia ten koste gaat van kleinere, in hun ogen ‘meer kwalitatieve feesten en clubs’. Langenbach: ‘Vrouwen, homo’s, studenten, zie je ‘s avonds niet meer op straat’. De nadruk op urban en subsidiefeesten jaagt volgens hen anderen (vaak autochtonen) dus de stad uit.   ...


Red.:   Het zou een treffende samenvatting van deze verzameling kunnen zijn.
    Dit is het bijna gelijktijdige commentaar op een Brits weblog, dat in het nieuws kwam vanwege vermeend "racisme". Het blad: The Spectator (Engeland), over de auteur:
 

  Rod Liddle writes the Liddle Britain column. Liddle was the editor of the Today Programme from 1998 to 2002. As well as his column for The Spectator, Liddle writes regularly for The Sunday Times and Country Life as well as presenting TV documentaries.ac

Van: spectator.co.uk, 05-12-2009, door Rod Liddle

Benefits of a multi-cultural Britain

The first of an occasional series – those benefits of a multi-cultural Britain in full. Let me introduce you all to this human filth.
    It could be an anomaly, of course. But it isn’t. The overwhelming majority of street crime, knife crime, gun crime, robbery and crimes of sexual violence in London is carried out by young men from the African-Caribbean community. Of course, in return, we have rap music, goat curry and a far more vibrant and diverse understanding of cultures which were once alien to us. For which, many thanks.


Red.:   Tja, dat veroorzaakt de nodige furore. Over al die goede en hardwerkende Caribische negers, pardon, jonge mannen, die niet straatrover of messentrekker waren en hierdoor gestigmatiseerd werden ...


Naar Allochtonen, cultuurbedreiging  , Allochtonen, lijst  , Allochtonen, overzicht  , of site home .