Allochtonen als een cultuurbedreiging, de rol van de wet
In Cultuurbedreiging van allochtonen
ging het over de invloed die
de allochtonen op ons culturele niveau hebben alleen al door hun aanwezigheid in
aanzienlijke aantallen. Hier gaat het over de meer bekende zaken die ze in het
openbare leven heeft doen opvallen. De aanleiding was een stukje van Kees
Beekmans, die een jaar in zijn geliefde Marokko verblijft: (uit de Volkskrant, 28-12-2005, rubriek Berichten uit Marokko door Kees
Beekmans):
Deze uitspraak is juist, maar onvolledig. Ieder land en
iedere cultuur staat bol van de ongeschreven regels, ook Nederland. Als er
sprake is van een strijd tussen culturen vindt die niet plaats op het niveau van
de wet, maar dat van de ongeschreven regels. Zo hebben wij als cultuur al vele
maatregelen moeten nemen die onze vrijheid beperken, omdat allochtonen
ongeschreven regels overtreden, bijvoorbeeld pasjesregelingen in zwembaden.
Of verschijnselen als in het volgende bericht 9De Volkskrant, 23-12-2005, van verslaggeefster Sara De Sloover):
Het punt is dat die jongeren daarbij geen enkele wet hebben overtreden - er bestaat geen wet tegen
het roepen van "Hoer!" naar een meisje met een korte rok. Maar de collectiviteit van dit gedrag veroorzaakt wel grote
maatschappelijke druk en schade. Precies hetzelfde is gebeurd in Australië.
In dit soort zaken is dus wel degelijke sprake van een cultuurstrijd, die we
duidelijk niet aan het winnen zijn, zie het Brusselse voorbeeld. Als daar niet
op een of andere wijze door de overheid tegen opgetreden wordt, dan zal je ook
in Nederland de Australische situatie gaan krijgen: de belasterde burgers gaan
zich spontaan verenigen, en gaan jagen op de allochtonen, op basis van hun
kenmerk. Daarbij vallen zeker ook heel veel onschuldige slachtoffers.
De maatschappij staat dus voor de keuze: het onderdrukken van de allochtone
cultuurdruk, het onderdrukken van de autochtone reactie, of beiden, of niets
doen.
Om met het laatste te beginnen: de Australische en Franse voorbeelden hebben al
afdoende laten zien dat dit eigenlijk geen optie is. Het eenzijdig onderdrukken
van een van de twee foute neigingen is waarschijnlijk even erg, omdat dan de
andere partij zich benadeeld voelt. Blijft over de optie om beide vormen van
cultuurdruk te onderdrukken.
Met het onderdrukken van cultuurdruk moet je natuurlijk beginnen op het moment
dat het eerste zich voordoet. Bijvoorbeeld in Australië zou dat zijn op het
moment dat de eerste signalen van het meer dan eens lastig vallen van vrouwen
zich voordoen. Waar het bij het ontwerpen van specifieke maatregelen om gaat is
dat ze snel, passend en effectief zijn. Uit de wens van effectiviteit volgt
onmiddellijk de wenselijkheid dat de straffen streng zijn, omdat ze dan het
snelst werken, en weer het snelst opgeheven kan worden; en op
termijn hoogst-waarschijnlijk de minste straffen oplevert, omdat de daders er
razendsnel mee op zullen houden.
In het Australische geval zou de oplossing naar deze normen het verbannen van
Libanezen van het Australische strand zijn geweest. Het is snel en effectief (de
overlast houdt onmiddellijk op), en passend (het lastig vallen is een vorm van
territoriumverovering). De strengheid ervan betekent dat een periode van twee
weken waarschijnlijk al voldoende is om herhaling te voorkomen (merk op dat bij
gebrek aan overheidsingrijpen, het nu de burgers waren die dit hebben
afgedwongen; natuurlijk is het veel beter dit aan de overheid over te laten)
In het Brusselse geval gaat het om een leefomgeving en de maatregelen zijn dan
veelvuldige patrouilles, een mogelijk tot het direct waarschuwen van die
patrouilles via de mobiele telefoon, een mogelijkheid tot anonieme aangifte, en
verwijdering uit de buurt van de daders, dat wil zeggen: uithuiszetting,
bijvoorbeeld voor drie maanden (naar een wisselwoning op een passende plaats).
Ook geldt dat dit streng is, maar hoogstwaarschijnlijk op de lange termijn de
minste straffen oplevert, omdat de daders er razendsnel mee op zullen houden. En
alleen al het aankondigen van deze maatregelen zou waarschijnlijk een sterk
verbeterende invloed hebben.
In het Nederlandse geval was er een betere methode geweest dan de
pasjesregeling, omdat daarmee iedereen met een vervelende rompslomp wordt op
gezadeld. Effectiever en passender was een algeheel toegangsverbod voor
allochtone jongens geweest, voor zeg twee weken. Dat zou via groepsdruk
waarschijnlijk tot onmiddellijke beëindiging van de overlast hebben gelid. En
het is passend omdat de overlast ook alleen van deze groep komt. Als zoiets door
wettelijke beperkingen niet mogelijk is, moet men simpel de wet aanpassen
(badmeesters het recht geven op redelijke verdenking iedereen te verwijderen, en
dat speciaal toepassen op de vermoedelijk daders, dus allochtone jongens, maar
dat is eigenlijk niet duidelijk genoeg, en zal tot meer gezeur leiden dan een
simpel algeheel verbod van korte tijd). Het doorslaggevende argument is
dat een leefbare maatschappij is belangrijker dan het handhaven van door de
realiteit achterhaalde wetsregeltjes.
Een andere reden dat een strenge aanpak gewenst is, is dat in een vrije omgang
met regels, de allochtonen een sterk voordeel hebben in de sterkte van hun
overtuiging. Door het meer primitieve karakter van de islam, en de veel kortere
tijd dat ze aan de rede en de wetenschap heft blootgestaan, zitten de
primitieve, elementaire, religieuze emoties er nog sterk in bij de moslims.
Moslims willen in een relatie met een niet-moslim dusdanig sterk dat de andere
partij zich naar hun geloof bekeert, dat ze bijna altijd hun zin krijgen
. Dat
heeft dus niets met de waarheid, maar alleen met de intensiteit van hun geloof
te maken. Maar het is goede analogie voor de overige verhoudingen binnen een
gemengde maatschappij: moslims denken dat hun beroep op bepaalde rechten
inderdaad voor dat van anderen gaat vanwege hun geloof, en dit soort sterk
geloof bepaald, hoe irrationeel ook, toch vaak de uitkomsten van disputen. De
rationele maatschappij moet zich daarvan bewust zijn, en dit proces uitschakelen
met sterke regels en bijpassende strenge maatregelen.
De voorgestelde maatregelen zijn streng, maar het ene alternatief is dus dat je
maatschappelijke geografische en culturele levensruimte wordt ingenomen door
mensen met een intolerante levenshouding ten opzichte van onze vrijheden, zoals
in Brussel, en deels al in Nederland. En het andere alternatief is dat de
autochtone burgers zich op eigen initiatief te weer gaan stellen, als in
Australië. Dit leidt dan ongetwijfeld tot een vorm van burgeroorlog. Met deze
uitkomsten als hoge risico's, is het voorgestelde strenge beleid de beste
garantie voor interculturele vrede op de lange termijn. Stellingen als "als ze
zich maar aan de wet houden" zijn daarvoor volstrekt ontoereikend.
Naar Allochtonendebat oktober 2005 ,
Allochtonen, lijst
,
Allochtonen, overzicht , of site home
.
|